کد خبر : 4658
زمان انتشار :
facebook twitter google+ cloob Yahoo print

پانا/ اگر درکشور رقابت نباشد، نمی‌شودجلوی تخلف را گرفت/دستگاه‌های نظارتی روزآمد باشند

پانا/ اگر درکشور رقابت نباشد، نمی‌شودجلوی تخلف را گرفت/دستگاه‌های نظارتی روزآمد باشند

 خبرگزاری پانا:رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه برخی مردم و مدیران مقررات را رعایت نمی‌کنند، گفت: مشکل فرهنگی وجود دارد و آن از دست رفتن قباحت فرار از مقررات در جامعه است.

به گزارش خبرگزاری پانا، علی لاریجانی امروز در چهارمین اجلاس ارتقای سلامت نظام اداری، تضمین تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی در سالن ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی، افزود: مشکلات موجود قدری ریشه‌ای‌تر از آن است که ما درباره آن صحبت می کنیم و اگر به این مشکلات توجه نشود مسئله حل نخواهد شد.
رئیس مجلس به پیشینه تشکیل شورای دستگاه‌های نظارتی کشور اشاره کرد و گفت:‌ این شورا با تصمیم سران قوا و در پی جلساتی که برای مبارزه با فساد برگزار می شد، تشکیل شد.
لاریجانی اظهار کرد: به دنبال آن بودیم که از ظرفیت قانونی برای پیگیری کارها و نظارت بر امور استفاده کنیم و زمانی که صندوق توسعه ملی تشکیل شد تجربه تشکیل شورای دستگاه‌های نظارتی کشور هم به آنجا منتقل شد و به شکلی این شورا بر صندوق توسعه ملی هم نظارت می کرد.
رئیس مجلس گفت: از طرفی شرایط کشور اقتضا کرد تا رهبری نظام و مسئولان مختلف بر برخورد با تخلفات قانونی تاکید کنند که مواردی همچون فرمان هشت ماده‌ای مقام معظم رهبری، قانون پولشویی و قانون ارتقای سلامت نظام اداری ابزارهایی بودند که این فکر را مقدر می کردند.
وی افزود: کارهای خوبی صورت گرفت ولی کافی نبود زیرا اگر خیلی خوب بود این وضع را نداشتیم که تراز جمهوری اسلامی ایران در فساد اداری چنین باشد.
رئیس مجلس اظهار کرد: این امر یک مشکلی دارد که باید به آن دقیق‌تر پرداخت و معتقدم بیش از هر زمان دیگر نیازمند کالبدشکافی اساسی در مسائل هستیم و باید از این تعارفات دست برداشت.
وی افزود: نیاز است چند قسمت در کشور را به طور مفصل و خوب رصد کنیم و آن مقدار که توان داریم بر روی آنها متمرکز شویم.
لاریجانی با اشاره به اینکه همه بخش های نظارتی قدرت لایتناهی ندارند، گفت: البته قوای مختلف می خواهند تولید سامان یابد وضع بهتر شود و عدالت محقق گردد البته در اینکه عدالت چیست نظرهای مختلفی هست اما نکته مهم این است که چرا در موضوع مبارزه با فساد اداری موفق نشدیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی به سر و سامان دادن به دو دستگاه زیرمجموعه مجلس اشاره کرد و گفت:‌ خوشبختانه در سال های اخیر دیوان محاسبات کشور و هیات تطبیق مقررات دولت با قوانین به‌روزتر شده اند و اکنون گزارش‌های دیوان محاسبات هر سه ماه یک بار به ما می رسد.
وی افزود: در سال‌های گذشته گزارش‌های تفریغ بودجه دو، سه سال بعد از وقوع حادثه به مجلس می آمد و گاهی از هضم رابع هم گذشته بود و فقط مسئول متخلف به دادگاه دیوان محاسبات می آمد و همین مسائل را هم در هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین داشتیم.
لاریجانی گفت: دو سال می گذشت که یک مصوبه دولت اجرا می شد و بعد هیات تطبیق متوجه می شد که این خلاف قانون است که در این چند سال توانستیم وضع این دستگاه‌ها را معقول تر کنیم.
رئیس قوه مقننه افزود:‌ براساس گزارش های دیوان محاسبات و دستگاه هایی همچون سازمان بازرسی کل کشور چند موضوع را به عنوان مشکلات اساسی امروز می دانم که اولین آن ضعف فرهنگی بین مردم و مسئولان در اجرای قانون است.
لاریجانی گفت: اگر کسی مالیات پرداخت نکند احساس رنجشی در او به وجود نمی آید و اگر مدیر پیچ بزند فکر نمی کنم که شب نخوابد ضمن اینکه تاکید شده رعایت نکردن مقررات جمهوری اسلامی ایران خلاف شرع است.
