کد خبر : 936
زمان انتشار :
facebook twitter google+ cloob Yahoo print

دکتر لاریجانی در همایش سفرا و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور:

صداوسیما: برخی به ریزه‌کاری‌های مثبت موجود در سند برجام توجهی ندارند

صداوسیما: برخی به ریزه‌کاری‌های مثبت موجود در سند برجام توجهی ندارند

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در مجموع این سند ظرفیت رفع تحریم‌ها و ساماندهی روابط اقتصادی را به‌وجود آورد و اجازه نداد حرکت فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای ما نیز لطمه بخورد که البته برخی توجهی به این ریزه‌کاری‌ها در این سند ندارند.

به گزارش خبرگزاری صداو سیما به نقل از خبرگزاری خانه ملت، آقای علی لاریجانی عصر امروز در همایش سفرا و رؤسای دفاتر و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور که در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت امور خارجه برگزار شد، ضمن تشکر از وزیر امور خارجه و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به خاطر مذاکرات سخت و نفس‌گیر در دو سال اخیر افزود: در طول مدت دو سال گذشته از نزدیک شاهد زحمات تیم مذاکره‌کننده بوده‌ام و این تیم با توانمندی وزیر امور خارجه در نهایت توانست خواسته‌های کشور را در این مسئله تا حد قابل قبولی محقق سازد.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید توجه داشت در موضوع هسته‌ای ایران همیشه طرفدار مذاکره با طرف مقابل بوده، لکن طرف مقابل که ظاهراً موافق مذاکره بوده اما در عمل بر زورگویی تاکید داشته و البته گاه در داخل کشور نیز دیدگاه‌های غلطی به کار برده شده که طرف مقابل از آنها سوءاستفاده کرده است.

 

وی افزود: در این دوره و با تغییراتی که در ذهنیت طرف مقابل به وجود آمده بود، مسائل از طریق مذاکره حل شد و ظرفیت در طرف مقابل و در داخل کشور نیز ایجاد شد.

 

آقای لاریجانی تصریح کرد: مذاکرات اصلی از اواخر دولت قبل چندان پیش نمی‌رفت و روزنه‌ای ایجاد شده بود که البته بسیاری از مسائل سیاسی بغرنج از طریق همین روزنه‌ها شروع می‌شود اما مذاکرات در دولت فعلی به خوبی مسائل را پیش برد.

 

وی گفت: نگرانی که در مسیر این دو سال دیده شده است و در حال حاضر هم وجود دارد این است که آیا در زمینه امکانات فنی عقب‌نشینی نمی‌شود و یا دستاوردهایمان را از دست نمی‌دهیم؛ این مباحث که البته هنوز هم در ذهن برخی هست، باید از طریق مولفه‌های بخش فنی مورد بررسی قرار گیرد؛ در حقیقت تعاملات با فکر و اندیشه انجام گرفته است و این به معنای ضربه به بخش فنی نیست.

 

وی تصریح کرد: اینکه در فردو چه تعداد سانتریفیوژ باشد مورد بحث و بررسی قرار گرفته است؛ مباحثی در متن توافق انجام شده که در موارد مختلف اعم از آر‌اِن‌دی یا تعداد سانتریفیوژها یا رآکتور آب سنگین اراک ساعت‌ها مورد بحث قرار گرفته و با توجه به شرایط کشور و نیازهای آینده‌نگرانه فنی بررسی و نهایی شده است.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: البته در مقابل خواسته‌هایی نیز چون رفع تحریم‌ها و ساماندهی روابط اقتصادی داشته‌ایم که در مجموع این سند این ظرفیت را به‌وجود آورد و اجازه نداد حرکت فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای ما نیز لطمه بخورد که البته برخی توجهی به این ریزه‌کاری‌ها در این سند ندارند.

 

آقای لاریجانی گفت: در مجلس و شورای عالی امنیت ملی این سند با دقت مورد واکاوی قرار گرفت که در آخر هم با تدبیر مقام معظم رهبری و نامه ایشان، ساختاری برای اجرا پیدا کرد.

 

وی افزود: البته برخی معتقد بودند طرح برجام باید رد شود، چرا که منافع ما را حفظ نکرده است، اما باید توجه داشت که دو سال مذاکرات بر مبنای چارچوب‌هایی که مطرح شد، همخوانی دارد و این طرح برای پیش‌بینی آن ضروری است؛ بنابراین مسیر غلطی را دنبال می‌کردند. 

