کد خبر : 2492
زمان انتشار :
facebook twitter google+ cloob Yahoo print

نظر لاریجانی درباره تلویزیون خصوصی

نظر لاریجانی درباره تلویزیون خصوصی

رئیس مجلس با ارائه سه مدل برای اداره رادیو و تلویزیون، معتقد است در حوزه اطلاع رسانی باید عطش اطلاعات مردم را کاهش دهیم چرا که محدودیت های بلاوجه ایجاد شده در خبررسانی مضر است.
کتاب تحلیلی «پایان تک صدایی» شامل 14 گفتگو با شخصیت های سیاسی، رسانه ای کشور از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی، علی لاریجانی، حسام الدین آشنا، حسین انتظامی، فریدون وردی نژاد، حسن خجسته و ... درباره تلویزیون خصوصی است که به تازگی منتشر و مورد استقبال مخاطبان و صاحب نظران قرار گرفته است. این کتاب به همت فواد صادقی و از سوی انتشارات میراث اهل قلم منتشر شده است.
در بخشی از گفتگوی مفصل منتشر شده با دکتر علی لاریجانی در این کتاب می خوانیم:
• با تحولات تکنولوژیک تازه، صداو سیما دیگر نمی تواند کارکرد گذشته را به عنوان رسانه دیداری ـ شنیداری انحصاری در جامعه داشته باشد و برای حفظ نقش آفرینی و اثرگذاری رسانه های داخلی بر افکارعمومی نیازمند تجدیدنظر هستیم.
• سه مدل را می توان برای اداره رادیو و تلویزیون مطرح کرد:
مدل 1: حفظ رویه کنونی و اداره انحصاری رادیو و تلویزیون توسط حاکمیت
مدل 2: ورود نهادهای عمومی به حوزه رادیو و تلویزیون و تشکیل شبکه های عمومی در کنار صداوسیمای فعلی
مدل 3: ورود بخش خصوصی به حوزه رادیو و تلویزیون در کنار بخش حاکمیتی.
• یکی از اشکالات وضعیت فعلی (مدل1) آن است که در عمل شبکه های تلویزیونی خارج از کنترل حاکمیت تأثیرگذاری و حضور جدی در عرصه افکارعمومی دارند و در مقابل، افراد و نیروهای قابل کنترل و معتقد به نظام از حضور در عرصه رسانه محروم هستند، چرا که صداوسیما ظرفیت محدودی برای استفاده از این توانمندی ها دارد. به عبارت دیگر، سطح نخبگی با انضباط داخلی محروم از افراد غیرنخبه بی انضباط خارجی فعال است و این یک زیان بالقوه است که بسیاری از استعدادها و صاحبنظران که جذب آنها در صداوسیمای فعلی ممکن نیست، بلااستفاده می مانند.
• موضوع بعدی مسئله رقابت است؛ در فعالیتهای اقتصادی نقش رقابت در ایجاد کارآیی و افزایش توانمندی اثبات شده و در حوزه رسانه و فرهنگ نیز این مورد قابل اثبات و در عمل جواب داده است.
• باید پذیرفت که در جامعه تنوع سلایق سیاسی، فرهنگی و اجتماعی وجود دارد و اگر این تنوع در چارچوب افزایش توان ملی ساماندهی و به کارگرفته نشود، در بازار غیررسمی و رسانه های بیگانه تأمین و ارضا می شود.
• در بعد منافع ملی و امنیت ملی نیز باید با تدبیر عمل کرد. فقدان رسانه های دیگر و انحصار در حوزه رادیو و تلویزیون به معنای آن نیست که می توانیم انتقال اخبار و اطلاعات را به مردم کنترل کنیم، بلکه فقط از رسانه های خودمان سلب اعتماد می کنیم.
• در مدل 2، تنوع افزوده می شود اما این مدل توجیه عقلایی ندارد، چرا که بخش کمی از منافع تکثر در این مدل به دست می آید، اما هزینه هایی از قبیل نداشتن توجیه اقتصادی و سوءمدیریت همچنان باقی میماند، مانند شبه خصوصی سازی که کنترلهای سیستم دولتی را ندارد، اما کارآیی بخش خصوصی را هم نمی تواند تحقق بخشد و شاید برای مرحله گذار خوب باشد، اما مدل مطلوبی نیست.
• مدل3: ما باید برای محروم کردن مردم از حضور در عرصه دلیل محکمی داشته باشیم و در این حوزه نمی دانیم چه دلیلی برای این محرومیت وجود دارد.
• مهمترین نکته در ایجاد مدل 3، طراحی چارچوب و سیستم نظارتی است. نظارت بر یک شبکه تلویزیونی قطعاً از نظارت بر یک دانشگاه مهمتر است. برای نظارت بر دانشگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی را طراحی کردیم و برای این موضوع هم باید نهاد مشخصی با سازوکار مشخص مجوز بدهد و نظارت کند.
• لزومی ندارد ورود بخش خصوصی به حوزه رادیو و تلویزیون از حوزه سیاست آغاز شود، می توان از حوزه فرهنگ، ورزش و هنر شروع کرد.
• بر اساس تفسیر شورای نگهبان، انحصار رادیو و تلویزیون در اختیار صداوسیماست و نهادی غیر از مجموعه سازمان صداوسیما نمی تواند مجوز رادیو و تلویزیون خصوصی صادر کند، اما خود صداوسیما میتواند اجازه بدهد.
• از نظر بازار رقابت، تلویزیون خصوصی نمی تواند با شبکه های ماهوارهای رقابت کند، چون آنها مرز و محدودیتی ندارند، اما می تواند آثار جذاب و حرفه ای ارائه کند که مخاطب را جذب کند، در صورت تولید آثار فاخر و جذاب هنری براحتی می توانیم مخاطب را با حفظ حدود شرعی جذب کنیم.
• در حوزه اطلاع رسانی نیز باید عطش اطلاعات مردم را کاهش دهیم، محدودیت های بلاوجه ایجاد شده در خبررسانی مضر است.
• در صداوسیما فقط ادای مجری های خارجی را در نشستن و حرف زدن درمی آوریم، اما محتوا را تغییر نمی دهیم که جواب نمی دهد.
•اطلاع رسانی مؤثر و چندصدایی در مدیریت بحران ها خیلی مفید است، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، همانگونه که در موضوعاتی نظیر پرونده هسته ای با همه رسانه ها از قبیل روزنامه های خصوصی و حزبی تعامل دارند و همه رسانه ها نیز ملاحظات امینت ملی را رعایت میکنند، می تواند تلویزیون خصوصی را هم در این چارچوب هدایت کند.»

