کد خبر : 2476
زمان انتشار :
facebook twitter google+ cloob Yahoo print

مصاحبه رئیس مجلس شورای اسلامی با پرس تی.وی

مصاحبه رئیس مجلس شورای اسلامی با پرس تی.وی

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه غرب قطعاً در صورت نقض توافق نامه هسته ای ژنو پشیمان خواهد شد، گفت: لزومی ندارد که الآن بگوییم در واکنش به آن اقدام چه می کنیم، زیرا سناریوی آن طراحی شده است.
به گزارش خبرگزاری مجلس شورای اسلامی، آقای علی لاریجانی درباره مسائل داخلی به ویژه پرونده هسته ای، مسائل روز منطقه و جهان اسلام با شبکه بین المللی پرس تی.وی مصاحبه ای انجام داده که متن آن به این شرح است:
- در 24 نوامبر 2013 ایران و گروه 1+5 به یک تفاهم نامه ای رسیدند که نقشه ای برای شرایط مذاکرات هسته ای ایجاد کرد، اولین احساس شما به عنوان رئیس پارلمان ایران، بعد از اینکه که شنیدید ایران و 1+5 به تفاهم رسیدند، چه بود؟
رئیس مجلس: به طور طبیعی درباره این موضوع احساس خوبی داشتم چون ایران همیشه به دنبال این بود که مسئله را ازطریق مذاکرات حل کند و قبل از اینکه محتوایش را متوجه شویم از رادیو و تلویزیون شنیدم و دیدم که گفتگو ثمربخش بوده و یک توافق اولیه برای مدت 6 ماه انجام شده است و من خشنود بودم.
- چرا ما قبلاً به این توافق نرسیده بودیم؟ ایران سال های سال با گروه 1+5 در حال مذاکره بود، فکر می کنید چرا این توافق و تفاهم در گذشته انجام نشده بود؟
آقای لاریجانی: عوامل مختلفی در این موضوع نقش داشت، بخشی از این موضوع به رفتار کشورهای غربی و قدرت های بزرگ مربوط می شد، زیرا این کشورها هنوز باور نداشتند که این مسئله باید از طریق مذاکرات حل شود، بیشتر با فشارهای روانی و تهدید نظامی و گاهی هم از سلاح تحریم استفاده کردند و تلقی این کشورها این بود که با این اقدامات ایران را از گام های بعدی در حوزه هسته ای منصرف می کنند، بنابراین، این باعث می شد که گاهی مذاکره، و گاهی میز مذاکره را ترک می کردند.
نکته بعدی این بود که حوادثی در منطقه رخ می داد که این کشورها از روی لجبازی برای ایران فشارهایی را تجویز می کردند چون من به طور جدی معتقدم که مسئله آنها مسئله هسته ای ایران نیست، بلکه آنها به دنبال مسائل دیگری در منطقه هستند، از این رو شاهد هستیم که روش هایی که درمورد حوادث منطقه رخ می دهد کاملا تأثیرگذار بود، برای مثال زمانی که جنگ 33 روزه رخ داد کسینجر در مقاله ای نوشت که الآن زمانی است که باید یک فشار به ایران بیاوریم و این کشورها ظرف 48 ساعت یک قطعنامه علیه ایران صادر کردند، در حالی که جنگ 33 روزه مربوط به حمله رژیم صهیونیستی به لبنان و دفاع حزب الله و مقاومت بود، از این رو اینکه به خاطر مسئله هسته ای فوری این اقدام را انجام دادند نشان دهنده این است که این کشورها موضوع دیگری را دنبال می کردند.
همان موقع آقای سولانا با من تماس گرفت و گفت که من خیلی از شما عذر می خواهم چون ما قرار بود که هفته بعد با هم ملاقات کنیم و وی گفت که خرابکارها کار خودشان را انجام دادند.
نکته سوم این است که گاهی اشتباهات در درون ما هم بود، یعنی گاهی افراد مذاکرات را دقیق دنبال نمی کردند و گاهی می گفتند که لازم نیست درباره مسئله هسته ای مذاکره کنیم.
- به نظر شما آیا اشتباه بود که مسئله هسته ای در مذاکرات به عنوان یکی از مسائل مطرح می شد؟
رئیس مجلس: اگر مسئله هسته ای به عنوان یکی از مسائل مطرح شود اشکالی ندارد، اما اگر بگویند که در مذاکرات درباره مسائل هسته ای صبحت نمی کنیم این حرف غلط است. البته این موضوع سهم کوچکی در ماجرا دارد و بیشتر ثقل موضوع مربوط به فشارهای کشورهای غربی در موضوعات دیگر و انگیزه های دیگر بود یا می خواستند کاری بکنند که ایران منصرف شود.
