کد خبر : 3689
زمان انتشار :
facebook twitter google+ cloob Yahoo print

دکتر لاریجانی در گفت و گوی زنده تلویزیونی:

وظیفه مجلس دفاع از حقوق ملت است/توقع مجلس از سایر قوا عمل به قانون است

وظیفه مجلس دفاع از حقوق ملت است/توقع مجلس از سایر قوا عمل به قانون است

 دکتر علی لاریجانی در برنامه تلویزیونی امشب (شنبه ۱۱ آذر) به مناسبت روز مجلس درباره شخصیت آیت الله مدرس که روز شهادت وی روز مجلس نامگذاری شده است گفت: شهید مدرس نماد فراگیر پارلمان ها محسوب می شود و او شخصیت یکه ای بود. در طول دوران مشروطه و انقلاب اسلامی پارلمان ایران شهدای زیادی داشته است که اکثر آنها با حرکات تروریستی منافقین به شهادت رسیده اند اما شخصیت و جایگاه ویژه شهید مدرس او را از بقیه متمایز می دارد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شخصیت آیت الله مدرس شخصیت همه جانبه ای بود که با وجود رفت و آمدهای زیاد نمایندگان در مجلس هنوز از یاد نرفته است به نامگذاری روز مجلس از سوی امام اشاره کرد و افزود: امام راحل نیز مدرس را نماد مجلس ایران قرار داد تا به شخصیت برجسته وی بیشتر توجه شود مدرس از نظر تحصیلات فرد برجسته ای بود و در نجف با افراد مهمی هم دوره بود که ایشان را از نظر علمی با خواجه عبدالکریم حائری یزدی مقایسه می کردند.
لاریجانی ادامه داد: مدرس علاوه بر اینکه از نظر فقهی شخصیت قدرتمندی داشت اهل سیاست نیز بود و این جمله معروف که سیاست ما عین دیانت ماست از مدرس است و وی از این دست جملات تاریخ ساز همواره داشت.
وی با یادآوری اینکه مدرس اعتقاد به نظام پارلمانی در زمان حیات خود داشت تصریح کرد: در صدر مشروطه پارلمان تنها تکیه گاه مردم محسوب می شد به همین جهت مجلس جایگاه مهمی در قانون اساسی و افکار مدرس داشت.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در همین راستا مدرس  جمله ای دارد که می گوید قانون اساسی رساله عملی دولت است یعنی افراد باید صحت عمل دولت را در رجوع به قانون اساسی ببینند و مرکز ثقل و نقطه قدرت کشور نیز مجلس است و اگر بخواهیم صفتی به مجلس بدهیم باید از صفت مقدس برای مجلس استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه مدرس معتقد بود هیچ قدرتی نباید در برابر مجلس شورای ملی آن زمان ایستادگی کند ادامه داد: یکی از نکاتی که مدرس در طول دوران حیات خود همواره به آن تکیه می کرد تصویب قوانین بر مبنای اسلام بود.
لاریجانی یادآور شد: مدرس عظمت قوانین را در اسلامی بودن آنها می دانست و در همین راستا جمله ای داشت که می گفت "رکن و قدرت کشور قانون است که ما را نگاه می دارد وای بر ما که اگر نسبت به قانون بی اعتنا باشیم در آن روز نه مملکت برای ما می ماند نه شریعت".
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با نگاهی به سایر مجالس کشورهای دنیا می توان دید که مغایرت قوانین مصوب این کشورها با قوانین اسلامی برای آنها مشکلاتی را ایجاد کرده است بنابراین این نکته که مدرس همواره بر آن تأکید داشت که مجلس مرکز ثقل تصمیم گیری ملت بر مبنای اسلام باشد بسیار اهمیت دارد.
وی ادامه داد: مدرس اعتقاد داشت که کار مجلس رونق بخشی و آبادانی کشور است و در این راستا جمله ای دارد که می گوید "امروز که قانون و برنامه دولت برای ما آورده شد بر دو اصل تصدیق کردم که یکی از آنها این است که مخارج حتماً از درون کشور تأمین شود و دیگری اینکه جلوی مخارج زاید گرفته شود" همچنین وی عبارت مهمتری دارد که می گوید "امروز احتیاج ما به اقتصادیات وتوسعه زندگانی از اهم امور است"؛ نگاه جدی به استقلال اقتصادی و آبادانی کشور از ضروریات نگاه مدرس به مجلس است.
