کد خبر : 4506
زمان انتشار :
facebook twitter google+ cloob Yahoo print

علی لاریجانی:

با نظر رهبری وارد مجلس شدم / نگاه مجلس هشتم برای حل مشکلات طبیبانه بود

با نظر رهبری وارد مجلس شدم / نگاه مجلس هشتم برای حل مشکلات طبیبانه بود

دکتر علی لاریجانی امروز (سه شنبه ۲ خرداد) و در آخرین نشست مطبوعاتی مجلس هشتم در جمع رسانه های داخلی و خارجی که در ساختمان مشروطه بهارستان تشکیل شد گفت: از تمام رسانه های گروهی که در طول بررسی بودجه سال ۹۱ چه در کمیسیون تلفیق و چه در صحن علنی نسبت به انعکاس اخبار آن تلاش داشتند تشکر می کنم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین از مساعدت و همکاری رسانه ها در طول عمر مجلس هشتم سپاسگزار هستم رسانه های گروهی اعم از رادیو، تلویزیون و همچنین رسانه های مکتوب همکاری به موقعی با مجلس شورای اسلامی داشتند.

وی به نقاط مهم بودجه سال ۹۱ به عنوان یکی از فرازهای مهم کاری مجلس هشتم اشاره کرد و گفت: بودجه ۹۱ با تأخیر دو ماهه به مجلس آمد و بعد هم به فصل انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی برخورد کرد اما روی هم رفته تلاش نمایندگان در کمیسیون های تخصصی، تلفیق و در نهایت صحن علنی باعث تصویب نهایی لایحه بودجه شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه رقم کل بودجه ۹۱، ۵۶۶ میلیارد تومان است تصریح کرد: بودجه عمومی کل کشور ۱۴۴ میلیارد است و رشد بودجه کل کشور در سال ۹۱ به نسبت سال ۹۰ حدود ۱۱ درصد است.

وی با اعلام اینکه نسبت بودجه دولتی به کل کشور ۷۴ درصد است ادامه داد: بودجه شرکت ها نیز نسبت به سال ۹۰، ۱۸ درصد رشد کرد و بودجه تملک دارایی و بودجه عمرانی ما حدود ۴۳ هزار میلیارد تومان است.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه اصلاحاتی که در تنظیم بودجه سال ۹۱ برای انطباق با قانون برنامه صورت گرفت گفت: به طور مثال فروش کارخانجات مطابق اصل ۴۴ باید سقف مشخصی داشت بدون ردیف و سقف مشخص قید شده بود که مجلس طبق اصل ۵۴ و ۵۳ ردیف بودجه ای را برای آن مشخص کرد و این مشکل را رفع کرد.

لاریجانی به بودجه مربوط به یارانه ها اشاره کرد و با بیان اینکه در جلسات مختلفی این موضوع مورد بررسی و دقت قرار گرفت گفت: چون امسال سال حمایت از تولید و رونق تولید ملی است کار مجلس نیز در این باره بسیار سنجیده بود، بسته حمایتی در بخش تولید صنعتی و کشاورزی تنظیم شد و قانون حمایت از تولید داخلی به تصویب نهایی مجلس رسید.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس هشتم با بیان اینکه مجلس هشتم با عنایت به نامگذاری امسال گام های خوبی در حمایت از تولید داخلی برداشت گفت: در اساسنامه صندوق توسعه ملی نیز تلاش شد به نفع تولید داخلی اصلاحاتی صورت گیرد. اصلاحاتی در بخش صنعت و کشاورزی صورت گرفت مخصوصاً برای سرمایه گذاری در بخش های بالادستی نفت نیز اقدامات مهمی صورت گرفت.

لاریجانی ادامه داد: مثلاً برای سرمایه گذاری در بخش های بالادستی قرار شد که چهار و نیم درصد از درآمد نفتی اختصاص به این بخش داشته باشد. ۲۵ درصد از مازاد درآمد نفت خود شرکت نفت و ۱۸ درصد از صندوق توسعه ملی برای حمایت از سرمایه گذاری در این بخش اختصاص داده شد.

وی با بیان اینکه ۱۰ میلیارد تومان هم اجازه استفاده اوراق مشارکت داده شد تصریح کرد: بودجه دفاعی کشور نیز ۵/۳ میلیارد تومان است که در سال گذشته ۳ میلیارد تومان بود، برای گازرسانی به روستاها ۱۵ میلیارد دلار از مازاد درآمد نفتی، برای بخش حمل و نقل ۲ میلیارد دلار و صندوق شکوفایی ۱۵ میلیارد تومان اختصاص داده شد.

رئیس نهاد قانونگذاری با توضیح اینکه برای کار ساختمانی یک میلیارد دلار در نظر گرفته شد ادامه داد: یکی از کارهای بسیار خوبی که در بخش مساجد و حسینیه ها انجام شد این بود که هزینه های آب و برق را کاملاً رایگان کردیم.

وی ادامه داد: به خاطر حذف یارانه ها مشکلات زیادی در مساجد و حسینیه ها به وجود آمده بود که رایگان کردن هزینه های آب و برق در بودجه سال ۹۱ برای این بخش ها کار بسیار خوبی از نظر فرهنگی بود.

