کد خبر : 3577
زمان انتشار :
telegram facebook twitter google+ cloob Yahoo print

لاریجانی در همایش مبارزه با جرائم اقتصادی:

ایلنا/برخی مجرمان اقتصادی از رانت‌های قدرت استفاده می‌کنند

ایلنا/برخی مجرمان اقتصادی از رانت‌های قدرت استفاده می‌کنند

رئیس قوه مقننه گفت: برخی از جرائم سیاسی به دلیل ارتباط داشتن با قدرت ها و صاحبان ذی نفوذ، شکل سیاسی به خود میگیرند و برای فرار، از موج های رسانه ای بهره می گیرند.

به گزارش خبرنگار ایلنا علی لاریجانی صبح امروز با حضور در همایش نقش مبارزه با جرائم اقتصادی در جهاد اقتصادی گفت: داشتن تئوری منسجم برای مبارزه با مفاسد اقتصادی لازمه  کشوری است که به دنبال پیشرفت اقتصادی است،  چراکه پیشرفت داخلی در یک کشور از بعد اقتصادی عملا نیازمند این است که چشم انداز ملموسی وجود داشته باشد وسیاست های لازم را برای پیشرفت فراهم کرده باشد.

مجرمان اقتصادی افراد باهوشی هستند

لاریجانی در ادامه با بیان این مطلب که افرادی که وارد حیطه کار جرائم اقتصادی می شوند آدم های باهوشی هستند گفت: کسانی که در جرائم اقتصادی ورود پیدا می کنند آدم های کم هوش و عاجزی نیستند که ما بخواهیم آنها را از لحاظ فکری بیمار بشماریم. لذا همین باهوشی این افراد باعث شده تا برخورد با این ها از پیچیدگی خاصی برخوردار شود.

رئیس فراکسیون رهروان ولایت مجرمین اقتصادی را بیمار ندانست و گفت: مجرمین اقتصادی باهوش و با استعداد هستند که می خواهند از راه های مختلف منافعی را کسب کنند لذا باید این موضوع را مهم بدانیم و ساماندهی متناسب با این موضوع را در قوانین لحاظ کنیم.

لاریجانی گفت: در جرائم اقتصادی بعد اقتصادی آن همچون رشوه خواری، ربا، پولشویی برجسته است. لذا پدیده مبارزه با جرائم اقتصادی را برجسته می کند و ما احتیاج به یک کاووش جدید داریم که عالمانه و دقیق موارد را مورد توجه قرار دهد.

رئیس قوه مقننه در ادامه با طرح پرسشی مبنی بر اینکه آیا در برخورد با جرائم اقتصادی باید مقابله را ابزار بدانیم یا فی النفسه این موضوع موضعیت دارد گفت: در برخورد با جرائم اقتصادی باید به ابزاری بودن این موضوع نیز توجه کنیم و برای رفع چالش های موجود هزینه دهیم.

لاریجانی در پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آیا فی النفسه جرم یک عقوبتی برای خود دارد نیز گفت: این نکته از آن جهت مهم است که در یک نظام غیر دینی برخی از جرائم نادیده گرفته می شوند. مثلا در برخی از کشورهای بزرگ ربا انجام می پذیرد و در راستای این موضوع نیز به پیشرفت هایی دست یافته اند. آیا می توانیم در جمهوری اسلامی ایران ربا را جرم ندانیم و بگوییم چون به پیشرفت کمک می کند برخی از فرارها در این زمینه را نادیده بگیریم؟

لاریجانی در این زمینه تصریح کرد: در نظام های ارزشی این گونه نگاه کردن نگاه درستی نیست وقتی فردی کم فروشی می‌کند فرار معنا نمی دهد و نمی توانیم به این مساله ابزاری نگاه کنیم. چراکه در نظام هایی که سعادت فرد و جامعه در آن اصالت دارد، برخورد با جرائم ابزاری نگاه نمی شود و ما باید به نظام های ارزشی و ضد ارزشی توجه ویژه داشته باشیم.

مبارزه با فساد باید عمومی باشد

رئیس قوه مقننه در ادامه اظهار داشت: مبارزه با فساد باید عمومی باشد و فی الحال در اداره کشور نیز برای مبارزه با فساد طبقه بندی هایی انجام شود.