لاریجانی در پاسخ به این سؤال که چقدر از نمایندگان به تفکر مدرس نزدیک هستند، گفت: افرادی که با تفکر مدرس نزدیک بودند پس از انقلاب کم نبودند و خیلی از بزرگان مثل حضرت آیت الله خامنه ای، شهید چمران و بزرگان دیگر که از شاگردان مکتب امام بودند تفکر مدرس را در مجلس دنبال می کردند و مسلک و مشرب آنها اینچنین بود.
وی با بیان اینکه در زمان مدرس مبارزه با استعمار و استبداد از مسائل اولویت دار کشور بود افزود: برای آنکه مدرس آزادی را در کشور نهادینه کند عبارات عجیبی گفته است که یکی از آنها این است که من تا پای جان ایستاده ام تا با استبداد مبارزه کنم.
لاریجانی اظهار داشت: امام راحل آمد تا تئوری دموکراسی را با حکومت اسلامی تکمیل کند و با قرار دادن مفهوم ولایت در قانون اساسی دموکراسی را با حکومت اسلامی تحقق ببخشد. باید توجه کرد که قانون اساسی ما از تجربیات تاریخی گذشته استفاده کرده است و در قانون اساسی پر حجم ترین اصول مربوط به قوه مقننه است.
وی ادامه داد: از اصل ۶۲ تا ۱۰۰ قانون اساسی اختصاصاً مربوط به قوه مقننه است و ۱۲ اصل دیگردر فصول مختلف موارد را به مجلس ارجاع می دهد که در کل حدود ۵۰ اصل مربوط به قوه مقننه است و این همه توجه به این دلیل است که قوه مقننه رکن مهمی در مردمسالاری دینی است.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه با این همه اصول در قانون اساسی مجلس نهم تا چه اندازه در رأس امور است، گفت: طبق قانون اساسی مجلس همواره در رأس امور است و اختیاراتی که به مجلس داده شده است مجلس را در رأس امور نگاه می دارد برای مثال بودجه های دولت باید با تصویب مجلس هزینه شود، قراردادهای خارجی باید با تأیید مجلس انعقاد شود، وزرای دولت با تأیید مجلس به سر کار می آیند و استیضاح، سؤال و تذکر نیز از وظایف مجلس به دولتمردان است مجلس نهم نیز چنین قدرت و از ظرفیت تخصصی این امر نیز برخوردار است اما در عمل نکاتی وجود دارد که مجلس نهم آن را رعایت می کند.
لاریجانی با اشاره به بحث استیضاح وزیر ورزش و جوانان افزود: مجلس در آن مقطع زمانی تشخیص درستی دارد که با این اوضاع اقتصادی کشور مسئله ورزش چندمین مسئله اولویت دار است و فعلاً ضرورتی ندارد که وقت مجلس به این مسئله گذرانده شود البته این بدان معنی نیست که اشکالی در امور وجود ندارد ولی تشخیص و اولویت بندی مجلس اینگونه بوده است.
وی با یادآوری اینکه بیشتر وقت مجلس نهم در مسائل اقتصادی گذشته است افزود: چه در جلسات علنی، چه در جلسات غیر علنی و در کمیسیون ها بیشترین وقت و کار مجلس به مسائل اقتصادی گذشت.
لاریجانی با یادآوری اینکه دولت دوره پایانی خود را سپری می کند، افزود: به فرض اگر ما وزیری را استیضاح کنیم این تلقی وجود دارد که وزیر دیگری به سر کار می آید ولی معمولاً کسی برای ۵ یا ۶ ماه مسئولیت وزارتخانه ای را قبول نکرده و چنین ریسک مهمی را قبول نمی کند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا همه وزرای دولت حاشیه امنی تا پایان دوره کاری خود دارند، گفت: این بستگی به اشکال و ایراد کار وزرا دارد اگر یک روز هم از کار دولت مانده باشد و اشکال مهمی در وزارتخانه ای وجود داشته باشد مجلس به وظیفه خود عمل می کند اما اگر کاستی و سهل انگاری در کار وجود داشته باشد سعی می شود با تعامل و تذکر کارها اصلاح شود و در واقع حاشیه امنی در این زمینه وجود ندارد.
