کد خبر : 2811
زمان انتشار :
facebook twitter google+ cloob Yahoo print

لاریجانی در نطق پیش از دستور:

نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها پوپولیستی بود/ بودجه متورم نباشد غرب گردن‌کلفتی نمی‌کند

نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها پوپولیستی بود/ بودجه متورم نباشد غرب گردن‌کلفتی نمی‌کند

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سالگرد درگذشت مدرس و فرا رسیدن روز مجلس، به بخشی از اظهارات مدرس در دوره‌های مختلف زمانی و در مناسبت‌های مختلف اشاره و تاکید کرد :جراحی‌های اقتصادی که قطعا به نفع ملت‌ و کشور است، وقتی در کشمکش سیاست داخلی گرفتار می‌شود کسی شجاعت برای اقدام ندارد. اینگونه اصلاحات با افکار پوپولیستی اتفاق نمی‌افتد.

رییس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستورخود با اشاره به سالگرد درگذشت مدرس و فرا رسیدن روز مجلس، به بخشی از اظهارات مدرس در دوره‌های مختلف زمانی و در مناسبت‌های مختلف اشاره و تاکید کرد که مدرس نقش بی‌بدیلی در عرصه‌های مختلف تاریخ معاصر ایران داشته است.

متن کامل سخنرانی دکترلاریجانی  به شرح ذیل است:

 یاد آیت الله مدرس آن مرد بزرگ و نماد مجلس در ایران را گرامی می داریم و بر روح بلند آن رادمرد درود می فرستیم و روز مجلس را به همه همکاران عزیز تبریک و تهنیت عرض می کنیم.

 مدرس به راستی همان طور که امام(ره) فرمود ستاره درخشان بر تارک کشور بود،امام درباره ایشان می فرمایند"شهید بزرگ ما مرحوم مدرس که القاب برای او کوتاه و کوچک است ستاره درخشانی بود بر تارک کشوری که از ظلم و جور رضاشاهی تاریک می نمود و تا کسی آن زمان را درک نکرده باشد ارزش این شخصیت عالی مقام را نمی تواند درک کند، ملت ما مرهون خدمات و فداکاری های اوست و اینک که با سربلندی از بین ما رفته است بر ماست که ابعاد روحی و بینش سیاسی و اعتقادی او را هر چه بهتر بشناسیم و بشناسانیم."

 انصاف قضیه این است که ابعاد فکری و عملی مدرس بسیار متنوع و آموزنده می باشد، شاید مناسب باشد در این مجال اندک ببینیم از سیر مطالعه و اندیشه ها و خدمات آن مرد بزرگ که نماینده فعال در پنج دوره مجلس بوده است برای حرکت امروز کشور و مجلس چه درسی می توان گرفت.

 مدرس در دوره دوم مجلس شورای ملی سال 1327 (هـ.ق) به عنوان مجتهد مسلم و یکی از علمای تراز اول مملکت از طرف مراجع نجف اشرف نامزد شد و پس از انتخاب برای نظارت در امور شرعی و قوانینی که مجلس می گذارند از اصفهان به تهران می آید و به عنوان نماینده مجلس وارد میدان سیاست می شود.

 در تمام دوره دوم مجلس نقش او بی بدیل بود،البته نقش مدرس در مجالس بعدی تا مجلس ششم به دلیل فضای بسیار متغیر سیاسی و اجتماعی کشور در هر یک به نحوی ظاهر گردید اما در تمام این دوره ها که رهبری اکثریت را به عهده داشت یا رهبری اقلیت، یک ویژگی ممتاز در شخصیت او همگان را تحت تأثیر قرار می داد و آن تفکر عمیق اسلامی و فضل و کمالات معنوی او بود البته این امر متأثر از سوابق تحصیلی او چه در مکتب اصفهان و چه مکتب فقهی نجف بوده است.