 

رئیس مجلس  گفت: برخی نیز معتقد بودند که طرح بکلی نباید نوشته می‌شد، اما از آنجا که یک مرجع در کشور ضروری بود، راهی که انتخاب شد این بود که چارچوبی برای اجرای سند در نظر گرفته شود، لذا تصمیم عاقلانه‌ای در کشور گرفته شد.

 

وی تاکید کرد: در حال حاضر مهم‌ترین مسئله اجرای برجام است،‌ هرچند بار سنگینی بر وزارت خارجه می‌افزاید، لذا توصیه می‌شود ستادی قوی مشتمل بر بخش فنی، اقتصادی و حقوقی و با استفاده از کارشناسان و حتی دریافت نظرهای منتقدان تشکیل شود؛ در واقع ریزه‌کاری‌هایی در اجرای برجام وجود دارد، که مسیر ذکرشده باید دنبال شود.

 

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با اشاره به فرمایشات روز گذشته مقام معظم رهبری درخصوص راهبردهای کشور در سیاست خارجه گفت: اهداف جمهوری اسلامی در این بخش، دائم و منطبق بر قانون اساسی است. اما منهای وجه قانونی و دینی در سیاست خارجه، از نظر تحلیلی باید شرایط را مورد بررسی قرار داد.

 

وی ادامه داد: در زمان پیروزی انقلاب اسلامی که دنیا دوقطبی بود، حتی برخی از دوستان در منطقه برای سر دادن شعار "نه غربی، نه شرقی" به ما خرده می‌گرفتند. اما جمهوری اسلامی ایران راه سومی را (نه شرقی، نه غربی) به سختی دنبال کرد و در آن به پیروزی نیز رسید. از همین روز امروزه که قطب‌بندی‌های دوگانه و قطب‌بندی یک‌گانه‌ای که مدتی حاکم بود، از بین رفته است، شرایط فعلی باید بررسی و قطب‌های تاثیرگذار شناسایی شوند.

 

وی با اشاره به اینکه امریکا در عراق و افغانستان نتوانست راهبردهای خود را پیش ببرد، گفت: کشورهای اروپایی نیز به دلیل مشکلات داخلی و خارجی دیگر قطبی محسوب نمی‌شوند، لذا وضع امروز ما نسبت به گذشته بهتر است و نقش‌آفرینی ایران برای پیشرفت و پیشبرد اهدافش آسان‌تر است. در واقع وقتی شرایط اینگونه دیده می‌شود، ظرفیت وزارت امور خارجه برای ترسیم مدل‌های پیشبرد اهداف می‌تواند موثر واقع شود.

 

آقای لاریجانی یادآور شد: بدون طراحی و ابتکار عمل وقتی در منطقه ثبات نباشد، بیشترین ضرر را خواهیم کرد. لذا همانگونه که مقامات روسیه معتقدند از مدل مذاکرات هسته‌ای برای پیشرفت مسائل دیگر کشورشان باید استفاده کنند، ما نیز باید به سایر ظرفیت‌ها توجه کنیم.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: توجه به این موضوع در صحنه بین‌الملل در زمانی که ایران هم کشوری مورد قبول و مسئولیت‌پذیر در منطقه شناخته شده است و بسیاری نیز به این موضوع توجه پیدا کرده‌اند، زمینه را برای حضور ایران و ساماندهی مدلی برای حل و فصل مسائل منطقه‌ای بیش از گذشته مطرح می‌کند، لذا وزارت امور خارجه باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشد.

 

وی تاکید کرد: در شرایطی که بحران‌های منطقه‌ای افزایش یافته است، تدبیر برای ترسیم مدل ضروری است.

 

آقای لاریجانی با اشاره به اینکه شرایط منطقه‌ای در مجموع برهم‌ریختگی امنیتی را ایجاد کرده است، گفت: برخی به دلیل روحیه جنگ‌طلبانه و از سوی دیگر به دلیل قدرت‌هایی چون تروریست‌ها، شرایط منطقه را بحرانی کرده‌اند. روند جریان‌های تروریستی در دو دهه اخیر جهشی است و در گذشته اگر کشورهایی چون افغانستان درگیر جنگ بودند، امروزه قدرت پیدا کرده و به لحاظ کمی و کیفی رشد یافته‌اند.