لاریجانی با اشاره به گرانی مرغ در کشور توضیح داد: در آن زمان مجلس با برگزاری جلسات غیر علنی و خواستن وزیر جهاد کشاورزی و وزیر صنعت، معدن و تجارت از آنها خواست که توضیحات جدی در این باره بدهند و آنها نیز متوجه شدند مجلس در این باره بسیار حساس و جدی است در آن مقطع گفته می شد که این گرانی مربوط به تحریم ها است البته مشخص شد که تحریم ها در گرانی مرغ هیچ تأثیری نداشت چرا که در حال حاضر قیمت مرغ متعادل شده است من نیز پیش از این گفته بودم که برخی از مشکلات ما مربوط به تحریم ها و برخی مربوط به تحریم ها نیست و در واقع کسی نباید در مورد تحریم ها غلو کند که این باعث شود برخی دول خارجی بادی به غبغب خود بیاندازند و بگویند تحریم های ما در ایران نافذ بود.
وی با تأکید براینکه از سوی دیگر نباید تحریم ها را نادیده گرفت تصریح کرد: تحریم ها تا اندازه ای برای کشور مسئله ساز است که باید برای آن راه هایی پیدا کرد که یکی از مهمترین راه ها توجه به تولید داخل است ما با توجه به تولید می توانیم به طور معقولی جلوی تحریم ها را بگیریم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه مجلس چند اصل مهم اقتصادی را برای کار خود در اولویت قرار داد گفت: محور مسائل اقتصادی مهمترین اصلی بود که مجلس آن را در دستور کار خود قرار داد و این مسئله در قیمت ها نیز تأثیر جدی گذاشت به طور مثال یکی از قوانین مصوب این بود که فاز دوم هدفمندی یارانه ها تا پایان امسال اجرا نشود و دولت حق افزایش قیمت ها را تا پایان سال ندارد چرا که تورم موجود ظرفیتی را برای افزایش قیمت ها باقی نگذاشته بود.
وی با یادآوری اینکه پیش از تصویب قانون نیز نظر دولت نیز در مذاکراتی که با ما داشته اند این بود که فاز دوم را اجرایی نخواهد کرد، افزود: با توجه به اینکه مجلس در قانون بودجه اجرای فاز دوم را پیش بینی کرده بود این قانون را تصویب کرد که قاطعیتی در این باره وجود داشته باشد و مردم در این زمینه اطمینان داشته باشند.
لاریجانی دیگر قانون مصوب مجلس در زمینه اقتصادی را واریز درآمدهای فروش ارز به حسابی مربوط به کسری بودجه و تولید ملی خواند و ادامه داد: این نکته نیز بسیار مهم بود که ما خلاء های موجود در بودجه را با این درآمدها پوشش دهیم و همچنین به تولید کمک جدی و از هزینه شدن این درآمدها در محل های دیگر جلوگیری کنیم.
وی دیگر قانون مصوب مجلس را  مواد پرداخت خسارت های کشاورزان برشمرد و گفت: در بودجه رقم ۱۵۰ میلیارد تومان پیش بینی شده بود که این رقم ناکافی بود و مجلس ۸۵۰ میلیارد تومان به آن اضافه کرد به این ترتیب همه کشاورزان تحت پوشش قانون قرار گرفتند.
لاریجانی با بیان اینکه کار مفصلی هم در زمینه نرخ گندم صورت گرفت افزود: اگر نرخ گندم که هر کیلو ۴۲۰ تومان در نظر گرفته شده بود نرخی واقعی می بود امروز کشاورزان و گندم کاران وضع بهتری داشتند ما با احضار وزیران جهاد کشاورزی وصنعت، معدن و تجارت به مجلس از آنها توضیح خواستیم که مشخص شد در تعیین این نرخ وزرا مخالفت داشتند ولی این تصمیم در شورایی اتخاذ شده است که ما وزرا اقلیت شورا را تشکیل می دادیم البته این توجیهات برای مجلس قابل قبول نبود چرا که این اختیار به وزیر جهاد کشاورزی داده شده بود در نتیجه تصمیماتی در جلسات مشترک میان دولت و مجلس اتخاذ شد که قیمت پایه خرید گندم ۵۵۰ تومان باشد و با در نظر گرفتن مشوق هایی این قیمت به بالای ۶۰۰ تومان برسد.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تلاش ما این بود که محوری که رهبر معظم انقلاب مبنی بر رونق تولید ملی نامگذاری کردند  تحقق ببخشیم اگر ما به تولید بپردازیم حجم نقدینگی و تورمی که در جامعه وجود دارد به سمت تولید می رود و پس از آن هم مشکل اشتغال برای جوانان حل می شود و هم تورم کاهش می یابد.
وی نقدینگی را به سیلی توصیف کرد و گفت: اگر نقدینگی به کانال درستی هدایت نشود تخریب زیادی به جای می گذارد ولی اگر هدایت شود موجب برکت و رونق اقتصادی نیز می شود.