مدرس جامعیت معقول و منقول را پیدا کرد و در 13 سال تحصیل در اصفهان فرصت یافت در علوم معقول و منقول از محضر میرزا جهانگیرخان قشقایی و آخوند ملامحمد ک اشانی حکیم مشهور و میرزا عبدالعلی هرندی استفاده نماید و در نجف اشرف عمدتا از محضر دو مرجع بزرگ مرحوم آخوند خراسانی و آقای سید کاظم یزدی به مدت 7 سال بهره برد و از آنها اجازه اجتهاد گرفت، این تعالیم دینی و معنوی آن هم از چنین شخصیت های بزرگی او را حامل نگاهی نافذ به دین و به او قدرت رهبری و تأثیرگذاری بر موافق و مخالف بخشید به طوری که مجلس با حضور او به طور ملموس تغییر شرایط پیدا می کرد.

 امام(ره) فرمود "من آن وقت مجلس رفتم برای تماشا، جوان بودم، مجلس آن وقت تا مدرس نبود مثل آنکه چیزی در آن نیست، مثل اینکه محتوا ندارد، مدرس با آن عبای نازک و قبای کرباسی وقتی وارد می شد مجلس می شد یک مجلس، طرح هایی که در مجلس داده می شد آن را که مخالف بود، مدرس مخالفت می کرد و می ماساند مطلب را"

 ملک الشعرای بهار در مقاله ای سخن بلیغی درباره مدرس دارد و می گوید "ما رجال اصلاح طلب و شجاع و فداکار مانند امیرکبیر، سیدجمال، امین الدوله، سید عبدالله بهبهانی، سیدمحمد طباطبایی بسیار داشته ایم که هر یک از این بزرگان شخصیت های برگزیده و تاریخی می باشند اما مدرس از حیث تمامی چیز دیگری بود و در مدرس جنبه فنی، صنعتی و هنری بود که او را ممتاز کرده بود و علاوه بر آن که از جنبه علمی و تقدس و پاکدامنی و هوش و فکر نیز دست کمی از هیچ کس نداشت و سرآمد تمام این خصال سادگی و شهامت آن مرحوم و مهم تر از همه از خود گذشتگی و فداکاری او بود که در احدی دیده نمی شد.

 مدرس به تمام معنای کلمه "فقیر" بود آن فقری که باعث فخر پیامبر ما بود و می فرمود "الفقر فخری"، همان فقری که عین بی نیازی و توانگری و عظمت او بود.

 مدرس پاک و راست و شجاع بود،این خصوصیات در مدرس به نحوی بود که حتی دشمنان او در داخل و خارج تحت تأثیر امر قرار می گرفتند.

دکتر میلسپو آمریکایی که مستشار مالی و رئیس خزانه داری در سال 1301 در استخدام دولت ایران بود بعد از خاتمه خدمت در کتاب خود می نویسد "مشخص ترین چهره و رهبر روحانیون در مجلس مدرس می باشد که نایب رئیس هم هست، شهرت مدرس بیشتر در این است که برای پول اصلا ارزش قایل نیست، او در خانه ساده ای زندگی می کند که جز یک قالیچه و تعدادی کتاب چیز دیگری در آن وجود ندارد، لباس روحانیون را می پوشد و مردی است فا ضل، در ملاقات با او بعید است کسی تحت تأثیر سادگی و هوش و قدرت رهبری او قرار نگیرد."

میرزاده عشقی در ابتدای مجلس چهارم از مخالفین سرسخت مدرس بود و حتی شعر علیه مدرس سرود اما تحت تأثیر شخصیت مدرس قرار گرفت و متوجه اشتباهش شد و همراه سید گردید البته در دوره مجلس پنجم که ترورهایی توسط رضاخان راه افتاده بود میرزاده عشقی هم ترور شد.

 مدرس شخصیت مولدی بود چه در عرصه علمی که در مدرسه سپهسالار (شهید مطهری فعلی) درس مستمری داشت و چه در عرصه سیاست که عنصر فعال و طراح بود و در سخت ترین شرایط با حضور خود حرکت های تاریخ ساز به وجود می آورد نظیر حرکتی که در مقابل اولتیماتوم قشون روس در مجلس و کشور به وجود آورد یا در مخالفت با جمهوری رضاخانی و چه در فعالیت های تقنینی مجلس که در تدوین قوانین مادر نظیر قانون مدنی نقش جدی داشت.

