کد خبر : 3117
زمان انتشار :
telegram facebook twitter google+ cloob Yahoo print

تصور حل مشکلات بین‌المللی بدون‌توجه به اقتصادداخلی خام‌اندیشی است

تصور حل مشکلات بین‌المللی بدون‌توجه به اقتصادداخلی خام‌اندیشی است

رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: تصور حل مشکلات بین‌المللی بدون توجه به رفع مشکلات اقتصاد داخلی و رسیدن به همیاری سیاسی در داخل نگاهی خام اندیشانه و خوشبیانه است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، علی لاریجانی در سی‌امین اجلاس روسای آموزش وپرورش مناطق ایران با قدردانی از تلاش‌های انجام گرفته در آموزش و پرورش، تصریح کرد: تاکنون در آموزش و پرورش فعالیت‌های خوبی انجام شده اما نظام آموزش و پرورش کشور نیازمند تحولات جدی و گوناگون است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بسیاری از سندهای بالادستی آموزش و پرورش تاکنون تضمین شده و این نقطه مناسبی برای آموزش و پرورش محسوب می‌‌شود البته ممکن است این سندهای بالادستی نیاز به تحولات جدی داشته باشد.

لاریجانی تاکید کرد: برای حل مشکلات آموزش و پرورش اقدامات اصلاحی لازم بود که به خوبی سامان پیدا کرد و در قانون برنامه مواد روشنی برای آموزش و پرورشی‌ها طراحی شد.

لاریجانی با تاکید بر همیاری مطلوب مجلس با آموزش و پرورش، تصریح کرد: در مجلس به دلیل اینکه جمع کثیری از نمایندگان سابقه آموزش وپرورشی داشته و این نقش را به خوبی می‌شناسند حمایت‌های خوبی از این وزارتخانه انجام می‌شود.

 

 خیل عظیمی از مربیان با مشکلات اقتصادی روبرو هستند

وی افزود: ما در آموزش و پرورش با خیل عظیمی از مربیانی که وضعیت پرورش جامعه را برعهده دارند، مواجه هستیم که با مشکلات اقتصادی روبرو هستند بنابراین در دولت و مجلس باید اهتمام بهتری به این موضوع شود.

لاریجانی تصریح کرد: امام بزرگوار در این بیت شعر که "از درس و فهم و مدرسه‌ام حاصلی نشد / کی می‌توان رسید به دریا از این سراب " به خوبی بینش‌ها و افق‌های پرورشی جامعه را بیان می‌سازد، این نوع ادبیات در سایر متفکران نیز وجود دارد و تعارف نیست و یک حرف جدی است.

وی تاکید کرد: این نوع بینش امام تنها برای افراد استثنایی نیست و مخاطب عام دارد در این میان باید این پرسش را مطرح ساخت که این چه بینشی است که امام را واداشته که مدرسه و علم و دانش را اینگونه تعبیر کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: این نوع بینش و نگاه امام خمینی (ره) برمی‌گردد به نگاهی که بزرگان دین ما به عالم و آدم دارند نگاهی که طولانی مدت و سعادت‌طلبانه است.

لاریجانی در تصریح انواع نگاه‌های موجود در دنیا به عالم و آدم، گفت: در دنیا سه نوع نگاه به این مقوله وجود دارد، نگاه اول نشات گرفته از یک نوع روزمرگی است که در آن نگاه نافذ و عمیق وجود ندارد، نگاه دوم نگاه بلندمدت اما ابزاری و منفعت‌جویانه است که در حال حاضر در نظام‌های دنیا وجود دارد که این نگاه اگرچه نگاهی سطحی نیست اما به عالم و آدم از دید منفعت‌طلبانه نگاه می‌کند که ما هم‌اکنون در جهان غرب دچار این نوع نگاه شده‌ایم که خلاهای زیادی را در جوامع یاد شده به وجود آورده است.

وی در تشریح نگاه سوم به انسان که منطبق با جهان‌بینی اسلامی و به ویژه متفکران شیعی است، تصریح کرد: در این نوع نگاه که تفکر امام راحل نشات گرفته از آن است، همه هستی دیده می‌شود و در آن سعادت آدمی و جهان پس از مرگ نیز لحاظ می‌شود.

لاریجانی افزود: بر همین اساس اگر ما بخواهیم نظام آموزش و پرورش را متناسب با بینش اسلامی و دیدگاه امام راحل طراحی کنیم، ملزوماتی می‌خواهیم که جزو لاینفک این ملزومات،‌ نگاه استراتژیک به مساله هستی و سعادت انسان‌ها است.