لاریجانی درپاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه یکی از خواسته های جدی تجار و صاحبان صنعت ثبات در فضای اقتصادی کشور است و صاحبان صنعت نسبت به تعدد و تکثر آیین نامه ها و قوانین گلایه دارند و مجلس در این باره چه کمکی می تواند به دولت بکند، گفت: این ایراد وارد است و سرمایه گذاری در بخش تولید بدون ثبات در سیاست های بانک مرکزی، ارز و نظامات پولی امکان پذیر نیست.

وی در ادامه افزود: تجار اصالتی دارند و کار خلاف هم نمی خواهند بکنند حتماً برای سرمایه گذاری ثبات می خواهند و قیمت ارز باید برای صادرکننده، وارد کننده و سرمایه گذار ثابت باشد اما اگر قیمت ها و بخش نامه ها مکرراً تغییر کنند تنها کسانی که کارهای زیر میزی انجام می دهند نفع می برند نه تجار اصیل و سرمایه گذاران.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در این دوره یک ساله متأسفانه با تغییرات مکرر سیاست ها مواجه بودیم مخصوصاً بانک مرکزی گاهی بخشنامه هایی صادر می کرد که اشکال داشت.

لاریجانی حساسیت اخیر مجلس در حوزه اقتصاد را همین تغییرات روزمره قوانین و عدم ثبات در آیین نامه ها دانست و گفت: جلساتی هم بین چند نفر از نمایندگان و دولت برگزار شد که نتیجه آن تشکیل اتاق مبادلات ارزی بود و این تئوری تشکیل اتاق مبادلات ارزی نمی گویم صد در صد موفق بود اما به آرامش بازار کمک کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تشکیل اتاق مبادلات ارزی برای ایجاد ثبات در نرخ ارز بود تا در این راستا نرخ ارز بازار هم به نرخ ارز اتاق مبادلات نزدیک شود تا سرمایه گذاران و تجار با اعتماد به این نرخ به فعالیت خود ادامه دهند.

وی گفت: سیاست های ارزی نیز به مرور بر مبنای ارز اتاق مبادلات تنظیم شد هر چند که اینجا اصلی تعیین شد که واردات مواد خوراکی مردم و دارو با همان نرخ ۱۲۲۶ تومان باشد.