در شرایط کنونی اوضاع فرق کرده، زیرا ایران از نظر موضوع هسته ای به جایگاهی رسیده است که نمی توان آن را انکار کرد، یعنی زنجیره هسته ای در کشور به نتیجه رسیده است، برای مثال در مسئله غنی سازی ایران زودتر به نتیجه رسیده بود اما در یک حجم قابل توجه نبود که این میزان و حجم قابل توجه رخ داد، علاوه بر این کشورهای غربی فکر می کردند که ایران به فناوری میله سوخت که یک فناوری بسیار دقیق است، دست پیدا نمی کند، حتی به خود من گفتند که شما نمی توانید به این فناوری برسید، اما خوشبختانه به این فناوری هم رسیدیم. یعنی زنجیره کار هسته ای کشور به نتیجه رسیده است.
- خیلی از کشورهای غربی معتقدند که فشارها بر ایران بیشتر شده و نتیجه بیشتر شدن فشارها این بوده است که ایران به پای میز مذاکرات بیاید، نظر شما در این باره چیست؟
آْقای لاریجانی: من هم این موضوع را شنیده ام، اما به نظر من مقامات امریکایی برای اینکه افکار عمومی داخلی خود و رفتارهای غلط گذشته خود را توجیه کنند و برای بستن دهان بسیاری از صهیونیست هایی که لابی گر قوی هستند، این مطلب را مطرح و جعل می کنند؛ اما این موضوع دو حالت دارد نخست اینکه این مطالب برای تبلیغات مطرح می شود.
من فکر می کنم خیلی مطالب مطرح شده مصرف داخلی دارد یا اینکه با این مطالب به دنبال حفظ شخصیت و پرستیژ خود هستند؛ زیرا می گویند چرا ما باید برخی از عوامل مهم را که در گذشته منکر بودیم بپذیریم. به هر حال در بحث توافق مختصری که انجام دادند بحث غنی سازی را پذیرفتند، حال باید برای توجیه این موضوع یک جریانی را به راه بیندازند تا بر موضوع اصلی سایه بیندازد.
از طرف دیگر یک مقدار هم به این مسئله بر می گردد که شاید اشتباه محاسباتی هم کرده باشند، اگر این موضوع باشد قطعاً برای این کشورها در آینده خسارت آور خواهد بود، ما نمی توانیم کاری در این باره انجام دهیم تنها می توانیم به این کشورها بگوییم که باید مراقب باشید تا در دام تخیل خودتان گرفتار نشوید.
همچنین کشورهای غربی یک دوره چنین اشتباه محاسباتی انجام داده اند که در آن دوره سه وزیر خارجه کشورهای اروپایی به ایران آمدند و به ایران تعهد دادند که ظرف مدت کوتاهی در صورت تعلیق فعالیت ها می پذیرند که ایران فعالیت صلح آمیز هسته ای انجام دهد. اما آن موقع یک اشتباه محاسباتی رخ داد آنها تازه راه مشکلات خود را پیدا کرده بودند، در آن موقع یکی از رهبران اروپایی در جنوب بصره در موقع سان دیدن از نیروهای خود گفت که ما میوه اشغال عراق را در تهران چیدیم که این اظهارات کنایه به توافق نامه ایران با این کشورها بود، اما ایران از روی حسن نیت این موضوع را پذیرفت اما این کشورها یک محاسباتی در این باره انجام دادند.
بعد از یک مدتی اشتباه محاسباتی این کشورها روشن شد، زیرا ایران ترسی از آنها نداشت و فکر می کرد که این کشورهای غربی صادقانه رفتار می کنند، لذا بعد از آن دوباره برگشت.
در شرایط کنونی دوباره نباید اشتباهات این کشورها تکرار شود، اگر تصور این کشورها این است که به خاطر تحریم ها، ایران به میز مذاکرات آمده است، حتما نگران باشند زیرا بعد از مدتی پاسخ این اشتباه را خواهند دید، ولی اگر در این باره و اینکه ایران به یک جایگاه هسته ای صلح آمیز رسیده است واقع بین باشند، می توانند در مذاکرات به نتیجه برسند.
- علی اکبر صالحی در گفتگو با شبکه پرس تی.وی گفت که در صورت نقض توافقنامه ازجانب امریکا و کشورهای مرتبط، ایران فعالیت هسته ای خود را ظرف چند ساعت به حال قبل برمی گرداند، حال اگر امریکا و متحدان آن توافق نامه هسته ای را نقض کنند، رویکرد پارلمان ایران چه خواهد بود؟