نماینده مردم قم در خانه ملت در ادامه سخنان خود در همایش نقش مبارزه با جرائم اقتصادی در جهاد اقتصادی با طرح پرسشی مبنی براینکه آیا باید در جرائم اقتصادی در برخورد با جرائم کلان و خرد اولویت بندی کنیم گفت: در جرائم اقتصادی در برخورد با جرائم کلان و خرد نیازمند اولویت هستند و همه را باید در یک سبد قرار دهیم چراکه تنبیه بازدارندگی برای ما اهمیت دارد و این حرکت، حرکت مطلوبی است و ما نیز قبول داریم که همه جرائم را باید در یک سبد بگذاریم و طبقه بندی کنیم و برای برخورد با آنها به چند نکته می بایست توجه کرد.

لاریجانی تصریح کرد: نکته اول اینکه کدامیک از جرائم در نظام اقتصادی اخلال ایجاد می کند و به پیشرفت سیاست لطمه می زند. این نکته را باید در اولویت قرار دهیم مثلا اخلال توزیع کالا در شرایط فعلی، پولشویی، قاچاق فراگیر که در حال حاضر بیان می شود 18 میلیارد دلار قاچاق انجام می شود و این عدد قابل توجه است چراکه در نظام اقتصادی اخلال ایجاد می کند.

رئیس فراکسیون رهروان ولایت در ادامه گفت: باید فرض کنیم که کدام یک از موارد اقتصادی به نظام اقتصادی صدمه می زند. مثلا فردی در مغازه خود به عنوان کار خود کم فروشی می کند. این موضوع از اولویت برخوردار نیست اما اگر یک کارخانه بزرگ در یک سیستم اقتصادی کم فروشی کند اخلال در نظام اقتصادی ایجاد می کند.

برخی مجرمان اقتصادی از رانت‌های قدرتاستفاده می‌کنند

لاریجانی گفت: برخی از جرائم و مجرمان اقتصادی در کشور وجود دارند که با مراكز قدرت ارتباط دارند و از رانت اطلاعاتی آنان استفاده می‌کنند و از نفوذ قدرت‌ها برای جرائم اقتصادی بهره می‌گیرند. چون این نوع فساد یک فساد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی را توامان باهم دارند باید در برخورد در اولویت قرار گیرند و به دلیل اینکه با قدرت های بزرگ کشور در ارتباط هستند باید سخت گیرانه با آنها برخورد شود.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی به جرائم کمی دیگری اشاره کرد و گفت: جرائم اقتصادی از نظر کمی از حدی بالاتر هستند و ما می توانیم آنها را در یک کفه قرار دهیم مثلا رشوه دادن در اداره ای به فردی 50 هزار تومان است و این هم وزن با این نیست که در یک اداره ای چند میلیارد رشوه به فردی داده می شود. چراکه فردی که چند میلیارد می گیرد قطعا یک کاری را دارد انجام می دهد که نیازمند به چندین نفر است. در شرایط اقتصادی کنونی ما نیز نقایصی را ایجاد می کند و باید به این موضوع توجه کرد..

وی با بیان این مطلب که آیا برای مبارزه با جرائم نیاز به یک ساختار خاص داریم یا خیر گفت: برخی از جرائم مربوط به پلیس و قوه قضاییه است اما همین امر نیز نیازمند ساختاری است برای برخورد به نظر ما می رسد که باید برای این نوع برخوردها بررسی دقیق تری داشته باشیم و باید دقت کنیم که آیا نیاز به قوانین داریم یا خیر.

وی در ادامه بیان کرد: تا کنون قوانینی خاصی برای مقابله با فساد در مجلس تصویب شده که می توانیم به قانون مقابله مبارزه با مفاسد اقتصادی، قانون مقابله با پولشویی، ارتقا سلامت اداری و فساد، قانون الحاق به کنواسیون سازمان ملل برای مبارزه با فساد، طرح رسیدگی به دارایی مسئولان نظام (که این قانون از سوی شورای نگهبان به دلیل اشکال قانون اساسی رد شده است و اکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام است اشاره کرد.

رئیس فراکسیون رهروان ولایت در ادامه اظهار داشت: در قانون جرائم مالیاتی باید به بعد نرم افزاری آن توجه شود و برای قانون مبارزه با جرائم اقتصادی می بایست قانون جامعی تدوین شود.

