کد خبر : 5324
زمان انتشار :
telegram facebook twitter google+ cloob Yahoo print

دکتر لاریجانی در نشست با مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی:

ضرورت حرکت به‌سمت دریافت سرمایه‌گذاری‌های خارجی برای تکمیل ناوگان ریلی/ با ارائه تسهیلات به کارخانجات برای حمل‌ونقل ازطریق ریل انگیزه ایجاد شود

ضرورت حرکت به‌سمت دریافت سرمایه‌گذاری‌های خارجی برای تکمیل ناوگان ریلی/ با ارائه تسهیلات به کارخانجات برای حمل‌ونقل ازطریق ریل انگیزه ایجاد شود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: کارخانجات باید برای ارتباط با راه آهن انگیزه مند شوند که طرح های قانونی در این خصوص قطعا با بار مالی مواجه می‌شود لذا دولت باید اقدام به ارائه لایحه کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشستی که با مدیرعامل و مسئولان شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران داشت به تقویت مسیرهای پر رفت و آمد ریلی از حیث مسافران اشاره کرد و گفت: لازم است در مسیرهای اصلی همچون تهران-مشهد و اصفهان- شیراز مسافر بیشتری از طریق ریل جابجا شود که نیازمند تقویت ناوگان است.

دیدار دکتر لاریجانی با مدیرعامل و مسئولان شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران

وی در ادامه اظهار داشت: باید به سمت سرمایه گذاری های خارجی حرکت کرد و تمرکز روی منابع حاصل از مالیات بر ارزش افزوده تقریبا سودی ندارد چرا که این منابع صرف هزینه های جاری می شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر اینکه باید به کارخانجات تسهیلات داد تا حمل و نقل خود را از طریق ریل صورت دهند، خاطرنشان کرد: کارخانجات باید برای ارتباط با راه آهن انگیزه مند شوند که طرح های قانونی در این خصوص قطعا با بار مالی مواجه می شود لذا دولت باید اقدام به ارائه لایحه کند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران: بارهای دولتی از طریق خطوط ریلی جابجا شود/ درآمد بالای حاصل از ترانزیت از طریق کریدورها نیازمند تکمیل شبکه ریلی کشور است

سعید محمدزاده در ابتدای این جلسه به ارائه گزارشی از عملکرد شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران پرداخت و با بیان اینکه شرکت راه آهن از ابتدای سال 92 تعرفه خود را افزایش نداده است، گفت: ما حتی یک ریال هم حق دسترسی از مسافر و یا کانتینر نمی گیریم و از سال 93 تا کنون درآمد ثابتی داریم که بخشی از درآمد از محل هدفمندی یارانه ها یعنی 200 میلیارد تومان در سال 95 و 20 میلیارد تومان از ابتدای امسال بود و البته بخشی نیز معادل 180 میلیارد تومان باید از طریق تهاتر انجام می شد که مجلس موافقت نکرد.

دیدار دکتر لاریجانی با مدیرعامل و مسئولان شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی در ادامه با بیان اینکه سهم قطار از حمل و نقل عمومی صرفا 10 درصد است، عنوان کرد: در سال 95 حدود 23 میلیون نفر مسافر جابجایی مسافر داشتیم که با سرعت حداقلی 140 کیلومتر در ساعت بوده است.

وی در ادامه به برخی از دستآوردهای این شرکت اشاره و تصریح کرد: کاهش زمان مسافرت میان تهران و مشهد از 12 به 10 ساعت، افزایش ظرفیت از 55 قطار در روز به 200 قطار و راه اندازی قطارهای 5 ستاره و قطارهای به مقصد کربلا در اربعین 95 از مهم ترین دستآوردهای این شرکت بوده است.

محمدزاده همچنین با اشاره به نرخ هزار تومانی مسیر ریلی تهران-هشتگرد، گفت: این قیمت برای جذب مسافر است و در حالی که روزانه حدود یک میلیون و 200 هزار مسافر وارد تهران شده و به همین میزان نیز خارج می شود، البته برنامه داریم تا پایان برنامه ششم حدود 50 میلیون مسافر حومه ای را منتقل کنیم.