وی افزود: اگر فردی مقررات راهنمایی و رانندگی را اجرا نکند رنجش روانی در او ایجاد نمی شود و این مشکل فرهنگی است که هم در مدیران ما دیده می شود و هم در بین مردم وجود دارد.
رئیس مجلس گفت: این گونه است که کسی برای حل مشکلش رشوه هم می دهد با این توجیه که اگر ندهیم کارمان راه نمی افتد و این شخص احساس نمی کند که خلاف شرع انجام داده است و موضوع را توجیه می کند.
وی افزود: این مشکلات در بین مسئولان دولتی هم وجود دارد البته نه بین همه اما مشکلات زیادی وجود دارد.
لاریجانی گفت: باید این مسائل فرهنگی از دوران کودکی آموزش داده شود و باید از آموزش دبستان شروع بشود ضمن آنکه سیستم های رسانه ای هم باید مسئولیت اطلاع رسانی در این زمینه را بپذیرند.
وی به خاطرات سفر خود به ژاپن اشاره کرد و افزود: در آنجا با رئیس دیوان دادرسی ژاپن صحبت کردم و او گفت سالی 250 هزار پرونده در این کشور تشکیل می شود و من تعجب کردم که چگونه در کشور ما با جمعیتی کمتر از ژاپن سالانه هشت میلیون پرونده داریم.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: درباره طول مدت دادرسی پرونده ها نیز سوال کردم که توضیح دادند غالبا در مدت شش ماه و در موارد حساس یک سال پرونده بسته می شود ولی ما پرونده هایی داریم که گاهی سیزده، چهارده سال طول می کشد.
وی افزود: از آن مسئول ژاپنی علت را پرسیدم که او گفت ما روی فرهنگ و آموزش کار کرده ایم و از کودکی فرزندانمان متوجه هستند که نباید خلاف قانون انجام دهند ضمن آنکه وضع اقتصادی نیز باید متعارف باشد و در این صورت کمتر تخلف صورت می گیرد.
 لاریجانی گفت:‌ باید به دو بعد آموزش و اطلاع رسانی در رسانه ها در این باره توجه کنیم.
رئیس مجلیس شورای اسلامی در ادامه سخنانش در همایش ارتقای سلامت نظام ادری به شفاف سازی مقررات اشاره کرد و افزود: اگر می خواهیم عدالت در کشور باشد باید مقررات ثبات داشته باشد نه مثل تعرفه واردات که گاهی صفر و گاهی50 می شود .
وی اضافه کرد: اگر مقررات شفاف و پایدار باشد بسیاری از تخلفات کاهش می یابد ضمن اینکه رسانه ها نیز می توانند با آموزش قانون و مقررات به مردم در شناسایی تخلفات به آنها کمک کنند .
رئیس مجلس شورای اسلامی بر آموزش مدیران به ویژه مدیران جوان تاکید کرد و افزود: ما در کشور حزب نداریم و اگر افراد در تشکیلات و حزب ها آموزش ببینند و رشد کنند می توانند در مسندهای مهم کشور ادای وظیفه کنند.
وی گفت:یکی دیگر از مشکلات ما این است که مدیری که ظرفیت تاکتیکی دارد در بخش استراتژیک قرار می گیرد .
لاریجانی ادامه داد: این که نزدیک انتخابات افراد جمع شوند تا حزب تشکیل دهند حزب نیست، بلکه شلوغ کاری سیاسی و روش بدلی است و کارکرد حزبی ندارد بلکه فقط لیست می دهند .
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر می خواهیم دموکراسی غنی داشته باشیم باید تشکیلات مدنی داشته باشیم و اگر مدیری در احزاب خوب کار کرده باشد روش کار دیوانی را یاد می گیرد و دست به تخلف نمی زند.
لاریجانی افزود: با قانون گرایی و آموزش قانون محاسبات ، قانون پول شویی و قوانین حوزه کاری و نیز با فعالیت در احزاب سیاسی می توان مدیرانی کارآمد تربیت کرد.
وی گفت: در انتصاب مدیران هم باید قانون گرایی اصل باشد نه فرار از قانون و اگر بخواهیم مقدمات عدالت را در کشور اجرا کنیم باید در انتخاب مدیران به قانون گرا بودن آنها توجه کنیم.
لاریجانی همچنین تاکید کرد: دستگاه های نظارتی ما تا جایی که بتوانند باید از روش های مکانیزه و آی تی استفاده کنند و روزآمد باشند ، باید بخش های نظارتی طبیبانه با بخش های اجرایی کار کنند و قرارنیست مچ کسی را بگیرند بلکه باید پندآموز تذکر دهند و با استفاده از روش های نوین و راهنمایی های بموقع از تخلفات جلوگیری کرد.
وی در ادامه گفت: در جلوگیری از تخلفات برخورد قضایی باید قاطع باشد یعنی بازدارندگی ایجاد کند مثل همین پرونده فساد بزرگ مالی که در قوه قضاییه با جدیت دنبال می شود.
