کد خبر : 4254
زمان انتشار :
facebook twitter google+ cloob Yahoo print

ایسنا/ لاريجاني: «ظهور» در درون دالان جهل رخ نمي‌دهد/ايجاد تفرقه بين مسلمانان، بزرگترين ستم است

ایسنا/ لاريجاني: «ظهور» در درون دالان جهل رخ نمي‌دهد/ايجاد تفرقه بين مسلمانان، بزرگترين ستم است

رييس مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اينكه "ظهور در درون دالان جهل رخ نمي‌دهد"، گفت: اگر مي‌خواهيم زمينه‌هاي ظهور را فراهم كنيم، بايد به كشوري توسعه‌يافته و پيشرفته تبديل شويم.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، علي لاريجاني در افتتاحيه هشتمين همايش دكترين مهدويت اظهار كرد: در روايات آمده است كه شب تولد حضرت مهدي(عج) مانند شب قدر است، چراكه در شب قدر قرآن يك شبه به قلب مبارك حضرت رسول(ص) نازل شده و در شب نيمه شعبان كتاب تكويني خداوند به ظهور رسيده است.

وي بر لزوم متجلي شدن مفاهيم مربوط به انتظار در هنر تاكيد كرد و افزود: قدر نهادن چنين شبي واجب است. من از دست‌اندركاران اين اجلاس هم به‌خاطر تلاش‌شان در جهت بهره بردن از ظرفيت هنر براي متجلي كردن مدينه فاضله و فراهم كردن زمينه ظهور در قلمروي هنر تشكر مي‌كنم.

رييس مجلس با بيان اينكه "در موضوع ظهور مدينه فاضله و استفاده از ظرفيت‌هاي هنر براي فراهم كردن زمينه ظهور، چند قسم و بحث بايد انجام شود"، گفت: بحث اول اين است كه مقصود ما از هنر چيست؟ در ادوار مختلف، افراد متفاوت برداشت‌هاي متفاوت و گوناگوني از هنر داشته‌اند و آثار متفاوت، نشان‌دهنده اين برداشت‌هاي متفاوت است.

لاريجاني با بيان اينكه "مسلك‌هاي متفاوتي در مورد هنر وجود دارد"، اظهار كرد: يك مسلك، برداشت طبيعت‌گرايي است كه معتقد است طبيعت جلوه خداوند است اما اين مسلك، قابليت طرح همه چيز را ندارد مخصوصا اينكه هنر در ذات خود، داراي ابداع است. مسلك ديگري نيز وجود دارد كه بر تحريك احساسات مردم تاكيد مي‌كند و مي‌خواهد احساسات مردم را برانگيزد و معتقد است در اين صورت ما به هدف هنر رسيده‌ايم اما اين مسلك گاهي ابزار سياست‌مداران مي‌شود. يكي از مناقشاتي كه در ايران باستان بين افلاطونيان و سوفسطاييان وجود داشته، هم همين بوده است. وقتي افلاطون مي‌گويد هنرمندان را از شهر بيرون مي‌كنيم، ناظر بر چنين هنرمنداني است.

وي با اشاره به اينكه سوفسطاييان از ابزار هنر براي قانع كردن مردم استفاده مي‌كردند اما افلاطون با اين روش مخالف بود"، اضافه كرد: افلاطون براي حقيقت قائل به مراتب است و معتقد است هنرمند ناهوشيارانه وارد مسير حقيقت مي‌شود. او به همين خاطر با ابزار شدن هنرمند مخالف بود. مسلك ديگري نيز وجود دارد كه در آن هنر جنبه سرگمي پيدا مي‌كند و معتقد است مردم نياز به استراحت دارند و هنر بايد اين قابليت را فراهم كند. قالب اين فيلم‌هاي سينمايي از اين تفكر به هنر ناشي مي‌شوند؛ البته اين تفكر هم به هنر نوعي نگاه ابزاري دارد كه گاهي مي‌تواند آن را دستاويزي براي سياستمداران قرار دهد.

