کد خبر : 4659
زمان انتشار :
facebook twitter google+ cloob Yahoo print

آنا/دادرسی در ایران گاهی به ۱۴ سال می‌‌رسد/ برخورد قضایی باید قاطع باشد

آنا/دادرسی در ایران گاهی به ۱۴ سال می‌‌رسد/ برخورد قضایی باید قاطع باشد

خبرگزاری آنا: رئیس مجلس با بیان اینکه دادرسی در ایران گاهی به 13 یا 14 سال می‌رسد، گفت: برخورد قضایی باید قاطع باشد و با برخی از پرونده‌های فساد به گونه‌ای برخورد کرد که بازدارندگی ایجاد کند نه اینکه با شدت عمل کنیم.

به گزارش گروه مجلس خبرگزاری آنا، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ظهر امروز یکشنبه در چهارمین اجلاس ارتقای سلامت نظام اداری با یادآوری اینکه سال‌ها پیش بحث همگرایی بین بخش‌های نظارتی کشور در نشست سران قوا مطرح شد، بیان کرد: در این نشست‌ها این موضوع مورد تأکید قرار گرفت که دستگاه‌های نظارتی همگرایی لازم را در پیگیری مسائل ندارند بنابراین این تمهید دیده شد که شورایی در نظر گرفته شود تا مسئولان نظارتی قوای سه گانه در این رابطه با یکدیگر همگرایی داشته باشند.

وی با بیان اینکه همین فکر در قانون برنامه به صورت رد پایی در نظر گرفته شد، افزود: همچنین مهر قانونی در قانون سلامت اداری به این موضوع زده شد و به مرجعی که دستگاه های نظارتی از همگرایی برای پیگیری کارها استفاده کنند تبدیل شد.

رئیس مجلس ادامه داد: البته این تجربه‌ای بود که در زمان بررسی قانون برنامه توسعه و بحث صندوق توسعه ملی مطرح شد به شکلی که از این موضوع برای نظارت بر این صندوق نیز استفاده شود.

لاریجانی با بیان اینکه رهبر انقلاب و مسئولان قوا همه بر جلوگیری از تخلفات قانونی و جرایمی که سد راه تولید شوند تأکید دارند، گفت: فرمان ۸ ماده ای رهبر انقلاب و قانون پول شویی و سایر قوانین ابزارهایی شدند تا این فکر محقق شود.

رئیس دستگاه قانونگذاری کشور تصریح کرد: البته کارهای خوبی هم صورت گرفت اما اگر خوب انجام می شد در حال حاضر نباید رتبه کشور از نظر فساد اقتصادی در این حد باشد که در تراز جمهوری اسلامی نیست.

وی دلیل رتبه ایران در فساد اقتصادی را برخی موانع و مشکلات دانست و گفت: تصور می کنم بیش از هر زمان دیگری نیازمند کالبدشکافی و آسیب شناسی واقعی هستیم.

رئیس قوه مقننه با تأکید بر اینکه باید از این تعارفات دست برداشت ادامه داد: باید بخش های حساس در کشور و مشکلات آن قسمت ها را رصد کرد و تمام توان نظارتی باید بر آنها متمرکز شود.

لاریجانی با توضیح این مطلب که ما گاهی از اینکه واقعیت ها درست بیان شود پرهیز می کنیم یادآور شد: در اینکه همه قوا خواستار برقراری عدالت و افزایش تولید در کشور هستند تردیدی نیست اما با این وجود چرا رتبه فساد اداری در کشور خوب نیست.

وی با تأکید بر لزوم آسیب شناسی در این بخش ها تأکید کرد: دیوان محاسبات به عنوان بازوی نظارتی مجلس، بازرسی کل کشور و یا برخی نهادهای امنیتی به طور مکرر گزارشاتی را ارائه می کنند که روز به روز هم در حال ارتقای سیستم های نظارتی خود هستند.

رئیس مجلس در ادامه توضیح داد: به طور مثال گزارش تلفیق بودجه در مجلس دو یا سه سال بعد از وقوع حادثه در مجلس قرائت می شد در واقع زمانی که حادثه در جامعه اتفاق افتاده است اما بعد از حل مسائل این گزارش مجلس می آمد و فقط مسئول متخلف در دادگاه دیوان محاسبات به تخلفش رسیدگی می شد.

وی افزود: در مورد هیأت تطبیق مصوبات مجلس نیز به همین گونه بود زمانی که حادثه اتفاق افتاده بود موضوع تازه بررسی می شد اما خوشبختانه در این چند سال نحوه بررسی ها اصلاح شد.

لاریجانی با بیان اینکه دیوان محاسبات در سال ۱۳۹۰ هر سه ماه یکبار گزارش های اولیه را از وضعیت اجرای بودجه به مجلس ارائه می کند تصریح کرد: در هیأت تطبیق هم این موضوع رخ داد و مصوباتی که گاهی به دست ما می رسد و البته گاهی هم نمی رسد به سرعت بررسی می شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اشکالات مربوط به تخلفات را دارای دلایل ریشه ای عنوان کرد و گفت: اگر به این مسائل توجه نشود مشکلات و تخلفات نیز حل نمی شود.