وی با اشاره به مسلک‌های مختلف فکری در تاریخ اسلام، تاکید کرد: ما در تاریخ مسلک‌های مختلفی نظیر اشعریان را داشتیم که نگاه ظاهری به دین داشتند و در مقابل معتزله را داریم که نگاه عمیق‌تری به دین دارد، در عصر کنونی ما با یک نوع اشعری‌محوری در حوزه‌های مختلف فکری مواجه هستیم که در جهان اسلام اخوان‌المسلمین و سیدقطب نیز همین گرایش را داشتند.

لاریجانی با اشاره به اینکه در عصر کنونی با یک نوع اشعریت مدرن مواجه هستیم، گفت: این نوع دیدگاه معتقد است که عالم وحیانی را با عالم عقل نمی‌شود توجیه کرد، اما حکمت اسلامی ما اینگونه نیست و به جد معتقد است حقایقی که در اسلام آمده باید تلاش شود از طریق حق دریافت شود.

 

بعد از انقلاب در آموزش وپرورش در بعد کمی وکیفی کارهای خوبی انجام شد

وی با تاکید بر اقدامات انجام شده پس از انقلاب اسلامی در حوزه آموزش و پرورش، یادآور شد: بعد از انقلاب در آموزش و پرورش کارهای خوبی انجام شد، به عنوان مثال به لحاظ کمی تعداد دانش‌آموزان در مدارس رشد داشته و به لحاظ پوشش تحصیلی در حال نزدیک شدن به ایده‌آل‌ها هستیم.

وی ادامه داد: ما پس از انقلاب به خوبی وارد فاز مدارس هوشمند و مدارس پژوهشی شدیم، در المپیادها موفق عمل کرده‌ و نهادهای تربیتی جایگاه مهم‌تری را نزد مردم یافته‌اند و در میان حلقه‌های ضعیف مثل فنی و حرفه‌ای وضعیت مناسب‌تری را یافته‌اند که در همین راستا می‌توان به بهتر شدن رابطه مدرسه با خانواده و ارتقاء محتوای آموزشی و معلمان نیز اشاره کرد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش از بنیادی‌ترین دغدغه‌های کشور است، تصریح کرد: آموزش و پرورش هم موضوع مهمی است و هم خیلی خطیر است و این خطیر بودن از جهت تاثیراتی است که برای جامعه به همراه خواهد داشت.

وی یادآور شد: مهم‌ترین نهاد اجتماعی نهاد تعلیم و تربیت است و در جهان کنونی آموزش و پرورش بحران جدی فرداهاست.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر آگاهی از تحولات علمی، تکنولوژی، سیاسی و فرهنگی در جهان کنونی، افزود: ما در تخمین‌مان از شرایط درازمدت آموزش وپرورش باید مدل مناسبی برای فردا داشته باشیم و با توجه به مولفه‌های حرکت جهانی به ویژه جهان اسلام حرکت خود را ساماندهی کنیم.

 

انزوای رژیم صهیونیستی ناشی از رشد عقلانی ملت‌ها از شرایط کنونی جهان است

وی در تشریح مولفه‌های لازم برای تحول در آموزش و پرورش، یادآور شد: مولفه نخست این است که حرکت شتابان علمی که مساله جدی دنیای کنونی است در آموزش و پرورش لحاظ شود و مولفه دوم حرکت عقلانی در عرصه‌های مختلف است که باید روی آن کارهای جدی شود که به عنوان مثال انزوای رژیم صهیونیستی در عرصه جهانی ناشی از رشد عقلانی و درک بهتر ملت‌ها در شرایط کنونی جهان است.

وی مولفه دیگر تحول در آموزش و پرورش را پیشرفت سرمایه‌های اجتماعی خواند وافزود: در آموزش وپرورش باید در این زمینه کار بیشتر شود و ما از همین حالا باید این دورنما را ببینیم و به سمت آن حرکت کنیم، تحول بنیادین در آموزش و پرورش شاید احتیاج به آن داشته باشد که ساماندهی امور از شرکت متمرکز به سمت مشارکت بیشتر حرکت کند.

وی توجه به روح اسناد بالادستی در نظام آموزش وپرورش را از دیگر موارد مهم در تحول این نظام خواند وتصریح کرد: در تدوین اسناد بلادستی آنچه که مهم است توجه به روح این اسناد است و فرم و صورت در درجه‌های بعدی قرار دارد و ما باید اسناد بالادستی را در محتوا دنبال کنیم.