رييس قوه مقننه در مورد ديگر مسلك‌ها در دنياي هنر نيز گفت: هنر يك ماموريت مهم دارد و آن اين است كه انسان را به سمت تعالي ببرد و هدف آن، آنچه كه قبلا گفته شد نيست بلكه به يك امر متعالي تعلق دارد و اين مساله در سخن بسياري از فيلسوفان غربي و ايراني آمده است؛ از جمله شاعراني مانند حافظ و ابن‌فارض به هنر نگاه اينچنيني داشته‌اند. در سنت غربي هم در آثار افرادي مانند كان و هايدگر شاهد اين نوع نگاه به هنر هستيم كه معتقد است هنر بايد به كشف حقيقت بپردازد. هنر و هنرمند يك ماموريت دارد كه در آن قالب هنري يك حقيقت را منتشر كند و اين مساله در سنت ديني ما هم تاكيد شده است؛ البته خوانش‌هاي ديگري هم از هنر وجود دارد.

لاريجاني در ادامه با طرح اين پرسش كه "مقصود ما از حقيقت چه نوع حقيقتي است؟" اظهار كرد: برخي حقيقت را محدود به دريافت حسي مي‌دانند. اين مساله منحصرا در پوزيتيويسم وجود دارد كه حقيقت را محدود به درك انسان در عالم حس مي‌داند. فيلسوفان تحليلي هم از اين ديدگاه فاصله زيادي نمي‌گيرند اما اين برداشت يك محدودسازي براي حيثيت انساني قائل است.

وي همچنين درباره رويكردهاي ديگر به حقيقت خاطرنشان كرد: رويكرد ديگر اين است كه برخي موضوعات از طريق علم قابل شناسايي نيست و بايد از ابزار برهان براي آن استفاده شود. قالب فيلسوف‌ها از اين رويكرد به موضوعات توجه مي‌كنند اما پرسش اين است كه آيا همه حقايق در عالم برهان خلاصه مي‌شوند؟ ظاهرا اين طور نيست. براي مثال ما اگر به عالم غيب و ارسال رسل اعتقاد داريم، فقه را هم در همين موضوع داريم. آيا اينها واقعي است يا تخيلي و آيا عقلانيت در آنها وجود دارد يا خير؟ پاسخ اين است كه در همه اين موارد عقلانيت وجود دارد. وقتي كه از كتاب و سنت براي استخراج احكام استفاده مي‌شود، نشان‌دهنده وجود عقلانيت در ديدگاه فقهي است. همه اينها به نوعي به كشف حقيقت مي‌پردازند اما هركدام به شيوه خودشان عمل مي‌كنند.

لاريجاني در ادامه اظهار كرد: كساني كه در حوزه تاريخ كار مي‌كنند نيز با روش خودشان به شيوه عقلاني عمل مي‌كنند و عقلانيت محصور به علم و برهان نيست بلكه در هر حوزه روش خاص خودش را دارد و ما نبايد انسان را در قالب خاصي محدود كنيم. يك بخش ديگر هم وجود دارد كه عرفان است و دريافت‌هاي آن در هيچكدام از اين‌ها نمي‌گنجد. مصداق آن، مساله علم حضوري است. اگر انسان خليفةالله است يعني در حوزه هيچ قلمرويي محدود نيست.

وي با اشاره به جريان تاريخي روشنفكري در ايران و غرب يادآور شد: عده زيادي از فيلسوفان غربي و برخي از روشنفكران ايراني هم به نوعي پوزيتيويسم بوده‌اند و تصور مي‌كردند كه مي‌توان حقايق قرآني را در قالب اين ديدگاه بيان كرد در صورتي كه حقايق قرآني را نمي‌شود در چارچوب علم نازل كرد. سنت اسلامي حقيقت را يك امر منبسط مي‌داند. هنر ما ماموريت كشف حقيقت را دارد و حقيقت يك امر منبسط است اما هر قالب هنري نمي‌تواند متقبل حمل حقيقت باشد. بعضي قالب‌ها قدرت حمل حقيقت را ندارند پس بايد يك سنخيتي بين صورت و ماده به وجود آيد. گاهي حقيقت بسيار بزرگتر از قالب هنري است كه براي آن انتخاب مي‌شود و به همين دليل برخي فيلسوفان هنر معتقدند كه ما نمي‌توانيم در يك قالب منجمد شويم و به همين خاطر براي تحليل حقيقت از قالب‌هاي متفاوت استفاده مي‌كنند و ساختارها را مرتبا مي‌شكنند و قالب محدود را بر نمي‌تابند ولي هنر مي‌تواند به حقيقت تقريب بجويد. پس بايد دقتي وجود داشته باشد تا قالب درست را براي اين تقريب برگزيند.

