کد خبر : 893
زمان انتشار :
facebook twitter google+ cloob Yahoo print

علی لاریجانی:

خبر آنلاین: رهبری انسجام بخش نظام است اما همه جا نباید از این ابزار استفاده کنیم

خبر آنلاین: رهبری انسجام بخش نظام است اما همه جا نباید از این ابزار استفاده کنیم

علی لاریجانی صبح امروز در همایش استحکام ساخت درونی قدرت در دانشگاه عالی دفاع ملی با اشاره به اینکه تشخص یک جامعه به سابقه تاریخی و فرهنگی خود است اظهار کرد:‌ این تشخص به فرهنگ، عرفیات و روابط اجتماعی باز می‌گردد. بستر زندگی مردم هم بستر فرهنگی و اجتماعی است اما در این حوزه چالش‌هایی داریم.

وی در ادامه افزود:‌ درست است که ما نقاط قوتی مثل تفکر دینی داریم و بسیاری از مناسبات اجتماعی ما تحت تاثیر دین است، اما سهم دین و مسائل عرفی ما تغییرات زیادی کرده است. اکنون تلقی ما از دین یا اجتماعیات با صد سال پیش متفاوت شده است.

رئيس مجلس در بخشي از سخنان خود گفت: اگر تشکیلات دموکراسی وجود نداشته باشد عده‌ای با حرف‌هایی رای می‌آورند و بدون عملیاتی کردن آنها کنار می‌روند، اما اگر تشکیلات وجود داشته باشد، آن تشکیلات آبروی خود را با حرف‌های پوپولیستی نمی‌برد. در این شرایط ادب سیاسی حاکم می‌شود، اما اگر تشکیلات رشد پیدا نکند افراد نگاه موقت به جامعه و سیاست خواهند داشت. در شرایط وجود تشکیلات و ساختارهای مناسب با مردم سالاری، نخبگان درباره‌ی سیاست‌های کلی نظام جامعه را توجیه می‌کنند. ما امروز به یک جراحی در اقتصاد خود نیازمندیم و برای این جراجی به انسجام ملی نیاز داریم. البته درست است که رهبری عنصر انسجام بخش نظام است، اما ما همه جا نباید از این ابزار استفاده کنیم. بلکه باید عقول جامعه انسجام ایجاد کند. در مسائل هسته‌ای رهبری باید خط دهند، اما این حسن نیست که در همه جا از ظرفیت رهبری استفاده کنیم. ما باید ساز و کار درونی خود را برای ایجاد انسجام سازماندهی کنیم. 

اهم سخنان وي به نقل از ايسنا از اين قرار است:

*{با اشاره به برخی تغییرات اجتماعی در جامعه ایران} به طور مثال کشف حجاب در زمان رضاشاه انجام گرفت که تاثیرگذار هم بود درست است که علما در مقابل این مساله مقاومت کردند، اما بالاخره این کار رضاشاه تاثیرگذار بود. بعد از او هم پسرش شرایط دین گریزی را دنبال و عرفیاتی را در جامعه باب کرد.

*رهبری در سفر به خراسان شمالی فعالیت مهمی را درباره‌ی سبک زندگی مطرح کردند و باید به آنها توجه کنیم. ما اگر می‌خواهیم قدرت زندگی خود را مستحکم کنیم باید اشکالات خود را در حوزه فرهنگی و اجتماعی مدنظر قرار داده و برای آن راهکار تعریف کنیم. البته این راهکارها زمان بر است و با بخشنامه درست نمی‌شود. به هر حال باید سهم مشترکی از این اشکالات و راهکارها به دست آید.

* از موضوع امر به معروف و نهی از منکر در جامعه غفلت شده و بعضی شاید خجالت بکشند که از آن صحبت کنند. ‌امر به معروف باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود و رسانه‌ها و بزرگان کاری کنند که جامعه به مساله امر به معروف به مثابه یک امر ارتقاء بخش نگاه کنند

*{با اشاره به مشکلات بخش اقتصادی کشور} در یک ارزیابی کلی رشد متوسط ما 3 درصد، وضعیت بیکاری 12 درصد و نرخ تورم حدود 20 درصد بوده است. این آمار نشان می‌دهد ما هم مشکل ساختاری داریم و هم مشکل مدیریتی. این رشد اقتصادی برای ما جالب نیست و ما نمی‌توانیم بگوییم ساختار قدرت ما بسیار قوی ولی اقتصاد ما ناتوان است. شهید مطهری می‌فرمایند، اگر یک جامعه از اقتصاد سالم بهره‌مند نباشد نمی‌تواند به آرمان‌های متعالی اسلامی دست پیدا کند.