 

ثبت نظرات
captcha
در آیینه رسانه ها

  طراحی مجمع مجالس آسیایی در راستای صلح و توسعه بود/ افزایش هوشیاری و صراحت کشورهای منطقه در بیان شیطنت‌های آمریکا

  تعیین ساز و کارهایی جهت پیشبرد ثبات و امنیت در مجمع مجالس آسیایی/ نقش برجسته ایران در مبارزه با تروریسم

  دکتر لاریجانی وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد

  بدرقه دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی توسط معاون استاندار استانبول

  ائتلاف ضد داعش آمریکایی ها در حد شعار بود/ ضرورت استفاده از نیروهای مردمی با انگیزه برای مقابله با تروریسم در افغانستان

  باقیمانده تروریست‌ها به دنبال ماجراهای جدیدی هستند/ ضرورت تقویت همکار‌ی‌های امنیتی میان ایران و روسیه

  ضرورت افزایش روابط اقتصادی به‌دنبال گسترش روابط سیاسی میان ایران و کامبوج

  ظرفیت افزایش سطح تجارت ایران و ترکیه به ۳۰ میلیارد دلار/ لطمات جدی به داعش وارد شد

  ایجاد هراس تصنعی ازسوی قدرت‌های بزرگ برای رونق‌بخشی به بازار فروش سلاح/ تروریسم به توسعه و حیثیت آسیا لطمه زد

  ضرورت استفاده از ظرفیت انتقال گاز و آب میان ایران و تاجیکستان

صفحه رسمی اینستاگرام دکتر لاریجانی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی خبرگزاری خانه ملت پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سید علی خامنه ای کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی کانال رسمی تلگرامی دکتر لاریجانی