رئیس مجلس: نخست اینکه لزومی ندارد در این باره این قدر منفی نگاه کنیم، از این رو در این موضوع اگر مثبت اندیش باشیم بهتر است؛ یعنی در شرایط کنونی مسیر نسبتاً گام به گام به جلو می رود و مذاکرات کنونی مذاکرات نهایی است و تا چند وقت دیگر روشن می شود که آیا کشورهای غربی در این باره صادقانه عمل می کنند یا خیر. از این رو دلیلی ندارد در این مسئله نگاه منفی انتخاب کنیم.
از طرف دیگر ما در این باره فکر کرده ایم و قطعاً از این رفتارهایشان پشیمان خواهند شد و ما چیزی را از دست نخواهیم داد و لزومی ندارد که الآن بگوییم که در واکنش به آن اقدام چه می کنیم، زیرا سناریوی آن طراحی شده است؛ بنابراین به نظر من باید تلاش کنیم که ملت ایران در گام بعدی به نتایج روشنی که می خواهد دست پیدا کند.
- خیلی ها در غرب اعتقاد دارند که ایران به این نتیجه رسیده است که برای حل مسئله هسته ای باید با امریکا مذاکرات مستقیم انجام دهد، نظر شما در این باره چگونه است؟
آقای لاریجانی: واقعیت خلاف این موضوع و مطالب است، زیرا از دو سال پیش امریکایی ها مستمراً برای مذاکرات پیغام می دادند، در این خصوص حتی اسناد آن هم موجود است و موضوعی پنهانی نیست، حتی قبل از دولت یازدهم هم آنها تقاضای مکرر برای مذاکره با ایران داشتند از این رو ما تقاضایی برای مذاکره با آنها نکردیم.
این مطالب وقتی می تواند مبنا قرار گیرد که ایران تقاضای مذاکرات مستقیم با امریکا داشته باشد، اما واقعیت عکس این موضوع است، یعنی اینکه از دو سال پیش مقامات این کشور مستمراً از کانال های مختلف به دنبال مذاکره بوده اند، البته ایران حرف های آنها را شنید.
قطعاً این مطالب یک نوع توهم است، از این رو باید قبول کنند که ایران مبانی و راهبرد روشنی برای کارهای خود چه در مسئله هسته ای، چه در مسائل منطقه و چه در سطح بین المللی دارد و این اصول، اصول استقلال خواهانه ایران است و دلیلی نمی بینیم که در این مسئله نوع دیگری رفتار کنیم.
حال اگر آنها به صورت پنهانی تقاضای مذاکره می کنند و بعد به صورت علنی ژست دیگری می گیرند، باید مشکل خودشان را خودشان برطرف کنند و به ما ربطی ندارد.
- فکر می کنید در پایان مسئله هسته ای، آیا فشارهای غرب بر ایران کاسته خواهد شد یا پرونده های دیگر مانند حقوق بشر یا پرونده ساختگی تروریسم برای استمرار فشارها ایجاد می شود؟
رئیس مجلس: به نفع آنها نیست که به دنبال حرکت های ایذایی باشند، مسائل منطقه آن قدر تحولات سریعی دارد که قدرت پیش بینی را از امریکایی ها گرفته است، از این رو کدام یک از تحولات تونس، مصر و لیبی برای امریکایی ها قابل پیش بینی بود، این قدر این تحولات برای آنها غیرقابل پیش بینی بود که درباره انقلاب مصر ظرف سه هفته، سه موضع متفاوت گرفتند.
یکی از مشکلات ما با غرب این است که چرا از دیکتاتورها در منطقه حمایت می کند، رویکرد این کشورها با شعارها و حرف  هایشان سازگار نیست، شما هر کدام یک پرونده این کشورها را ببینید مشاهده می کنید که دیکتاتورهای این کشورها مورد حمایت غرب و امریکا بوده یا هستند، از حسنی مبارک یا بن علی چه کشورهایی حمایت می کرد؟ بنابراین، این رویکرد وجهه خوبی برای این کشورهای غربی ندارد، از این رو باید بپذیرند که شرایط منطقه تغییر کرده است و اینکه این تغییرات را به برخی گروه ها وصل کنند، درست نیست، زیرا یک نوع بیداری و یک نوع حضور فعال نیروهای مختلف به ویژه جوانان در صحنه وجود دارد، البته در کل دنیا این تحولات ایجاد شده، اما در منطقه ما این موضوع بیشتر رخ داده است.
آقای برژنسکی در کتاب خود نوشته است که من در تحولات جامعه جهانی این را می بینم که نیروی فعال سیاسی در میدان زیاد شده و این یک مطلب مهمی در کل دنیاست، البته در منطقه ما به علت استبدادزدگی و استعمار این خروش بیشتر است که باید درک شود.
