کد خبر : 836
زمان انتشار :
facebook twitter google+ cloob Yahoo print

علی لاریجانی:

ایرنا: مجلس در موضوع هسته ای برای مصالح کشور شجاعانه گام برداشت/ دولت فعلی از نظر رعایت قانون بهتر از دولت قبل است

ایرنا: مجلس در موضوع هسته ای برای مصالح کشور شجاعانه گام برداشت/ دولت فعلی از نظر رعایت قانون بهتر از دولت قبل است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در موضوع هسته ای مجلس از نگاه ملی وارد شد و به رغم همه بحث هایی که در کشور وجود داشت برای مصالح کشور گام شجاعانه برداشت وکار اساسی را انجام و ایران را از گردنه عبور داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، علی لاریجانی عصر سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران داخلی وخارجی این مطلب را در پاسخ به این سوال بیان کرد که در آستانه سالروز شهادت مدرس و روز مجلس آیا مجلس فعلی و نمایندگان از ویژگی های شهید مدرس برخوردارند و امروز می توان گفت مجلس در راس امور است؟

لاریجانی اظهارداشت: نگاه مجلس در موضوعات مختلف متفاوت است البته درماه های پایانی مجلس شورای اسلامی هستیم طبعا مرحوم شهید مدرس ویژگی هایی داشتند که باید به دقت مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: یکی از نگاه های شهید مدرس نگاه به مسایل کلان کشور از دریچه ملی بود و این برای همه نمایندگان امری ممتاز است چراکه نمایندگان از هر شهری باشند نماینده ملت ایران به حساب می آیند.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین اظهارداشت: هرچه داشتن افق بلند مدت و فراگیر در این امور بیشتر باشد به فکر شهید مدرس نیز نزدیک تر است .

لاریجانی اضافه کرد: مدرس فرد مستقلی بود و با شجاعت فکر خود را پیش می برد واین روحیه مستقل بودن و داشتن روح ممتاز جایگاه مجلس شورای اسلامی را ترقی می دهد .

وی گفت: با تورق در حقیقت شهید مدرس می توان دریافت که شخصیت مدرس تنها در مسایل جتجالی نبود بلکه به مسایل اقتصادی نیز نگاه روشنی داشت که برخی مشکلات امروز همان موضوعاتی است که مرحوم مدرس آن زمان می دیدند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نگاه شهید مدرس به موضوعات اقتصادی این بود که کارها را به مردم واگذار کنند و این از موضوعات ومشکلاتی است که در ساختار اقتصادی وجود دارد.

لاریجانی افزود: نگاه شهید مدرس به سیاست خارجی نیز واقع بینانه بود، تئوری وی این بود که درمقابل قدرت های بزرگ کشور را عبور دهد و از این جهت داشتن نگاه واقع بینانه از ویژگی های مدرس است که همه باید تلاش کنیم .

وی اضافه کرد: این که مجلس در راس امور است موضوعی نیست که بر حسب شرایط تغییر کند قانون اساسی می گوید که مجلس ریل گذار سایر دستگاه ها است از جایگاه رفیعی برخوردار است.

رئیس مجلس نهم یادآور شد: مجلس باید بر امور نظارت کند وبه امور قوا نظارت داشته باشد و این جایگاه با فراز وفرود ورفتن و آمدن دولت ها تغییر نمی کند ولی با شرایطی که نمایندگان داشته باشند، عمیق تر شود.

لاریجانی افزود: با تورق به ویژگی های مدرس این جایگاه رفیع را می توان دریافت نگاه مجلس در موضوعات مختلف متفاوت است مثلا در موضوع هسته ای مجلس ملی نگاه کرد و به رغم همه بحث هایی که در کشور بود برای مصالح کشور گام شجاعانه برداشت وکار اساسی را انجام دادند وکشور را از گردنه عبور دادند .

 

**رفتار آمریکا نشان می دهد با ایران دشمنی دارد

در ادامه این نشست، خبرنگاری پرسید: در مورد روابط جمهوری اسلامی ایران و آمریکا، رئیس جمهوری در مصاحبه اخیر خود با یکی از شبکه های خارجی اظهار داشت که امکان روابط با آمریکا وجود دارد به شرط آن که آمریکا رفتار خود را تصحیح کند؟

لاریجانی نیز گفت: موضوع مهم این است که اگر آمریکایی ها رفتاری که نشان دهنده دشمنی نسبت به ایران است را تغییر دهند، رویکرد ایران تغییر می کند، این صحبتی است که رهبر معظم انقلاب سال ها پیش فرموده بودند اما امروز رفتار آمریکا را رفتاری می دانیم که نشان می دهد با ایران دشمنی دارد.

رئیس مجلس اظهار داشت: بنابراین باید به این نکته توجه کرد تا زمانی که رفتار آمریکا نسبت به ملت ایران اینگونه باشد طبعا همان نکته ای که رهبر معظم انقلاب فرمودند ساری و جاری و سیاست جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

خبرنگار دیگری پرسید: برخی مقالات و مطالب مطبوعات عربی و کشورهای خلیج فارس بر این نکته تاکید دارد که همکاری های جمهوری اسلامی ایران در خصوص مساله فلسطین کاهش یافته یا کم رنگ شده است؟

لاریجانی گفت: موضوع حمایت از فلسطین موضوع تاکتیکی برای ایران نیست بلکه استرتژیک است و این تغییر در آن مشاهده نمی شود اگر چنین تلقی در برخی رسانه ها است، تلقی اشتباهی است.

**موضوع اصلی کشور رونق اقتصادی است

خبرنگاری در این نشست خبری پرسید: شب گذشته جنابعالی به این موضوع اشاره داشتید که مدیریت فرهنگی کشور به اندازه تراز کشور نیست، چرا بعد از گذشت سی و چند سال هنوز به رویکرد مشترک در بحث مدیریت فرهنگی نرسیدیم، نمونه آن هم برگزاری برخی مجالس، کنسرت های فرهنگی یا برخی مجالس سیاسی است که از سوی برخی گروه ها و جریان ها با اختلال هایی مواجه شده است؟ چرا این افراد در حاشیه امنی در کشور قرار دارند و هنوز راهکارمشخصی در این زمینه ارایه نشده است؟

لاریجانی نیز پاسخ داد: نکته ای را که دیشب گفتم در پاسخ این سوال بود که برخی کمبودها در مسایل فرهنگی در بخش های مختلف کشور وجود دارد، وقتی منابع کشور محدود باشد طبعا نمی توان به همه بخش ها به اندازه نیاز برسیم به همین دلیل این کاستی ها بروز پیدا می کند.

وی ادامه داد: یکی از مسایلی که من تاکید داشتم این بود که موضوع اصلی کشور ما رونق اقتصادی است و این موضوع یک چالش عمده برای کشور است و آثار آن را در آسیب های اجتماعی و مسایل فرهنگی می بینید، نمی خواهم بگویم تنها عامل این است اما بخشی از موضوع به این مساله باز می گردد. بحث من در این خصوص بود، تردیدی وجود ندارد که در این سی و چند سال مدیران خوبی در رسانه ملی، مطبوعات یا بخش های مختلف تربیت شدند، اما سوال دیشب مربوط به پشتوانه بودجه ای آنها بود.

** مجلس مورد پنهانی ندارد

وی در پاسخ به خبرنگار دیگری درباره اینکه به رغم این که مجلس سال 88 قانون انتشار دسترس آزاد به اطلاعات را تصویب کرد نمایندگان خواستار دسترسی به سفرهای خارجی نمایندگان شدند که هیات رئیسه مخالفت کرده است چرا مجلس به قانون عمل نمی کند؟، گفت: به خاطر ندارم که در هیات رئیسه دراین مورد بحث شده باشد و تعجب می کنم که گفته می شود، مخالفت شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: همه مذاکرات مجلس علنی است و مورد پنهانی ندارد واز طرفی ممکن است در برخی مواقع ماموریت هایی به کمیسیون ها داده شده باشد ولی ما نیز با ماموریت نمایندگان مخالفیم .

لاریجانی افزود: حتی همراهی نمایندگان با وزرا نیازمند اجازه است مگر ماموریتی که برای مطالعه و یا گروه های دوستی است یا کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی برای دیدار با کمیسیون مجالس دیگر کشورها انجام می دهد بنابراین عمده ماموریت ها در این قالب است.