مدرس در حرکت تقنینی مجلس سخن جالبی دارد و می گوید "من که می بینید در مسایل مالی چقدر دقیق هستم و ازدیناری هم نمی گذرم ولی پیشنهاد می کنم چون امروز در ایران شخصی از مشیرالدوله پیرنیا قوی تر در زمینه مسایل حقوقی نداریم پیشنهاد می کنم مجلس هر چقدر ایشان می خواهد به ایشان بپردازد که او بنشیند و یک دوره قانون برای کشور تهیه کند"، این دقت نظر مدرس را در 100 سال پیش نشان می دهد که تدوین قانون جامع و دقیق احتیاج به کار کارشناسی دارد که باید توسط افراد کاردان صورت گیرد و نتیجه آن در جهت تسریع در مسیر مجلس قرار داده شود.

مدرس می گوید "من که مشهورم در سخت گیری به مسایل مالی می گویم هرچه در این مسیر خرج شود انجام گیرد".

 بنده با تجربه ای که در این چند سال در مجلس حاصل نمودم نگاه مرحوم مدرس را عمیقا باور دارم و معتقدم برای تعمیق مردم سالاری در کشور و تقویت مجلس و بهبود شرایط کشور ضروری است مؤسساتی صاحب فکر و تجربه از افراد متخصص را رسمیت بخشید تا کمیسیون های مختلف برای تدوین طرح ها از این ظرفیت ها استفاده کنند و نتیجه کار آنها در مسیر کار کمیسیون و تصویب مجلس قرار گیرد و این کارنباید صرفا متکی بر مرکز پژوهش های مجلس باشد گرچه این مرکز خدمات ارزشمندی ارائه کرده و از کارشناسان زبده ای برخوردار است.

براین اساس است که مدرس می گوید "نمایندگان بایستی در رأی دادن به قوانین بسیار هوشیار و دقیق باشند چون این قوانین با سرنوشت یک مملکت و یک ملت بازی می کند" و ادامه می دهد "این طریق وضع قانون مملکت نیست و باید در اطرافش تأمل کرد و بی دلیل رای نداد" از این رو می گوید عقیده من این است که مجلس شورا مجلس انس نیست و در مجلس شورای ملی تمام عقاید و مطالب باید گفته شود و حلاجی شده و حل شود.

 مدرس نگاه خاصی در توسعه کشور داشت و او استقلال علمی و فنی و اقتصادی کشور را اصل قرار داده بود.

مدرس در دوره سوم جلسه 56 می گوید "امروز که برنامه هیأت دولت را آوردند بنده دو اصل را تصدیق کردم، یکی اینکه مخارج مملکت حتما باید از داخل مملکت تهیه شود و یکی اینکه جلوی مخارج زاید گرفته شود".

 جالب است که مدرس به شدت مخالف خرج تراشی در هزینه های جاری است مخصوصاً اگر این ازدیاد مخارج به وابستگی کشور منجر شود.

وقتی بودجه عدلیه در مجلس سوم مطرح شد مدرس که به مسایل مالی خیلی حساس بود گفت بایستی تزیید عواید کرده و مخارج را کم کنیم و در صورتی که مداخل داشته باشیم دست به اصلاحات بزنیم و به نمایندگانی که می خواهند بودجه عدلیه را تصویب کنند می گوید باید بدانیم مالیه مملکت چقدر است و چقدر می توانیم خرجش را معین کنیم و شاید بنده این طور حل کرده باشم که همین خرج که فعلا در مرکز عدلیه است کم باشد ولی اگر پول نداشته باشیم و محتاج به پول شدیم و لازم شود از بعضی ممرها که مایل نیستیم از آنها تحصیل کنیم که مقصودش استقراض خارجی است همین تشکیلات قهری عدلیه را هم کسر خواهیم کرد و شاید تعطیلش هم بکنیم چون نکته مهم بقا و استقلال کشورند اگر قرار شود استقلال کشور خدشه دار شود بهتر است که این ادارات هم وجود نداشته باشند.