وی با توضیح این که نگاه فرهنگی در این رابطه مؤثر است افزود: نگاه فرهنگی یعنی در جامعه ما در برخی از موارد فرار از مقررات قباحت خود را از دست داده است که این موضوع هم در مدیران و هم درباره مردم صدق می کند.

به گفته رئیس دستگاه قانونگذاری کشور زمانی که فردی تخلفی را مرتکب می شود احساس رنجشی در درون و وجدان خود نمی کند و حتی تصور نمی کند که کار خلاف شرعی انجام نداده است.

وی با اشاره به اینکه در بخش دولتی نیز وضع همینگونه است تأکید کرد: فرار از مقررات بدون هیچ سنجش درونی هم در مدیران و هم در فرهنگ عامه ما وجود دارد به همین دلیل هر فردی ممکن است برای حل مشکلات خود رشوه هم بدهد از کارهای پیش پا افتاده تا سطح بالاتر، از سوی دیگر این کار خود را نیز توجیه می کند.

رئیس مجلس، با یادآوری اینکه در دولت های توسعه یافته هر چند که مزاج دینی ندارند اما به گونه ای مردم را از دوران کودکی و در دبستان تا مقاطع بالاتر آموزش می دهند که مقررات را زیر پا نگذارند، ادامه داد: این موضوع نیز باید برای مردم ما جا بیافتد که این امر با آموزش از دوران دبستان تا دانشگاه و سیستم های رسانه ای محقق می شود.

لاریجانی همچنین با اشاره به یکی از سفرهای خود به کشور ژاپن به مقایسه شاخص های اقتصادی و توسعه ای این کشور و ایران پرداخت و گفت: طول مدت دادرسی در ایران گاهی به ۱۳ یا ۱۴ سال می رسد اما در ژاپن ۶ یا ۷ ماه طول می کشد دلیل این امر این است که در آن کشور بر فرهنگ و آموزش در دوران کودکی تأکید شده همچنین آنها دارای وضع اقتصادی متعارفی هستند.

رئیس قوه مقننه با تأکید بر لزوم توجه به سیستم آموزشی و سیستم رسانه ای شفاف سازی مقررات را یکی دیگر از راه های حفظ سلامت اداری برشمرد و ادامه داد: هم دستگاه ها و هم رسانه ها باید برای شفاف سازی قوانین و مقررات و اطلاع رسانی به مردم تلاش کنند.

وی با بیان اینکه گاهی تغییرات پی در پی مشکلات زیادی را ایجاد می کند تصریح کرد: اگر خواستار برقراری عدالت در کشور هستیم باید مقررات از ثبات برخوردار باشند مثلاً اینکه تعرفه واردات به طور مداوم تغییر می کند باعث مشکلات زیادی می شود.

لاریجانی افزود: اگر رسانه ها قوانین و مقررات را به مردم اطلاع رسانی کنند حجم تخلفات کاهش می یابد و مردم عادت می کنند که درست زندگی کنند.

وی با تأکید بر اینکه در بخش آموزش مدیران و بخصوص آموزش مدیران جوان باید برنامه ریزی بیشتری شود یکی از مشکلات اساسی در کشور را نبود حزب خواند و گفت: زمانی که اینگونه تشکیلات شکل بگیرد افراد رشد پیدا می کنند و در مسندهای اداری کشور به خوبی کار می کنند از سوی دیگر علاوه بر اینکه مدیران باید تیز و باهوش باشند باید دوره های آموزشی را نیز سپری کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه شهید بهشتی به خوبی تشخیص داد که کشور ما بدون حزب نمی تواند سازمان اداری تشکیل دهد افزود: اینکه نزدیک به انتخابات جبهه و اتحاد درست می کنند و بعد از انتخابات هیچ نتیجه ای ندارد شلوغ کاری سیاسی است و کارکرد حزب را ندارد در حالی که کارکرد حزب تولید نیرو و برنامه ریزی است اما این جبهه ها و اتحادها فقط لیست ارائه می کنند، این روش، روش بدی است.

وی ادامه داد: اگر می خواهیم دموکراسی در ایران خام نباشد باید تشکیلات متناسب با آن ایجاد شود.

نماینده مردم قم در مجلس هشتم با بیان اینکه شورای دستگاه های نظارتی باید به این مباحث بپردازند افزود: در انتصاب مدیران باید قانونگذاری اصل باشد نه فرار از قانون، شنیده شده است که جمله معروف یکی از مدیران که این روزها مناقشه های زیادی درباره آن وجود دارد این است که قانون چند من است.

وی ادامه داد: این فرد به درد مدیریت نمی خورد و فاتحه این آدم را باید خواند او باید در میدان تره بار و با باسکول کار کند اگر خواستار برقراری عدالت هستیم حداقل لساناً اظهار کنند که قانون گرا هستیم در غیر این صورت نباید این فرد مسئولیتی را بپذیرد.