لاریجانی افزود: این در کشوری مثل ما فساد گسترده ای است که چند وزارتخانه و نظام بانکی را درگیر کند و قوه قضاییه باید قاطع باشد تا کسی جرات این تخلفات را به خود ندهد .
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تجدید نظر در مقررات کشور گفت: باید برخی قوانین تصحیح و نیز روشن سازی شود به این صورت که مردم را به دردسر نیندازیم و با اجرای قوانین برای آنها تسهیلات فراهم کنیم .
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش در همایش ارتقای نظام اداری گفت: نکته مهم دیگر این که دستگاه های نظارتی ما تا آنجا که بتوانند باید از روش های مکانیزه و آی تی استفاده کنند و آن لاین و روزآمد شوند و بتوانند بموقع کار را هدایت کنند.
لاریجانی افزود: مخصوصاً با این مشکلاتی که داریم و کمبود آموزش یا مقررات که گاهی پیچ هایی دارد نباید استنباط شود که دستگاه های نظارتی دنبال این هستند که مچ بگیرند و من چنین استنباطی ندارم و همیشه در جلساتی که با دستگاه های نظارتی داریم این مسائل را مطرح می کنم .
وی ادامه داد: می دانم که بخش های نظارتی برادرانه و طبیبانه با بخش های اجرایی کار می کنند و بنا نیست مچ آن ها را بگیرند .
لاریجانی خطاب به دستگاه های نظارتی گفت: کار شما باید پندآموز باشد و بموقع به مدیر بگویید که این راه که شما می روید اشتباه است و هر چه عقب بیفتد ممکن است ، مدیر تخلف کند.
وی تصریح کرد: به دنبال این نیستیم که دستگاه های تخلف ساز و مجرم ساز درست کنیم بلکه می خواهیم کاهشی در تخلفات ایجاد کنیم.
وی افزود: یکی از راه ها این است که از روش های نوین استفاده و بموقع راهنمایی کنیم و هشدارهایی را که لازم است مدیر بداند و می خواهد مناقصه ای بگذارد و ممکن است اشتباه کند ، داده شود و هشدار های لازم به آن مدیر داده شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از نکات مهم دیگر برخورد قضایی است تاکید کرد: این برخورد باید قاطع باشد مثل برخورد با برخی پرونده های فساد و یا همین پرونده فساد بزرگ اخیر که باید از برخورد قاطع قوه قضائیه تشکر کنیم.
وی اضافه کرد: مقصود ما از اینکه قاطع برخورد شود این است که بازدارندگی در کشور ایجاد کند و منظور این نیست که با شدت عمل کنیم و قرارمان این باشد که مستمر این روش را ادامه دهیم،.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مقصود ما این است که افراد بدانند اگر کسی فسادی در اقتصاد و یا نظام دیوانی کشور ایجاد کرد قوه قضائیه با آن برخورد قاطع خواهد کرد و این بازدارندگی ایجاد می کند و در کنار بقیه امور لازم است.
وی افزود: من درباره بحث این فساد اخیر نمی خواهم قضاوتی کنم که ابعاد آن چقدر گسترده است ولی به هر حال برای کشوری مثل کشور ما چنین پدیده ای که چند وزارتخانه و نظام بانکی ما را درگیر می کند فساد گسترده ای است و حتماً انتظار این است که قوه قضائیه با این پدیده برخورد قاطع ذاشته باشد تا کسی هوس این کار را نکند.
 لاریجانی در ادامه سخنانش افزود: نکته هفتم ، تجدید نظردر مقررات و قوانین کشور است ، هم از بعد تسهیل و هم از بعد روشن سازی و هم جلوگیری از اینکه در واقع ما به سمت تخلف و جرم کشیده نشویم ، از هر سه بعد باید توجه شود .
وی گفت: در مجلس کار مهمی که صورت گرفت، تنقیه قوانین بود و بازرسی کل کشور هم کمک کرد . در برخی زمینه ها هم روشن شد برخی قوانین نص صریح یا نص ضمنی دارند .
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جاهایی تعارضاتی وجود دارد که باید رفع کنیم ، افزود: تسهیل به این معناست که قوانین را روشن کنیم ، در مقررات دولتی نیز همینطور است و گاهی قانون شکل سهل دارد و مقررات پیچ بیشتری می دهد .
لاریجانی گفت: با این دید که قانون را شفاف و سهل و روشن کنیم برای مردم ، آنها را در دست انداز نیندازیم و قسمت هایی را که تعارض دارد رفع کنیم ضمنا برای اجرای مسائل قانونی هم تسهیلاتی فراهم کنیم .