لاریجانی افزود: هر چند که پرداخت ارز با نرخ ۱۲۲۶ تومان آفتی دارد و ارز را به سمت دو نرخی شدن می برد اما در شرایط فعلی باید برای اقتصادمان کارهای فوری و فوتی انجام دهیم مانند بیماری که در لحظه بیماری آن را به اورژانس می برند تا جلوی خونریزی آن را بگیرند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار داشت: مجلس به دنبال این است که آرامش معقولی در داخل به وجود آید تا حواس ها غیر متمرکز نشود و تمرکزمان بر مسئله اقتصاد باشد تا ثروت مردم کاهش پیدا نکند.

وی اظهار داشت: البته مشکلات دیگری هم در امور سیاسی و کارهای علمی داریم اما در حال حاضر مردم نسبت به کاهش ارزش پول ملی اعتراض دارند و همین چند روز پیش در سفری که به عتبات داشتم این اعتراض را زائرین به ما منتقل کردند و اعتراض آنها معقول است.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سیاست های کشور در امور بین الملل واینکه بخشی از دیپلماسی پارلمانی صرف دفاع از استقلال و سرافرازی ملت در روابط بین الملل شد گفت: باید یک روش عقلانی متکی به استقلال در دیپلماسی داشته باشیم ضمن اینکه با تمام دولت های مشروع ارتباط معقول و گفتگوهایی داشته باشیم و از استقلال و سرافرازی و حیثیت ملت دفاع کنیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص عملکرد مجلس در طرح سؤال از رئیس جمهور گفت: مجلس حق دارد هم از رئیس جمهور و هم از وزرا سؤال کند و این یکی از وظایف ذاتی مجلس است هر چند که در طرح سؤال از رئیس جمهور نمایندگان اختلاف نظر داشتند و برخی معتقد بودند که باید انجام شود و برخی معتقد نبودند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: نمایندگانی که به طرح سؤال از رئیس جمهور معتقد نبودند به این بیانات مقام معظم رهبری تکیه می کردند که فرمودند اختلاف الان به مصلحت نیست و کسانی هم که معتقد بودند سؤال باید انجام شود می گفتند سؤال از وظایف ذاتی است و اختلاف مورد نظر رهبری اختلاف در وظایف ذاتی نیست و رهبری فرمودند هر قوه باید وظایف ذاتی خود را انجام دهند.

وی افزود: موافقین و مخالفین طرح سؤال از رئیس جمهور هر کدام استدلال هایی داشتند و من هم از رهبر معظم انقلاب در این زمینه سؤال کردم و ایشان نظری ندادند و در مواردی هم که نظری داشته باشند نظراتشان را  یا مستقیم یا از طرف دفترشان به رئیس مجلس اعلام می کنند بنابراین استناد به نظر رهبری خیلی وجهی نداشت چون هزینه بلا وجه نباید ایجاد بکنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: برخی می گفتند اصلاً نباید سؤال کرد که این حرف دقیقی نیست و در موارد حساس حتماً باید سؤال انجام شود بنابراین ایشان نظری نداشتند و سؤال را در گرو نظر خیر و صلاح مجلسیان می دانستند که همین معنا را در بیانات ایشان که فرمودند "از این به بعد" به صلاح نیست ملاحظه شد.

لاریجانی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب کار مجلس را تحصین کردند که به وظیفه اش عمل کرد و طرح سؤال از رئیس جمهور تا اینجا درست بود اما از این به بعد لازم نیست انجام شود.

وی گفت: مجلس در طرح سؤال به وظیفه اش عمل می کند و دولت هم شهامت داشته باشد تا پاسخ دهد و اتفاقاً این برای نظام خوب است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه تلقی شما از تعامل و اینکه مرز تعامل و تقابل دولت و مجلس کجاست گفت: وظیفه قانونی مجلس تقنین است و به تعریف رهبری قانون ریل گذاری برای قوای دیگر است و وظیفه دیگرش نظارت است که انجام می شود و توقع مجلس از دولت و قوه قضائیه این است که بر اساس قانون عمل کند.

