کد خبر : 2286
زمان انتشار :
facebook twitter google+ cloob Yahoo print

لاریجانی:تسلط شهید مطهری برعلوم مختلف اسلامی جامع بود

لاریجانی:تسلط شهید مطهری برعلوم مختلف اسلامی جامع بود

همایش اندیشه های فلسفی شهید مطهری پیش از ظهر چهارشنبه با حضور دکترعلی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس بنیاد علمی وفرهنگی شهید مرتضی مطهری وبا حضور اندیشمندان و فیلسوفان داخلی و خارجی در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم کار خود را آغاز کرد.
برپایه این گزارش، در مراسم افتتاحیه این مراسم علاوه بر رئیس مجلس شورای اسلامی، علی مطهری ازنمایندگان مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام محمد مطهری معاون بنیاد علمی وفرهنگی شهید مطهری، مهندس دلبری شهردار قم، حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی ریاست موسسه سمت، حجت الاسلام یزدان پناه عضو هیات امنای دفترتبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، پروفسور چارلز تالیور استاد کالج سنت اولاف آمریکا، علی مبروک از دانشگاه قاهره، کلی جیمز کلارک از دانشگاه نوتردام آمریکا، محسن لبیب از کالج صدرا اندونزی، هری هیوبنر از دانشگاه منونایت کانادا، جان هوور از دانشگاه اجوکیشن آلمان و... حضور داشتند.
گفتنی است این همایش در دو روز در سالن همایش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می شود و پنل های تخصصی در این دو روز با حضور اندیشمندان داخلی وخارجی برگزار می شود.
رییس مجلس شورای اسلامی:تسلط شهید مطهری برعلوم مختلف اسلامی جامع بود
علی لاریجانی پیش از ظهر چهارشنبه در همایش بررسی اندیشه های فلسفی شهید مطهری با بیان اینکه شهید مطهری یک شخصیت ذوابعاد و یکی از استثنائات در تاریخ معاصر محسوب می شود تصریح کرد: ایشان از نظر تسلط بر علوم مختلف اسلامی یک جامعیت فکری دارد که موجب ماندگاری و مفید شدن آثارشان شده است.
وی افزود: بعد دیگر شخصیت معنوی و سلوک اخلاقی ایشان است که یک وارستگی اخلاقی را با دانش همراه کرده بودندو ایشان همچنین از نظر فعالیت های سیاسی و اجتماعی یک شخص مسئولیت پذیر بودند و در طول حرکت انقلاب اسلامی با امام خمینی(ره) همراه بودندو به دلیل حضور در مجامع علمی و ارتباطی که با مردم داشتند، منزوی از توده های مردم فعالیت علمی نمی کردند و تمام آثارشان نیازهای زمان را مورد توجه قرار می داند.
رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شخصیت شهید مطهری الگوی یک عالم جامع شیعی است، بیان داشت: ایشان کسی است که در ابعاد مختلف تفکر اسلامی عمق کرده، نسبت به سرنوشت مسلمانان احساس مسئولیت داشته و همراه با توده های مردم زندگی کرده است.
وی با بیان اینکه دغدغه شهید مطهری درباره مسائل کلامی بود اما کلامی که یک فرایند را طی کرده است تصریح کرد: کلام معاصری که شهید مطهری به آن استدلال کرده اند نوعی کلام فلسفی است.
استدلال شهید مطهری برای خداباوری
استاد کالج سنت اولاف آمریکا، استدلال شهید آیت الله مطهری برای خدا باوری را تشریح کرد.
چارلز تالیور پیش از ظهر چهارشنبه در همایش اندیشه های فلسفی شهید مطهری که در مرکز همایش های دفترتبلیغات اسلامی برگزار شد تصریح کرد: استدلالی که مطهری برای خداباوری دارد این است که جهان به عنوان یک کل نیاز به یک توضیح دارد که چرا به وجود آمده و این سؤالی است که طبیعت گرایان به آن پاسخ نمی دهند.
وی با بیان اینکه شهید مطهری نیز به این اعتراف دارد که اگر خدا را باور نداشته باشیم کل جهان پوچ و بی معنی خواهد بود گفت : ایشان اشاره می کند که تمایلی که در انسان ها به جاودانگی است اگر به آن جواب داده نشود زندگی پوچ می شود و تشویشی که در بشر در اثر تفکر پوچ گرایانه به وجود می آید، دلیل وجود جاودانگی است.
استاد کالج سنت اولاف آمریکا افزود: شهید مطهری می گوید ما به عنوان اشخاص موجوداتی تمام نشدنی هستیم و بدن های ما از بین می رود اما آن شخص همچنان باقی می ماند.