**تسهیل فضا برای تولید یکی از عناصر اقتصاد مقاومتی

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به این پرسش که مجلس در زمینه اقتصاد مقاومتی چه عملکردی داشته است، گفت: اقتصاد مقاومتی دارای روحی است که باید به آن توجه کرد؛ روح آن نیز این است که رونق تولید بوجود آید.

لاریجانی ادامه داد: هم در موضوع نظارت و هم تقنین در اقتصاد مقاومتی پرداخته شده است؛ یعنی قوانینی که برای تسهیل فضای کسب و کار داشتیم مربوط به همین اقتصاد مقاومتی بوده است.

وی اضافه کرد:یکی از عناصر مقاوم اقتصاد مقاومتی تسهیل فضا برای سرمایه داری و تولید در کشور است.

رئیس مجلس همچنین به یکی دیگر از برنامه های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: طرح ارائه شده برای رفع رکود در جهت اقتصاد مقاومتی بوده است.

لاریجانی ادامه داد: در قانون بودجه نیز برخی بندها نشانگر همین توجه به اقتصاد مقاومتی است.

وی خاطرنشان کرد: باید برداشت درستی از اقتصاد مقاومتی داشت و این که می خواهیم چه کاری کنیم؟ یکی از مهم ترین موضوعات این است که رونق تولید ایجاد شود و اقتصاد مردمی شود.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: فرض کنید نظارت هایی که در کمیسیون مربوطه در زمینه اصل 44 قانون اساسی انجام می شود و اصرار داریم اشکالاتی که در اجرای اصل 44 انجام شده، رفع شود و فضای رقابتی پدید آید در جهت اقتصاد مقاومتی است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در مجلس هم در بعد نظارت و تقنین به اقتصاد مقاومتی توجه شده است ، نمی گوییم کامل اما ممکن است برخی امور را باید بیشتر توجه کرد؛ ولی اگر لایحه ای دولت داشته باشد در اولویت بررسی می کنیم.

**نمایندگان نظارت خود را انجام می دهند

وی همچنین درپاسخ به این پرسش که در بعد نظارتی مجلس شورای اسلامی چقدر موفق بوده و فکر می کنید برنامه هایی بوده که مجلس نهم فرصت نداشته و باید در مجلس دهم به آن بپردازد؟، گفت: مجلس در زمینه تقنین و نظارت توجه لازم را داشته است و نظارت در مجلس روندی دارد مثلا نمایندگان در شورای اداری استان ها حضور دارند و درآنجا نظارت می کنند تا خلاف قانون انجام نشود و این نوعی نظارت است.

رئیس مجلس تصریح کرد: در شورای پول اعتبار نیز نمایندگانی داریم که نظارت می کنند و در بخش های مختلف و شوراهای مختلف از طرف مجلس نظارت وجود دارد؛ ممکن است برخی امور علاج نشود و به استیضاح برسد وگرنه بقیه امور با تذکرات حل می شود.


**طرحی درباره مجلس جوانان به مجلس داده نشده است

در ادامه خبرنگاری از لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی درباره طرح تشکیل مجلس جوانان پرسید که لاریجانی پاسخ داد که در این راستا طرحی به مجلس داده نشده است.

وی افزود: مجلس جوانان ، مجلسی سمبولیکی است که در وزارت آموزش و پرورش انجام شده و گاهی هم ما برای آنها سخنرانی می کنیم.

وی اضافه کرد: این تمرین خوبی است اما طرحی از طرف دولت به ما داده نشده است، اگرچه در صورتی که این موضوع منجر به این شود که تمرینی پیدا کنند می تواند چیز خوبی باشد.

**ایجاد تشکل رهروان ولایت را تایید می کنم

رئیس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری مهر در مورد این که تشکل رهروان ولایت در حال شکل گیری و نیرو گرفتن است و آیا رایزنی هایی برای پیوستن بزرگان نظام به این تشکل انجام شده، گفت: این موضوع را که رهروان ولایت در حال مذاکره است تا تشکلی داشته باشد را تأیید می کنم زیرا این موضوع ظرفیتی برای کارهای سیاسی خواهد شد.

وی افزود: اما این که ما چند نفر مذاکراتی داشته ایم برای اینکه فکری را دنبال کنیم به این معنا نیست که این افراد عضو رهروان ولایت هستند. بلکه اینها می خواهند فکری را ارائه دهند و رهروان ولایت از این فکر استقبال می کند همچنان که هر تشکلی می تواند از این فکر استقبال کند.

**طرح جرم سیاسی در نوبت بررسی است

لاریجانی درپاسخ به این پرسش که آمار خوبی درباره تصویب لایحه و طرح ارائه کرده اید؛ آیا این امکان وجود دارد که درمورد مصوبات مجلس گزارشی برای مردم منتشر شود، گفت: مسائلی که مجلس تصویب می کند، پنهان نیست چون از رادیو پخش و دررسانه ها منتشر می شود و در اتاق در بسته تصمیم گیری نمی شود.

وی درباره جرم سیاسی نیز تصریح کرد: این از جمله موضوعاتی بود که ما به آن توجه داشتیم و انجام شود، دولت لایحه نداده بود و طرح است ؛ هنوز یک سال از نوبت آن نمی گذرد و چند ماهی است که در نوبت قرار گرفته است ؛ تصویب و طی مراحل آن هم زمان می برد.

رئیس مجلس تصریح کرد: ترافیکی را ما داریم و چند ماه آخر باید تمهیدی اتخاذ کنیم کارهایی که کمسیون ها زحمت کشیدند از مجلس عبور کند و این هم از اولویت ها است.

لاریجانی درباره برآورد هزینه های و ارزیابی از قانونی که اجرا می شود، اظهارداشت: وقتی قانونی تصویب می شود باید به جامعه برود و بعد از دوره دو ساله آن را ارزیابی کنیم و این مهم روندی دارد و بعد از اجرا باید بازخورد آن را بگیریم.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار رادیو تهران درباره اقدامات مورد نیاز برای مقابله با پدیده وارونگی هوای تهران به ویژه در فصل زمستان گفت:یکی از طرحهایی که مقدار زیادی روی آن کار کردیم همین طرح هوای پاک است ساعت ها وقت برده با کارشناسان ابعاد مختلف آن بررسی شده است.

وی افزود: موضوع وضعیت تهران با هوای آلوده ای که دارد واقعا معضلی شده است شاید وقتی به شهرداری تهران رجوع کنید می گوید مربوط به دستگاه های دیگر هست و دستگاه های دیگر هم به هم مربوط می کنند.در این طرح کلیت این موضوع مورد توجه قرار گرفته و وظایف بخش های مختلف را ما مشخص کردیم.

به گفته رئیس قوه مقننه یکی از طرح هایی که اصرار داریم زودتر در دستور قرار گیرد یا از طریق اصل 85 بتوانیم آن را حل کنیم همین طرح هوای پاک است، اما این طرح است حتما باید برای آن سرمایه گذاری کرد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: اینکه آیا می شود هوای تهران را سالم کرد حتما امکان پذیر است باید برای آن سرمایه گذاری کرد،هم حمل و نقل ریلی را افزایش داد و هم برخی از کارخانجاتی که اطراف تهران است جابجا شوند و برخی اقدامات دیگر که در این طرح دیده شده مقداری سرمایه گذاری می خواهد.

وی اضافه کرد: در شرایطی 90 درصد بودجه صرف بودجه جاری می شود فضای تنفسی برای کار عمرانی را کاهش می دهد و ما باید بپذیریم سیستم اداری ما باید تغییر ماهوی داده شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این از جاهایی است که باید فشار آورد دولت سیاست چابک سازی را در سیستم دیوانی خود ایجاد کند و این برمی گردد به منابع .

لاریجانی ابراز امیدواری کرد:در شرایط آینده وضع هسته ای رو به راه شده و حرکت رو به جلو داشته باشد تا دست دولت از نظر منابع بازتر شود و با این معضل بهتر بتوانیم رسیدگی کنیم.