لاریجانی با بیان اینکه در حمایت از تولید بسته خاصی را در بودجه در نظر گرفتیم گفت: اینکه جرائم واحدهای تولیدی به صورت ۵ ساله و اقساطی پرداخت شود تصمیم درست مجلس برای حمایت از بخش تولید داخلی بود.

 

اعتبار  بخش سلامت هزینه درمان در  بیمارستان های دولتی را رایگان خواهد کرد
رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه براساس قانون برنامه پنجم توسعه صندوق توسعه ملی صرفاً به موارد ارزی اختصاص داشت ادامه داد: اما در لایحه بودجه ۹۱ استثناهایی در این رابطه صورت گرفت.

وی با بیان اینکه ۱۰ هزار میلیارد تومان از درآمد هدفمندی یارانه ها به تولید اختصاص یافت افزود: ۵ میلیارد دلار برای بانک مرکزی به منظور سرمایه گذاری خارجی در نظر گرفته شد و برای افتتاح LCمصوب شد که بانک ها از ۱۰ درصد منابع استفاده کنند.

امکان تهاطر کالا برای بخش خصوصی به منظور پرداخت بدهی های مالیاتی، تخفیف برای تولیدکنندگان میعانات گازی، افزایش یا کاهش سقف سود و کارمزد بانک ها با مجوز شورای پول و اعتبار از دیگر ویژگی های لایحه بودجه ۹۱ بیان کرد و افزود: این بسته مربوط به بخش تولید بود و گام مهمی در تولید با توجه به شرایط فعلی که برای تولید حالت رکودی دارد برداشته شد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه در بودجه ۹۱ انعکاسی از هدفمندی یارانه ها وجود نداشت تصریح کرد: ۶۶ هزار میلیارد تومان درآمد مربوط به هدفمندی یارانه ها در نظر گرفته شد که ۵۶ هزار میلیارد از محل اصلاح قیمت ها، ۴۸ هزار میلیارد از کل منابع برای پرداخت یارانه نقدی، ۱۰ هزار میلیارد برای امور تولیدی و ۶ هزار میلیارد به بخش سلامت اختصاص پیدا کرد.

به گفته لاریجانی: اعتبار مربوط به بخش سلامت هزینه درمان در مراکز و بیمارستان های دولتی را رایگان خواهد کرد و نیازی نیست که مردم برای بیماری های خاص هزینه های بالایی را پرداخت کنند.

رئیس دستگاه قانونگذاری کشور ادامه داد: ۲ هزار میلیارد تومان به صندوق بیمه بیکاری که از ابتکارات مجلس هشتم است اختصاص داده شد چرا که مشکل بیکاری در کشور معضل مهمی است و باید برای حل آن منابعی در نظر گرفته می شد.

لاریجانی تصریح کرد: در لایحه بودجه ۹۱ تحصیل ایثارگران رایگان در نظر گرفته شد و تسهیلات ساخت و خرید مسکن نیز برای ۱۰۰ هزار نفر از ۱۵ تا ۴۵ میلیون تومان در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به اعتبارات در نظر گرفته شده برای تقویت بنیه کشور بیان کرد: ۱۷۵ میلیارد تومان به هلال احمر برای وقوع بلایای طبیعی اختصاص یافت همچنین ۲ میلیارد دلار اعتبار برای ناوگان حمل و نقل شهری و مترو و ۵ درصد از صندوق توسعه ملی برای خرید هواپیما با بازپرداخت ۱۰ درصد برای بخش خصوصی در نظر گرفته شد.

رئیس قوه مقننه با اعلام اینکه ۲۰ میلیارد تومان نیز برای بهسازی و نوسازی راه آهن اختصاص یافت گفت: در زمینه حقوق کارمندان نیز تا سقف ۵۵۰ هزار تومان معافیت مالیاتی در نظر گرفته شد.

لاریجانی همچنین سایر ویژگی های لایحه بودجه ۹۱ را تشریح  و تأکید کرد: امسال با این متن بودجه و به خصوص با استراتژی مجلس برای تولید امیدواریم که در اجرا نیز نسبت به همه مباحث آن دقت و درست اجرا شود.

 

مجلس در حوادث پر چالش داخلی طبیبانه عمل کرد
 رئیس مجلس در پاسخ به این سؤال که ارزیابی شما از عملکرد مجلس هشتم نقاط ضعف و قوت مجلس هشتم به چه صورت است و همچنین اولویت های مجلس نهم را چه اهدافی می دانید گفت: این سؤال نیاز به بحث طولانی دارد که در کل مجلس هشتم دارای نقاط برجسته ای بود اول اینکه مجلس هشتم استراتژی داشت یعنی بسیاری از طرح ها و اقداماتی که در مجلس صورت می گرفت از پیش طراحی شده بود.

لاریجانی با بیان اینکه در مجموع ۳۷۹ طرح و لایحه در مجلس هشتم به تصویب رسید گفت: از این تعداد ۳۲۵ طرح مجلس هشتم تصویب کرد و به همین تعداد قانون ابلاغی داشت که البته حدود ۱۰ تا ۱۵ قانون در مجمع تشخیص بررسی می شود.

وی ادامه داد: سیاست مجلس هشتم این بود که مسائلی که مردم با آن درگیر هستند را در اولویت کاری خود قرار دهد به همین دلیل سقل کاری مجلس هشتم مسائل اقتصادی بود که این روند باید در مجلس نهم نیز ادامه داشته باشد.