مدیرعامل راه آهن در ادامه با تأکید بر اینکه باید با سیاست هایی که دولت در نظر دارد به انتقال 195 میلیون تن بار در سال برسیم، اظهار داشت: متأسفانه در ایران مترو با راه آهن هیچ ارتباطی ندارد در حالی که در همه جای دنیا این اتفاق رخ داده لذا قصد داریم در نقاطی مترو را با راه آهن مرتبط کنیم که میدان راه آهن تهران یکی از این مقاصد بوده و در آینده این اتفاق در مشهد، اهواز، اصفهان و شیراز نیز خواهد بود.

وی در ادامه با تأکید بر ضرورت انتقال بارهای دولتی از طریق خطوط ریلی کشور عنوان کرد: مطلوب این است که حداقل دولت مکلف شود تا بارهای دولتی را به روی ریل بیاورد اما برخی مخالفت ها در این زمینه صورت می گیرد لذا حمل و نقل ترکیبی باید مورد حمایت قرار گیرد چرا که هرچه بار روی ریل بیاید کشتار جاده ای نیز کاهش خواهد یافت.

دیدار دکتر لاریجانی با مدیرعامل و مسئولان شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به مقایسه سهم برخی کشورها از حمل و نقل ریلی حومه ای پرداخت و عنوان کرد: حمل و نقل ریلی آلمان 58 درصد، انگلیس 53 درصد و ایران تنها 2 درصد سهم انتقال حومه ای را دارد که این میزان باید افزایش یابد.

محمدزاده همچنین ایران را به لحاظ کریدورهای بین المللی دارای موقعیت ممتازی دانست.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی در پایان با بیان اینکه ترانزیت تا کنون نیم میلیون تن بوده که به 1.5 میلیون تن باید افزایش یابد، خاطرنشان کرد: کریدور ایران با ترکیه با رشد مواجه بوده و حمل بار در 6 ماه گذشته 46 درصد افزایش یافته است لذا باید در بودجه 97 به سیاست های بند 24 و 25 حوزه حمل و نقل توجه ویژه شود./

پایان پیام

کلید واژه :

دکتر علی لاریجانی

ثبت نظرات
captcha
در آیینه رسانه ها

  ایران و آذربایجان همیشه دوست یکدیگر خواهند ماند/خزر بستر صلح و آرامش و همکاری ها خواهد شد

  منابع مالی جهت تکمیل پروژه های آبرسانی تحت فشار تأمین شود/ ضرورت هماهنگی وزارتخانه‌های نیرو و کشاورزی برای حل معضل دریاچه ارومیه

  افزایش ایمنی خودروها پیش شرط مجلس برای حمایت از صنعت خودروسازی/تولید و صادرات رونق نیابد،اشتغالزایی افزایش نمی‌یابد

  بازدید دکتر لاریجانی از گروه صنعتی ایران‌خودرو / افتتاح خط تولید دنا پلاس توربو و پژو ۲۰۷i صندوقدار

  بخش خصوصی ناجی دولت حجیم شود/ تشریح راهکارهای توسعه اقتصادی روستا در گیلان

  استان گیلان به سمت صنعتی شدن حرکت کند/ توجه ویژه مجلس به پروژه احداث راه آهن و اصلاح وضعیت تالاب‌های گیلان

  طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام به ارزش ۵۰۰هزارمیلیاردتومان نیاز به ورود بخش خصوصی دارد

  ریشه تروریسم در منطقه به خاطر وجود روحیه اشغال است/ میرزا کوچک خان مانع دخالت خارجی شد

  پرده دری برخی کشورهای منطقه در همکاری با رژیم صهیونیستی به جهان اسلام خسارت زد/ مشوق های پایدار برای صادرات در جریان بررسی بودجه تعیین می کنیم

  پایبندی طرفین برجام برای آینده امنیت جهانی و منطقه مفید است

صفحه رسمی اینستاگرام دکتر لاریجانی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی خبرگزاری خانه ملت پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سید علی خامنه ای کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی کانال رسمی تلگرامی دکتر لاریجانی