 آیا مشکل امروز کشور ما این نیست؟ آیا نباید این سخن مدرس را با طلا نوشت و بر سر در دولت و مجلس قرار داد؟ اگر بودجه کشور ما این قدر متورم نبود، کشورهای زیاده خواه غربی می توانستند این قدر گردن کلفتی نسبت به مسأله هسته ای ایران بکنند و با ابزار تحریم حرف زور بزنند؟

همه دولت ها در همه ادوار مختلف پس از انقلاب از کوچک کردن دولت و کاهش هزینه جاری سخن گفتند اما کدام موفق شدند؟ امروز متأسفانه درآمد کل کشور برابر با هزینه جاری ادارات شده است و چیزی برای عمران کشورباقی نماینده است که مردم از آن منتفع شوند که ریشه آن این است که دولت ها و مجالس همگی با رأی مردم سرکار می آیند و این گونه جراحی های اقتصادی که قطعا به نفع ملت و کشور است وقتی در کشمکش سیاست داخلی قرار می گیرد کسی شجاعت اقدام نمی یابد، این گونه اصلاحات با افکار پوپولیستی اتفاق نمی افتد.

 افکار پوپولیستی نوعی عوام زدگی است نه مرمی بودن و نه رعایت مصالح کشور که نمونه این گونه تصمیمات در نحوه اجرای هدفمند کردن یارانه ها رخ داد و به جای ایجاد مجال جهت توسعه و عمران کشور عملا هزینه جاری کشور به میزان حداقل 27 هزار میلیارد تومان اضافه شد.

 تصور نشود مرحوم مدرس به توسعه نگاه تنگ نظرانه ای داشت به عکس در زمان خود کمتر کسی نگاه عمیق توسعه مدرس را درک می کرد اما در توسعه واقعی نه خرج تراشی، توسعه ای که منجر به بی نیازی کشور شود نه وابستگی به دیگران.

 مدرس در سال 1306 گفت "باید صنعت هواپیماسازی در کشور داشته باشم"، چقدر این نگاه بلند است، هنوز بعد از یک صد سال در کشور ما این صنعت را به معنای درست درست نداریم.

مدرس در جای دیگر می گوید "امروز احتیاج به اقتصادیات و توسعه زندگانی از برای عموم فوق العاده است و این در واقع از اهم امور است یعنی شب و روز اگر دولت بخواهد کار کند باید در این موضوع کار کند اما راه آن را تکیه بر اقتصاد درونی و بالابردن توان ملی اقتصادی کشور می داند.

 مدرس درباره تربیت نیروی متخصص در نطق خود می گوید "10 نفر محصل برود به خارج برای اینکه متخصص شود در علم مهندسی، عقیده بنده این است که ده تا کم است 100 تا هم کم است، ما متخصص زیاد می خواهیم اما باید دانست از این که 20 نفر را دولت بفرستد به خارجه برای تحصیل از این کار متخصص پیدا نمی شود، در دوره های گذشته در همین مجلس متجاوز از 200-300 نفر به خارج فرستاده شد در صورتی که متخصص درجه اول که سهل است متخصص درجه دوم و سوم هم گیرمان نیامد، باید راهی دیگر جست و آن این است که باید بگردیم و ببینیم آن ایراین که یک بهره از این علم دارد به علم او ترتیب اثر بدهیم تا ایجاد متخصص شود".

مدرس مخالف تحصیل در خارج نیست اما راه استقلال کشور را در گسترش دانش و تخصصی در داخل می داند.

 مدرس در جایی می گوید "می ترسم به زودی گوشت و پنیر از خارج وارد کنیم، نگران کشاورزی کشور هستم" مدرس راه استقلال اقتصادی را تکیه اقتصاد ملی بر مردم در داخل می داند و تکیه بر ملت و نه دولت و می گوید "تجربیات ما نشان می دهد که دولت نه ملاک و نه تاجر و نه مدیر حمل و نقل خوب و هر چه به این کارها دست بزند موجبات خسارت و ضرر دولت است، قطعا اگر من و یا دیگری صاحب یک ملکی باشیم که در دولت صد خروار عایدی دارد به دست ما 150 عایدی خواهد داشت و همین برای مملکت مفید است".