رئیس قوه مقننه تصویب قوانینی همچون قانون معدن، نفت، اصلاح حامل های انرژی، هدفمندی یارانه ها، اصلاح قوانین برنامه و تصویب قوانین در حوزه آموزش و قوانین اجتماعی را از جمله اقدام هایی برشمرد که مجلس هشتم برای برطرف کردن مشکلات مردم انجام داده است.

وی تصویب قانون مجازات اسلامی و قانون تخلفات راهنمایی را از جمله اقدامات خوب قضایی ـ حقوقی مجلس هشتم نام برد و افزود: قانون تجارت که شامل ۱۲۶۱ ماده بود و البته هنوز در شورای نگهبان مانده است نیز از دیگر قوانین مهم مجلس بود.

لاریجانی تصویق قانون جامع کشاورزی، قانون افزایش بهره وری و استخدام ناظرین مهندسی کشاورزی را از اقدامات مهم مجلس در حوزه کشاورزی دانست.

وی یادآور شد: تصویب چنین قوانینی نشان می دهد که اگر نهادی دارای استراتژی باشد عملکرد مناسبی در بخش های مختلف از خود به جای می گذارد. مجلس هشتم در اصلاح آیین نامه داخلی مجلس علاوه بر تشکیل معاونت نظارت دو بار اصلاحات آیین نامه ای انجام داد.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس هشتم افزود: بحث سؤال از وزرا پیش از اصلاح آیین نامه برندگی خاصی نداشت ولی با اصلاحی که مجلس هشتم صورت داد از این پس هر وزیر با ۳ جواب غیر قابل قبول استیضاح می شود.

وی یادآور شد: از دیگر اقدام های آیین نامه ای مجلس اصلاح ماده ۲۳۳ آیین نامه داخلی بود که بر این اساس اگر تخلفی در بخش های مختلف کشور صورت بگیرد نمایندگان می توانند با استفاده از قدرت نظارتی خود این تخلف را راهی قوه قضائیه کنند.

لاریجانی بحث تنقیح قوانین را از دیگر اقدامات مناسب مجلس هشتم برشمرد و گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی قانونگذاری در کشور حجم بالایی داشت و لزوم نهادی برای تنقیح قوانین ضرورت داشت.

وی یادآور شد: مجلس هشتم در مسائل بین المللی نیز ورود مناسبی داشت به طوری که گاهی مثل قضیه انگلیس قانون تصویب می کرد و گاهی با صدور بیانیه اقدامات مناسبی را انجام می داد. در انقلاب های منطقه نیز مجلس هشتم پیشگام بود و حوادث را به خوبی رصد می کرد.

رئیس مجلس با بیان اینکه در دوره فعالیت مجلس هشتم حوادث داخلی کشور نیز بسیار پر چالش بود تصریح کرد: مجلس سعی داشت نگاهی طبیبانه به مسائل و حوادث کشور داشته باشد و جایی که ضرورت داشت همواره حضور قاطع به عمل می آورد. تشکیل کمیته در بحث کهریزک و کوی دانشگاه از جمله اقداماتی بود که مجلس هشتم برای برطرف کردن مسائل پر چالش کشور صورت می داد./

 
نمایندگان مجلس در اظهارنظرها مستقل عمل می کنند
لاریجانی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه همواره این شائبه مطرح است که نطق آقای مطهری در صحن علنی مجلس که با جوابیه قاطع سپاه پاسداران نیز هموراه بوده با نظر شما هماهنگ شده است گفت: نمایندگان مجلس می توانند در تمامی زمینه ها و حوزه ها اظهار نظر کرده و به طور مستقل عمل کنند.

وی در همین زمینه افزود: آقای مطهری به عنوان نماینده مردم در خانه ملت می تواند به طور مستقل عمل کرده و در تمامی زمینه ها اظهارنظر کند و در این خصوص نیز با بنده هیچگونه مشورت و تبادل نظری نداشته است.

رئیس مجلس در ادامه افزود: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی می توانند به طور مستقل اظهارنظر کرده و نظرات خود را بیان کنند البته مواردی نیز بوده که با هیأت رئیسه و بنده مشورت داشته اند ولی نظر آنها همواره مستقل است.

 
احزاب فعال در کشور باید شناسنامه دار شوند
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه پیش از انتخابات مجلس نهم رقابت های سیاسی نزدیک بود و تضاد و تخریب در بین کاندیداها اتفاق می افتاد و افرادی نیز شعار وحدت سر می دادند در توضیح شعار وحدت از دیدگاه این احزاب افزود: یکی از اشکالاتی که همواره در مسیر انتخابات وارد است این است که احزاب مرزها و حریم های خود را رعایت نمی کنند.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس هشتم تصریح کرد: انتخابات مظهر مردمسالاری دینی است و باید با شیرینی خاصی برگزار شود اما همواره شاهدیم که برخی احزاب و افراد این میدان دموکراسی را به تیراندازی تبدیل کرده و شیرینی آن را از بین می برند.

لاریجانی در توضیح اینکه احزاب باید در کشور شناسنامه دار شوند اظهار داشت: در حال حاضر احزاب در کشور ما تعریف مشخصی نداشته و اهداف خاصی را نیز دنبال نمی کنند.

