کد خبر : 3628
زمان انتشار :
facebook twitter google+ cloob Yahoo print

لاریجانی در دیدار با اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد قم:

پیوند سنت‌های حوزوی با علم نوین جان تازه‌ای به نظام آموزشی می‌دهد

پیوند سنت‌های حوزوی با علم نوین جان تازه‌ای به نظام آموزشی می‌دهد

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سنت‌های حوزه‌های علمیه باید به دانشگاه‌ها تعمیم و تسری یابد، تصریح کرد: اگر تلفیق درستی میان سنت‌های حوزوی و دستاوردها و دانش روز صورت گیرد این روش جان تازه‌ای به کالبد سیستم آموزشی و علمی کشور می‌دهد.

دکتر علی لاریجانی عصر امروز چهارشنبه ۲۹ آذر به مناسبت هفته پژوهش با اساتید، دانشجویان و پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم دیدار کرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از دانشگاه آزاد برای تاسیس بیمارستانی در منطقه پردیسان تصریح کرد: تاسیس دانشگاه آزاد اقدام بزرگی برای کشور بود که باعث رشد نظام آموزشی در کشور شد.

وی یادآور شد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانشگاه‌های کشور گسترش یافتند و این اقدام بزرگی است اگرچه مشکلاتی نیز وجود دارد اما نکات حسن گسترش دانشگاه‌ها زیادتر از نقاط ضعف آن است.

لاریجانی تاکید کرد: اگر حجم زیاد نیروهای انسانی متخصص متناسب با ظرفیت و نیازهای کشور باشد و همچنین بر مبنای برنامه‌ریزی صحیح انجام شود توان ملی کشور را بالا می‌برد اما در این میان نکته‌ای که دارای اشکال است این است که برنامه‌ریزی‌های آموزشی متناسب با نیازها صورت نگرفته که برخی مربوط به ساختارهای کشور و برخی از اشکالات مربوط به نبود تعامل با جامعه است.

لاریجانی افزود: چند سال گذشته در شورای انقلاب فرهنگی بحثی مطرح شد که آموزش باید متناسب با نیازهای کشور باشد تا دانشجویان دغدغه یافتن شغل را نداشته باشند اگر چه علم فضیلت است اما فضیلت حاکمان این است که تناسب میان نظام آموزشی و نیازهای جامعه را ایجاد می‌کند.

وی با یادآوری طرح نقشه علمی جامع کشور تصریح کرد: اگر این طرح محقق شود مشکلات آموزشی در کشور حل می‌شود علاوه بر این در ساختارها نیز مشکل وجود دارد و روش‌هایی که در گذشته وجود داشت مانند دفتر ارتباط با دانشگاه دردی را دوا نکرد چرا که در سطح کلان آموزشی روش‌های متفاوتی وجود دارد که قابل تغییر به بخش‌های جزء ‌جزءتر سیستم‌ها نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برخی کشورهای توسعه یافته موسسات R&Dیا موسسات تحقیق و توسعه را گسترش داده‌اند که این موسسات در کشور ما کمتر از ۴۰۰ موسسه است چرا که واحدهای صنعتی کشور به پژوهشگران احساس نیاز نکرده و دنبال ابتکارات نمی‌روند و از آنجایی که رقابت وجود ندارد علی‌القاعده نقش این موسسات در کشور کمرنگ است.

لاریجانی با تاکید بر اینکه سیاست‌های کلی نظام در اصل ۴۴  لایحه‌ای را تصویب کرد که مسائل کشور به وضع طبیعی برگردد اگرچه در مقام اجرا چنان نشد که منجر به رقابت بیشتر شود.

وی افزود: در هر حال ایرادها در نظام آموزشی باید ریشه یابی شود تا توازن میان نیازها و بخش‌های آموزشی ایجاد گردد و زمینه‌های رشد واقعی کشور فراهم شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در سال‌های گذشته بودجه پژوهش در کشور رشد قابل توجهی داشته اما این مساله برای موضوع محوری شدن پژوهش مفید نیست بلکه باید روش‌های معقول به وجود آید.

وی یادآور شد: شرکت‌های دانش بنیان یکی از حلقه‌های مفقوده ای است که اساتید و صاحب نظران باید آن را سامان دهند و در این شرکت‌ها وارد شده و با توجه به تسهیلات در نظر گرفته شده زمینه اجرای این مدل آموزشی را فراهم کنند.