 

رئیس قوه مقننه تصریح کرد:‌ به نظر می‌رسد ماجرای تروریسم با رفتارهای ائتلاف‌گونه و سایر نگاه‌هایی که شکل گرفته است به سادگی در منطقه حل نمی‌شود.

 

وی تصریح کرد:‌ در منطقه که سیاست‌های مختلف و متضاد به‌وجود آمده است، دورنما نشان می‌دهد این برهم‌ریختگی منطقه‌ای ظرف چند سال دیگر به راحتی حل نمی‌شود.

 

رئیس مجلس افزود: البته کشور ایران از تمام ظرفیت خود برای کمک به عراق و سوریه استفاه کرده است. در این میان باید به این سوال پاسخ داده شود که برهم‌ریختگی امنیتی صرفاً با رفتار نظامی قابل حل هست یا نه؟ که بعید به نظر می‌رسد رفتارهای نظامی بتواند مسائل را حل کند، چرا که در این صورت بسیار پرهزینه است. در واقع مجموع تلاش‌ها در منطقه نشان نمی‌دهد که راه‌حل نظامی به سادگی به نتیجه برسد، لذا باید راه‌حل‌های سیاسی دنبال شود.

 

آقای لاریجانی با اشاره به کنفرانس اخیر در روسیه گفت: ایران همیشه به دنبال راه‌حل‌های سیاسی بوده منتها برخی از کشورها نظرهای متفاوتی چون به‌کارگیری راهکارهای نظامی داشته‌اند. با این حال از امهات وزارت امور خارجه است که با استفاده از تجربه‌های مناسب سیاست‌ها را به نتیجه برساند.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: استفاده از دیپلماسی بسیار اهمیت دارد، چرا که این نگرانی وجود دارد که شرایط منطقه، امت اسلامی را فلج کند. به‌هم‌ریختگی امت اسلامی در منطقه موجب خوشایندی رژیم صهیونیستی خواهد شد و جدا از آن، این به‌هم‌ریختگی منطقه‌ای به لحاظ امنیتی در همه کشورها سرریز شده است.

 

وی ضمن تاکید بر اینکه اختلافات فرقه‌ای را نباید ساده انگاشت، گفت: گروه‌های تروریستی در تلاش هستند تا مشکلات منطقه‌ای را ناشی از اختلافات فرقه‌ای جلوه دهند و این در حالی است که باید روشن و ثابت شود که مباحث شیعه و سنی، پایه‌ای برای اختلافات پیش‌آمده و مسائل تروریستی منطقه ندارد. این نگرش‌ها فتنه بزرگی را ایجاد خواهد کرد، لذا دیپلمات‌های ما نباید اجازه دهند از این ماجراها سوءاستفاده شود.

 

آقای لاریجانی استفاده از دیپلماسی در حوزه اقتصادی را یکی دیگر از نکات مهم در حوزه سیاست خارجه قلمداد کرد و افزود: در یک ارزیابی کلی از وضع کشور در حوزه‌های مختلف، شرایط عادی یا رو به خوب بوده است، اما در حوزه اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی هم که گاه با یکدیگر مرتبط هستند، آسیب‌پذیر هستیم. در مقایسه اقتصادی ایران در ماه‌های پایانی برنامه پنجم توسعه و ماه‌های پایانی برنامه چهارم توسعه، چهار تحول چشمگیر در محیط بیرونی مشاهده می‌شود که در توانمندی اقتصادی تاثیر داشته است.

 

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با اشاره به آشفتگی در منطقه گفت: این آشفتگی روند شکننده‌ای در مسائل اقتصادی به جا گذاشته است. ضمن آنکه تحریم‌های اقتصادی، مدیریت اقتصاد کشور را با مشکلات ساختاری مواجه کرده است. به‌عنوان نمونه تورم را به مرز 40 درصد هم رساند. البته تلنگرهایی هم به مدیریت اقتصادی مسئولان کشور زد. سقوط قیمت جهانی نفت نیز سومین عاملی است که حدود 60 درصد کاهش یافت و بر روی قیمت طلا و فلزات اساسی کشور تاثیر گذاشت.