وی در همین زمینه ادامه داد: احزاب مستقل و کارآمد زمانی می توانند به فعالیت خود ادامه دهند که دارای شناسنامه بوده و هدف خاصی را دنبال کنند ولی متأسفانه در حال حاضر احزاب در کشور ما اینگونه رفتار نمی کنند.

لاریجانی گفت: احزاب در حال حاضر دارای شاخص هایی هستند که مهمترین شاخص آنها تربیت افراد و همینطور داشتن برنامه است.

رئیس مجلس هشتم در ادامه به تجمعاتی که از سوی برخی احزاب و گروه ها پیش از انتخابات برگزار می شود اشاره و تصریح کرد: احزاب در کشور ما به دلیل اینکه شناسنامه ای ندارند برداشت صحیحی از تشکیل حزب نداشته و فقط در یک مقطعی بروز و ظهور کرده و پس از مدت کوتاهی نیز از بین می روند.

لاریجانی در ادامه به وجود جریان های مختلف در درون مجلس اشاره کرد و افزود: جریان اصولگرایان در مجلس نهم زیاد است به طوری که این جریان برنامه های خاصی برای خود باید تعریف کند که اگر این جریان ها نظریات خود را در حوزه های مختلف معنا کرده و شناسنامه دار شوند کارکرد بهتری خواهند داشت.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس هشتم با بیان اینکه وجود احزاب و گروه های مختلف در کشور به معنی نزاع نیست یادآور شد: شناسنامه دار شدن احزاب به وفاق و همدلی آنها کمک کرده و بین گروه های مختلف و با سلایق متفاوت وحدت ایجاد می کند که این معنای واقعی وحدت است.

 
استقلال قوه مقننه به معنای تضاد با سایر قوا نیست
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه و در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از وی در مورد نواقص و فعالیت های مجلس هشتم پرسیده بود گفت: فعالیت ها و نواقص و کارهای جا مانده از مجلس هشتم یکی از نقاط ضعف مجلس هشتم انضباط و رعایت منظم برقراری جلسات بود که توصیه می شود مجلس آینده انضباط در برگزاری جلسات را رعایت کند.

وی در همین زمینه تصریح کرد: بنده به عنوان رئیس مجلس هشتم توصیه ای به مجلس آینده دارم و آن این است که مجلس نهم می باید دارای استراتژی مدرن بوده و برای خود نقشه راه تعریف کند.

لاریجانی در مورد استقلال مجلس به عنوان قوه مقننه اظهار داشت: برخی تصور می کنند پافشاری مجلس بر روی استقلال قوه مقننه به معنی ستیز با قوای دیگر است در صورتی که این تصور غلطی است بلکه استقلال مجلس به نفع همه مردم و سایر قواست.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از مهمترین فعالیت های مجلس نهم باید بر روی معیشت مردم و تولید استوار باشد.

وی افزود: تهدیدات غرب و کشورهای منطقه نیز این پیام را به ما می دهد که باید نسبت به مسائل اقتصادی و معیشتی مردم حساس باشیم که این موضوع باید در مجلس آینده نیز پیگیری شود./

 

مذاکرات برای حل غبار آسمان کردستان با کشورهای منطقه ادامه دارد
علی لاریجانی درباره غبار موجود در هوای استان کردستان گفت: غبار کردستان ریشه در بیابان های عربستان صعودی دارد.

وی با بیان اینکه کشور عراق هم درگیر همین غبار بیابان های سعودی است گفت: بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس همراه با عراق و ایران از این غبار رنج می برند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از حدود ۴ سال گذشته مذاکراتی در سطح منطقه برای انجام یک کار مشترک صورت گرفته است گفت: البته مجلس امسال بودجه مناسبی برای حل این مشکل در نظر گرفت اما این مشکل با یک کار مشترک منطقه ای حل می شود.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: مشکل ریزگردها در آسمان کردستان به عربستان سعودی بر می گردد که عراق و بخشی از خاک اردن نیز درگیر آن است.

لاریجانی با بیان اینکه عارضه مهمی از نظر زیست محیطی با وجود این ریزگردها در کشور به وجود آمده است گفت: من در سفر به عراق قرارهایی را با مالکی گذاشتم و نتیجه آن شد که مذاکرات برای حل این مشکل ادامه داشته باشد.

نماینده مردم قم در پاسخ به این سؤال که منشأ گرانی ها چیست و چرا راه حلی از سوی دولت برای رفع گرانی ها وجود ندارد گفت: گرانی مشکل بزرگی در کشور است اما اصل آن به میزان نقدینگی برمی گردد.

 
نقدینگی عامل اصلی تورم و رکود اقتصادی
وی با بیان اینکه نقدینگی ۶۵ هزار میلیاردی به ۳۵۰ هزار میلیارد رسیده است ادامه داد: اگر این نقدینگی در بخش تولید هزینه شود تبدیل به تورم نخواهد شد اما هر چه از هزینه این پول در بخش تولید فاصله بگیریم کشور بیشتر دچار مشکل می شود.

رئیس فراکسیون اصولگرایان با بیان اینکه در کنار تورم دچار پدیده دیگری به نام رکود هم هستیم ادامه داد: راه حل تلاش برای رونق سقف تولید است و در این صورت منابع نقدینگی به سمت تولید می رود و مقداری از تورم موجود کاسته می شود.