لاریجانی گفت: اگرچه در سال جاری با توفان‌هایی همچون تورم و مشکلات اقتصادی مواجه شدیم که ما را از مسیر طبیعی امور دور کرد و ما تلاش می‌کنیم به مسیر طبیعی امور بازگردیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری هفته وحدت حوزه و دانشگاه و گرامیداشت یاد استاد شهید مفتح که به همراه شهید مطهری و شهید بهشتی نماد وحدت حوزه و دانشگاه بودند تاکید کرد: این افراد زحمات بسیاری کشیدند تا این دو قشر گران بها را با هم پیوند دهند چنانچه امام راحل نیز فرمودند اگر رفاقت و همدلی بین دو قشر ایجاد شود سعادت کشور تامین خواهد شد.

وی یکی از ویژگی‌هایی که در حوزه‌های علمیه مبنا قرار دارد را آموزش اجتهادی خواند که بر روی افراد بسیار کار می‌شود تا در زمینه علمی متخصص شوند.

لاریجانی افزود: البته این رویکرد  در دانشگاه‌ها به شدت حوزه نیست بنابراین کسانی که از حوزه به دانشگاه می‌روند از نظر علمی بسیار برجسته‌تر معرفی می‌شوند و براین اساس روش تحقیق در حوزه‌های علمیه قم در علوم مختلف طوری است که فرد ممحز می‌شود چرا که در حوزه‌ها تلاش می‌شود که منظومه فطری عالمان و دانشمندان درج شود اما در دانشگاه‌ها به پاس کردن واحدها می‌گذرد.

وی یادآور شد: لذا این نکته در حوزه‌های علمیه باید قابل اقتباس باشد و در دانشگاه‌ها نیز سنت‌های حوزوی تقویت شود بر این اساس باید در روش دروس و تحصیلات در رشته‌های دانشگاهی باید تغییراتی ایجاد شود و اقتباسی از روش‌های حوزه‌های علمیه صورت گیرد.

لاریجانی یکی دیگر از نکات برجسته آموزش در حوزه‌های علمیه را روابط  استاد و دانشجو خواند که بسیار عمیق است و اساتید برای دانشجویان خود وقت بسیاری می‌گذارند که این امر در دانشگاه‌ها عمدتا چنین نیست و گاهی فاصله زیادی میان استاد و دانشجو ایجاد می‌شود که این امر مطلوب نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نکته دیگری که باید از حوزه به دانشگاه راه یابد این است که در حوزه رابطه عاطفی میان استاد و دانشجو برقرار است که البته بخشی از آن مربوط به شخصیت اساتید برمی‌گردد و این نو رابطه جنبه تعلیمی دارد چرا که شاگرد تحت تاثیر شخصیت برجسته استاد تکوین پیدا می‌کند و باید در دانشگاه‌ها نیز از این سنت بهره برند.

لاریجانی گفت: مزایایی که از نظر معنوی در حوزه علمیه قم وجود دارد  ساده نیست و از نظر تسری دادن و عرصه و ساحت این سیستم باید تلاش‌های زیادی برای تامین آن به کار برد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگرچه در حوزه دانشگاهی در سال‌های اخیر توجه زیادی به رشد مقالات در زمینه علمی شده است اما باید توجه کرد که اگر بخواهیم در مرزهای دانش حرکت کنیم باید به پژوهش به عنوان یک منبع درآمد نگاه نشود بلکه باید به نیازهای کشور و به ارجاعات آنها توجه شود و قدرت مقالات را نشان دهد.

لاریجانی تصریح کرد: براین اساس اگر موضوع پژوهش متناسب با نیازها باشد هم قدرت علمی کشور را نشان می‌دهد و هم نیازهای جامعه را حل می‌کند و بر این اساس ارائه مقالات با فضل و جنس بهتر بسیار مهمتر از کمیت مقالات است.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: جان رالز زمانی که مقاله عدالت به مثابه انصاف را نوشت جرقه‌ای در صحنه علم اقتصاد ایجاد کرد و پس از آن قرائت‌های دیگری درباره این نظریه ایجاد شد که در فضای پوزیتویستی غرب رالز حرف نویی زد اگرچه معتقد نیستم که این تئوری تئوری کاملی است اما در غرب که مقوله عدالت را سرکوب منافع و منفعت می‌پنداشتند نظریه رالز نظریه بدیعی بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که در علوم انسانی باید دو بخش از هم متمایز کنیم گفت: یکی بر روابط عقلایی در علوم باید توجه کرد که جنبه ارزشی ندارد و بخش دیگر از علوم به بخش‌های ارزشی برمی‌گردد.