کنترل تحولات منطقه ازجانب کشورهای غربی با ابزارهای گذشته امکان پذیر نیست، برای مثال هم اکنون این کشورها دیگر نمی توانند در کشورهای نفت خیز بایستند، یا از طریق نظامی اهداف خود را دنبال کنند، از طرف دیگر به طور حتم این کشورها با این اقدامات خودشان را در گردابی قرار می دهند. این موضوع شبیه کاری است که امریکایی ها در افغانستان کردند که با حمله به این کشور بدون حل مشکلاتش هم اکنون قصد ترک آن را دارند، حال آیا تروریسم به عنوان یکی از اهداف حمله امریکا به افغانستان حل شده است؟
یا اشغال عراق چه نفعی برای این کشورها داشت که در آخر با سرشکستگی از این کشور خارج شدند، بنابر این با اقدام نظامی نمی شود در منطقه کاری انجام داد، از این رو باید رویه های این کشورها و نگاه به منطقه خاورمیانه عوض شود که قطعاً تحقق این موضوع به نفع خودشان هم هست، یعنی اگر توجه جدی و بلندمدت کنند نمی آیند خودشان را در گرداب های جدید خفه کنند.
- درباره تحولات منطقه، هم اکنون سوریه درگیر مسائل سیاسی و نظامی است، ایران ازجانب برخی کشورهای غربی متهم است که در سوریه فعالیت هایی می کند و آنها معتقدند که نقش ایران در این کشور نقش منفی است، نظر شما در این باره چیست؟
رئیس مجلس: به نظر من مسئله سوریه در چهار سال اخیر که درگیری در آن وجود دارد، تا حدی سیما و چهره خودش را نشان داده است و احتیاجی به توضیح من هم ندارد، زیرا اگر فردی تحلیل دقیقی از صحنه انجام دهد و روندها را بررسی کند متوجه می شود که ایران راهبرد کاملا ً درستی را در این خصوص انتخاب کرده است.
در مسئله سوریه چند عامل مهم و تأثیرگذار وجود دارد، بدون تردید اگر کسی منصف باشد به این مسئله اذعان می کند که سوریه یکی از کشورهای مهم و خط مقدم مقاومت علیه رژیم صهیونیستی است و هیچ یک از کشورهای عربی این نقش را نداشتند، حتی سوریه در جنگ 33 روزه و حمایت از مقاومت لبنان و حزب الله نقش داشت و بقیه کشورها یا سکوت می کردند یا حتی دستگاه های اطلاعاتی این کشورهای عربی، اطلاعات مورد نظر را به رژیم صهیونیستی می دادند، از این رو این موضوع یک امتیاز برای سوریه بود زیرا این کشور همیشه نقش پیشرو در مبارزات ملت فلسطین داشت، همچنین سوریه چون یک زخمی در تصرف منطقه جولان ازجانب رژیم صهیونیستی دیده بود، همیشه انگیزه برای مبارزه و مقابله با این رژیم را داشت.
بنابراین با هجمه ای به دنبال تخریب نقش مثبت سوریه بودند و چون رژیم صهیونیستی در جنگ 33 روزه دو سیلی محکم از مقاومت خورده بود به دنبال این موضوع بود که این فشار را بیاورد، حتی از طریق ترور مرحوم مغنیه هم نتوانست کار مهمی انجام دهد، زیرا نیروهای ورزیده جدید جایگزین این افراد شدند.
حال بعد از چهار سال گذشته که می گفتند رژیم صهیونیستی در بحران سوریه هیچ نقشی ندارد، شاهد هستیم با ورود برخی از افراد مبارز و تروریست در سوریه، انتصاب این افراد به این رژیم بسیار روشن تر شده است، از این رو پیش بینی ایران در این باره دقیق بود.
از طرف دیگر قطعاً باید برخی اصلاحات سیاسی در سوریه انجام شود و دموکراسی در این کشور باید عمیق شود و ما به این موضوع باور داریم و کسی نمی تواند منکر این تفکر شود، زیرا ایران از همه انقلاب های منطقه ای مانند انقلاب مصر، لیبی، تونس و بحرین حمایت کرده است و هیچ زمانی ایران از دیکتاتورها حمایت نکرده و در سوریه هم قطعاً همین موضوع است و ما رفتار سوریه را به سمت دموکراتیک تر شدن حتماً قبول داریم و این موضوع را با آنها در میان گذاشته ایم تا روند عمیق شدن دموکراسی در سوریه انجام شود.
