کد خبر : 4175
زمان انتشار :
facebook twitter google+ cloob Yahoo print

لاریجانی در جمع رؤسای آموزش و پرورش مناطق کشور:

فارس/ آموزش و پرورش استراتژیک است/ معلم نباید دغدغه معیشتی داشته باشد

فارس/ آموزش و پرورش استراتژیک است/ معلم نباید دغدغه معیشتی داشته باشد

خبرگزاری فارس: رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارتخانه آموزش و پرورش یک وزارتخانه استراتژیک است،‌گفت: با وضع کنونی کشور اوضاع مادی معلمان باید مستمرا مورد توجه قرار گیرد.


به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه طی سخنانی در بیست و نهمین اجلاس سراسری رؤسای آموزش و پرورش مناطق کشور اظهار داشت: با توجه به بن مایه‌ای که انقلاب اسلامی دارد، موضوع آموزش و پرورش همیشه یک موضوع مورد توجه بوده است،لذا جایگاه آموزش و پرورش یک جایگاه استراتژیک است.

وی با بیان اینکه ممکن است گاهی وزارتخانه آموزش و پرورش مظلوم واقع شود، گفت:‌ممکن است سر و صداهای سایر وزارتخانه‌ها بیشتر باشد اما نیروهای این وزارتخانه آرام هستند.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: من در 4 سال گذشته که موضوع قوانین را دنبال می‌کردم، می‌دیدم که در همه موضوعات مختلف نگاه نمایندگان به آموزش و پرورش نگاه ویژه‌ای بود.

لاریجانی با بیان اینکه اموزش و پرورشی‌ها باید قدر جایگاه خود را بدانند اظهار داشت: گاهی ما در مجلس برای تصویب برخی موضوعات ساعت‌ها به اظهارات موافقین و مخالفین گوش می‌دهیم اما در مورد آموزش و پرورش یک نوع همصدایی در مجلس وجود دارد.

وی با بیان اینکه سند راهبردی تعلیم و تربیت با تلاش مسئولان به تصویب رسیده است، گفت: با تصویب این سند باید به اختلاف نظرها مهر پایان زد.

لاریجانی ادامه داد: سند راهبردی باید پایه‌ای شود تا همه نیروها و استعدادها همسو و هم افزا شود و یک نوع سینرژی نیروها به وجود آید و حالت‌های سایشی که در اختلاف نظرها بود مرتفع شود.

رئیس قوه مقننه با ذکر این مسئله که تداوم و استقامت در این راه نکته دیگری است که باید به آن توجه کرد، گفت: در مدیریت کشورها تغییرات کم نیست و شدت این موضوع در کشور ما هم زیاد است، تقویت و پایداری در سند راهبردی می‌تواند کاری کند که در تغییرات صدمه‌ای به آموزش و پرورش نزند.

لاریجانی با بیان اینکه سند راهبردی با عقل بشری تدوین شده است‌،‌اضافه کرد: این سند می‌تواند نقایصی هم داشته باشد که باید آنها را برطرف کرد.

رئیس قوه مقننه اظهار داشت: ما همیشه باید یک تعامل دو سویه داشته باشیم و با یک پیش فرض و پیش بینی از واقعیت سند را به سمت حل مشکلات ببریم. لذا توصیه می‌کنم که یک گوش چشمی همیشه برای ارتقای این سند داشته باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سند راهبردی آموزش و پرورش باید تبدیل به یک نهاد شود و در صحنه واقعیت برون داد آن می‌تواند این مسئله را نشان دهد.

وی گفت: فکر می‌کنم باید یک نظام ارزیابی داشته باشیم تا به طور مستمر ببینیم که در این سند چه طور در حال پیشرفت هستیم.

وی با ذکر این مسئله که باید معلوم شود مقصود اصلی این سندچیست، ‌گفت:‌ در این که توسعه نیروی انسانی در این سند آمده است، شکی نیست. اما پیش از آن باید به توسعه سرمایه‌های اجتماعی توجه کرد.

لاریجانی ادامه داد: اگر بفهمیم که سند راهبردی تعلیم و تربیت چه پیامی دارد، وظایف زیادی خواهیم داشت؛ کشورهایی که امروز به دنبال توسعه پایدار هستند، در زمینه توسعه مسائل اجتماعی کار می‌کنند.

وی با بیان اینکه آمار طلاق در کشور ما زیاد شده است، گفت: ریشه بسیاری از این مسائل در تعلیم و تربیت است چرا که افراد حقوق یکدیگر را درست نمی‌شناسند و به آن احترام نمی‌گذارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این رابطه خاطرنشان کرد: اگر تعبیر قرآن که زن در آنجا ریحانه دانسته شده در جامعه مورد توجه قرار گیرد، دیگر کسی با بیل و کلنگ به جان گل نمی‌افتد.