لاریجانی با بیان اینکه به همین دلیل در بودجه امسال هدف مندی یارانه ها را محدود کردیم گفت: پیشنهادات زیاد بود اما ما اصلاحیه ها را نپذیرفتیم و با مصوبه مجلس در بخش هدفمندی این قانون در ریل صحیح حرکت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه قوانین مجلس در بخش تولید بخشی از راه حل ها برای پایین آوردن رقم تورم است گفت: امیدوارم با توجه به اینکه امسال سال تولید ملی است این مسئله گرانی هر چه زودتر حل شود.

 
ایران از یک بینش و استراتژی قوی برخوردار است
لاریجانی در پاسخ به این سؤال که با توجه به گفتگو های ایران با ۱+۵ تحلیل شما از آینده برنامه هسته ای ایران چیست گفت: مسئله هسته ای ایران از نظر حقوقی روشن است اما گاهاً رویکردهایی سیاسی پشت گفت و گوها پنهان می شود.

نماینده مردم قم در مجلس هشتم با بیان اینکه سال ها در این مذاکرات بوده ام و می دانم مشکل آنها چیست گفت: مشکل فناوری صلح آمیز هسته ای ایران نیست آنها خوب می دانند که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است اما مرتباً پیچ مذاکرات را تند می کنند.

لاریجانی به نقل خاطره ای پرداخت و گفت: یک روز یک مسئول اروپایی به من گفت اگر شما صاحب این فناوری شوید توازن منطقه ای را به هم می زنید این در حالی است که آنها اشتباه می کنند ایران یک نقش الهام بخشی برای انقلاب های منطقه دارد و داشتن انرژی هسته ای نمی تواند برای ما مدیریتی در منطقه به وجود آورد.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس هشتم با بیان اینکه انقلاب در یمن، مصر و سایر کشورهای منطقه ناشی از همان فکر موجود در انقلاب اسلامی است که مردم نباید زیر بار حرف زور بروند و مردمسالاری باید وجود داشته باشد گفت: همین فکر موجود در انقلاب می طلبید که مردم منطقه حرکت انقلابی خود را شروع کنند مخصوصاً بعد از تحقیری که رژیم صهیونیستی نسبت به مردم منطقه داشت.

لاریجانی با بیان اینکه داشتن انرژی هسته ای می تواند وزنی برای هر کشوری ایجاد کند گفت: اما بر هم خوردن توازن در منطقه ربطی به داشتن این فناوری در ایران ندارد ایران دنبال امپراتورسازی نیست ما بارها بر این موضوعات تأکید کرده ایم و همه چیز روشن است.

رئیس نهاد قانونگذاری ادامه داد: ایران از یک بینش قوی و استراتژی برخوردار است و دنبال امپراتور سازی نیست همزیستی مسالمت آمیز سیاست اصلی جمهوری اسلامی است اینکه مردم به سرنوشت خود مسلط باشند و مسلمان ها ملت دست دوم تلقی نشوند موضع روشن و حساس جمهوری اسلامی است.

لاریجانی متذکر شد ایران به دنبال این نیست تا قطبی شود و دیگران را زیر چتر خود قرار دهد.

این نماینده مردم قم با بیان اینکه مشکل آنها سوء تفاهمی است که باعث آن برخی کشورهای منطقه ای است گفت: بهتر است ۱+۵ به عقل آید و به این قایم موشک بازی ها پایان دهد اینکه در مذاکرات لبخند بزند و پست صحنه طور دیگری باشد این روش قابل تداوم نیست.

این نماینده اصولگرای مجلس هشتم با بیان اینکه منطقه خاورمیانه حساسیت های خاص خودش را دارد روش های نظامی گری را منسوخ خواند و گفت: در همان زمان بوش اشتباه بزرگی اتفاق افتاد و حمله به عراق صورت گرفت اما دیدیم که با چه شرمندگی نیروهای واشنگتن از عراق خارج شدند.

وی نتیجه گیری کرد قطعاً مذاکرات سازنده دقیق و روشن به سازگاری منطقه ای کمک می کند و این راهی است که ما آن را توصیه می کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی که مبنی بر اینکه با توجه به مشخص بودن ترکیب مجلس نهم پیش بینی شما از ریاست مجلس نهم چیست و در صورتی که رئیس مجلس نهم نباشید در کدام یک از کمیسیون های مجلس مشغول هستید گفت: ترکیب مجلس نهم تقریباً روشن است دوستانی که جزء گروه های چپ دیروز یا دوم خرداد و یا فراکسیون خط امام امروز ۸ نفر هستند گروه دیگری در مجلس هستند با عنوان مستقل ها که تمایل به مواضع اصولگرایی دارند و این افراد نیز حجم قابل توجهی هستند تعدادی هم جزء تابلوداران مجلس هستند مثل رهپویان یا پایداری ها بنابراین ساختار سیاسی مجلس نهم مشخص است.

لاریجانی توضیح داد: البته هر سه گروه در مسائل ملی نگاه مشترک دارند اما موضوع مهم این است که میدان کاری مجلس باید از میدان حزب بازی ها خارج شود مجلس بخشی از حکومت است و کارکرد خود را دارد مجلس نباید جایگزین فقر در احزاب شود.