وی افزود: در نظام جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با فساد امام خمینی(ره) فرمان 8 ماده ای را مطرح کردند و ستادی نیز برای اجرای این فرمان در کشور دیده شد اما در مقابله با فساد اقتصادی نتایج ملموسی مشاهده نمی شود. نتایج برگزاری چنین همایشی باید به سمت و سویی حرکت کند که مشکلات موجود حل شود و در یک تعامل عالمانه این مشکلات رفع شوند.

مقابله با فساد از ابعاد پیچیده‌ای برخوردار است

لاریجانی در ادامه سخنرانی خود در همایش نقش مبارزه با مفاسد اقتصادی در جهاد اقتصادی گفت: به دلیل اینکه مقابله با فساد از چند خصوصیات ویژه برخوردار است؛ کار مشکلی را برای دست اندرکاران ایچاد می کند و پیچیدگی این جرائم در بعد فراملی نیز وجود دارد و حتی برای آن کتاب ها نیزنوشته شده است. در کشور ما هم همین گونه است و در این جرائم نیاز به اطلاعات پشت پرده داریم چراکه در این پیچیدگی ها و دست اندازی ها احتمال فرار زیاد است و احتیاج به سیستم های اطلاعاتی برای مقابله با آنها داریم.

وی گفت: در جرائم اقتصادی که قالبا دارای پیچیدگی هایی هستند دسترسی به اطلاعات پشت صحنه می تواند کلیدی راه گشا در مقابله با جرائم باشد و رویارویی با رانت های اطلاعاتی دیده شود و به دلیل اینکه جرائم اقتصادی پیچیده هستند موج های رسانه ای و سیاسی را ایجاد می کنند که ذات رسیدگی به این جرائم با مشکلاتی همراه می‌شود.

رئیس مجلس تخصص را از دیگر موضوعاتی دانست که در جرائم اقتصادی امروز باید به آنها توجه شود و گفت: در برخورد با جرائم اقتصادی نیاز است که قاضی و دادستان با تخصص های خاص خود در پیچیدگی جرائم راه پیدا کنند.

لاریجانی گفت: نفوذ ها در ادارات و سازمان های اداری شرایطی را ایجاد می کند که برای برخورد با آنها باید از یک ساز و کار ویژه استفاده کرد که در این ساز و کار به سخت افزارها و نرم افزارها توجه ویژه کرد.

رئیس فراکسیون رهروان ولایت تصریح کرد: گاهی برخورد با جرائم اقتصادی بعد سیاسی به خود می گیرند و زمانی که این جرائم سیاسی شدند خاصیت مبارزه ای خود را کاهش می دهد.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از جرائم اقتصادی که بعد سیاسی به خود می گیرند از رسانه ها برای پیچیده تر شدن رسیدگی استفاده می کنند و رسانه ای شدن را فراری برای خود تلقی می کنند در برخورد ها باید به این موضوع توجه شایانی شود.

وی با بیان این مطلب که سند چشم انداز برای مبارزه با جرائم اقتصادی تدوین شده است گفت: سیاست های مبارزه با مفاسد اقتصادی در بخش های مختلف مدون شده و برنامه های کوتاه مدت و میان مدت سیاست ها در مجلس تدوین شده و در بخش هایی که نیاز به کارهای تقنینی دارد کارهای تقنینی نیز انجام گرفته است.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: برای رسیدن به توسعه کشور قوانین مناسب و سیاست هایی تدوین شده و باید بپذیریم که در راستای مبارزه با مفاسد اقتصادی کارهایی انجام گرفته است. مقصود قانون این است که رفتار حاکمیت برای مردم روشن باشد و یک نگاه ثابت و پایه دار برای مردم در کشور به وجود آید تا بتوان بستری فراهم کرد تا مردم و نظام در مسیر پیشرفت حرکت کنند.

لاریجانی تاکید کرد:  درست است که روسیه برای خود کارخانه های بزرگی ساخته بود اما نظام پیشرفته ای نداشت و همین عدم وجود نظام پیشرفته باعث شد که از هم فروبپاشد. شاید برخی از سران روسیه اعلام کرده باشند که جنگ سرد و تنش های دیکتاتوری عامل این فروپاشی در روسیه شده اما مهم ترین علت عدم بلوغ توسعه اقتصادی بود که روسیه به آن در ساختار نظام اقتصادی خود توجه نکرده است.

وی افزود: روسیه در ساختن کارخانجات بزرگ حتی توانست سفینه به فضا پرتاب کند اما عدم وجود نظام تئوری اقتصادی باعث شد که روسیه دچار فروپاشی شود.