لاریجانی با طرح این سؤال که چرا بر اجرای درست قانون اصرار داریم گفت: عدالت بدون اجرای قانون عملی نیست و شعار است و اگر ما می خواهیم مملکت را بر مبنای عدالت اداره کنیم به این معناست که باید با قانون اداره کنیم هر چند که قانون تنها مؤلفه نیست اما یکی از مؤلفه های پر رنگ عدالت قانونگذاری است.

وی افزود: اگر شما قانون را مبنا قرار ندهید مردم بر چه اساسی زندگی شان را اداره کنند یعنی ما باید یک رفتار قابل پیش بینی برای مردم بگذاریم و اگر می گوییم سرمایه گذاری کنید قانون این است سرمایه گذار بر مبنای قانون سرمایه گذاری می کند و یا معلم و یا کسانی که کار ا جرایی می کنند براساس قانون رفتار می کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر قانون نباشد زندگی قابل پیش بینی را از مردم گرفته ایم، گفت: هیچ توسعه ای در کشور بدون قانون امکان پذیر نیست و توسعه بر اساس همکاری همگانی رخ می دهد و معنای توسعه این نیست که کشور کارخانه بزرگ ایجاد کند چرا که کارخانه بزرگ دلیل بر توسعه نیست.

لاریجانی اظهار داشت: توسعه زمانی است که ما یک فهم مشترک با مردم داشته باشیم که این فهم مشترک براساس قانون امکان پذیر است.

وی افزود: باید برای توسعه قانون و برنامه داشته باشیم و بعد بر مبنای آن اجرا کنیم چرا که اگر قانون اجرا نشود توسعه نداریم و بسیاری از مشکلات ما از همین جاست یعنی اگر به طور مثال از روز اول طرح هدفمندی کامل اجرا می شد و آنجا که مکلف کردیم ۳۰ درصد از محل اجرای هدفمندی به تولید ۲۰ درصد برای کارهای دولتی صرف شود و ۵۰ درصد آن به مردم بازپرداخت شود اگر از روز اول طرح هدفمندی یارانه ها به درستی اجرا می شد و سهم تولید پرداخت می شد تولید این وضع را پیدا نمی کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی به موارد دیگری اشاره کرد و گفت: در قانون بودجه آمده است نرخ ارز براساس شرایط تورمی مشخص شود و اگر این کار از اول اجرا می شد پرش اینچنینی در نرخ ارز نداشتیم.

لاریجانی افزود: گاهی گفته می شود مجلسیان در امور دولتی اجرایی دخالت می کنند اگر تذکر درباره اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و یا نرخ ارز دخالت محسوب می شود باید گفت که این از وظایف ذاتی مجلس است.

وی با تأکید بر ضرورت حفظ احترام دولت گفت: در مواردی که وزرا مورد سؤال قرار می گیرند می گویند ما این مشکلات را قبول داریم اما به ما دستور می دهند، این نمی شود، وزیر باید در چارچوب قانون کشور را اداره کنند و ما به وزرا رأی اعتماد می دهیم و با آنها عهد می بندیم و وزرا باید در اداره امور مردم براساس قانون عمل کنند و نمی توانند بگویند من وظیفه ندارم چرا که این فرار از مسئولیت است و اینجاست که ما دیگر تحمل نداریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به مجری سؤال کننده با بیان اینکه چرا این همه سخت می گیرید گفت: اینها همه حقوق مردم است و نباید روی حقوق مردم معامله کرد و از کیسه مردم بخشید و اگر مجلس می گوید این قانون تورم را زیاد می کند معنایش این است که تورم به مردم فشار می آورد.

لاریجانی با بیان اینکه سؤال و استیضاح بر مبنای هوای نفس ایراد دارد، گفت: اگر نمایندگان به وزیر جهاد کشاورزی تذکر می دهند  که سیاست هایش به گندم کاران لطمه زده حق نماینده است چرا که وی از یک قشر دو میلیون نفری دفاع می کند هر چند که وزیر جهاد کشاورزی با حضور در مجلس اعلام کرد که اشکالات را رفع خواهد کرد از این رو نمایندگان برای رفع  اشکالات به وزیر مهلت دادند.