 

آقای لاریجانی با اشاره به چهارمین تحول اثرگذار تصریح کرد: رکود اقتصادی درخصوص واحد پولی یورو که هر چند گفته شده است تا سال 2015 بهبود خواهد یافت، با توجه به شرایط بحرانی منطقه اتفاق نخواهد افتاد ولی البته در مورد تحریم‌ها امکان دارد شرایط تغییر کند.

 

وی در ادامه افزود: در محیط داخلی نیز با مشکلاتی مواجه بودیم که نخستین آن، نقص در میزان سرمایه‌گذاری است؛ به گونه‌ای که در شرایط فعلی اگر 2.5 میلیون نفر بیکار داشته باشیم، با روند فعلی تا سال 1400 این میزان بیکار به 5 میلیون نفر افزایش پیدا می‌کند.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وضع فعلی دولت نیز دومین مشکل داخلی کشور است. در حقیقت تمام منابع کشور با 75 میلیون نفر جمعیت صرف دولت فربهی می‌شود که وضع را بدتر از گذشته کرده است. در واقع دولت باید کوچک و چابک شود و بیشتر کارها نیز به بخش‌های خصوصی واگذار شود.

 

آقای لاریجانی سومین مشکل داخلی را مردمی‌نشدن اقتصاد دانست و گفت: اقتصاد صرفاً دولتی و عدم واگذاری امور به بخش خصوصی، مشکلاتی را به‌وجود آورده است. در این سال‌ها واگذاری‌ها تنها میان سازمان‌ها و یا در نهایت بخش عمومی بوده، لذا رقابت اقتصادی را ایجاد نکرده است.

 

وی چهارمین مشکل بخش داخلی را محیط کسب و کار عنوان کرد و افزود: مجموع قوانین و شرایط برای سهل شدن فضای کسب و کار و افزایش انگیزه برای سرمایه‌گذاری‌ها نشده است. متاسفانه ایران در ایجاد بستر مناسب برای کسب و کار در سال 2015 رتبه 115 را کسب کرده است. در مورد شروع کسب و کار نیز رتبه 82 و مدت‌زمان ایجاد کسب و کار سرمایه‌گذاری در کشور ما 15 روز است، در حالی که در برخی کشورهای منطقه این مدت‌زمان 48 ساعت است.

 

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان تصریح کرد: رتبه ایران در اخذ مجوز ساخت و ساز در دنیا 98 است و مدت روزی که می‌تواند این مجوز را اخذ کند، 97 روز است. در حقیقت سازوکارهای قدیمی و دستورالعمل‌های سختگیرانه در محیط کسب و کار ایران حاکم است.

 

آقای لاریجانی افزود: رتبه ایران در دسترسی به انرژی برق در حالی که کشوری پر از منابع است، 94 است و همچنین در بخش حمایت از سرمایه‌گذاری خرد رتبه 149 را دارد. در سهولت پرداخت مالیات نیز رتبه ایران 122 است. 

 

وی اضافه کرد: در واقع میانگین وزنی برای مولفه‌های کسب و کار از بهار سال 90 تا 94 بدین‌ شرح است: در بهار 90 در حدود 6.11، در بهار 91 حدود 5.82، در بهار 92 حدود 5.97، در زمستان 93 حدود 6.1 و در بهار سال جاری نیز 5.87 است. در واقع قوانین خارج از رکود تصویب شده اما اجرایی نشده و جریان اقتصادی در ایران فوران نداشته است؛ لذا سنگ و مانعی چون تحریم نیز به دلیل وجود اشکالات ساختاری چندان تاثیرگذار نبوده است.

 

وی در ادامه یادآور شد: بحران‌ها و چالش‌های دیگری نیز در کشور همانند بحران آب وجود دارد که وزارت امور خارجه باید آنها را جدی بگیرد. در حقیقت استفاده از دانش فنی باید واقع‌بینانه دیده شود و از دیگران نیز استفاده کنند.

 

وی ادامه داد: در چالش‌ها به بی‌انضباطی‌های بخش‌های مختلف که اخیراً نیز زیاد شده است، باید توجه داشت و به ظرفیت‌هایی چون منابع انسانی، نیروی کار جوان و تحصیلکرده برای برنامه‌ریزی و ورود به سرمایه‌گذاری و فناوری توجه کرد.