وی افزود: در قانون برنامه نظریه ای درست شد ، پنجره باز به وجود آید و کسی که می خواهد کارخانه ای درست کند لازم نباشد کفش آهنی بپوشد و دو سال از این دستگاه به آن دستگاه بدود ، به وزارت صنایع مراجعه کند و او خودش به جاهای دیگر درخواست کند . دوستان ما در سازمان برنامه هم تلاش کردند این در قانون گنجانده شود و کار خوبی شده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اینها روش هایی است که مواجهه های حضوری را کاهش می دهد و جلوی برخی مشکلات را می گیرد .
لاریجانی همچنین گفت: نکته آخر که به نظر من شاید اهمیت آن از همه اینها بیشتر باشد ، سپردن کارها به دست مردم است ، یعنی اجرای اصل 44 ، تا وقتی تمرکز کارها در دست دولت باشد از این تخلفات داریم .
وی افزود: اگر در کشور ما رقابت به وجود نیاید نمی توانیم جلوی این تخلفات را بگیریم ، جدای از اینکه اگر رقابت نباشد سطح تولید کشور بالانمی رود و آبادانی در کشور به وجود نمی آید .
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر انحصار کارها در اکثر صنایع و معادن و بخش های مختلف در دست دولت باشد این مشکلات وجود دارد کسی نمی تواند به طور طبیعی این مشکلات را درک کندالبته قانون اصل 44 ،هم سیاست هایی که رهبری فرمودند و قانون که در مجلس تصویب شد راه افتاد.
لاریجانی افزود: در مقام اجرا هم نقص داریم ، اینکه برخی از این صنایع از دست دولت در آید و به دست بنگاه هایی بیفتد که جنس آنها دولتی است ، مشکل را حل نمی کند .
وی گفت: بنابود اینها به مردم واگذار شود و رقابت به وجود آید اما از ماده اصلی آن جدا می شود ، از دست دولت و نظارت دولت در می آید و به دست دستگاه هایی می آید که عمومی اند و نظارت ها هم نیست ، ممکن است مشکلاتش افزون شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید باور کنیم اگر در کشور ، دولت نظارت و هدایت کند ، ‌این بهترین وضع را از نظر آبادانی ، رشد اقتصادی و جلوگیری از تخلف را به وجود می آورد اما اگر اینها در دست دولت مجتمع شود ، نه آبادانی خیلی رخ می دهد و چرخه تولید راه نمی افتد .
لاریجانی گفت: بخش خصوصی نمی تواند با بخش قدرتمند دولتی رقابت کند ، پابه میدان نمی گذارد و هم از نظر تخلفات ، تخلفات دیده نمی شود ، گاهی با رابطه هایی که دارند می توانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند که بخش خصوصی نمی تواند ، روابط ندارد .
وی افزود: اگر می خواهیم ریشه ای بپردازیم ، یکی از مسائل این است که اقتصاد را به صورت واقعی در دست مردم قرار دهیم .
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: همین سهام عدالت که پرداخت می شود ، سهام عدالت به افراد می دهند ، فکر می کنم تاکنون 120 هزار تومان به آنها سود داده اند ؛ در این قضیه حس مالکیت به کسی نمی دهد که یک ورقه سهام عدالت دارد ، چون نقشی در مدیریت آن ندارند ، عده دیگری اداره می کنند و اینها گاهی اگر توانستند به آنها پولی می دهند .
لاریجانی افزود: این مردمی سازی نیست ، فلسفه اصل 44 از این صنف کارها نبود ، بنابود این کارها بین مردم توزیع شود ، خودشان در مدیریت آن مشارکت داشته باشند ، از نتیجه آن دور می افتیم و اگر به همان روال رخ دهد آن فوائدی که باید از آن بگیریم پیدا نمی کنیم .
وی گفت: باید اینها را حل کنیم ، جدا از اینکه دستگاه های نظارتی باید دقیق تر شوند و افراد فهیمی در آن بیایند ، خودشان مقوله را بشناسند و از روش های جدید استفاده کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: توصیه می کنم حالا که این نهاد نظارتی با کمک همه دستگاه های نظارتی به وجود آمد ، آسیب شناسی دقیق در شرایط خود کنیم ، همه قوا می گویند جلوی فساد را بگیریم ، تلاش هم می کنند پس گره هایی داریم .
لاریجانی افزود: این گره های عمده را برداریم تا بتوانیم شرایطمان ، شرایط معقول و مستوای جمهوری اسلامی باشد .