ازطرف دیگر این سؤال پیش می آید که آیا دموکراسی باید مبتنی بر رأی مردم باشد یا اینکه یک عده ای دموکراسی سازی کنند. ما هم اکنون با دو جریان مواجه هستیم. یک جریان بین المللی که به بهانه دموکراسی سازی به دنبال منافع خودشان هستند و کاری با نظامات بین المللی ندارند، برای مثال در حوادثی که در اوکراین رخ داده است، اگر غرب شورش های صورت گرفته در این کشور را دموکراسی می داند، پس باید همه پرسی کریمه را هم بر پایه همین دموکراسی قبول کند.
یکی از موضوعات مربوط به سوریه درباره نیروهای تروریستی است، این منافاتی ندارد که یک عده ای در داخل سوریه معترض باشند، اما نیروهای معترض هیچ زمانی اقدام به سر بریدن، شکافتن بدن اجساد و خوردن اعضای بدن این افراد را نمی کنند. ما با معارضان ارتباط داریم و می دانیم که این گروه اهل این اقدامات نبودند.
برای مثال داعش برای کشور سوریه نیست، زیرا بسیاری از اعضای داعش، بعثی هستند و از عراق به این گروه تروریستی پیوسته اند، از این رو وقتی رهبران این گروه را می بینیم، می فهمیم که آنها سابقه بعثی دارند و دولت اسلامی شام و عراق ریشه اصلی به بعثی ها برمی گردد اما در فضاسازی های انجام شده با عنوان دولت اسلامی به اقدامات دیگری مشغول است، به طوری که حتی القاعده هم ارتباط با این گروه را نفی کرد، پس افراد این گروه همان آدم کش های عراق بودند که با حضور در سوریه تلفات ایجاد کرده اند.
این گروه ها جزو جریانی هستند که توفیق پیدا کردند تا در سوریه، زنجیره منافع غرب و رژیم صهیونیستی را تکمیل کنند.
نکته بعدی در این باره، افراد و مردم واقعی سوریه هستند که برخلاف گروه های تروریستی که پایگاه های کمی دارند، این مردم جزو مسیحیان، علویان، اهل تسنن با تمام گرایش ها و گروه های کرد هستند، که قطعاً خواسته های این افراد به جای اقدامات خشونت بار و تروریستی، تقاضاهای مسالمت آمیز سیاسی است، زیرا ما با این گروه ها و این افراد ارتباط داریم و می دانیم خواسته آنها چیست، از این رو مسیحیان از این موضوع ناراحت هستند که چرا کلیساهایشان در حال نابودی است.
در شرایط کنونی پیشنهاد ما این بود که در یک فضای سیاسی، سوریه با معارضان در داخل کشور به توافق برسد و نمایندگان تمام گروه  ها شامل مسیحیان، علویان، سنی ها، کردها و دروزی ها برای تصمیم گیری حضور داشته باشند و ایران قطعا پشتیبان یک وفاق ملی در سوریه بوده و هست اما به شدت مخالف این هستیم که با ایجاد هرج و مرج و با بهانه دموکراسی سازی اهداف دیگر را دنبال کنند.
ما به دوستانمان در منطقه گفته بودیم که ما لشکرکشی در بحرین را غلط می دانیم، زیرا با این اقدامات نمی توان در این کشور و سوریه دموکراسی ایجاد کرد، دموکراسی باید با رأی مردم باشد و این موضوع با لوله تفنگ محقق نمی شود. حال بعد از مدتی به عقلشان رسیده است که به دنبال راه حل سیاسی بروند.
قطعا موضوع سوریه راه حل سیاسی دارد، اما متأسفانه کسی این موضوع را دنبال نکرد، هم اکنون هم که برخی کشورها مذاکراتی را مانند ژنو 2 برگزار می کنند بیشتر به علت رفع مشکلات ایجاد شده در جریان رشته عملیات  نظامی است تا با این اقدام یک پرستیژ سیاسی برای خود ایجاد کنند و قطعا این مسئله را نمی توان با چیزهای دست ساز حل کرد و رفع آن نیازمند اقدامات اصولی است.
هم اکنون این سؤال پیش می آید که بعد از سه سال بحران آفرینی در سوریه چه سودی عاید این کشورها شد، البته در جریان این مسئله، سوریه را تخریب کردند، اما در این مدت یک جریان تروریستی را در آنجا پرورش دادند و به مردم سوریه لطمه زدند.
بنابراین راهبرد جمهوری اسلامی ایران کاملا دقیق بود که سوریه را نباید به عنوان محور مقاومت به بهانه دموکراسی تضعیف کنند، اما دموکراسی در سوریه باید عمیق شود و تحقق این موضوع در جریان مذاکرات سیاسی امکان پذیر است، از این رو متأسفانه این موضوع را نپذیرفتند و امروز متوجه شدند که بحران سوریه برایشان دستاوردی نداشته است.