هوچی‌گری سیاسی بر اهداف مقابله با فساد سایه می‌اندازد

رئیس قوه مقننه گفت: هوچی گری سیاسی در بسیاری از موارد به اهداف مقابله با فساد اقتصادی سایه می اندازد. پس ما باید برای رفع این موضوع کار مبنایی در رسانه ها انجام دهیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، علی لاریجانی در همایش نقش مبارزه اقتصادی در جهاد اقتصادی اظهار داشت: ایجاد رعب، حمایت از مردم، تضمین ارزش ها و کم رنگ کردن ضد ارزش ها هدف اصلی ما در مقابله با جرائم اقتصادی است که تحقق این موضوع با اقدامات فرهنگی و رسانه ای برطرف نمی شود.

لاریجانی افزود: همین که پلیس بخواهد فردی را دستگیر کند، تاثیر رعب و بازدارندگی خود را نمی گذارد. بلکه باید از رسانه ها در این زمینه کمک گرفته شود. باید کاری کنیم که انفجار احساسات در کشور ایجاد شود که بازدارنده باشند و این امر مستلزم اقدامات فرهنگی رسانه ای تخصصی و غیر از ایجاد موج سیاسی است.

نماینده قم درمجلس نهم شورای اسلامی گفت: باید ارزش ها را در کشور، مقابل ضد ارزش ها متبلور سازیم. این غیر از هوچی گری سیاسی است که گاهی به اهداف مقابله با جرائم اقتصادی سایه می اندازد و باید در مقابله با این گونه رفتارها کار رسانه ای مبنایی در کشور صورت گیرد.

در قانونگرایی نباید قائل به تفکیک شد

لاریجانی اذعان داشت: قانون گرایی در همه سطوح التزام دارد اما اگر قانون گرایی قائل به تفکیک شویم مبارزه با فساد را کاهش می دهد و در این زمینه ما کاستی هایی را داریم و باید به همه ابعاد آن توجه شود.

رئیس فراکسیون رهروان ولایت در ادامه یادآور شد: با همه تلاش هایی که برای مقابله با فساد صورت گرفته است اما در برخی از شعب دادگاه ها نیازمند ساماندهی هایی هستیم که باید ایجاد شود. چراکه مساله جهاد امروز مبارزه با فساد اقتصادی است و این برای ما یک هدف است.

وی به روش های مقابله با فساد در کشورهای بزرگ دنیا اشاره کرد و گفت: در کشورهای بزرگ برای مقابله با فساد ساماندهی های خاصی را در نظر گرفته اند اما به دلیل این که جرائم اقتصادی بعد اقتصادی برجسته دارند احتمال دارد در برخی از این ساختارها صدمه به مردم وارد کند. ولی ما می توانیم از نتایج کار آنها بهره بگیریم و ساماندهی دقیق تری را ایجاد کنیم.

نیاز به سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی داریم

لاریجانی در ادامه اظهار داشت: ما برای مقابله با فساد اقتصادی احتیاج به یک مطالعه عمیق داریم و اینکه یک سازمان مبارزه با فساد اقتصادی در کشور ایجاد کنیم.

رئیس قوه مقننه گفت: برحسب قانون اساسی مسئولیت مقابله با جرائم اقتصادی با قوه قضاییه است و ما باید دستگاه های ذیربط در مقابله با جرائم اقتصادی را به قوه قضاییه اتصال دهیم و در این زمینه از بخش های اطلاعاتی سازمان بازرسی، دیوان محاسبات کمک بگیریم. در برخورد با جرائم اقتصادی باید قوانین را اصلاح کنیم و در اصلاح نیز توجه شود تا اشکالات قانون اساسی به وجود نیاید.

وی تصریح کرد: کمیسیون حقوقی قضایی مجلس، مرکز پژوهش‌ها، نیروی انتظامی و دیگر دستگاه های ذیربط باید تلاش کنند تا طرحی مدون به مجلس ارائه کنند تا بتوانیم از طریق این طرح با فساد مقابله کنیم. مرکز پژوهش ها نیز باید قوانین را آسیب شناسی کند و آنجاهایی که نقض وجود دارد نقایص را برطرف سازد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه تصویب قوانین جامع ممکن است وقت زیادی را ببرد لذا می بایست سازمان دهی قوانین و رفع مشکلات و نقایص قوانین فعلی مورد توجه نمایندگان مجلس قرار گیرد. برای این که بتوانیم مقابله با فساد را در کشور ساماندهی کنیم نیازمند همگرایی سازمان ها و نهادها هستیم تا هم کشمکشهای رسانه ای را کاهش دهیم هم تاثیرگذاری بیشتری در جامعه برای مقابله با فساد ایجاد شود.