**شورای حکام 1+5 به وظیفه خود عمل کنند تا راه برای بقیه اقدامات باز شود

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره اظهارات اخیر آمانو درباره رونده هسته ای و بسته شدن پرونده پی ام دی گفت:نکته ای که آمانو مطرح کرده ،خیلی چیز عجیبی نیست و در مورد خیلی از کشورها این عبارت را به کار می برند به خاطر اینکه پروتکل الحاقی را اجرا نمی کنند ، معمولا این عبارت را به کار می برند که اطمینان نداریم به طور قطع نمی توانیم بگوییم.

لاریجانی اضافه کرد: در مورد این که وی گفته سیاه و سفید نیست، عبارت نگران کننده ای نیست و این عبارات خیلی موضوع توجه ما نیست، مهم نظر شورای حکام است

وی خاطرنشان کرد:به طور طبیعی گزارش آمانو و شورای حکام بده - بستانی باهم دارند ولی نظر نهایی را شورای حکام باید بدهد اینکه خاکستری بدهد یا نه اینها مسائل تاکتیکی کار است.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: مسئله ما این بود که ادعاهایی درمورد فناوری هسته ای ایران عده ای از کشورها کرده بودند اسناد قطعی هم نداشتند، ایران بر اساس بحث هایی در آژانس، پاسخ های به این داده،ما در در مذاکرات هسته ای به این نتیجه رسیدیم که این موضع باید حل شود تا بقیه راه طی شود .

لاریجانی اضافه کرد:این جزو تعهدات آنها بوده ما امیدواریم در شورای حکام 1+5 به وظیفه خود عمل کنند تا راه برای بقیه اقدامات باز شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به سوالی درباره خلاء های قانونی و کاستی های اجرایی در برخورد با مفاسد اقتصادی گفت: فکر نمی کنم مشکل، مربوط به کمبود قانون باشد چون اگر نقص در قانون باشد، این مفسده پیدا نمی شد.

لاریجانی افزود: وقتی محکمه حکم صادر می کند، بر اساس قانون حکم صادر می کند پس قانون وجود دارد که فسادی که به وجود آمده است را رسیدگی کند.

وی تصریح کرد: اگر کسی معتقد به کمبود است باید بگوید در کجا است، ما نباید انباشتی از قانون ایجاد کنیم، تا امروز یکی از کارهای اساسی تنقیح قوانین همین است و باید قوانین زاید را آراسته کنیم و بنابراین باید توجه کرد که مقصود چیست.

رئیس دستگاه قانونگذاری با بیان اینکه یکی از طرح های مهم در مجلس طرح سازمان مبارزه با فساد است، خاطرنشان کرد: پراکندگی در مبارزه با فساد اشکال ایجاد می کند، یعنی باید محکمه های تخصصی و زمینه های بررسی تخصصی برای این موضوع وجود داشته باشد که این امر در خیلی از کشورها سابقه دارد.

به گفته لاریجانی اگر در موضوعات اقتصادی یک روند تخصصی نباشد، ناامنی به وجود می آورد که خود این آسیب زیادی به رونق تولید خواهد زد. حدود یکی دو سال است روی این طرح کار شده و به زودی در مجلس بررسی می شود.

**رعایت قانون در دولت یازدهم بهتر است

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص ارزیابی تعامل مجلس نهم و دولت یازدهم با توجه به بر عهده داشتن ریاست مجلس در دو دولت و بروز اتفاق ها و فراز و نشیب هایی، با توجه به تجربیات این سال ها گفت: تعامل ما با دولت ها مبنای روشنی دارد یعنی ما ضمن این که رفتار برادرانه را با قوای دیگر همیشه توصیه می کنیم اما وجه مستقل بودن مجلس باید حفظ شود.

لاریجانی افزود: در مجلس و در کمیسیون های مختلف گاهی نسبت به برخی اقدام های دولت ایراداتی دارند و همین وجه مستقل بودن مجلس است اما در مجموع روند کار در دولت فعلی را از نظر رعایت قانون بهتر از دولت قبل می بینیم.

وی ادامه داد: مصوباتی که دولت به عنوان آیین نامه دارد به طور معمول باید به رئیس مجلس بفرستند از نظر انطباق با قانون بررسی شود؛ وقتی این دو دولت را مقایسه می کنیم دولت فعلی خیلی از این جهت نمره بهتری آورده و موارد کمی داریم که در این دولت خلاف قانون تصویب شده باشد، البته برخی موارد نادر است که آنها را لغو کردیم اما در مجموع رعایت قانون بهتر شده است.

**گفت و گوی مستمر مجلس با شورای عالی امنیت ملی برای نظارت بر برجام

رئیس دستگاه قانونگذاری درباره نقش نظارتی مجلس در خصوص برجام نیز گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس این نظارت را انجام می دهد و جایگاه این کمیسیون مطابق قانون مصوب است؛ هر سه ماه یک بار وزیر خارجه گزارشی از اجرای برجام را باید به این کمیسیون بدهد و این کمیسیون هم هر 6 ماه به مجلس گزارش می دهد و این مکانیزم نظارتی در مجلس است.

وی افزود: البته گفت و گو بین مجلس و شورای عالی امنیت ملی در سیستم نظارتی به صورت مستمر وجود دارد.

**در ورود زوار با پاسپورت و ویزا جدی هستیم

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار که پرسید در اخبار و اطلاعات اعلام شده تعدادی از زوار ایرانی مرزهای مهران و زرباتیه عراق را بدون ویزا شکسته اند و وارد عراق شده اند دولت و استان واسط عراق تاکید کرده که این خدشه وارد کردن به حاکمیت این کشور و نوعی تعدی است، اظهار کرد: در خصوص اربعین امسال خیلی کار سامان یافته ای رخ داد، فشار ما این بود که در مرزها همه با پاسپورت و ویزا وارد شوند.

وی با اشاره به بازدید خود از مرزها افزود: در مرزها روی هم رفته این کار با دقت نظر انجام می شد؛ شنیدم عده ای در یک ساعت خاص این کار را انجام دادند و جلوی آن گرفته شد؛ هجوم عده ای بود که این کار را انجام دادند و تخلف کردند و به همین دلیل هم به آنها تذکر داده شد و هم اینک کنترل های شدیدتری وجود دارد، دوستان ما در عراق باید بدانند در این که زوار ما با پاسپورت و ویزا وارد شوند جدی هستیم و این را رعایت خواهیم کرد.


** انتخابات در کشور بیشتر نماینده محور است تا احزاب محور

خبرنگاری از لاریجانی درباره این که چه جریان هایی در راستای انتخابات با وی گفت و گوهایی داشته اند، پرسید.

وی پاسخ داد که این مطلب را در رسانه ها شنیدم و چیزی بیشتر از این نبوده است، فکر می کنم هنوز مسایل انتخابات در کشور ما شکل عملیاتی به خود نگرفته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: البته تشکل هایی هستند که به صورت سنتی کارهای خود را در شهرها انجام می دهند اما باید توجه کرد که ساختار انتخابات مجلس در کشور ما بیشتر نماینده محور است تا احزاب محور و مانند انتخابات ریاست جمهوری نیست، از این رو نماینده ها باید بیشتر حضور داشته باشند.

لاریجانی ادامه داد: نمی گویم این خوب است اما وضع فعلی این است، یعنی نماینده ها در استان ها و شهرهای مختلف بیشتر تحرک دارند و هنوز تشکل ها و جریان های حزبی در این قضیه فعال نشده اند.

وی درباره دلایل این موضوع نیز یادآور شد: نتوانسته اند با هم وحدتی داشته باشند و ساز و کارهای آنها به نتیجه نرسیده است یا بحث های دیگر.

** انتساب درگیرهای داخلی جمهوری آذربایجان به ایران درست نیست

عضو شورای عالی امنیت ملی همچنین در پاسخ به این سوال که برخی رسانه ها درگیری ها با پلیس آذربایجان در منطقه نارداران را به ایران منتسب می کنند، گفت: روابط ما و کشور آذربایجان از گذشته بسیار دوستانه بوده است و کشور آذربایجان کشور برادر و همسایه ما است.

وی افزود: من هم شنیده بودم، البته از گذشته هم برخی از سایت ها شیطنت می کنند و برخی از امور که مربوط به مسائل داخلی کشور آذربایجان است را به ایران منتسب می کنند، که این درست نیست.