لاریجانی با اشاره به اینکه برخی از مدیران تنها می خواهند کار خود را پیش ببرند و برای همین هم از قانون فرار می کنند تصریح کرد: سیستم های نظارتی ما تا جایی که می توانند باید از تکنولوژی ITاستفاده کنند در این صورت کارها به راحتی هدایت می شوند از سوی دیگر نباید به دنبال مچ گیری بود در واقع دستگاه های نظارتی باید برادرانه و طبیبانه کار کنند.

وی با تأکید بر اینکه ما به دنبال این نیستیم که سیستم های مجرم ساز ایجاد کنیم، یادآور شد: برخورد قضایی نیز باید قاطع باشد با برخی از پرونده های فساد به گونه ای برخورد کرد که بازدارندگی ایجاد کند نه اینکه با شدت عمل کنیم.

لاریجانی با بیان اینکه در مورد تخلف ۳ هزار میلیاردی اخیر نمی خواهم قضاوت کنم، گفت: این موضوع برای کشوری مانند ما که چند وزارتخانه و سیستم بانکی را درگیر کرده فساد گسترده ای است.

وی تجدیدنظر در قوانین را راهی برای جلوگیری از تخلف افراد برشمرد و افزود: در مجلس کار مهمی به عنوان تنقیح قوانین صورت گرفت که به شفاف سازی قوانین پرداخت.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: این شفاف سازی باید با این دید باشد که قانون را برای مردم شفاف، سهل و روشن و بخش هایی که دارای تعارض هستند را رفع کنیم از سوی دیگر سپردن کارها به مردم و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی می تواند زمینه ساز جلوگیری از تخلف ها باشد.

لاریجانی گفت: تا زمانی که کارها در دست دولت باشد از اینگونه تخلف ها وجود دارد در واقع اگر در کشور رقابت نباشد نمی توانیم از تخلف جلوگیری کنیم و کسی به طور طبیعی نمی تواند مشکلات را درک کند.

وی با بیان اینکه در مقام اجرای این قانون نیز نقص داریم تصریح کرد: اینکه برخی از صنایع از دولت خارج و به بخش هایی که جنسشان دولتی است واگذار می شود نمی توان گفت واگذاری به بخش خصوصی است از سوی دیگر باید باور کنیم که اگر در کشور دولت نظارت و هدایت کافی داشته باشد همین امر بهترین سیستم از نظر آبادانی و جلوگیری از تخلف خواهد بود.

لاریجانی با تاکید بر اینکه اقتصاد را باید به صورت واقعی در دست مردم قرار دهیم، گفت: سهام عدالت تنها کاغذی در دست مردم است و آنها حس مالکیت ندارند در واقع فلسفه اصل ۴۴ این برنامه ها نبود.

رئیس مجلس شورای اسلامی توصیه کرد که نهادهای نظارتی با کمک همه دستگاه ها آسیب شناسی دقیقی در این رابطه انجام دهند تا موانع و مشکلات بروز تخلف برداشته شود.

ثبت نظرات
captcha
در آیینه رسانه ها

  ادعای کمک ایران به گروه‌های تروریستی مضحک است/ ترامپ صدها میلیارد از امکانات کشورهای منطقه را چپاول کرد

  وزارت نیرو طرح درازمدتی برای صیانت از آب تهیه کند/ مبالغ تخصیص یافته برای رساندن آب شرب به روستاها نباید در جای دیگری هزینه شود

  سطح کنترل های مرزی ارتقا یافته است/ تاکید بر رصد مرزها برای جلوگیری از نفوذ دشمنان و عناصر ضدانقلاب

  آمریکایی‌ها در حال تخریب تار و پود برجام هستند/ مناطق آزاد اقتصادی دچار سقط جنین شده است

  تشریح نگاه ویژه اسلام به مسیحیت/ باید با اتحاد و تلاش تروریست ها را از منطقه خارج کرد

  ایجاد اشتغال از اولویت های برنامه ششم توسعه است/تاکید بر رفع مشکلات دریاچه ارومیه

  انتقاد از سکوت مدعیان حقوق بشر در برابر نسل‌کشی مسلمانان میانمار/لزوم ورود هیأت حقیقت یاب سازمان ملل برای بررسی اوضاع

  احترام جهانیان به منش سیاسی ایران با پذیرش دعوت جمهوری اسلامی برای حضور در مراسم تحلیف/ وزرا خود را وقف کشور کنند/ مجلس مطالبه گر و ناظر جدی است

  تاکید بر تصویب موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف

  همدلی و اتحاد میان کشورهای منطقه ریشه تروریست را خشک می کند

صفحه رسمی اینستاگرام دکتر لاریجانی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی خبرگزاری خانه ملت پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سید علی خامنه ای کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی کانال رسمی تلگرامی دکتر لاریجانی