وی با تأکید بر اینکه ما نمی گوییم حتماً نمایندگان از تیغ استیضاح استفاده کنند، گفت: دغدغه داشتن نسبت به مردم ارزش است و نباید مدام از طریق رسانه ها بگوییم چرا از سؤال استفاده می کنید چرا که اگر نمایندگان از سؤال استفاده نکنند چه کسی باید از حقوق مردمی که نمایندگانشان را به مجلس فرستاده اند دفاع کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که طرح نظارت بر نمایندگان به کجا رسید گفت: این طرح در مجلس هشتم تصویب و به تأیید شورای نگهبان رسید و در این مجلس به اجرا درآمد و برخی از رؤسای کمیسیون ها یک نفر از نواب رئیس و چند نفر از نمایندگان برای انجام نظارت بر مجلس انتخاب شدند.

وی در این باره که مجلس بر خودش می خواهد نظارت کند، گفت: نظر مقام معظم رهبری هم این بود که از بیرون نمی توانند بر مجلس نظارت کنند چرا که مجلس نهایت کار است و باید بر قوای دیگر نظارت کند و مجلس سیستم خود نظارتی داشته باشد که به نظرم کار خوبی بود و انجام شد.

لاریجانی درباره اینکه آیا تخلفات جدی در بین نمایندگان وجود دارد، گفت: نمایندگان تخلفات جدی ندارند و نمایندگان مجلس نهم از فرزانگی و تحصیلات بالا برخوردارند و تعشقی به کار دارند به این معنا که سر موقع در جلسات حاضر می شوند و همانطور که شاهدیم در ۱۰ دقیقه اول جلسه مجلس رسمی می شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ممکن است تخلفات جزئی باشد و نمایندگان به موقع در جلسات کمیسیون ها شرکت نکنند افزود: اشکال عمده ای در کار نمایندگان ندیده ام و از نمایندگان تشکر می کنم که بعد از رهنمودهای رهبری با دقت امور را جلو می برند و دغدغه شان مسئله اقتصاد است.

وی در این باره که گفته می شود سؤال استیضاح به دلیل برخی خواسته های نمایندگان همچون از عزل و نصب مدیران صورت می گیرد گفت: اختلاف قوه مقننه با قوای دیگر بر سر این موضوعات و مسائل شخصی هم نیست و ما اختلافات شخصی با قوای دیگر نداریم به این معنا که مثلاً فرماندار فلان حوزه انتخابیه عوض شود هر چند که ممکن است نمایندگان انتقاد داشته باشند که مسئولین برای عزل و نصب مدیران با آنها مشورت کنند.

لاریجانی افزود: اختلافات مجلس و دولت بر سر مسائل مهمترین چون گرانی ارز است و علت سؤال از رئیس جمهور هم همین بود چرا که قیمت ارز به یکباره دو و نیم برابر شد.

وی در ادامه اظهار داشت: پس از گرانی ارز از وزیر اقتصاد سؤال کردیم گفت من مسئول نیستم رئیس کل بانک مرکزی هم برای  توضیح نیامد و به طور تلویحی اعلام کردند به رئیس جمهور مربوط است از این رو مجلس هم از رئیس جمهور سؤال کرد و این به معنی توهین نیست و باید توضیح دهند که ایراد کجاست و چرا ثروت مردم کم شده است.

لاریجانی به موارد مورد اختلاف مجلس و دولت اشاره کرد و گفت: قانون در برخی موارد درست اجرا نشده و اگر قانونی ایراد دارد باید در مجلس ایراد آن برطرف شود و به قول مرحوم مدرس وزیر هر چقدر هم علم داشته باشد نباید خودش قانون را تغییر دهد.