** تنش بین ترکیه و روسیه به نفع مبارزه با تروریسم نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد تنش ایجاد شده بین دو کشور ترکیه و روسیه با ابراز تاسف از بوجود آمدن تنش میان این دو کشور اظهار داشت: این حادثه که به خاطر یک بی سلیقگی و بی توجهی بین دو کشور همسایه ما به وجود آمده است، به نفع مبارزه با تروریسم نیست.

لاریجانی با ابراز امیدواری از اتخاذ یک روش عاقلانه برای کاهش این تنش افزود: همه کشورها برای مبارزه با تروریستم در منطقه باید همراستا شوند که این مساله بسایر مهمی است.

**ایران در مسایل بین المللی، منطقه ای و هسته ای داهیانه عمل کرده است

خبرنگاری از رئیس مجلس پرسید: طی هفته گذشته خبری مبنی بر دیدار چهارجانبه شما، علی اکبر ولایتی، علی اکبر ناطق نوری و مرتضی مقتدایی منتشر شد، درباره جزئیات این دیدار بگویید و آیا می توان گفت این دیدار سرمنشاء یک جریان جدید در بین اصولگرایان است؟

لاریجانی پاسخ داد: آنچه در رسانه ها منعکس شد خلاف نیست و جلسه ای داشتیم که موضوع آن این بود که چطور می توانیم در پروسه ای که برای انتخابات است، تلاش کنیم افراد کارآمد و با داشتن افق ملی در مجلس حضور داشته باشند و کارآمدی مجلس را افزایش دهند.

وی ادامه داد: اگر به شرایط کشور نگاه کنیم آنچه باعث عزت ملت ایران می شود این است که ظرفیت های جمهوری اسلامی را در ابعاد مختلف بارور کنیم و اگر خللی در برخی مسایل وجود دارد آن ها را مرتفع کنیم.

رئیس قوه مقننه گفت: ارزیابی ما این است که در مسایل بین المللی و منطقه ای و موضوع هسته ای، جمهوری اسلامی داهیانه عمل کرده است.

**افراد کارآمدی به مجلس بیایند تا مشکلات اقتصادی را حل کنند

لاریجانی افزود: در مسایل اقتصادی مشکلات زیادی داریم بنابراین ثقل توجه ما در این مجموعه این است که افراد کارآمدی در مجلس حضور پیدا کنند و به این موضوع مهم بپردازند و این نقص را مرتفع کنند لذا تمهیداتی در این زمینه در حال شکل گرفتن است.

این خبرنگار سوال کرد: شما به عنوان فردی عاقل در بین اصولگرایان شناخته می شوید، در ایامی که گذشت یکسری حوادث در برگزاری همایش اصلاح طلبان رخ داد، آیا ظرفیتی در کشور وجود دارد تا تمامی جریان ها در انتخابات حضور یابند و شاهد فضای امن انتخاباتی باشیم؟

رئیس مجلس شورای اسلامی پاسخ داد: این موضوع تنها برای اصلاح طلبان نبوده و برای دیگران نیز رخ داده است. اینگونه رفتارها نادرست است و وزیر کشور نیز مامور پیگیری این موضوع شده است.

**تقوا و حرکت بر مبنای یک اصول ویژگی یک مرد سیاسی در نظام جمهوری اسلامی است

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه خودتان را در کدامیک از جریان های سیاسی می دانید؟ گفت: این تقسیم بندی ها یک تقسیم بندی دقیقی نیست، اصولگرایی یک حرف حسابی است یعنی افراد براساس مشای دقیق عمل کنند و برای حرکت سیاسی خود اصولی قائل باشند.

وی افزود: اصولگرایی یک پایه عقلانی دارد؛ اصلاح طلبی نیز شعار خوبی است، اینکه انسان براساس شرایط در برخی امور لازم اصلاحات انجام دهد. اعتدالگرایی نیز همین طور است؛ این طور نیست افرادی که تابلوها را بلند می کنند دیگران دارای این ویژگی ها نیستند.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: آرم های سیاسی از ابتدای انقلاب رنگ عوض کرده است، زمانی چپ و راست مطرح بود و بعد خط سه بوجود آمد و بعد اصلاح طلبی و اصولگرایی ایجاد شد، این چیزی نیست که اگر کسی در این طایفه باشد به آن ویژگی دیگری توجه ندارد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: به اعتقاد من ویژگی یک مرد سیاسی در نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران این است که اول باتقوا باشد یعنی به عهد خود پایبند شود و یک مبنای اصولی برای حرکت خود داشته باشد.

وی با بیان این که در نظام جمهوری اسلامی داشتن یک نگاه فراگیر مهم است، تاکید کرد: مسایل کشور در شرایط فعلی یک معادله تک مجهولی نیست و در بسیاری از امور از جمله مسایل اقتصادی، آسیب های اجتماعی و مسایل بین المللی معادلات چندمجهولی وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کسانی که تک وجهی به این موضوعات نگاه می کنند غالبا نمی تواند مشکلات را حل کنند بلکه آن را افزایش می دهند لذا برای مواجهه با این موضوعات باید فرد از کارآمدی و تجربه خوب برخوردار باشد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران نیاز به افرادی کار بلد در قوه مجریه و قوه مقننه دارد، خاطرنشان کرد: وقتی با مردم در بخش های مختلف مواجه می شوم بسیاری از افراد نخبه ظرفیت های خوبی دارند که بخش های مختلف باید از این ظرفیت ها استفاده کنند.

وی اضافه کرد: نمی گویم جناح بندی ها معنا ندارد، نظر من این است که به عناوین نباید نگاه کرد بلکه باید مشای افراد مدنظر قرار بگیرد.

**اموال نیستیم که مصادره شویم؛ افراد با فکرشان معرفی می شوند

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه نظر شما درباره اینکه اصلاح طلبان شما و آقای ناطق نوری را به نفع خودشان مصادره می کنند چیست؟ افزود: ما اموال نیستیم که مصادره شویم؛ باید توجه داشته باشیم که افراد با فکرشان معرفی می شوند.

لاریجانی همچنین در پاسخ به این سوال که اگر شما حادثه 22 بهمن را همان زمان پیگیری می کردید و به مدعی العموم نمی سپردید و مسببان محاکمه شده بودند الان شاهد این گونه برخوردها با تجمعات قانونی و مجوز دار نبودیم، گفت: ما چه کار باید می کردیم. در مجلس این حادثه بررسی شد و گزارش آن هم خوانده شد. اما باید این حادثه را دادگاه ویژه روحانیت رسیدگی می کرد چرا که ما در مجلس دادگاه نداریم.

این خبرنگار همچنین پرسید یعنی شما شکایت کردید؟ که لاریجانی اظهارداشت: لزومی به شکایت ما ندارد. وقتی گزارشی در مجلس تهیه می شود و از آن استفاده می کنند آنها وظیفه دارند که رسیدگی کنند به هرصورت من شکایتی نکردم و بحث شخصی بود و نمی خواستم ورود کنم.

ان خبرنگار دوباره گفت که این مساله باعث شده است که حمله خودسرها به نشست های مجوز دار ادامه داشته باشد که لاریجانی پاسخ داد: من فکر می کنم وزیر کشور در حال رسیدگی است.

خبرنگار در ادامه سوال کرد: نمی خواهید سوال از وزیر کشور کنید یا حداقل گزارشی در این مورد بدهند که چرا ازنشست هایی که نمی توانند صیانت کنند مجوز می دهند که لاریجانی پاسخ داد: بگذارید اول رسیدگی کنند و هنوز زمان زیادی نگذشته است و بتوانند مشکل را حل کنند.

رئیس مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر این که فکر می کنید تحرکات و موضع گیری هایی که در خصوص برجام نسبت به شما صورت گرفت چه تاثیری در انتخابات و رای مردم خواهد گذاشت، گفت: من رجال الغیب نیستم که بتوانم در این زمینه نظر بدهم ولی ما از عمل خودمان دفاع می کنیم.

لاریجانی ادامه داد: یعنی تصمیمی که مجلس برای مساله هسته ای گرفت از سر توجه کامل به موضوع بود. موضوع هسته ای چه بوده است؟ ما 12 سال در مساله هسته ای چالش داشتیم و تلاشمان این بود که فناوری هسته ای را تثبیت کنیم و در این فاصله ملت ایران مقاومت کرد و فناوری هسته ای را تثبیت کرد.