- با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی به علت تصرف اراضی و کشتن مردم، دشمن اصلی مسلمانان است، چرا جریان های تروریستی به ویژه القاعده خود را مسلمان می دادند به رژیم صهیونیستی حمله نکرده اند؟
رئیس مجلس:  این مسئله بسیاری مهمی است، زیرا در کارنامه این گروه ها و جریان ها یک حمله به این رژیم را ندیده ایم، اما به نظر من در مسئله تروریست ها چند عامل باید بررسی شود، نخست اینکه نقطه شروع این جریان تروریستی در دهه قبل از جانب دستگاه  های غربی بوده، به طوری که در زمان حمله شوروی سابق به افغانستان یک جریانی با اسم و عنوان مجاهدت شکل گرفت ولی برای مبارزه با شوروی در این کشور پایه گذاری شد.
در این خصوص، خانم بی نظیر بوتو پس از فشارهای وارد شده مبنی بر اینکه پاکستان علت اصلی تشکیل جریان تروریستی بوده است گفت که این جریان در نتیجه یک مثلثی ایجاد شده است که یک ضلع آن امریکا و انگلیس بودند که این جربان را طراحی و هدایت کردند، یک ضلع دیگر آن دو کشور عربی منطقه بودند که هزینه های مالی تشکیل این جریان را پرداخت کردند و ضلع سوم این مثلث هم پاکستان بود که اجرای آن را برعهده داشت از این رو این اظهارات از زبان یک عنصر باتجربه و سیاسی پاکستان مطرح شده بود و به نظر می رسد روند تشکیل این جریان همان گونه بوده است، از طرف دیگر ما در مسئله عراق همین حادثه را مشاهده کردیم که در پشت صحنه دستگاه های غربی و برخی کشورهای عربی به این جریان ها کمک می کردند.
از طرف دیگر در گروه های تروریستی همه جریان ها اسلامی نیستند، برای مثال رهبران گروه داعش همه بعثی هستند و چون در جهان امروز مسئله مجاهدت در کشورهای اسلامی مهم شده، این گروه با این ابزار به دنبال جذب افراد است.
در این باره برخی جریان های اسلامی تندرو هم به دنبال کارهای تروریستی هستند و این موضوع را نمی توان نفی کرد. متأسفانه در تاریخ اسلامی همیشه چنین گرفتاری هایی وجود داشته و یک جریان معاویه مانندی بوده است که با جریان های خوارج متحد می شد و امور را به هم پاسکاری می کنند، هم اکنون هم جریان های بین المللی صهیونیستی امریکایی با دست افراد متحجر به دنبال کسب فایده هستند.
حال اگر جریان های اسلامی به دنبال مبارزه هستند چرا با دشمن اول عالم اسلام مبارزه نمی کنند، چرا به جای برخورد با این موضوع، به جان مسلمانان با تفکرات و عقاید مختلف یک بار شیعه و یک بار علوی یا صوفی می افتند.
حال این موضوع مطرح می شود که آیا تمام شعارهای امریکا از زمان بوش برای مبارزه با تروریسم واقعیت داشته یا تحت این عنوان به دنبال امور دیگری بوده است، در این خصوص من معتقدم که امریکایی ها علم مبارزه با تروریسم را برافراشتند اما پشت صحنه این اقدام از جریان های تروریستی استفاده ابزاری کردند، برای مثال ما در عراق اسناد و مدارک داریم که مقامات امریکایی  در این کشورها با تروریست ها جلسه گذاشتند، که این موضوع نشان دهنده این است که امریکا قصد مبارزه با این جریان ها را ندارد که نتیجه این موضوع این شد که امریکایی ها فکر می کردند که می توانند از تروریست ها استفاده ابزاری و تاکتیکی کنند، که قطعا این اقدام اشتباه راهبردی و تاکتیکی است زیرا وقتی تفکری ایجاد شد و رشد پیدا کرد نمی توان با نیروی نظامی با آن مبارزه کرد.
در سفر اخیر من به یکی از کشورهای عربی منطقه به مقامات آن کشور گفتم که چرا شما در جریان جنگ عراق با ایران به صدام کمک کردید که  آنها گفتند که یکی از اشتباهات ما کمک 40 میلیارد دلاری به صدام بود، همچنین این مقام عربی گفت که البته یکی دیگر از اشتباهات ما کمک به جریان های تروریستی در افغانستان بوده است. از این رو باید به این موضوع توجه کرد که اگر کشورهای جهان فکر می کنند که با تروریسم می توانند برخورد تاکتیکی کنند، باید قبول کنند که دیگران هم می توانند با این جریان همین برخورد را انجام دهند.