رئیس قوه مقننه ادامه داد:‌ما مشکلات زیادی در زمینه محیط زیست داریم که خسارات مادی و معنوی به جامعه وارد می‌کند؛ اگر ما این مسئله را در جامعه جا بیندازیم که طبیعت را نباید تخریب کرد، هم آسایش مردم تامین می‌شود و هم جلوی ضررهای مادی گرفته خواهد شد.

لاریجانی تاکید کرد: اگر در جامعه‌ای دروغ و ریا وجود داشته باشد آن جامعه حرکت سالمی نخواهد داشت.

لاریجانی با بیان اینکه سؤال این است که ما باید آموزش و پرورش را به عنوان یک موجود دیوانی فرهنگ پذیر در نظر بگیریم یا فرهنگ ساز و اظهار داشت: انتظار از آموزش و پرورش این است که فرهنگ ساز باشد؛ باید جایگاه آموزش و پرورش را طوری طراحی کنیم که صادرات فرهنگی داشته باشند؛ اگر یک روزی معلم خود را در حد یک کارمند سقوط داد،‌نمی‌تواند ابتکار داشته باشد؛ حالت کارمندی به خود گرفتن برای معلم باید منقطع شود.

وی گفت: اقتضای کار معلم این است که به کار معلم و ابتکاراتش اعتماد کنیم و اگر این حادثه رخ داد، جوشش در فرزندان ملت به وجود می‌‌آید.

رئیس قوه مقننه اظهار داشت: قوانین و دستورالعمل‌ها در آموزش و پرورش باید حالت سیال بگیرد و قالبی نباشد چرا که آموزش و پرورش اداره آبیاری نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با اوضاع کنونی کشور وضع مادی معلمین مستمرا باید مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش فارس بعد از اینکه لاریجانی جمله فوق را گفت حضار سالن با کف زدن سخنان وی را تائید کردند که لاریجانی خطاب به آنها گفت مثل اینکه درد بی‌درمان همین بود.

لاریجانی در ادامه گفت: ‌اگر یک معلم دغدغه معیشتی نداشته باشد، می‌تواند وقتش را در اختیار دانش آموز قرار دهد.

رئیس قوه مقننه همچنین اظهار داشت: اگر می‌خواهیم استعدادهای جامعه بلوغ پیدا کند باید به رشد استعدادها و ساحت‌های مختلف افراد در جامعه توجه کنیم.

ثبت نظرات
captcha
در آیینه رسانه ها

  ایران همیشه پشتیبان فلسطین بوده است/ دشمنان تلاش دارند حماس را گروهی بی‌تأثیر جلوه دهند

  سالانه حداکثر ۲۰ هزار نفر از معافیت های مرتبط با ایثارگران بهره مند می شوند/ تشریح شرایط معافیت

  اظهارات اخیر آمریکایی‌ها برای مشروعیت سازمان ملل نگران‌کننده است/عدم پایبندی آمریکا به توافق‌های بین‌اللملی در شورای امنیت بررسی شود

  راهبرد آمریکا بازی با تروریسم است و نه مبارزه با آن/باید نسبت به حضور آمریکا و ناتو در منطقه خود حساس باشیم

  دکتر لاریجانی:تحریم آمریکا علیه روسیه و ایران خلاف قواعد بین‌المللی است/ماتونیکو:در پایبندی ایران به برجام نباید هیچ شبهه‌ای داشته باشیم

  تاکید بر نتایج مثبت همکاری ایران و روسیه در مبارزه با تروریسم/ نقض مکرر توافق هسته ای از سوی آمریکا

  اظهارات ترامپ به اعتبار آمریکایی ها لطمه می زند/موضوعات را با دقت رصد و مطابق منافع ملت تصمیم می گیریم

  تک روی آمریکا در برجام به ضررشان تمام می شود/ مواضع آمریکا در صحنه بین‌الملل جدی گرفته نمی‌شود

  تشریح دلایل سفر به روسیه/برنامه ریزی برای حضور دردو کنفرانس مسائل امنیتی و بین‌المجالس جهانی

  بازارچه‌های مرزی برای تبادلات تجاری و اقتصادی ایجاد شود

صفحه رسمی اینستاگرام دکتر لاریجانی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی خبرگزاری خانه ملت پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سید علی خامنه ای کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی کانال رسمی تلگرامی دکتر لاریجانی