رئیس نهاد قانونگذاری با بیان اینکه قانونگذاری و نظارت بر قانون وظیفه اصلی پارلمان است گفت: این رایزنی های سیاسی غلبه حاشیه بر متن است و این اشتباه است که متن حاشیه را بخورد.

لاریجانی درباره ریاست مجلس نهم گفت: نمایندگان مجلس نهم رئیس مجلس نهم را انتخاب می کنند و من شخصاً خیلی به دنبال این نیستم که پیگیر ریاست بر مجلس نهم باشم.

وی با تشریح پست های خود در نهادهای جمهوری اسلامی ایران گفت: من زمانی در سپاه جانشین بودم که با نظر رهبری این سمت را داشتم بعدها بعد از آنکه خاتمی از وزارت ارشاد استعفا کرد در دولت هاشمی با توجه به توصیه رهبری وزارت فرهنگ و ارشاد را در دست گرفتم و خود به تنهایی پیگیر این موضوع نبودم بعدها دوباره در صدا و سیما به اذن رهبری در یک دوره ۵ ساله ریاست این سازمان را بر عهده گرفتم و تدبیر رهبری این بود که در دوره ۵ ساله دوم رئیس این سازمان باشم.

نماینده مردم قم ادامه داد: بعد هم دبیری شورای عالی امنیت ملی در زمان احمدی نژاد را داشتم که آن نیز به توصیه مقام معظم رهبری بود حتی در مجلس هشتم به توصیه رهبری بود که رئیس مجلس هشتم شدم چرا که بیشتر کار من در زمینه اجرایی بود در مجلس نهم هم نظر وی را کسب کرده ام البته نه درباره سیاست چرا که انتخاب رئیس مجلس یک ساز و کار درونی است و این همه تلاش ها و ساز و کارهای بیرونی برای انتخاب رئیس مجلس تعجب آور است.

رئیس مجلس هشتم متذکر شد: ریاست مجلس نهم تا این اندازه نیازمند سر و صدای بیرونی نبود حتی در داخل خود متن مجلس نیز چنین سر و صدایی نباید باشد.

لاریجانی با بیان اینکه موضع من در قبال این سر و صداها، تبلیغات و تخریب ها مشخص است ادامه داد: من مخصوصاً به این نوع تحرکات جواب نمی دهم البته وقتش را هم ندارم از ۶ صبح تا ۵/۱۰ شب کار دارم و فرصتی برای پاسخ به این جور مواضع ندارم.

نماینده مردم قم با انتقاد از حجم زیاد اس ام اس های تخریبی با بیان اینکه مشخص است این اس ام اس ها از کجا پخش می شود گفت: نمایندگان مجلس بخشی از نخبگان کشور هستند و با اس ام اس تصمیم نمی گیرند.

وی با بیان اینکه اگر عمری داشته باشم با همین خط مشی کارها را ادامه می دهم گفت: هرگاه احساس کنم کارم مفید نیست مجلس را رها می کنم اگر حتی ۲۰۰ نفر از نمایندگان مجلس نهم هم به من رأی بدهند و من احساس کنم برای مجلس مفید نیستم این پست را نمی پذیرم.

رئیس نهاد قانونگذاری با بیان اینکه هفته آینده رئیس مجلس شورای اسلامی مشخص می شود تأکید کرد: بهتر است رسانه ها خیلی زحمت تعیین رئیس مجلس نهم را نکشند.

وی درباره اینکه در صورت رئیس نبودن در مجلس نهم کدام کمیسیون انتخاب شماست گفت: همه کمیسیون ها مهم هستند و برای من خیلی فرقی نمی کند اگر در هر کمیسیونی نمایندگان فعال وجود داشته باشد آن کمیسیون بروز پیدا می کند./

 
عراق نقش بین المللی خود را پیدا خواهد کرد
لاریجانی در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات بغداد و اینکه چرا بغداد به عنوان محل دور دوم مذاکرات انتخاب شد، با بیان اینکه عراق یک کشور مهم در منطقه است گفت: این کشور آرام آرام نقش بین المللی خود را پیدا خواهد کرد.

وی بغداد را انتخاب درستی دانست و درباره رویکرد ۱+۵ در مذاکرات آتی اظهار کرد: تحلیل ها در این رابطه متفاوت است؛ اما در این تردیدی نیست که غرب و به خصوص آمریکا زمان تنفسی برای خود نیاز دارند.

منتخب مردم قم در مجلس نهم، این موضوع را قابل درک دانست و تأکید کرد: اما آنان باید بدانند که این فرصت زمانی، فرصت زیادی نیست و رفتار آنها مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد، در واقع می توانند در مذاکرات بغداد نشانه هایی از تعامل را بروز دهند.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی، با اعلام اینکه گام های ایران در مذاکرات و در آژانس انرژی اتمی درست و مثبت بوده است، یادآور شد: امروز اما نوبت آنان است که جلب اعتماد کنند، البته باید صبر کرد و دید؛ چرا که نمی توان تا پیش از مذاکرات نقطه نظر خاصی را مطرح کرد.