دوستان عزیز سال هاست که سیاست های اصل 44 ابلاغ شده و قانون آن تصویب شده است آیا واقعا امروز صنعت و اقتصاد کشور در دست ملت است یا سایه بخش های دولتی و شبه دولتی همچنان اقتصاد را به بیماری مزمن کم بهره گی مبتلا نموده است؟

اکثر پروژه های عمرانی کشور از سنخ پروژه های ذیل اصل 44 می باشد که باید به بخش خصوصی واگذار شود.

در شرایط فعلی که بر حسب گزارش رئیس جمهور حدود 400 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی در دست اجرا داریم و از طرف دیگر حداکثر 20 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی می توانیم برای سال آینده تدارک نماییم تصمیم بگیریم این پروژه ها را بر حسب پند مرحوم مدرس به مردم واگذار کنیم نه اینکه این ثروت را معطل کنیم و پس از سال ها تأخیر اگر ساخته شود تازه باید طبق اصل 44 آنها را واگذار نماییم.

 همکاران گرامی در آستان بودجه سال آینده قرار داریم ، شما قدرت تغییر شرایط را بر اساس سیاست های اصل 44 دارید.

 مرحوم مدرس در سیاست خارجی یک شخصیت استقلال طلب واقع بین بود که عزت اسلام را جستجو کرد و در مجلس ششم گفت "ایران مسلمان باید مسلمان ایران باشد، دشمن دیانت ما دشمن استقلال ماست، عظمت ما در دنیا به قانون اسلام است و بدانید که این قانون است که ما را نگاه می دارد وای بر ما اگر نسبت به این قانون بی اعتنا شویم، آن روز نه مملکت برای ما می ماند و نه شرافت".

 مدرس سرافرازی کشور را در استقلال می دانست و استقلال کشور را در پناه دیانت اسلام قابل تحقق می پنداشت و این امر در تجربه تاریخی این یک صدسال بر ما اثبات شده است چه در ایران چه سایر کشورها و به تعبیر شهید مطهری توفیق نهضت های کشورهای اسلامی در پناه اسلام محقق می شود.

 در سال 1333 هـ.ق که روس ها تا منجیل پیش آمدند و به سمت قزوین حرکت کردند به دولت صمصام السلطنه اولتیماتوم دادند که دولت ایران باید هزینه نگهداری مناطق اشغالی را قبول و به دولت تزار بپردازد و اگر نپذیرد پایتخت را اشغال نظامی می کنم و 48 ساعت وقت دارند، احمد شاه تصمیم گرفت به اصفهان برود، کابینه هم از مجلس اختیار تام خواست که تسلیم خواست دولت روسیه شود، مردم هم مضطرب، مجلس تشکیل شد و نمایندگان بلاتکلیف، مدرس در میان بهت و حیرت حاضران از جا برخاست و گفت آقایان اگر مشیت امور به این قرار گرفته باشد که آزادی و استقلال ما به زور از ما سلب شود سزاوار نیست که ما خودمان به دست خود آن را امضا کنیم، آنگاه با فریاد می گوید "نه" ما هرگز تسلیم نمی شویم و مقاومت می کنیم و از این تهدیدات نمی هراسیم و سپس دستان لرزان خود را به سوی تماشاچیان و مردم به دادخواهی دراز کرد و مردم با شعار "زنده باد ملت" "مرگ بر بیگانگان" و "زنده باد مدرس" به خیابان ها می ریزند و در نتیجه کابینه صمصام ساقط و کابینه بعدی هم اولتیاماتوم روسیه را مردود و اعلام می کند، این یک نمونه از قدرت مدرس در مقابله با زورگویی روسیه تزاری است.