وی ادامه داد: مطهری به این پرسش اشاره می کند که چگونه انسان ها به یکدیگر معرفت پیدا می کنندو به آیه ای از قرآن اشاره می کند که در روز قیامت اعضای بدن علیه یا له شخص شهادت می دهند و این همان نظریه ارزشمندی بدن است.
تالیور خاطرنشان کرد: کاری که مطهری انجام داد این است که در برابر این فکر که زندگی بی معنا ایستاد و اثبات کرد که در پذیرش نقش خداوند در جهان خیر برتری وجود دارد.
گفتنی است همایش اندیشه های فلسفی شهید مطهری، صبح امروز با حضور رییس مجلس در قم آغاز شده و عصر فردا با برگزاری چند میزگرد پایان خواهد یافت.
آثار شهید مطهری باید بارها خوانده شود
رییس موسسه سمت با اشاره به جایگاه آثار شهید مطهری گفت: آثار شهید مطهری باید بارها خوانده و از این آثار سرمشق گرفته شود.
حجت الاسلام والمسلمین احمد احمدی، دبیر علمی همایش صبح چهارشنبه در مراسم افتتاحیه همایش بین المللی شهید مطهری با بیان اینکه آثار شهید مطهری باید بارها خوانده شود و ما باید از این آثار سرمشق گرفته و از محتوای آن بهترین بهره ببریم تصریح کرد: زمان تدوین کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» پس از پایان یافتن جنگ جهانی دوم و قدرت یافتن بلشویک ها و قدرت قاهره استالین بودو به دنبال این تحولات سیاسی در جهان توده ای ها هم در ایران بسیار فعال بودند.
وی افزود: حرکت بنیان  براندازی که با دین و هر گونه نظام دینی مخالف بود توسط توده ای ها در کشور آغاز شده بود و در داخل نیز کسی نبود که بتواند به تفکرات آنان پاسخ دهد.
رییس موسسه سمت گفت: فلسفه را باید با فلسفه پاسخ دادو در چنین زمانی علامه طباطبایی به شبهات فلسفی  توده ای ها پاسخ دادند و شهید مطهری آن پاورقی های ارزشمند را برای این کتاب نوشتندو این کتاب در آن زمان پاسخی به سخنان سوسیالیست ها بود.
وی اضافه کرد: در این کتاب براهین و دلایل فلسفه دینی به خوبی مطرح شده و عمق و گستره معلومات این شهید بزرگوار در آن تجلی یافته است و درست هم همین بود که برای این کتاب همایشی برگزار شود تا اهمیت آن را مرور کنیم چراکه سال ها باید بگذرد تا قدر چنین کتابی شناخته شود.
حجت الاسلام احمدی افزود: این نشان می دهد جایگاه فلسفه بسیار مهم است و نباید به خاطر برخی مسائل این مباحث عقلی مهم را نادیده گرفت وعلیت، مهم ترین مبحث کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم است.
وی با بیان اینکه علیت مهم ترین مبحث مطرح شده در کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم است گفت: این بحث ستون فقرات فلسفه است واصالت وجود و اصالت ماهیت، حدوث و امکان و دیگر مباحث هم که در این کتاب مطرح شده اما چیزی که استاد شهید به آن تکیه کرده اصالت وجود و کنار رفتن ماهیت است.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: وجود معلول سایه علت است ونمی شود معلولی باشد اما علت وجود نداشته باشدو اگروجود را اصالت دادید و آنچه که تأثیر و تأثر در خارج داریم برای وجود است پس علیت را باید برگرداند به قیام معلول به علت و بگوییم علیت یعنی رابطه وجودی بین معلول و علت که اسمش را فقر وجودی می گذارند.
وی تصریح کرد: اگر فقر وجودی شد اهمیت این که وجود اصیل است یا ماهیت به کنار می رود.
دبیرعلمی همایش اندیشه های فلسفی شهید مطهری گفت: اوج فلسفه اسلامی و حکمت متعالیه علیت است و کانت این را با قضیه شرطیه تحلیل می کند که این مغالطه است چرا که قضیه شرطیه همان قضیه حملیه است که با آن هیچ گاه نمی شود علیت را ثابت کرد.
گفتنی است همایش اندیشه های فلسفی شهید مطهری در دو روز در سالن همایش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می شود و پنل های تخصصی در این دو روز با حضور اندیشمندان داخلی وخارجی برقرار خواهد بود.
شهید مطهری، سهم بزرگی در تدوین فلسفه های روزآمد در عصر حاضر داشته است
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی گفت: شهید مطهری، سهم بزرگی در تدوین فلسفه های روزآمد در عصر حاضر داشته است.