وی اضافه کرد: ما به جایگاهی رسیدیم و سانتریفیوژهایمان در مجموعه قابل قبولی کار می کردند و در بقیه بخش های حوزه تحقیق و توسعه است خوب پیش رفتیم. این در حدی بود که حریف به این اذعان داشت که ایران غنی سازی و دانش هسته ای قابل قبولی دارد.

رئیس مجلس همچنین گفت: اینجا بحث این بود که ما از طریق یک مذاکرات سیاسی که آنها پیشنهاد کردند این ماجرا جویی را خاتمه دهیم یا ندهیم در حالی که ما این ماجرا جویی را شروع نکردیم. آنها شروع کردند و آنها هم در یک سال آخر دولت قبل تقاضا کردند که می خواهیم برای حل این موضوع مذاکره کنیم.

لاریجانی افزود: جمهوری اسلامی ایران تصمیم داهیانه ای گرفت که وقتی به این جایگاه رسید و آن را تثبیت کرد ازطریق مذاکرات سیاسی این ماجرا را پایان دهد، سه سال مذاکره کردیم و این مذاکرات هم همیشه تحت نظر بود.

وی ادامه داد: شورای هسته ای وجود داشت و هرگامی که آنها مذاکره می کردند گزارش می دادند و گزارش مورد بررسی قرار می گرفت و اگر اشکالی داشت به آنها گفته می شد. موردی بود که آنها در مذاکرات یک مسیری را رفتند و در آن شورای هسته ای بحث شد و به این نتیجه رسیدیم که این مسیر درست نیست و به آنها گفته شد که این مسیر را باید تغییر دهید و باعث شد که دوماه طول کشید تا نتیجه بعدی حاصل شود.

رئیس مجلس نهم اضافه کرد: برخی فکر می کنند این سندی است که همینطوری یک عده ای نشستند و بحث کلی کردند و اینجا برای تصویب آورده اند در حالی که سه سال کار مستمر صورت گرفت و در شوراهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

**برجام کار مهمی در دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران

رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: به هر صورت به یک جمع بندی رسیده شد که اگر این داد و ستد انجام شود فناوری هسته ای ما لطمه نمی بیند ولی تحریم ها برداشته می شود.

لاریجانی گفت: برخی از دوستان می گویند نه، ما فکر می کنیم اصلا نباید چنین داد و ستدی رخ می داد، بنابراین باید بگویند چطور می توانند تحریم ها را بردارند؟ یک راه حل باید ارائه دهند.

وی افزود: ما این برداشت را داشتیم که نه تنها به فناوری هسته ای ما لطمه نمی خورد بلکه تحریم ها برداشته می شود البته بعضی ها در تحریم ها مناقشه دارند که چگونه برداشته می شود؛ من فکر می کنم کار بسیار مهمی در دیپلماسی جمهوری اسلامی صورت گرفت که هم فناوری هسته ای را تثبیت کرد و هم تحریم ها را بر می دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اگر آنها زمانی به وعده شان عمل نکردند ما ضرر نکردیم. آنها باید در صحنه بین المللی پاسخ دهند و ما به مسیر خودمان برمی گردیم ولی این تمرینی برای حفظ منافع ملی کشور بود.

لاریجانی با بیان این که در همین مجلس درباره برجام آرای مختلفی بود و بعضی از آقایان می گفتند ما باید برجام را رد کنیم، گفت: در این جا دو مساله باید پیش بیاوریم یکی طرف مقابل می گوید سه سال با ما مذاکره کرده و الان آن را رد می کنید که این کار دورنمای جالبی برای دیپلماسی کشور نیست.

وی افزود: ثانیا فرض کنید رد کردیم طرف مقابل چه می کند؟ یعنی آنها می نشینند تماشا می کنند یا با بادبزن ما را باد می زنند؟ اینطور که نیست.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: آنها یک اقدامی می کنند و آن اقدام را از قبل تعریف کرده بودند که در مورد مابقی فروش نفت چه می کنند؟ بنابراین ما باید نگران وضع اقتصادی کشورمان هم باشیم چرا که ما فقط یک مشکل نداریم که بخواهیم حل کنیم ، همه مسایل را باید در تراز هم ببنیم.

لاریجانی اضافه کرد: برخی افراد می گفتند که لزومی ندارد مجلس به این موضوع بپردازد و آن را ول کنید. آیا این حیثیت جالبی برای کشور است؟ به هرحال یک مرجعی باید به این موضوع بپردازد.

وی یادآور شد: از بین سناریوهای مختلف، این نگاه مورد پذیرش نمایندگان قرار گرفت که ما اجازه دهیم برجام با یک شرایطی که شرایط مخالف برجام هم نیست و شرایط اطمینان بخشی است صورت بگیرد که به نظر من مجلس تصمیم دقیقی گرفت.

وی اضافه کرد: بعد هم رهبری معظم بیانیه را دادند و تاکیدشان در بندهای مختلف به همین مصوبه مجلس بود و ایشان برجام را تایید کردند، بنابراین معلوم است که در کلیت کشور یک تصویر هماهنگی وجود داشته است.


**برجام با مجموع شرایط کشور یک امر لازم بود؛ نمایندگان تصمیم تاریخی گرفتند

رئیس قوه مقننه اضافه کرد: بله! ممکن است در خود برجام نقایصی وجود داشته باشد که این را نفی نمی کنیم. به هر حال یک سندی که در طول سه سال مذاکرات انجام می شود ممکن است نقایصی هم داشته باشد و این مصوبه مجلس هم برای همین بود که از این نقایص عبور کنیم.

لاریجانی گفت: مهم این است که کلیت موضوع با مجموع شرایط کشور یک امر لازمی بود که فکر می کنم نمایندگان مجلس یک تصمیم تاریخی گرفتند که کشور را از این مرحله عبور دهند و این وظیفه ملی نمایندگان برای این کار بود.

**برخی از جلسات برجام در خدمت رهبر معظم انقلاب برگزار می شد

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که برخی به خاطر تخریب شما و دولت این موضوع را در دستور کار قرار داند که برجام به نوعی به رهبری تحمیل شده است و ایشان خیلی در بطن ماجرا نبودند، گفت: این حرف ، حرف بسیار سبک و جسارت آمیزی است.

وی ادامه داد: رهبری معظم انقلاب شخصیتی است که در مسایل بین المللی از یک نگاه بسیار نافذ و دقیق برخوردار است. من در این سی و خرده ای سال که در کارهای اجرایی و معمولا مسایل امنیتی و سیاست خارجی با آن ممارست داشتم کمتر شخصیتی به پختگی ایشان دیدم .

لاریجانی اضافه کرد: منهای جایگاه رهبری که ایشان دارند واقعا چه در مسایل منطقه ای و چه مسایل بین المللی نگاهی نافذ، دقیق و بلندمدتی دیدم و در همه مسایل هسته ای و جلسات مختلف این موضوعات بحث شد و گاهی این جلسات در خدمت خود ایشان تشکیل می شد و این حرف که کسانی تحمیل بکنند یک حرف سبکی است و نباید در کشور این حرف زده شود.

رئیس مجلس نهم تاکید کرد: ایشان از یک شجاعتی برخوردارند که وقتی رئیس جمهوری تلفنی صحبت می کنند ایراد داشتند و آن ایراد را گفتند بنابراین در موضوع برجام به این مهمی نظرشان را نمی گویند و یا تحمیلی صورت می گیرد؟

لاریجانی ادامه داد: این حرف نه در مورد شخصیت امام (ره) که آن زمان یادم هست عده ای این حرفها را می زدند، درست بود و نه در مورد رهبری ما و باید افتخار کنیم که از یک رهبری برجسته و فرزانه ای برخورداریم که در مسایل استراتژیک هدایت خوبی دارند چه مساله هسته ای و چه مساله منطقه ای که بحث جدایی است.