از طرفی پس از شاه شدن رضاخان مدرس به او گفت به انگلیسی ها بگو "نه" آنگاه پشت تو را می گیریم و نمی گذاریم تو را بردارند، رضاخان پاسخ داد نمی توانم و تعهد سپرده ام، اگر بگویم نه با اشاره آنها همین پیشخدمت که چای می آورد به من سم خواهد چشاند پس از شنیدن این جواب مدرس با یأس از جا برخاست و گفت در آن شرایط اگر بمیری باز هم رضاخانی.

مدرس معتقد بود استقلال و پیشرفت کشور در گرو حضور دیانت در سیاست است در غیر این صورت تضمینی وجود ندارد و این فکر قبل از مشروطه برای او حاصل شده بود.

 مدرس می گوید "یک وقتی در نجف آب قطع شد بنده مسافرت کردم و رفتم اراضی بابل را تماشا کنم، 10-15 روز رفتم آنجا، دیدم اروپاییان عتیقه جات و آثار باستانی آنجا را استخراج می کردند، فکر می کردم چرا ممالک اسلامی رو به ضعف رفته اند و ممالک غیر اسلامی رو به ترقی، چندین روز فکر کردم و بالاخره چنین فهمیدم که ممالک اسلامی سیاست و دیانت را از هم جدا کردند ولی ممالک دیگر سیاست شان عین دیانتشان یا جزء آن است لهذا در ممالک اسلامی اشخاصی که متدین هستند دوری می کنند از اشخاصی که در داخل سیاست هستند و لذا رو به عقب می روند با خود گفتم باید فکری کرد، آمدم با دو نفر از اساتید بزرگ که هر و به رحمت ایزدی رفتند این مسأله را مذاکره کردم و بالاخره با مشروطه منطبق شد که به واسطه آن این اختلاف از میان برداشته شود و هر کس هم که امین تر است به سیاست مملکت خدمت کند.

 این حرف مبنایی مدرس بود که قوام استقلال و توسعه کشور را در مشروطه به این معنا یکی دانستن دیانت و سیاست می دانست و معتقد بود استبداد و مشروطه اصلا با هم مناسبت ندارند که بگوییم این بهتر است یا آن تباین است.

 ما در سیاست خارجی چند نکته را محور فکر خود بیان کرده ایم و آن اینکه باید در سیاست خارجی توازن عدمی را نسبت به همه رعایت کنیم نه توازن وجودی را و عموم مسلمین محیا باشند تا در صورتی که اتفاقی افتاد بتوانند دفاع کنند و اگر اتفاقی افتاد جهاد هم می توانند بکنند.

مدرس در سیاست خارجی معتقد است سیاست کشور ایران باید پرهیز از درگیری باشد و می گوید سیاست ما ایرانی ها باید سیاست بزکوهی باشد، سیاست بزکوهی این است که همیشه بین الطلوعین چرا می کند که هوا به قدری روشن باشد که علف را ببیند اما به قدری روشن نباشد که صیاد او را صید کند ما ایرانی ها باید سیاستمان طوری باشد که زندگی کنیم اما صیاد ما را صید نکند.

 مدرس معتقد است که با همسایگان کشور باید در سیاست و اقتصاد و همه خصوصیاتمان روابط حسنه و خوب داشته باشیم و با همه کشورهای صاحب توان علمی تبادل فرهنگی و علمی وقتی برقرار کنیم و می گوید عقیده من بر این است که "تبادل فرهنگی در همه زمینه ها بین ممالکی که علمی و عملی و صنعتی دارند به نحو اکمل و احسنت انجام شود، هیچ ملتی از علم و صنعت و علوم معرفت النفس دیگر ملل بی نیاز نیست.

از طرفی پس از شاه شدن رضاخان مدرس به او گفت به انگلیسی ها بگو "نه" آنگاه پشت تو را می گیریم و نمی گذاریم تو را بردارند، رضاخان پاسخ داد نمی توانم و تعهد سپرده ام، اگر بگویم نه با اشاره آنها همین پیشخدمت که چای می آورد به من سم خواهد چشاند پس از شنیدن این جواب مدرس با یأس از جا برخاست و گفت در آن شرایط اگر بمیری باز هم رضاخانی.