 
مردم کارهای تخریبی که بیرون از مجلس شکل می گیرد را نمی پسندند
 رئیس دستگاه قانونگذاری کشور، پاسخ سؤال یکی از خبرنگاران درباره اینکه ریاست مجلس نهم تبدیل به یک کشمکش شده را این گونه داد که این موضوع تا حدی صحیح است اما من نمی خواهم بر کلمه کشمکش صحه بگذارم.

وی ادامه داد: این موضوع بیشتر جنبه بیرونی دارد تا داخلی، البته قاعدتاً یک مقاصدی را از این اقدام ها داشتند؛ اما این مقصد دقیقی نیست.

لاریجانی با توضیح اینکه پارلمان جای جزب را نمی تواند بگیرد، پارلمان را یک نهاد حکومتی خواند و افزود: اصولاً حرکت ملت از این سنخ کارهای تخریبی که در بیرون شکل می گیرد را، نمی پسندند.

نماینده مردم قم در مجلس هشتم، حاشیه های مربوط به ریاست مجلس نهم را مربوط به بیرون از پارلمان دانست و تصریح کرد: البته بخشی از این موضوع در پارلمان طبیعی و در دوره های گذشته نیز بوده است.

وی درباره یکدست بودن مجلس نهم نیز بیان کرد: مجلس نهم یکدست نیست، البته نه معنای چپ و راست بودن، بلکه اصولگرایان نیز بخش های مختلفی دارند.

به گفته رئیس قوه مقننه، مشی من در مجلس این بود که همه نمایندگان آن طور که هستند خود را بروز دهند، در واقع نباید پارلمان را غالبی کنیم.

وی ادامه داد: نباید این طور باشد که عده ای بتوانند همه پارلمان را از نظر سیاسی شکل دهند، در صورتی که اگر غیر از این باشد برای کشور حسن است.

لاریجانی با بیان اینکه اصولگرایان نیز تحت عنوان فراکسیون یا عناوین دیگری اظهار نظر می کنند، اضافه کرد: در واقع همان اظهار نظر نمایندگان مهم است، پارلمان نه حزب است و نه دبستان که افراد روپوش بر تن کنند، در حالی که پارلمان از عده زیادی نخبه تشکیل شده است که باید اظهار نظر کنند.

لاریجانی تفاوت نظرها و سلایق را برای کشور مفید عنوان و بیان کرد: فشارهای اخیر نیز بر سر ریاست مجلس غیر طبیعی است و حتماً برایشان مفید بوده که اینقدر غوغا کردند.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس هشتم، افزود: سر و صدا و غوغا کردن تأثیر زیادی ندارد البته برای رسانه ها خوب است؛ اما مسأله اصلی کشور ما اینها نیست.

وی مهم ترین مسأله را تشکیل مجلسی مستقل، قوی و دارای استراتژی که در آن هیأت رئیسه و رؤسای کمیسیون مؤثر هستند، بر شمرد و گفت: بهتر است عجله نکنید به زودی همه چیز مشخص می شود.


توجه به تولید مشکل بیکاری و تورم را حل می کند
رئیس مجلس شورای اسلامی، در ادامه مهمترین نیاز مردم که در مجلس نهم باید به آن پرداخته شود را مسائل مربوط به تولیددانست و تصریح کرد: با توجه به مجموع شرایط کشور و تحریم ها روشن است که چه بخش هایی را باید فعال کنیم.

وی با بیان اینکه توجه به تولید، صنعت و کشاورزی، مشکلی بیکاری و تورم را حل می کند، گفت: پرداختن به حاشیه ها فرار از مسأله اصلی است، البته این پیشنهاد من به عنوان یک نماینده مجلس نهم است، البته در نشست هایی که با منتخبان داشتیم، آنان نیز بر حل این مباحث تأکید داشتند.

رئیس مجلس در پاسخ به این سؤال که بودجه قوه مقننه چقدر بوده و آیا نسبت به سال های گذشته رشدی داشته است پاسخ گفت: اگر مقصود شما از بودجه مجلس بودجه جاری کارکنان و نمایندگان است رشدی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصدی داشته است که این رشد در قیاس با سایر رشدهای دیگر در بودجه به طور معمول بوده است.

وی با بیان اینکه البته دولت علاقمند است محل مجلس را به محل سابق پارلمان بازگرداند گفت: به همین جهت بودجه عمرانی مجلس افزایش چشمگیری داشته است و فکر می کنم این بودجه با توجه به ساخت و سازها افزایش قابل توجهی داشته است.

لاریجانی درباره اینکه میزان بودجه هزینه ای و جاری مجلس به طور کلی چقدر بوده است گفت: فکر می کنم این بودجه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان باشد.

رئیس قوه مقننه در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه خیلی ها ریاست دو برادر را در قوای کشور صلاح نمی دانند پاسخ گفت: این سؤال باید از همان کسانی که این مسئله را مطرح می کنند پرسیده شود و اساساً بنده در زندگی سیاسی خود به دنبال ریاست نیستم و ادعا و ولعی در این زمینه ندارم و اگر هم رئیس نباشیم سلمه ای به اسلام وارد نمی شود.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر مسئولیت مجلس نهم به عهده شما باشد نحوه مدیریت آن تغییر خواهد کرد یا خیر توضیح داد: چیزی که ما در مجلس هشتم دنبال می کردیم اجرای دقیق قانون در کشور بود چرا که برای تدوین و تهیه قانون وقت و هزینه بسیاری صرف می شود و اصولاً قانون برای اجرا شدن اشت.