 

آقای لاریجانی تصریح کرد: در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری‌های فیزیکی و زیرساختی چون آب، برق، گاز و مخابرات انجام گرفته است؛ لذا وزارت امور خارجه باید مسائل اقتصادی کشور را نیز در اولویت قرار دهد. ما کشوری نفتی و گازی هستیم که باید برای سرمایه‌گذاری سایر کشورها نیز ایجاد انگیزه کنیم.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزارت خارجه برای توسعه اقتصادی باید به مسائل اقتصاد مقاومتی نیز توجه کند و اولویت‌هایی را در نظر بگیرد.

 

وی با اشاره به اولین اولویت گفت: در واردات فناوری‌های مهم برخی کشورها محصولات مصرفی‌ را وارد خواهند کرد و این در حالی است که باید با تکیه بر سرمایه‌گذاری‌های داخلی از واردات محصولات مصرفی جلوگیری شود.

 

آقای لاریجانی دومین اولویت وزارت امور خارجه را سرمایه‌گذاری‌ کشورهای خارجی در حوزه نفت و گاز دانست و تصریح کرد:‌ سازوکارها و ترتیبات سرمایه‌گذاری به شکلی باید سهل و آسان شود که سرمایه‌گذاران خارجی به سرمایه‌گذاری در ایران ترغیب شوند.

 

وی بهره‌جویی از انرژی و دیپلماسی را سومین اولویت وزارت امور خارجه دانست و گفت: انرژی همیشه عاملی مهم برای پیشبرد اهداف بوده است، لذا به بهره‌گیری انرژی از طریق دیپلماسی باید توجه کرد.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی فراهم کردن سازوکارهای صادراتی را چهارمین اولویت وزارت امور خارجه دانست و گفت: وزارت امور خارجه باید با توجه ویژه به بُعد اقتصادی، شرایط صادرات را که با حساسیت‌های بسیار مواجه است، فراهم کند. 

 

وی افزود: شهید مطهری هم اذعان داشت که اگر کشوری اقتصاد سالم نداشته باشد به آرمان‌های متعالی دست نخواهد یافت. این سخن شهید مطهری درست است و برای تثبیت آرمان‌های کشور تقویت بُعد اقتصادی در سیاست‌های وزارت امور خارجه ضروری است.
 
منبع: خبرگزاری صدا و سیمای ج.ا.ا
ثبت نظرات
captcha
در آیینه رسانه ها

  ترامپ پیرو مکتب «گوبلز» و در تراز شغل کاباره‌داری سخن می گوید/تقویت بنیه دفاعی مورد توجه مجلس است/بحران جدی در کمین ملت عراق

  ادعای کمک ایران به گروه‌های تروریستی مضحک است/ ترامپ صدها میلیارد از امکانات کشورهای منطقه را چپاول کرد

  وزارت نیرو طرح درازمدتی برای صیانت از آب تهیه کند/ مبالغ تخصیص یافته برای رساندن آب شرب به روستاها نباید در جای دیگری هزینه شود

  سطح کنترل های مرزی ارتقا یافته است/ تاکید بر رصد مرزها برای جلوگیری از نفوذ دشمنان و عناصر ضدانقلاب

  آمریکایی‌ها در حال تخریب تار و پود برجام هستند/ مناطق آزاد اقتصادی دچار سقط جنین شده است

  تشریح نگاه ویژه اسلام به مسیحیت/ باید با اتحاد و تلاش تروریست ها را از منطقه خارج کرد

  ایجاد اشتغال از اولویت های برنامه ششم توسعه است/تاکید بر رفع مشکلات دریاچه ارومیه

  انتقاد از سکوت مدعیان حقوق بشر در برابر نسل‌کشی مسلمانان میانمار/لزوم ورود هیأت حقیقت یاب سازمان ملل برای بررسی اوضاع

  احترام جهانیان به منش سیاسی ایران با پذیرش دعوت جمهوری اسلامی برای حضور در مراسم تحلیف/ وزرا خود را وقف کشور کنند/ مجلس مطالبه گر و ناظر جدی است

  تاکید بر تصویب موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف

صفحه رسمی اینستاگرام دکتر لاریجانی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی خبرگزاری خانه ملت پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سید علی خامنه ای کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی کانال رسمی تلگرامی دکتر لاریجانی