این نماینده مردم در مجلس نهم معنویت‌گرایی را از دیگر ارکان مهم تحول در نظام آموزش و پرورش خواند و افزود: ما در گذشته در آموزش‌های مذهبی سنت‌های خوبی در تعلیم و تربیت داشتیم که باید این سنت‌های پسندیده در شکل کنونی آموزش و پرورش هم لحاظ شود.

 

فربه کردن عقلانیت در تصمیم‌گیری‌ها باید از ابتدا به دانش‌آموزان آموزش داده شود

لاریجانی افزود: فربه کردن عقلانیت در تصمیم‌گیری‌ها از دیگر مسائلی است که باید آن را از ابتدا به دانش‌آموزان آموزش دهیم و به افراد یاد دهیم که چگونه تصمیمات عقلانی بگیرند.

وی هوشمندسازی و توجه به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را از دیگر عوامل تاثیرگذار در کارآمدی نظام آموزش و پرورش خواند وگفت: ما هم‌اکنون در نظام آموزش و پرورش دچار وارونگی هستیم و نیاز به گسترش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بیش از هر زمان دیگری مشاهده می‌شود.

وی آسایش روانی معلمان آموزش و پرورش را از دیگر مقوله‌های مهم در افزایش توانمندی نظام آموزش و پرورش خواند و گفت: در یک الی دو سال اخیر لطمات جدی به ثروت‌های معلمان‌ وارد شده و این قشر از نظر تامین نیازهای اقتصادی خود در مضیقه‌های جدی بودند که باید برای رفع این نقیصه تفکرات جدی شود، معلمی که دغدغه‌ ذهنی‌اش مشکلات معیشتی باشد نمی‌تواند روی فرایند آموزش و پرورش تاثیر بگذارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در سالیان گذشته روی موضوعاتی همچون وجدان کاری، رونق تولید و تولید ملی، افزود: نکته آخر در اثربخشی نظام آموزش و پرورش تمرکز بیشتر روی پیشرفت اقتصادی و آبانی کشور است که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده چراکه حل مشکلات بین‌المللی در گرو تقویت اقتصاد و مشارکت و همیاری بالای سیاسی در داخل است و در این میان اگر کسی فکر می‌کند مشکلات بین‌المللی را به راحتی می‌تواند حل کند این تفکر قدری خام‌اندیشی و نگاه خوشبینانه است و این موجودات موذی در عرصه بین‌الملل که همواره برای ایران مشکل‌آفرینی می‌کند، به سادگی شرایط را تغییر نمی‌دهند مگر اینکه کشور از نظر اقتصادی قوی باشد و در داخل نیز همگرایی و همراهی وجود داشته باشد./

پایان پیام

کلید واژه :

تصور حل مشکلات بین‌المللی بدون‌توجه به اقتصادداخلی خام‌اندیشی است

ثبت نظرات
captcha
در آیینه رسانه ها

  بخش خصوصی ناجی دولت حجیم شود/ تشریح راهکارهای توسعه اقتصادی روستا در گیلان

  استان گیلان به سمت صنعتی شدن حرکت کند/ توجه ویژه مجلس به پروژه احداث راه آهن و اصلاح وضعیت تالاب‌های گیلان

  طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام به ارزش ۵۰۰هزارمیلیاردتومان نیاز به ورود بخش خصوصی دارد

  ریشه تروریسم در منطقه به خاطر وجود روحیه اشغال است/ میرزا کوچک خان مانع دخالت خارجی شد

  پرده دری برخی کشورهای منطقه در همکاری با رژیم صهیونیستی به جهان اسلام خسارت زد/ مشوق های پایدار برای صادرات در جریان بررسی بودجه تعیین می کنیم

  پایبندی طرفین برجام برای آینده امنیت جهانی و منطقه مفید است

  رئیس مجلس به رشت سفر می کند

  درخواست تشکیل شورایاری‌ها در قالب ماده الحاقی به قانون شوراها مغایر قانون اساسی است

  پیشنهاد تمدید سه ساله اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده/ دولت تعهدات خود را در مالیات بر ارزش افزوده به درستی انجام نمی دهد

  کمیته فنی بررسی طرح‌های آبی استان چهارمحال و بختیاری تشکیل شود/ استفاده از فاینانس برای اتصال استان به راه‌آهن

صفحه رسمی اینستاگرام دکتر لاریجانی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی خبرگزاری خانه ملت پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سید علی خامنه ای کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی کانال رسمی تلگرامی دکتر لاریجانی