- در جنگ سه ساله سوریه شاهد کشته شدن افراد بسیاری بودیم، سؤالی که مطرح می شود این است که چه کسی هزینه های این جنگ را پرداخت می کند؟
آقای لاریجانی: این موضوع مسئله پنهانی نیست، زیرا برخی از مقامات کشورهای بزرگ غربی اعلام کرده اند که به معارضه چه میزان کمک کرده اند، البته آنها می گویند که ما به معارضه کمک می کنیم و نمی گویند که به تروریست ها کمک می شود، اما کمک های ارائه شده به معارضه جذب همان گروه های تروریستی می شود.
از طرف دیگر مقدار زیادی سلاح به ویژه سلاح های پیشرفته در دست تروریست های سوری هست که این موضوع نشان دهنده کمک های کشورهای پیشرفته در مسئله سلاح سازی به گروه هاست، البته شاید این کمک با یک واسطه داده شود اما معلوم است که این چرخه حمایتی از کجا تأمین می شود.
در منطقه هم برخی کشورها به کمک مالی و تسلیحاتی به این تروریست ها مشهورند، اما مهم این است که کشورهای غربی وقتی کمک می کنند آتشی را می افروزند، بعد چون خود قادر به کنترل آن نیستند آن را رها می کنند که در مسئله عراق هم همین روند رخ داد.
یکی از دوستان ما با آقای طالبانی رئیس جمهور عراق صحبتی داشت و وی در این دیدار می گفت وقتی که پاول فهرست مراکز سلاح هسته ای عراق را به شورای امنیت داد، ما بعد از مدتی آن را بررسی کردیم و دیدیم که از نقاط مطرح شده در آن فهرست، یک گاوداری و طویله بود.
امریکایی ها در این موضوع پروفسور هستند که بیایند منطقه را آشوب کنند و بعد به علت عجز در مدیریت امور بروند و این امور و مشکلات به گردن کشورهای منطقه بیفتد.
در شرایط کنونی برخی اقدامات، دلایل و اظهارات برخی کشورهای منطقه برای حمایت از معارضان سوری و تحقق دموکراسی در سوریه بسیار خنده آور است، زیرا خود این کشورها بویی از دموکراسی نبرده اند و این جوک قرن اخیر است که خود کشورهایی که به صورت امیری و پادشاهی مدیریت می شوند، اینها نگران سوریه شده اند، که این موضوع نشان دهنده اهداف پنهان این اظهارات و اقدامات است.
- پنج سرباز ایرانی به دست یک گروه تروریستی در پاکستان ربوده شده است، افکار عمومی هم اکنون مطالبه می کند که ایران تلاش بیشتری برای آزادی این افراد انجام دهد، مجلس چه طرحی برای تحقق این موضوع دارد؟
رئیس مجلس: جنس این موضوع بیشتر جنبه امنیتی و سیاسی دارد و باید از دیپلماسی بیشتر استفاده کرد، ما تماس های بسیاری با مسئولان پاکستان انجام داده ایم و حتی با رئیس سنای پاکستان هم به صورت مفصل صحبت کردیم. از طرف دیگر تماس هایی با گروهک تروریستی برای آزادی این عزیزان برقرار شده است و من به صراحت می گویم که ایران رابطه بسیار دوستانه ای با کشور اسلامی پاکستان دارد و با وجود تغییرات سیاسی همیشه روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور وجود داشته است اما همیشه به مقامات این کشور گفته ایم که نیروی امنیتی پاکستان نیروی قوی در منطقه است نباید طوری شود که جریان های تروریستی و اغتشاش گر بتوانند از سرزمین پاکستان استفاده کنند و روابط دو کشور را تحت الشعاع قرار دهند.
به هر حال این حادثه و حادثه های قبلی نگرانی هایی در ایران به وجود آورده و به صورت مرتبط مسئولان پاکستانی توضیح می دهند که اینها گروه های اشرار هستند و ما برخورد می کنیم اما انتظار ایران این است که نیروی امنیتی این کشور برخورد روشنی با این گروه ها انجام دهد.
اخیرا به من گزارشی دادند که صحبت های مثبتی برای آزادی پنج مرزبان انجام شده است و من امیدوارم که در چند روز آینده این به نتیجه برسد و ما حتما فشارهایمان را برای حل این موضوع به پاکستان می آوریم.