ثبت نظرات
captcha
در آیینه رسانه ها

  ایران همیشه پشتیبان فلسطین بوده است/ دشمنان تلاش دارند حماس را گروهی بی‌تأثیر جلوه دهند

  سالانه حداکثر ۲۰ هزار نفر از معافیت های مرتبط با ایثارگران بهره مند می شوند/ تشریح شرایط معافیت

  اظهارات اخیر آمریکایی‌ها برای مشروعیت سازمان ملل نگران‌کننده است/عدم پایبندی آمریکا به توافق‌های بین‌اللملی در شورای امنیت بررسی شود

  راهبرد آمریکا بازی با تروریسم است و نه مبارزه با آن/باید نسبت به حضور آمریکا و ناتو در منطقه خود حساس باشیم

  دکتر لاریجانی:تحریم آمریکا علیه روسیه و ایران خلاف قواعد بین‌المللی است/ماتونیکو:در پایبندی ایران به برجام نباید هیچ شبهه‌ای داشته باشیم

  تاکید بر نتایج مثبت همکاری ایران و روسیه در مبارزه با تروریسم/ نقض مکرر توافق هسته ای از سوی آمریکا

  اظهارات ترامپ به اعتبار آمریکایی ها لطمه می زند/موضوعات را با دقت رصد و مطابق منافع ملت تصمیم می گیریم

  تک روی آمریکا در برجام به ضررشان تمام می شود/ مواضع آمریکا در صحنه بین‌الملل جدی گرفته نمی‌شود

  تشریح دلایل سفر به روسیه/برنامه ریزی برای حضور دردو کنفرانس مسائل امنیتی و بین‌المجالس جهانی

  بازارچه‌های مرزی برای تبادلات تجاری و اقتصادی ایجاد شود

صفحه رسمی اینستاگرام دکتر لاریجانی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی خبرگزاری خانه ملت پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سید علی خامنه ای کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی کانال رسمی تلگرامی دکتر لاریجانی