**مجلس از حرکت مردم فلسطین حمایت خواهد کرد

لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که درباره گذشت 62 روز از انتفاضه جدید فلسطین و آینده این انتفاضه تصریح کرد: این حرکت ملت فلسطین امیدوار کننده است. در بیاناتی که رهبر معظم انقلاب داشتند به این موضوع خیلی توجه دادند و من فکر می کنم یکی از بخش های امیدوار کننده در آینده فلسطین همین حرکت های توده ای است که شکل می گیرد و مجلس هم از این حرکت حمایت خواهد کرد.

**جایگاه رفیع مجلس مربوط به یک دوره خاص نیست

خبرنگاری نظر لاریجانی را درباره اظهار نظر محسن هاشمی از دوران ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی بر مجلس پرسید که رئیس مجلس گفت: لزومی ندارد که ما بخواهیم درباره هر موضوعی اظهار نظر کنیم.

لاریجانی با بیان اینکه نظر خود را پیش از این اعلام کرده ام، تصریح کرد: مجلس دارای جایگاه رفیعی است که می تواند بخش های مختلف کشور را در یک ریل حرکت قرار دهد و نظارت کند.

وی خاطر نشان کرد: این موضوع امری مقطعی و مربوط به زمان خاص نیست و کلیت مجلس در قانون اساسی این جایگاه را دارد.

**کشورهای همسایه در دیپلماسی ایران دارای الویت هستند

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار تلویزیون کویت درباره برقراری ارتباط دیپلماتیک بین ایران و کشورهای منطقه گفت: ما همیشه گفته ایم که اولویت با کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس برای برقراری رابطه دیپلماتیک است.

لاریجانی تاکید کرد: در دیپلماسی جمهوری اسلامی همسایگان دارای جایگاه مهمی هستند و لذا ما در تمامی شرایط روابطمان را با همسایگان براساس الویت های سیاست خارجی جمهوری اسلامی تعریف می کنیم.

**گزارشات اخیر دیوان محاسبات نشان می دهد که تخلفات مهمی در دولت قبل رخ داده است

رئیس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اعتماد و درباره استفاده مجلس هشتم و نهم از ابزارهای نظارتی بر دولت نهم و دهم تصریح کرد: مجلس هشتم از رئیس جمهوری وقت سوال کرد، چندین وزیر هم استیضاح و تعداد زیادی تحقیق و تفحص انجام و نتیجه آن به قوه قضائیه ارجاع شد.

لاریجانی افزود: بنابراین از ابزارهای مجلس استفاده شد و ما در طول تاریخ جمهوری اسلامی برای نخستین بار سوال از رئیس جمهوری داشتیم.

وی در پاسخ به این سوال که پس چرا اثری نداشت؟ اظهار داشت: خوب این موضوعی متفاوت است، پس مجلس کار خود را انجام داده است؛ اما اینکه بعضی کارهای غیرقانونی انجام می شد، تا آنجایی که متوجه می شدیم جلوی آنرا می گرفتیم، ولی مشکل این بود که در بسیاری از مواقع اصلا اطلاع پیدا نمی کردیم.

رئیس قوه مقننه خاطر نشان کرد: حال که دیوان محاسبات گزارش می دهد تازه متوجه می شویم که چه تعداد کارهای خلاف قانون رخ داده که برخی از آنها نیز بسیار مهم است و پیگری هم می کنیم.

**کم توجهی به قانون در دولت گذشته مسلم است

لاریجانی با بیان این که موارد تخلف قانونی را به قوه قضائیه داده ایم و راه دیگری ندارد، اضافه کرد: اینکه در دولت قبل به قانون کمتر توجه می شد، مسلم است و حتی در برخی از مصوبات هیات وزیران می دیدم که خلاف قانون بوده و هم حجم آن هم نیز بسیار زیاد است.

وی تصریح کرد: آنقدر که ما اختیار داشتیم مصوبات خلاف قانون را لغو می کردیم و آنرا به روزنامه رسمی هم می دادیم، لذا مجلس تا جایی که می توانست با آنها برخورد کرد و اگر در برخی از امور هم اگر جلوی آنرا نمی گرفتیم، مشکلات عدیده ای ایجاد می کرد.

رئیس مجلس خاطر نشان کرد: در ماه های آخر دولت قبل که یک گفت وگوهای شدیدی بود به همین موضوع بر می گشت که دولت می خواست کارهایی انجام دهد و مجلس مخالف بود که آن اتفاقات رخ داد.

لاریجانی همچنین گفت: اگر از ابزار دیگری داشتیم که استفاده نکردیم بگویید. ما که در مجلس نیروی نظامی و اطلاعاتی نداریم که بتوانیم با آن عمل کنیم، کار ما تقنین و نظارت است.

وی افزود: دیوان محاسبات گزارش تفریغ بودجه خود را بطور منظم داده و گفته است که در این موارد تخلف شده و در مجلس نیز قرائت شد، مجلس هم آنرا به قوه قضاییه فرستاده و حتی برخی از وزرای دولت قبل نیز در قوه قضاییه محکوم شده اند.

در ادامه این گفت و گو خبرنگاری پرسید که برخی از اصلاح طلبان گفته اند که در حمایت از لاریجانی به دلیل عملکرد مناسب وی در تصویب برجام، کاندیدایی در شهر قم معرفی نخواهند کرد، نظر شما چیست؟

رئیس مجلس شورای اسلامی پاسخ داد: هنوز درباره انتخابات تصمیم نگرفتم، وقت هست فکر می کنیم.

**لزومی ندارد درباره افراد، پیچیده فکر کنیم

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار مبنی بر اینکه برخی ناظران سیاسی معتقدند با توجه به همراهی جنابعالی با دولت در مساله برجام تلاش می کنید با انتقاد از دولت در مسائل اقتصادی روابط خود را با دولت در افکار عمومی متوازن نگه دارید، گفت: لزومی ندارد راجع به افراد این قدر پیچیده فکر کنیم.

**رفتار روسیه در مبارزه با تروریسم درست است

در ادامه این نشست از لاریجانی پرسیده شد که چرا ایران در مقابل استفاده نظامی روسیه برای رسیدن به اهداف خود سکوت می کند؟، استفاده روسیه از حریم هوایی ایران بر اساس کدام تواتفقنامه است؟

لاریجانی گفت: احتیاجی به توافقنامه ندارد، ما رفتار روسیه را در مبارزه با تروریسم درست می دانیم، معتقدیم برخی کشورهای منطقه باید در مبارزه با تروریسم رفتار خود را تصحیح کنند.

وی تصریح کرد: اگر غربی ها کاری که امروز روسیه در مبارزه با داعش، جبهه النصره یا سایر گروه های تروریستی دنبال می کند، انجام می دادند، این مشکل را در منطقه نداشتیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: لذا ما این رفتار را صحیح می دانیم و به آنها کمک خواهیم کرد، به همین دلیل در مسایل سیاسی و عملیاتی ما رفتار روسیه را حمایت می کنیم.

**روابط ما با قوه قضاییه خوب و برادرانه است

خبرنگاری با اشاره به نزدیکی انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود اینکه اصولگرایان بدون هیچ منعی خود را برای انتخابات آماده می کنند، مساله ممنوع التصویری، ممنوع الخبری و ممنوع البیانی آقای خاتمی همچنان پابرجاست و حواشی این مساله فارغ از اینکه نه بنا بر مصوبه شورای عالی امنیت ملی بلکه به دلیل دستور دادستانی بوده کماکان ادامه دارد، آیا شما فارغ از بحث سوگند نمایندگی، قصد دارید با قوه قضاییه تعاملی برقرار کنید که بتوانیم این مشکل را حل کنیم و در انتخابات شاهد رقابت های بهتر، کامل تر و با حضور همه جریان های سیاسی باشیم.

لاریجانی به حالت مزاح و با لبخند گفت: روابط ما با قوه قضاییه خوب و برادرانه است، امیدواریم و تلاش خود را می کنیم، فکر می کنم اینکه انتخابات پرشور و قوی داشته باشیم حتما به نفع کشور است، هر چه ظرفیت مردم در انتخابات قوی تر باشد، به اینکه جایگاه ایران در صحنه منطقه ای و بین المللی بالا رود و کارآمدی مجلس هم بیشتر شود، کمک می کند. لذا تلاش خود را چه با قوه قضاییه و چه سایر بخش ها دنبال خواهیم کرد.