 مدرس معتقد بود استقلال و پیشرفت کشور در گرو حضور دیانت در سیاست است در غیر این صورت تضمینی وجود ندارد و این فکر قبل از مشروطه برای او حاصل شده بود.

 مدرس می گوید "یک وقتی در نجف آب قطع شد بنده مسافرت کردم و رفتم اراضی بابل را تماشا کنم، 10-15 روز رفتم آنجا، دیدم اروپاییان عتیقه جات و آثار باستانی آنجا را استخراج می کردند، فکر می کردم چرا ممالک اسلامی رو به ضعف رفته اند و ممالک غیر اسلامی رو به ترقی، چندین روز فکر کردم و بالاخره چنین فهمیدم که ممالک اسلامی سیاست و دیانت را از هم جدا کردند ولی ممالک دیگر سیاست شان عین دیانتشان یا جزء آن است لهذا در ممالک اسلامی اشخاصی که متدین هستند دوری می کنند از اشخاصی که در داخل سیاست هستند و لذا رو به عقب می روند با خود گفتم باید فکری کرد، آمدم با دو نفر از اساتید بزرگ که هر و به رحمت ایزدی رفتند این مسأله را مذاکره کردم و بالاخره با مشروطه منطبق شد که به واسطه آن این اختلاف از میان برداشته شود و هر کس هم که امین تر است به سیاست مملکت خدمت کند.

 این حرف مبنایی مدرس بود که قوام استقلال و توسعه کشور را در مشروطه به این معنا یکی دانستن دیانت و سیاست می دانست و معتقد بود استبداد و مشروطه اصلا با هم مناسبت ندارند که بگوییم این بهتر است یا آن تباین است.

 ما در سیاست خارجی چند نکته را محور فکر خود بیان کرده ایم و آن اینکه باید در سیاست خارجی توازن عدمی را نسبت به همه رعایت کنیم نه توازن وجودی را و عموم مسلمین محیا باشند تا در صورتی که اتفاقی افتاد بتوانند دفاع کنند و اگر اتفاقی افتاد جهاد هم می توانند بکنند.

 مدرس در سیاست خارجی معتقد است سیاست کشور ایران باید پرهیز از درگیری باشد و می گوید سیاست ما ایرانی ها باید سیاست بزکوهی باشد، سیاست بزکوهی این است که همیشه بین الطلوعین چرا می کند که هوا به قدری روشن باشد که علف را ببیند اما به قدری روشن نباشد که صیاد او را صید کند ما ایرانی ها باید سیاستمان طوری باشد که زندگی کنیم اما صیاد ما را صید نکند.

 مدرس معتقد است که با همسایگان کشور باید در سیاست و اقتصاد و همه خصوصیاتمان روابط حسنه و خوب داشته باشیم.

 مدرس در سیاست خارجی معتقد بود با همه کشورهای صاحب توان علمی تبادل فرهنگی و علمی وقتی برقرار کنیم و می گوید عقیده من بر این است که "تبادل فرهنگی در همه زمینه ها بین ممالکی که علمی و عملی و صنعتی دارند به نحو اکمل و احسنت انجام شود، هیچ ملتی از علم و صنعت و علوم معرفت النفس دیگر ملل بی نیاز نیست.

 ایران نباید به سازمان ملل و سایر تشکل های بین المللی با حسن ظن برخورد کند، مدرس حرف عمیقی در این باب دارد گرچه می داند فضای جامعه با او هم نظر نیست می گوید "گرچه من حسن ظنی نسبت به جامعه ملل ندارم لکن تنها نمی توانم استقامت کنم به این که عضویت در سازمان ملل را بر هم زنید اما می گویم من می میرم و شما می مانید هیمن قدر می گویم که حسن ظنی به جامعه ملل نیست به خودمان ندارم اما چه وقت نتیجه ببخشد بعد معلوم خواهد شد، این حدس است، حدس، آخوندی است.