 
در اداره کشور با کسی بحث شخصی نداریم
لاریجانی ادامه داد: اگر اختلاف نظری بین مجلس و قوای دیگر وجود داشت در همین زمینه بود به طور مثال در هدف مندی یارانه ها مجلس نظری و دولت نظری دیگر داشت که این باید در فضایی معقول و آرام به سرانجام می رسید ما در اداره کشور بحث شخصی با کسی نداشته و نخواهیم داشت.

وی با تأکید بر اینکه اگر مسئولیت مجلس نهم به عهده من باشد از استقلال مجلس کوتاه نمی آیم یادآور شد: برای کشوری که داعیه مردم سالاری را دارند استقلال پارلمان رکنی اساسی به شمار می آید و در عین حال با هیچ کس هم ستیزی نداریم و اگر کسی حرف حساب بزند می پذیریم امام(ره) فرمودند قوه مقننه در رأس امور است و باید به همین منوال هم اداره شود.


قوه قضائیه با دستورالعمل جدیدی به پرونده‌های ارسالی از مجلس رسیدگی می‌کند
رئیس مجلس درباره پرونده های فرستاده شده به قوه قضائیه از سوی مجلس در راستای اجرای ماده ۲۳۳ آیین نامه داخلی مجلس گفت: به این دلیل که اصلاح آیین نامه اخیراً صورت گرفته است باید به قوه قضائیه هم مجالی داد تا ساز و کار برای رسیدگی به پرونده های ارجاعی تبیین شود تا جایی که خبر دارم قوه قضائیه دستور العملی برای رسیدگی به پرونده های ارسالی از مجلس در دستور کار دارد ولی اینکه حکمی در این زمینه صادر شده باشد نداشتیم.

لاریجانی در پاسخ به این سؤال که چرا وقتی در روز دور دوم انتخابات خبری مبنی بر ۲ هزار تومانی شدن بنزین به نقل از وی منتشر شد و دولت هم در این زمینه با صدور بیانیه ای سخنان رئیس مجلس را تکذیب کرد واکنشی نشان نداد پاشخ گفت: ما علاقه ای نداریم این گونه مشاجرات ادامه پیدا کند بنده نگفتم که قرار است بنزین ۲ هزار تومان شود بلکه سؤال خبرنگار اینگونه بود که چرا شما با پیشنهادات دولت در اجرای قانون هدفمندی مخالفت می کنید و من توضیحاتی در این زمینه دادم.

وی ادامه داد: گزارشی که از کمیسیون تلفیق در آن زمان به ما رسیده بود مبنی بر کسب درآمد ۱۳۵ و ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت از محل آزادسازی حامل های انرژی بود که من به آن خبرنگار گفتم اگر قرار باشد دولت چنین درآمدی را از حامل های انرژی کسب کند باید بنزین را به این میزان و گاز را به آن میزان به فروش برساند.

لاریجانی با بیان اینکه ما هیچ یک از پیشنهادات دولت در کسب درآمد ۱۳۵ هزار و ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت را نپذیرفتیم گفت: این اقدام مجلس دلیل داشت چرا که مجلس شرایط کشور را طوری نمی دید که بخواهد شوک اقتصادی جدیدی را به آن اعمال کرد.

وی افزود: در همین حال در جلسات کمیسیون تلفیق دولت مدعی شده بود که دولت می خواهد بنزین را بالاتر از نرخ فوب خلیج فارس به مردم عرضه کند در حالی که حتی صادرات بنزین نیز پایین تر از نرخ فوب خلیج فارس بود این تصمیم دولت هم به دلیل برداشت غلط آنها از قانون بود./
 

کلید واژه :

دکتر علی لاریجانی

ثبت نظرات
captcha
در آیینه رسانه ها

  تاکید بر تصویب موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف

  همدلی و اتحاد میان کشورهای منطقه ریشه تروریست را خشک می کند

  تعاملات بانکی کلید فعال شدن مراودات تجاری ایران و بلاروس/ همکاری های دو کشور در مجامع بین المللی مثبت است

  جهان امروز نیازمند عقلانیت عمومی است / بحران‌های تروریستی تنها با همگرایی همه کشورها حل می شود

  ایران علاقه مند به تسریع در پیشبرد همکاری های اقتصادی با کره جنوبی است

  ایران علاقه مند به گسترش همکاری های اقتصادی با کشورهای اسلامی است

  سیاست ایران گسترش روابط با کشورهای آفریقایی است/لزوم ارتقاء همکاری های دو کشور در حوزه دارویی و درمانی

  زنگبار از تجارب ایران در حوزه فنی و حرفه ای و آموزش عالی بهره بگیرد

  امنیت پایدار ایران زمینه ساز توسعه روابط با ماداگاسکار است/آمادگی جمهوری اسلامی برای گسترش همکاری های اقتصادی

  انتقاد از خبر کذب معامله وزرا با مجلس برای حضور در کابینه/ مزاح دکتر لاریجانی با طبابت قاضی زاده هاشمی برای سیاسیون

صفحه رسمی اینستاگرام دکتر لاریجانی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی خبرگزاری خانه ملت پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سید علی خامنه ای کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی کانال رسمی تلگرامی دکتر لاریجانی