وی تصریح کرد: اگرچه اعتقاد ندارم در همه علوم جنبه اسلامی شدن باید لحاظ شود بلکه باید توجه کنیم که کاوشگران عرصه علمی یک گمشده بیشتر ندارند و آن حقیقت است.

لاریجانی افزود: ممکن است نیازهای جوامع با هم متفاوت باشد اما در اصول موضوعه تفاوت چندانی وجود ندارد مانند علم شیمی، ریاضی و غیره که جنبه‌های عقلانی دارند و جنبه‌های ارزشی آنها نادر است.

وی گفت: اما در حوزه‌های علوم انسانی مانند جامعه شناسی، روانشناسی، اقتصاد و غیره چنانکه شهید مطهری بر این نکته تاکید داشتند باید جنبه‌های عقلایی را از جنبه‌های ارزشی جدا کرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی به علوم دقیقه اشاره کرد که سیستم‌های موازی زیادی دارند و گفت: این وحی منزل نیست که سیستمی با سیستم موضوعه یا متعارف را ایستا در نظر گیریم و تغییرات را در آن لحاظ نکنیم که غربی‌ها هم خود را متسلب در یک روش نکردند. علاوه بر این در علوم انسانی نباید فقط در یک سیستم متسلب شویم.

لاریجانی افزود: اگر به نظام‌های مختلف برسیم می‌توانیم دستاوردهای بشیریت را ارتقا دهیم و باید در این مسیر دانشجویان و دانشگاهیان را سهیم کرده و با کمک آنها سیستم‌های نوینی را تاسیس کنیم.

وی تصریح کرد: اگرچه گاهی این تغییرات و تحولات در نظام آموزشی با نگاه سیاسی نگریسته می‌شود اما باید ترقیات علمی کشور باید در بستر علمی متولد شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امیدواریم مسیر تحولات علمی و پژوهشی با نگاهی نقادانه، علمی و بازگشت به سنت‌های گذشته باشد و تلفیق درستی از سنت‌های حوزوی گذشته و دستاوردهای روز صورت گیرد که این تلفیق می‌تواند جان تازه‌ای به سیستم آموزشی و علمی کشور بدمد./

پایان پیام

کلید واژه :

دکتر علی لاریجانی ,رئیس مجلس شورای اسلامی

ثبت نظرات
captcha
در آیینه رسانه ها

  ترامپ پیرو مکتب «گوبلز» و در تراز شغل کاباره‌داری سخن می گوید/تقویت بنیه دفاعی مورد توجه مجلس است/بحران جدی در کمین ملت عراق

  ادعای کمک ایران به گروه‌های تروریستی مضحک است/ ترامپ صدها میلیارد از امکانات کشورهای منطقه را چپاول کرد

  وزارت نیرو طرح درازمدتی برای صیانت از آب تهیه کند/ مبالغ تخصیص یافته برای رساندن آب شرب به روستاها نباید در جای دیگری هزینه شود

  سطح کنترل های مرزی ارتقا یافته است/ تاکید بر رصد مرزها برای جلوگیری از نفوذ دشمنان و عناصر ضدانقلاب

  آمریکایی‌ها در حال تخریب تار و پود برجام هستند/ مناطق آزاد اقتصادی دچار سقط جنین شده است

  تشریح نگاه ویژه اسلام به مسیحیت/ باید با اتحاد و تلاش تروریست ها را از منطقه خارج کرد

  ایجاد اشتغال از اولویت های برنامه ششم توسعه است/تاکید بر رفع مشکلات دریاچه ارومیه

  انتقاد از سکوت مدعیان حقوق بشر در برابر نسل‌کشی مسلمانان میانمار/لزوم ورود هیأت حقیقت یاب سازمان ملل برای بررسی اوضاع

  احترام جهانیان به منش سیاسی ایران با پذیرش دعوت جمهوری اسلامی برای حضور در مراسم تحلیف/ وزرا خود را وقف کشور کنند/ مجلس مطالبه گر و ناظر جدی است

  تاکید بر تصویب موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف

صفحه رسمی اینستاگرام دکتر لاریجانی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی خبرگزاری خانه ملت پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سید علی خامنه ای کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی کانال رسمی تلگرامی دکتر لاریجانی