 واقعاً نگاه مرحوم مدرس در سیاست خارجی بسیار عمیق و همه جانبه است،در همین بحث هسته ای ملاحظه کنید که این تشکیلات سازمان ملل چه آژانس و چه شورای امنیت که با کمک های مالی کشورها من جمله ایران اداره می شود تصمیم به تحریم ایران و این همه فشار بر ایران گرفتند و عملا آلت فعل آمریکا گردیدند، در این مدت چه مشکلی ا زکشورهای اسلامی را حل کردند مثلاً مشکل مردم فلسطین در سازمان ملل حل شد یا سازمان ملل از اشغال عراق و افغانستان جلوگیری کرد؟ یا در مسأله جنگ 33 روزه 22 روزه و 8 روزه علیه مردم لبنان و فلسطین کاری از سازمان ملل حاصل شد؟

 مدرس از دنیا رفت اما پس از صد سال حدس مدرس به واقعیت پیوست و سازمان ملل متحد به سازمان ایالات متحده بیشتر شباهت یافت.

سخن خود را با نوشته عارفانه مدرس در محبس و یک متلک شیرین او به رضاخان به اتمام می رسانم،  نوشته عارفانه مدرس این است که "انشاءالله تعالی با حال اختیار کامل از اعمال و اذکار و افکار قبل از دار فانی به مقام رضا و تسلیم و اتصال امر موت قبل ان تموت خود را برسانم و با این حال امیدوارم به مقام شهادت فی سبیل الله که سال های متمادی از خداوند مسألت نمودم موفق شده و مصداق آیه شریفه "و لا تحسبن الذین قتلو فی سبیل الله اموتا بل الاحیاء عند ربهم یرزقون واقع شوم" .

 متلک مدرس به رضاخان که تاریخی شد،  در آستانه به سلطنت رسیدن رضاشاه اولین مجسمه او در میدان سپه آن روزگار نصب شد این مجسمه متشکل از دو نیم رخ صورت رضا شاه بود که از پشت به هم چسبیده بود و طی مراسمی رضاشاه به اتفاق وزرا و چند تن از وکلا برای پرده برداری از آن به میدان سپه رفتند از جمله افراد مدرس بود رضا شاه برای اینکه به نوعی به مدرس گفته باشد بالاخره من موفق شدم از سر غرور و تکبر رو به مدرس کرد و گفت مدرس نظرت راجع به این مجسمه چیست مدرس با لهجه شیرین اصفهانی و طنز خاص و نیش دار خود گفت "بله خیلی خوب است اما حیف که عین خود شما دورو است"

حال با بهره جستن از شعر حافظ می توان در مقام شهید مدرس گفت: "ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد، عصاره فضایل ملت حضرت مدرس شد"./

پایان پیام

ثبت نظرات
captcha
در آیینه رسانه ها

  تاکید بر تصویب موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف

  همدلی و اتحاد میان کشورهای منطقه ریشه تروریست را خشک می کند

  تعاملات بانکی کلید فعال شدن مراودات تجاری ایران و بلاروس/ همکاری های دو کشور در مجامع بین المللی مثبت است

  جهان امروز نیازمند عقلانیت عمومی است / بحران‌های تروریستی تنها با همگرایی همه کشورها حل می شود

  ایران علاقه مند به تسریع در پیشبرد همکاری های اقتصادی با کره جنوبی است

  ایران علاقه مند به گسترش همکاری های اقتصادی با کشورهای اسلامی است

  سیاست ایران گسترش روابط با کشورهای آفریقایی است/لزوم ارتقاء همکاری های دو کشور در حوزه دارویی و درمانی

  زنگبار از تجارب ایران در حوزه فنی و حرفه ای و آموزش عالی بهره بگیرد

  امنیت پایدار ایران زمینه ساز توسعه روابط با ماداگاسکار است/آمادگی جمهوری اسلامی برای گسترش همکاری های اقتصادی

  انتقاد از خبر کذب معامله وزرا با مجلس برای حضور در کابینه/ مزاح دکتر لاریجانی با طبابت قاضی زاده هاشمی برای سیاسیون

صفحه رسمی اینستاگرام دکتر لاریجانی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی خبرگزاری خانه ملت پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سید علی خامنه ای کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی کانال رسمی تلگرامی دکتر لاریجانی