* اقتصاد ما باید مولد و درون‌زا، برون‌گرا باشد و ثروت ملی تولید کند. موانعی برای رشد اقتصادی ما وجود دارد. یک مانع گرایش‌های سوسیالیسی است که ما نمی‌توانیم از آن فرار کنیم. سیاست‌های اصل 44 چگونه اجرا شد؟ آیا مقصود از این که اقتصاد مردمی شود این بود؟ قرار بود رقابت واقعی به وجود آید، ولی این گونه نشد. ما فکر می‌کنیم اگر شرکت‌های مهم به وجود آید سرمایه داری پدید می‌آید و ما را از مسیر خود جدا می‌کند. این اشکال ماست که شرکت توانمند نداریم. ما نقش مهمی در ایجاد مردم سالاری در عراق داشتیم، ولی سایر کشورها از شرایط اقتصادی عراق استفاده کردند. فضا هم اجازه کار جهادی در اقتصاد را نمی‌دهد که ما به تغییر رویکرد نیازمندیم.

* مشکل دیگر ما وضعیت بروکراسی است که یک دولتی زیر بار تعدیل آن نمی‌رود. تعداد پرسنل دولتی 300 هزار نفر است و ما چند میلیون پرسنل داریم. از نظر رتبه‌ی تسهیل کسب و کار نیز رتبه‌ی 120 را داریم. وقتی سرمایه گذار این رتبه‌ی ما را می‌بیند انگیزه پیدا نمی‌کند. بسیای از قوانین تسهیل کسب و کار که در مجلس تصویب شد نیز اجرا نشده است.

* ما حدود 400 هزار میلیارد تومان پروژه کلنگ زنی در کشور داریم که کار اشتباهی بود. ما در بوجه سال قبل اجازه دادیم که دولت این پروژه‌ها را واگذار کند، ولی این کار انجام نشد. ما نمی‌توانیم نقدینگی جامعه را به سمت تولید ببریم. در جامعه نقدینگی وجود دارد و در همین طرح وام 25 میلیونی دیدیم که برنامه‌ی چند ماهه، چند روزه تمام شد؛ بنابراین نقدینگی در جامعه وجود دارد، ولی بستر آن فراهم نشده که این نقدینگی به سمت تولید برود. مشکل دیگر ما در تعهدات دولت به بخش خصوصی است. یک وزیر به من گفت، به بخش خصوصی 30 هزار میلیارد تومان بدهی دارد. وقتی دولت پول نمی‌دهد بخش خصوصی هم انگیزه پیدا نمی‌کند. ما به مقررات ثابت دراز مدت در بخش اقتصادی نیازمندیم تا بخش خصوصی از ثبات شرایط اطمینان حاصل کند. همچنین باید دولت کوچک شود تا هزینه‌ها کاهش یابد. استخدام 500 هزار نفر در دولت قبل کار اشتباه و خلاف قانون بود.

*مردم سالاری یک آورده مهم برای کشور است و یکی از دلایل جایگاه ایران در منطقه به دلیل همین مردم سالاری است. ما وقتی شکل مردم سالاری را می پذیریم باید ساختارهای آن را نیز ایجاد کنیم. در غیر این صورت عده‌ای از مرد سالاری استفاده می‌کنند. بنابراین تشکیلات بسیار مهم است. در حالی که بعضی این پز را می‌دهند که ما به تشکیلات کاری نداریم. این حرف عوام فریبانه است.

ثبت نظرات
captcha
در آیینه رسانه ها

  تاکید بر تصویب موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف

  همدلی و اتحاد میان کشورهای منطقه ریشه تروریست را خشک می کند

  تعاملات بانکی کلید فعال شدن مراودات تجاری ایران و بلاروس/ همکاری های دو کشور در مجامع بین المللی مثبت است

  جهان امروز نیازمند عقلانیت عمومی است / بحران‌های تروریستی تنها با همگرایی همه کشورها حل می شود

  ایران علاقه مند به تسریع در پیشبرد همکاری های اقتصادی با کره جنوبی است

  ایران علاقه مند به گسترش همکاری های اقتصادی با کشورهای اسلامی است

  سیاست ایران گسترش روابط با کشورهای آفریقایی است/لزوم ارتقاء همکاری های دو کشور در حوزه دارویی و درمانی

  زنگبار از تجارب ایران در حوزه فنی و حرفه ای و آموزش عالی بهره بگیرد

  امنیت پایدار ایران زمینه ساز توسعه روابط با ماداگاسکار است/آمادگی جمهوری اسلامی برای گسترش همکاری های اقتصادی

  انتقاد از خبر کذب معامله وزرا با مجلس برای حضور در کابینه/ مزاح دکتر لاریجانی با طبابت قاضی زاده هاشمی برای سیاسیون

صفحه رسمی اینستاگرام دکتر لاریجانی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی خبرگزاری خانه ملت پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سید علی خامنه ای کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی کانال رسمی تلگرامی دکتر لاریجانی