 

ثبت نظرات
captcha
در آیینه رسانه ها

  ترامپ پیرو مکتب «گوبلز» و در تراز شغل کاباره‌داری سخن می گوید/تقویت بنیه دفاعی مورد توجه مجلس است/بحران جدی در کمین ملت عراق

  ادعای کمک ایران به گروه‌های تروریستی مضحک است/ ترامپ صدها میلیارد از امکانات کشورهای منطقه را چپاول کرد

  وزارت نیرو طرح درازمدتی برای صیانت از آب تهیه کند/ مبالغ تخصیص یافته برای رساندن آب شرب به روستاها نباید در جای دیگری هزینه شود

  سطح کنترل های مرزی ارتقا یافته است/ تاکید بر رصد مرزها برای جلوگیری از نفوذ دشمنان و عناصر ضدانقلاب

  آمریکایی‌ها در حال تخریب تار و پود برجام هستند/ مناطق آزاد اقتصادی دچار سقط جنین شده است

  تشریح نگاه ویژه اسلام به مسیحیت/ باید با اتحاد و تلاش تروریست ها را از منطقه خارج کرد

  ایجاد اشتغال از اولویت های برنامه ششم توسعه است/تاکید بر رفع مشکلات دریاچه ارومیه

  انتقاد از سکوت مدعیان حقوق بشر در برابر نسل‌کشی مسلمانان میانمار/لزوم ورود هیأت حقیقت یاب سازمان ملل برای بررسی اوضاع

  احترام جهانیان به منش سیاسی ایران با پذیرش دعوت جمهوری اسلامی برای حضور در مراسم تحلیف/ وزرا خود را وقف کشور کنند/ مجلس مطالبه گر و ناظر جدی است

  تاکید بر تصویب موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف

صفحه رسمی اینستاگرام دکتر لاریجانی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی خبرگزاری خانه ملت پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سید علی خامنه ای کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی کانال رسمی تلگرامی دکتر لاریجانی