فراگیر بودن توسعه تولید امری ضروری است

رئیس قوه مقننه در ادامه به سیاست اصل 44 که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد اشاره کرد و گفت: در راستای رسیدن به اهداف سیاست های اصل 44 مجلس شورای اسلامی قوانینی را تصویب کرد تا بتواند با تفکر نیمه سوسیالیستی که در ایران به وجود آمده بود بتواند مقابله کند و فاصله ای که بین مردم و تولید افتاده است را با این تصویب چنین قانونی بهبود دهد.

وی افزود: صنایع کوچک و تولیدات کشاورزی در اختیار مردم بود اما فراگیر بودن توسعه تولید در دستان مردم امری ضروری است که باید به آن توجه ویژه شود.اگر نظام امنیت پایدار برای سرمایه گذاری در کشور وجود نداشته باشد، حضور مردم در صحنه سرمایه گذاری با خلل مواجه می شود و باید گفت عدم سرمایه گذاری از علل فساد در جامعه است.

رئیس قوه مقننه گفت: اگر سرمایه گذاری را در فرایند قانون نیاوریم فساد در کشور کاهش نمی یابد.

وی در ادامه به حریف های نظام جمهوری اسلامی ایران درجهان اشاره کرد و گفت: کشوری که می خواهد در نظام فعلی با حریف های سخت خود مقابله کند باید به یک سری از امور پایبند باشد چراکه در شرایط فعلی نظام اقتصادی ایران با حریف های سختی مواجه است که این حریف ها گاهی در مسائل هسته ای ایران و یا مسائل سیاسی رفتارهای دوگانه ای را علیه ایران انجام می‌دهند. تاکید ما بر این است که صنایع داخلی و فضای توسعه داخلی باید هرچه بیشتر از گذشته فراگیر شود و اگر اقتصاد مقاومتی در کشور فراگیر نشود قطعا در توسعه اقتصادی با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

لاریجانی گفت: در اقتصاد مقاومتی باید فضایی فراگیر به وجود آوریم تا شفافیت لازم به وجود آید و عدم دخالت قدرت ها در اقتصاد مقاومتی به چشم بخورد. بحث های سیاسی گاهی در کشور موج هایی ایجاد می کنند و نگاه به این موضوع امری ضروری است و این عامل محرک اصلی است که می تواند شرایط کشور را تغییر دهد.

پایان پیام
ثبت نظرات
captcha
در آیینه رسانه ها

  بخش خصوصی ناجی دولت حجیم شود/ تشریح راهکارهای توسعه اقتصادی روستا در گیلان

  استان گیلان به سمت صنعتی شدن حرکت کند/ توجه ویژه مجلس به پروژه احداث راه آهن و اصلاح وضعیت تالاب‌های گیلان

  طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام به ارزش ۵۰۰هزارمیلیاردتومان نیاز به ورود بخش خصوصی دارد

  ریشه تروریسم در منطقه به خاطر وجود روحیه اشغال است/ میرزا کوچک خان مانع دخالت خارجی شد

  پرده دری برخی کشورهای منطقه در همکاری با رژیم صهیونیستی به جهان اسلام خسارت زد/ مشوق های پایدار برای صادرات در جریان بررسی بودجه تعیین می کنیم

  پایبندی طرفین برجام برای آینده امنیت جهانی و منطقه مفید است

  رئیس مجلس به رشت سفر می کند

  درخواست تشکیل شورایاری‌ها در قالب ماده الحاقی به قانون شوراها مغایر قانون اساسی است

  پیشنهاد تمدید سه ساله اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده/ دولت تعهدات خود را در مالیات بر ارزش افزوده به درستی انجام نمی دهد

  کمیته فنی بررسی طرح‌های آبی استان چهارمحال و بختیاری تشکیل شود/ استفاده از فاینانس برای اتصال استان به راه‌آهن

صفحه رسمی اینستاگرام دکتر لاریجانی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی خبرگزاری خانه ملت پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سید علی خامنه ای کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی کانال رسمی تلگرامی دکتر لاریجانی