وی گفت: برخی موارد هم قانون ناقص اجرا شده به طور مثال اجرای ناقص طرح هدفمندی یارانه ها تبعاتی داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی به اختلاف دیگر اشاره کرد و گفت: وزرا می گویند براساس دستور کار می کنند که اگر اینگونه باشد خلاف است و وزیر نباید اجرا کند چرا که وزیر از مجلس رأی اعتماد گرفته و باید براساس قانون اجرا کند.

لاریجانی افزود: اجرای نادرست و ناقص قانون و دستوری عمل کردن وزرا از مشکلات موجود است و اینها موضوعی نیست که مجلس بتواند از آن بگذرد.

وی با بیان اینکه من نمی گویم بداخلاقی شود گفت: حرمت رئیس جمهور باید حفظ شود اما نمی  توان از حقوق مردم هم گذشت به طور مثال اگر قیمت پنیر ظرف چند ماه دو برابر و نیم شد و نون و پنیر به عنوان آذوقه اولیه قیمتش سه برابر شد نمی توانیم بگوییم که سر و صدای مجلس در نیاید بلکه مجلس باید دولت را بخواهد و توضیحات آنها را بشنود.

لاریجانی گقت: اگر مجلس بر قیمت شیر و کاهش قیمت نهاده های دامی حساسیت دارد خودش که دامدار نیست، دامداران مشکلاتشان را مطرح می کنند و یا صنعتگران و صادرکنندگان با حضور در مجلس مشکلاتشان را طرح می کنند و مجلس نمی تواند به آنها بی اعتنا و آرام باشد.

رئیس مجلس افزود: کمی تلاطم برای احقاق حقوق مردم لازم است و اگر اختلاف بر سر منافع ملی باشد و با آداب خودش گفته شود به نفع کشور است و این سکوتی که حرف مردم و نیازهای مردم گفته نشود خطرناک است.

لاریجانی در خصوص زمان مناسب ارائه بودجه گفت: با توجه به کمبود منابع ارزی بودجه سال آینده نیاز به تغییرات ساختاری دارد از این رو باید حتماً در ۱۵ آذر به مجلس ارائه شود و این الزام قبلاً هم به دولت گفته شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: بودجه در دو سال گذشته با تأخیر داده شد و دو ماه بودجه نداشتیم که این به نفع کشور نیست و با توجه به اینکه در سال آینده انتخابات ریاست جمهوری برگزاری می شود بهتر است که پیش از برگزاری انتخابات لایحه بودجه در مجلس قانون شود
 

کلید واژه :

دکتر لاریجانی

ثبت نظرات
captcha
در آیینه رسانه ها

  تاکید بر تصویب موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف

  همدلی و اتحاد میان کشورهای منطقه ریشه تروریست را خشک می کند

  تعاملات بانکی کلید فعال شدن مراودات تجاری ایران و بلاروس/ همکاری های دو کشور در مجامع بین المللی مثبت است

  جهان امروز نیازمند عقلانیت عمومی است / بحران‌های تروریستی تنها با همگرایی همه کشورها حل می شود

  ایران علاقه مند به تسریع در پیشبرد همکاری های اقتصادی با کره جنوبی است

  ایران علاقه مند به گسترش همکاری های اقتصادی با کشورهای اسلامی است

  سیاست ایران گسترش روابط با کشورهای آفریقایی است/لزوم ارتقاء همکاری های دو کشور در حوزه دارویی و درمانی

  زنگبار از تجارب ایران در حوزه فنی و حرفه ای و آموزش عالی بهره بگیرد

  امنیت پایدار ایران زمینه ساز توسعه روابط با ماداگاسکار است/آمادگی جمهوری اسلامی برای گسترش همکاری های اقتصادی

  انتقاد از خبر کذب معامله وزرا با مجلس برای حضور در کابینه/ مزاح دکتر لاریجانی با طبابت قاضی زاده هاشمی برای سیاسیون

صفحه رسمی اینستاگرام دکتر لاریجانی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی خبرگزاری خانه ملت پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سید علی خامنه ای کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی کانال رسمی تلگرامی دکتر لاریجانی