رييس مجلس در ادامه با اشاره به برخي روايات و احاديث گفت: در اين حوزه چند نكته وجود دارد كه شايد بتواند به هنرمندان ما كمك كند؛ اول اينكه امام معصوم ولي خدا است و سرپرستي ما را به عهده دارد. اين نكته‌اي است كه در نامه‌اي كه حضرت براي شيخ مفيد نوشته‌اند به آن اشاره شده است كه اگرچه ما امروز در دسترس امت نيستيم اما سرپرستي امت را به عهده داريم و اگر اين سرپرستي نبود، شما به دست مستكبران نابود شده بوديد. در سنت اسلامي اين مساله وجود دارد كه لازمه تقويت انسان مراقبه است و داشتن سرپرستي از همين جنس است. اين مساله يكي از مضاميني است كه بايد در هنر به آن توجه شود. اين مساله موجب متكي بودن مي‌شود، چراكه عامل بيداري انسان تحت سرپرستي بودن آن است.

لاريجاني درباره ديگر نكاتي كه مي‌توان از روايات استخراج كرد گفت: ولي خدا قيام مي‌كند و قائم است كه احكام اسلامي را حاكم و با مستكبران مبارزه كند كه اين مبارزه، جهاد است. جهاد بايد در متن زندگي هر انساني قرار گيرد. همانطور كه امام علي(ع) اشاره مي‌كنند اگر كسي از جهاد روي گردان باشد، بصيرت از دلش برداشته مي‌شود. تجلي اين مجاهدت در هنر، يكي از مقولاتي است كه بايد به آن توجه شود، چراكه امام عليه مستكبران قيام و زمين را از ظلم خالي مي‌كند.

وي با بيان اينكه "امروز مي‌توان گفت كه منشاء اصلي ستم در جهان، آمريكا و صهيونيسم است"، افزود: اگر اثر هنري به اين نكته توجه كند، نه اينكه سرگرمي را هدف خود قرار دهد، يك گام به پيش رفته است. يك عده از متحجران فقط به دنبال ايجاد تفرقه در ميان مسلمانان هستند و اين بزرگترين ستم است. فساد از آمريكا شروع مي‌شود و ملاحظه مي‌كنيد كه نقش آمريكا در همين تحولات اخير مانند مسائل مصر، بحرين و فلسطين چقدر مخرب بوده است. ما 50 سال زير يوغ انگليس و آمريكا بوده‌ايم. محمدرضا و رضاخان 50 سال به همين وسيله به ما مسلط بوده‌اند و حالا هم ملاحظه مي‌كنيد كه هر كشوري در منطقه، بندي به آمريكا دارد و از حمايت‌هاي اين كشور برخوردار است اما در سوريه مدام فشار عليه حكومت وارد مي‌شود. ما البته نمي‌گوييم كه در سوريه اصلاحات صورت نگيرد اما پرسش ما اين است كه چرا در كشورهايي كه مجلس قلابي وابسته به پادشاهان دارد حرف از دموكراسي نمي‌زنند؟

لاريجاني با اشاره به جريان وهابيت و فرقه‌گرايي در اسلام اظهار كرد: اين جريان تندرو و فحاش وهابي‌گري كه فقط به دنبال تفرقه در امت اسلامي است و به دنبال مجاهدت نيست، بزرگترين ستم را به اسلام و مسلمين مي‌كند و مجاهدت، اقدامي است كه حزب‌الله لبنان و مردم ايران انجام مي‌دهند. مجاهدت اين نيست كه مسلمان به جان مسلمان بيفتد. مثلا اقدامي كه در عراق صورت مي‌گيرد مجاهدت نيست. اگر ما معتقد به مجاهدت هستيم بايد با ستون‌هاي اصلي استكبار درآميزيم. ترور در عراق يا جاهاي ديگر مجاهدت نيست و اگر معتقد هستيم امام قيام مي‌كند كه استكبار را سرنگون كند، بايد در همين جهت اقدام كنيم.

رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه "مساله سرپرستي، جهاد و استكبارستيزي واقعي و نه شكل بدوي آن، زمينه ظهور را فراهم مي‌كند و هنر بايد در اين عرصه فعال باشد"، تاكيد كرد: وقتي كه ظهور اتفاق بيفتد، استعدادها بالفعل مي‌شود و كسي كه منتظر است بايد اين استعدادها را بالفعل كند تا منتظر واقعي باشد. هنر بايد تلنگري در اين راستا به مردم وارد كند، چراكه ظهور در درون دالان جهل رخ نمي‌دهد. امت بايد قابليت ظهور را فراهم كند. حركت جامعه اسلامي بايد رو به رشد و اميدواركننده باشد. جامعه‌اي كه منتظر است، بايد آمادگي ظهور را داشته باشد يعني هم آباداني داشته باشد و هم عقل در آن بالفعل شده باشد. اگر مي‌خواهيم زمينه ظهور را فراهم كنيم بايد تبديل به كشوري توسعه‌يافته و پيشرفته شويم.

وي با اشاره به رواياتي از حضرت علي(ع) گفت: نقل است كه در زمان ظهور، امنيت كامل ميسر مي‌شود و قلب‌ها به هم نزديك مي‌شوند يعني بساط مودت و دوستي فراهم خواهد شد. اگر در زبان هنر بتوانيم قلب‌ها را به هم نزديك كنيم و پيوند دهيم، اقدامي در جهت ظهور انجام داده‌ايم.

لاريجاني همچنين با اشاره به برخي سخنان شهيد مطهري اظهار كرد: شهيد مطهري براي جامعه قائل به يك روح جمعي است كه اگر نماد آن محبت باشد اميدوار است اما اگر در آن اختلاف و كينه وجود داشته باشد، مانند آنچه كه وهابيون انجام مي‌دهند، اين كار درستي نيست.

رييس مجلس در پايان، با بيان اينكه "همه فرقه‌هاي اسلامي در حقيقت درباره قيام مهدي اتحاد دارند"، گفت: اختلاف‌هايي البته وجود دارد اما همانطور كه محي‌الدين ابن عربي مي‌گويد، اين امر مسلم است كه مهدي(عج) فرزند حضرت عسگري(ع) ظهور مي‌كند. اين پيوند امت اسلامي بايد در هنر مورد توجه باشد؛ البته هر حقيقتي نياز به قالب مناسب خودش دارد و بهتر است در اين عرصه كار سطحي صورت نگيرد.

انتهاي پيام

ثبت نظرات
captcha
در آیینه رسانه ها

  تاکید بر تصویب موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف

  همدلی و اتحاد میان کشورهای منطقه ریشه تروریست را خشک می کند

  تعاملات بانکی کلید فعال شدن مراودات تجاری ایران و بلاروس/ همکاری های دو کشور در مجامع بین المللی مثبت است

  جهان امروز نیازمند عقلانیت عمومی است / بحران‌های تروریستی تنها با همگرایی همه کشورها حل می شود

  ایران علاقه مند به تسریع در پیشبرد همکاری های اقتصادی با کره جنوبی است

  ایران علاقه مند به گسترش همکاری های اقتصادی با کشورهای اسلامی است

  سیاست ایران گسترش روابط با کشورهای آفریقایی است/لزوم ارتقاء همکاری های دو کشور در حوزه دارویی و درمانی

  زنگبار از تجارب ایران در حوزه فنی و حرفه ای و آموزش عالی بهره بگیرد

  امنیت پایدار ایران زمینه ساز توسعه روابط با ماداگاسکار است/آمادگی جمهوری اسلامی برای گسترش همکاری های اقتصادی

  انتقاد از خبر کذب معامله وزرا با مجلس برای حضور در کابینه/ مزاح دکتر لاریجانی با طبابت قاضی زاده هاشمی برای سیاسیون

صفحه رسمی اینستاگرام دکتر لاریجانی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی خبرگزاری خانه ملت پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سید علی خامنه ای کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی کانال رسمی تلگرامی دکتر لاریجانی