**با ناطق نوری جلسات مشورتی داریم

خبرنگاری در این نشست پرسید: برخی چهره های برجسته و شاخص اصولگرا از جمله ناطق نوری توسط برخی تندروهای این جریان تخریب می شوند اما توسط بدنه جریان اصولگرا کمتر واکنشی را شاهدیم؟ علت آن را چه می دانید و این بی تفاوتی چه نتیجه ای می تواند داشته باشد؟

رئیس مجلس نیز گفت: البته بی تفاوت که نیستیم، ما با آقای ناطق نوری جلسات داریم، رفیق هستیم و برای کارهای آینده در مسایل سیاسی با هم مشورت می کنیم، بنابراین ایشان مورد حمایت است. اینکه در کشور این مسال رخ می دهد، مقداری به خاطر اختلاف نظر طبیعی است اما مقداری غیرطبیعی است که گاهی تهمت و بداخلاقی می شود اما اگر بنده، آقای ناطق یا هر فرد دیگری را نقد کنند، اشکال ندارد، اشکال آن به برخی بداخلاقی برمی گردد، آقای ناطق فرد محترم و مورد توجه هست و ما حتما حمایت می کنیم.

**شهید مدرس اسوه مبارزات مردم ایران برای آزادی بود

رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای این نشست خبری نیز با تسلیت ایام اربعین حسینی و درود به روح شهید مدرس گفت: شهید مجلس اسوه ای برای ملت ایران در مبارزات برای آزادی ملت بود.

لاریجانی ابراز امیدواری کرد که همکاران نماینده وی در مجلس همین سلوک را دنبال کنند.

رئیس قوه مقننه با ارایه ترسیم نقشه راه کلی از مجلس تصریح کرد: تلاش نمایندگان در بعد تقنیین و نظارت در یک پروسه ای انجام می شود که در زمان کوتاه ترسیم آن امکان پذیر نیست و چون در مجلس نظرات متنوعی در کمیسیون ها وجود دارد، بخشی از نظارت از همین حضور در مجامع و شوراها امکان پذیر است.

وی همچنین گفت: طرح ها و لوایحی در کمیسیون ها بررسی می شوند که در واقع از مواد مختلف آیین نامه استفاده می شود و این نظارت ها وجود دارد و بخشی هم از طریق دیوان محاسبات و کمیسیون اصل 90 است و بخشی هم که مقداری پرسروصداتر است از طریق سوال و استیضاح است. این بخش در سطح رسانه ها بیشتر مطرح است.

رئیس مجلس یادآور شد: بنابراین مقدار زیادی از بحث نظارت مجلس در روندی انجام می شود که به طور طبیعی در شوراهای متکثر استانی و همچنین شوراهای مختلف ملی انجام می شود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: مجلس در بخش تقنین هم حدود 600 طرح و لایحه داشت که مورد بررسی در کمیسیون های مختلف قرار گرفت و حدود 200 تا از آنها به قانون تبدیل و ابلاغ شد.

وی ادامه داد: این 200 طرح و لایحه ای که به قانون تبدیل شد بخشی مربوط به کارهای حقوقی و قضایی است که قوانین مادر محسوب می شود مانند قانون مجازات اسلامی یا آیین دادرسی که قوانین مهم و پایه ای هستند.

رئیس مجلس نهم اضافه کرد: برخی هم بعد اقتصادی دارد مانند قانون بودجه که هرساله در مجلس تصویب می شود یا قانونی که برای جلوگیری از رکود لایحه آن را دولت به مجلس ارایه کرد و در مجلس مورد بررسی قرار گرفت.

لاریجانی با بیان این که بعضی از لوایح و طرح در کمیسیون ها است، یادآور شد: باید تدبیری کنیم که در این دوره مجلس آنها به پایان برسد که یکی از آن قوانین که به صورت طرح است مربوط به سازمان مبارزه با فساد است که این یک کار جدیدی است که با مطالعاتی که در مرکز پژوهش ها انجام شد کار آن تمام شده است و از کمیسیون مشترک گذشته و باید در مجلس مطرح شود.

وی ادامه داد: یا قانون هوای پاک که خیلی موضوع مهمی برای کشور است در کمیسیون کشاورزی کار آن نیز تقریبا تمام شده است و باید در صحن مطرح شود.

رئیس مجلس ادامه داد: ما از این سری قوانین بسیار مهم در کمیسیون ها داریم که امیدواریم در این چند ماه آینده بتوانیم آنها را در مجلس به تصویب برسانیم.

لاریجانی یادآور شد: گرچه ما بعد از ایام اربعین وارد بحث بودجه می شویم و 15 آذر باید لایحه بودجه 95 و لایحه برنامه ششم توسعه به مجلس ارایه شود و طبعا مقدار زیادی از وقت کمیسیون های تلفیق مصروف آنها می شود ولی در صحن علنی تلاش می کنیم این لوایح و طرح های مهم باقی مانده به نتیجه برسانیم و طرح و لایحه ای در این مجلس باقی نماند.

وی یادآور شد: اگر مجلس آینده تشکیل شود این مواردی که در این مجلس در کمیسیون ها مورد بررسی قرار گرفت دیگر قابل انتقال به مجلس آینده نیست دوباره باید راه قانونی اش را در آن مجلس طی کند بنابراین در هیات رئیس تدبیری شد که مکانیزمی ایجاد شود که لوایح و قوانین مهم در همین چند ماه آینده به نتیجه برسد.

**مبارزه با تروریسم نیاز به عزم جدی بین المللی دارد

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص مناقشات منطقه ای ترکیه و روسیه و اتهام زنی دو کشور در زمینه خرید نفت از داعش گفت: این که ترکیه و روسیه همدیگر را متهم به خرید نفت از داعش می کنند نشنیده ام؛ روس ها ترکیه را گفته اند اما عکس این را نشنیده ام، عملی هم نیست، روس ها چگونه می توانند نفت را از داعش بخرند و کجا می خواهند آن را حمل کنند؟

لاریجانی اضافه کرد: این حرف غیر طبیعی است و امکان پذیر نیست؛ دو کشور با هم در حال درگیری هستند، فکر می کنم اینها حرف هایی است که جنبه های واقعی ندارد، اما آنچه که در مساله منطقه رخ داده این است که جریان وسیع تروریستی در سوریه وجود دارد، متکثر هم هستند.
وی با بیان این که امکان خرید نفت داعش برای روس ها وجود ندارد با تبسمی افزود: چیزعجیبی است.

لاریجانی گفت: برخی کشورها از یک گروه تروریستی حمایت می کنند و برخی کشورها از گروه دیگری، این مساله نیاز به مبارزه جدی بین المللی دارد.

**اقدام روسیه علیه تروریسم از ائتلاف 60 کشوری عملیاتی تر و دقیق تر است

رئیس قوه مقننه ادامه داد: ائتلاف 60کشوری در این زمینه به وجود آمد اما در یک سال گذشته از این ناحیه معجزه ای ندیدیم؛ برخی مناطق از عراق و سوریه را بمباران کردند و تاثیری مشاهده نشد.

لاریجانی افزود: کاری که روس ها می کنند عملیاتی تر و دقیق تر است و در مبارزه با تروریسم صادقانه عمل می کنند.

در ادامه این پرسش و پاسخ خبرنگاری پرسید از آنجایی که فضای سوریه در خدمت هواپیماهای روسیه بوده و این فضا دست نیروی هوایی سوریه، ایران و روسیه است چرا برای پایان دادن به این تنش چاه های نفتی را بمباران نمی کنند؟

وی پاسخ داد: بمباران چاه های نفتی ممکن است به نفع نباشد، امکان دارد مشکلاتی برای دولت آینده سوریه داشته باشد، اطلاعی ندارم باید بررسی شود.

**در صورت تقاضا آماده میانجیگری بین روسیه و ترکیه هستیم

رئیس مجلس ادامه داد: حادثه ای که بین ترکیه و روسیه رخ داد حادثه ناگواری بود و نباید این گونه می شد؛ این که گفته می شود خطا بوده بعید می دانم؛ تقریبا در چهار جا اعم از عراق و اردن هماهنگی های هوایی صورت می گیرد، بنابراین دلیل مهم تری وجود دارد که هواپیمای روس ها را زدند و علت ناراحتی روس هم این است.

لاریجانی در خصوص این سوال که آیا ایران نقشی در میانجیگری در میان ترکیه و سوریه بازی خواهد کرد یا نه؟ اظهار کرد: تلاش ما این است که این مساله فیصله پیدا کند و اگر از ایران بخواهند میانجیگری کند، آمادگی داریم.

**بودجه مناسبی در حوزه قرآنی اختصاص یافته است

خبرنگاری هم در خصوص مصوبات مجلس هشتم و نهم در زمینه قرآنی و خروجی های آن و نیز نظارت بر حسن اجرای این مصوبات و هزینه کرد و اختصاص اعتبارات این بخش پرسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه مناسبی در حوزه قرآنی در مجلس برای گسترش آموزش ها و معارف قرآنی اختصاص یافته و نظارت هایی هم از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی بر این موضوع است و گزارش هایی به ما داده اند.

لاریجانی افزود: کمیسیون فرهنگی هم است اگر اشکالی وجود دارد بگویید تا پیگیری کنم اما گزارشی در این باره نداده اند.

**سیاست اقتصاد مقاومتی و جذب سرمایه گذاری مخالف هم نیستند

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری در مورد تضاد و تداخل سیاست اقتصاد مقاومتی و سیاست گشایش اقتصادی و جذب سرمایه گذاری خارجی گفت: این دو سیاست مخالف هم نیستند، ما برای دستیابی به رشد هشت درصدی یک سرمایه گذاری بسیار سنگین نیاز داریم که بخشی از آن در داخل امکان پذیر است.

وی افزود: ما اگر بتوانیم با جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور، تولید و انتقال تکنولوژی صورت بگیرد با اقتصاد مقاومتی مخالفتی ندارد.

لاریجانی تصریح کرد: موضوع جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی حتی در سیاست ها نیز آمده است، مخصوصا با این هدف که سرمایه گذاری خارجی زمینه را برای صادرات به وجود بیاورد؛ بنابراین تضادی با اقتصاد مقاومتی ندارد. مهم کیفیت این کار است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: یک زمانی از این دریچه باز اقتصادی برای محصول نهایی می خواهید استفاده کنید، که بازار ما را اشباع کند که این اشکال است. این به تولید یک کشور کمک نمی کند، اما یک زمانی شما می خواهید سرمایه گذاری در تولید کشور انجام دهید که صادرات بیشتر صورت بگیرد، که کمک به اقتصاد مقامتی کشور است و مخالفتی در آن نیست.

**مناطق آزاد برای واردات نیست

لاریجانی در پاسخ به سوالی در مورد لایحه ایجاد مناطق آزاد کشور و بازارچه های مرزی اظهار داشت: بازارچه های مرزی غیر از داشتن منطقه آزاد است، دولت لایحه ای داده است که چند منطقه از جمله منطقه مهران را نیز به عنوان منطقه آزاد معرفی کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما در خصوص مناطق آزاد یک مشکلی داریم اینکه وضع موجود منطقه آزاد از فلسفه اصلی آن دور شده است؛ فلسفه اصلی مناطق آزاد این بود که قوانین و مقررات ساده ای داشته باشند تا بتواند در آن سرمایه گذاری به خصوص سرمایه خارجی برای صادرات صورت بگیرد، اما تا کنون دیده ایم که بیشتر محملی برای واردات شده است و این حتما برای کشور مضر است.

لاریجانی با اشاره به مذاکرات انجام شده با دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی ادامه داد: وی نیز این اشکال را قبول دارد. این مناطق از بدو تاسیس بد متولد شده است، بندر آزاد برای واردات نیست.

وی گفت: اگر این چنین بود که دیگر لزومی نداشت این گونه عمل کنیم و بندر آزاد ایجاد کنیم، مبادی ورودی، شرایط واردات و تعرفه های آن را تغییر می دادیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بندر آزاد شرایط برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی را سهل می کنیم تا بتوانند صادرات انجام دهند، ولی ما تا کنون کم دیده ایم این کار صورت بگیرد.

لاریجانی گفت: البته آنها هم توضیحاتی داده اند که مشکلاتی دارند، لذا ما به اصل منطقه آزاد با این نگاه موافقیم ، نه با نگاه وارداتی.

وی خاطر افزود: باید لایحه مناطق از سوی دولت به مجلس بیاید تا ببینیم چه می شود.


**اولویت با بودجه سال آینده است

رئیس مجلس در پاسخ به سوالی درباره تلفیق بین برنامه ششم توسعه، بودجه و اقتصاد مقاومتی گفت: اینکه بودجه سال آینده و برنامه ششم از طرف دولت همزمان تقدیم مجلس می شود، کار ما را کمی مشکل کرده است، چون اگر بخواهیم به عنوان یک مسیر طبیعی عمل کنیم، باید ابتدا برنامه را تصویب و سپس براساس برنامه ششم توسعه، بودجه سال آینده را تصویب کنیم.

وی خاطر نشان کرد: این کار از نظر زمانبندی امکان پذیر نیست چون تا پایان سال وقت زیادی نداریم و باید حتما کمیسیون تلفیق براساس آیین نامه داخلی که زمانبندی دارد، تشکیل شود بنابراین اولویت با بودجه سال آینده خواهد بود.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: این موضوع از نظر منطقی راحت نیست و ما هنوز برنامه را تصویب نکرده ایم ولی باید بودجه سال آینده را مصوب کنیم، لذا وقتی کمیسیون هایی برای بررسی این لوایح تشکیل می دهیم باید یک بده بستانی با هم داشته باشند که بودجه سال آینده با دورنمایی نزدیک به برنامه ششم توسعه تصویب شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر برنامه ششم توسعه را شهریورماه به ما می دادند که تاکید هم همین بود، کار بسیار روتین می شد یعنی در این زمان برنامه توسعه ای کشور را تصویب می کردیم و 15 آذرماه هم که لایحه بودجه ارایه می شد، می توانست بطور طبیعی مسیر خود را طی کند.

لاریجانی در پاسخ به بخش دوم سوال که درباره آینده انتخابات مجلس دهم بود، گفت: قضاوت زود است و باید جلوتر رفت و شرایط را ارزیابی کنیم تا بتوانیم یک نتیجه معقول را بدست آوریم و البته خیلی هم نیاز به قضاوت نیست و اگر کمی صبر کنیم نتیجه آنرا خواهیم دید.

نشست خبری رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز با حضور نزدیک به 200 نفر از خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی، در تالار شهید مدرس ساختمان مشروطه برگزار شد، دهم آذرماه به مناسبت شهادت آیت الله مدرس به روز مجلس نامگذاری شده است.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

کلید واژه :

روز مجلس

ثبت نظرات
captcha
در آیینه رسانه ها

  تاکید بر تصویب موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف

  همدلی و اتحاد میان کشورهای منطقه ریشه تروریست را خشک می کند

  تعاملات بانکی کلید فعال شدن مراودات تجاری ایران و بلاروس/ همکاری های دو کشور در مجامع بین المللی مثبت است

  جهان امروز نیازمند عقلانیت عمومی است / بحران‌های تروریستی تنها با همگرایی همه کشورها حل می شود

  ایران علاقه مند به تسریع در پیشبرد همکاری های اقتصادی با کره جنوبی است

  ایران علاقه مند به گسترش همکاری های اقتصادی با کشورهای اسلامی است

  سیاست ایران گسترش روابط با کشورهای آفریقایی است/لزوم ارتقاء همکاری های دو کشور در حوزه دارویی و درمانی

  زنگبار از تجارب ایران در حوزه فنی و حرفه ای و آموزش عالی بهره بگیرد

  امنیت پایدار ایران زمینه ساز توسعه روابط با ماداگاسکار است/آمادگی جمهوری اسلامی برای گسترش همکاری های اقتصادی

  انتقاد از خبر کذب معامله وزرا با مجلس برای حضور در کابینه/ مزاح دکتر لاریجانی با طبابت قاضی زاده هاشمی برای سیاسیون

صفحه رسمی اینستاگرام دکتر لاریجانی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی خبرگزاری خانه ملت پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سید علی خامنه ای کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی کانال رسمی تلگرامی دکتر لاریجانی