محمدتقی سبحانی در حاشیه برگزاری همایش اندیشه های بین المللی شهید مطهری تصریح کرد: در باب اندیشه های فلسفی شهید مطهری بی تردید می توان گفت؛ ایشان یکی از فیلسوفان دهه های اخیر کشور ماست و کسی که با آثارعلمی ایشان آشنا باشد هیچ تردیدی ندارد که ایشان سهم مهمی هم در تدوین های فلسفه روزآمد در عصر حاضر داشته است و هم در ترویج اندیشه فلسفه.
وی اضافه کرد: به گمان این بخش دوم در دوره جدید بیشتر بارز و نمودار شده است. وجه دوم منظورم آن بعد ترویجی فلسفه است.
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی ادامه داد: بسیاری از کسانی که در دوره جدید به فلسفه اسلامی روی آورده اند و تعلیم و تعلم فلسفی را پیشه کرده اند تا حدود زیادی به نگاه ایشان و ادبیات فلسفه ایشان وابسته بوده اند.
وی خاطرنشان کرد: در کنار این بعد ترویجی و تبیینی در فسلفه، ایشان صاحب اندیشه های نو یا تقریرهای نو از اندیشه های فلسفی هم هستند که شاید این بخش کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است و درآثار محققان ما نمود جدی نداشته است ودلیلش هم این است که آثار ایشان – آثار بکر و خلاق ایشان – بیشتر در قالب گفتارها و سخنرانی ها بوده و نیازمند یک بازنگری و مطالعه جدید است تا این ابتکارات و نوآوی های فلسفی نیز کشف و استخراج شود.
حجت الاسلام والمسلمین سبحانی بیان داشت: به نظرم اندیشه فلسفی ایشان چند ویژگی داردو قبل از هر چیز باید بدانیم که ایشان در مکتب فلسفه استاد خودش مرحوم علامه طباطبایی (ره) می اندیشد و به یک معنا تلاش می کند از آن چارچوب عدول نکند اگر قرار باشد ما تاریخ فلسفه صدرایی را یک دوره بندی کنیم؛ بی گمان یکی از تحولات جدید در این مدرسه فلسفی را باید به علامه طباطبایی (ره) نسبت داد، چون خودش جای بحث دیگری دارد و ایشان هم در تقریر قواعد فلسفی و هم در تدوین و تنظیم مجدد فلسفه صدرایی و هم در تطبیق و مقایسه این فلسفه با مسایل و قضایای مختلف نقش بسیاری داشته است.
وی خاطرنشان کرد: مرحوم شهید مطهری هم همین چارچوب و همین سبک و سیاق را ادامه داده است. به یک بنا می شود گفت که اندیشه های فلسفی ایشان شرح و بسطی است از آرا و اندیشه های علامه طباطبایی (ره) است و این یک نکته است.
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی ادامه داد: ما نباید شهید مطهری را بدون پس زمینه های اندیشه های علمی و فلسفی مرحوم علامه طباطبایی (ره) مورد بحث و گفت وگو قرار دهیم.
وی اضافه کرد: نکته دوم این است که شهید مطهری در پالایش اندیشه های فلسفی در حکمت متعالی تلاش فراوانی کرده است اگر چه این کار را علامه طباطبایی (ره) و شاید پیش از او کسان دیگری این کار را شروع کرده بودند، اما کمال این کار در آثار شهید مطهری است. ایشان نگاهش به فلسفه صرفا یک نگاه مدرسه ای و تعلیم و تعلمی نیست. ایشان فلسفه را بعنوان یک مبنا و چارچوبی برای حل مساله ها و طرح امروزین اندیشه اسلامی نگاه می کند.
حجت الاسلام والمسلمین سبحانی بیان داشت: بنابراین از حشو و زواید و آن حاشیه های فلسفه تا حد ممکن کم می کند و آن جوهر و گوهر مباحث فلسفی را بازنمایی و ارایه می کند و این کار کمی نیست.
وی با بیان اینکه ویژگی دیگر آثار ایشان و نگاه فلسفی ایشان نگاه مقایسه ای به آرای و اندیشه های دیگران است اظهارداشت: ایشان در جای جای آثار خودش تلاش می کند هم برای تبیین مولفه های فلسفه اسلامی از آرای فیلسوفان غربی استفاده کند و هم در مقام نقد آرای دیگران؛ فلسفه اسلامی را به آن زبان ترجمه کند. این کار ممکن است در آرای علامه طباطبایی (ره) رخ داده باشد، اما به گمان من در این حد نیست.
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی بیان داشت: مرحوم علامه طباطبایی مقایسه را در حد کلان انجام می دهد، اما ایشان این بحث کلی را ریز می کند و وارد آن جزییات اندیشه های فلسفی می شود و سعی می کند آن اندیشه را به گونه ای ترجمه کند که برای یک خواننده آشنا به فلسفه غرب، مفهوم بشود و این کار یک پروژه ای است که می تواند همچنان ادامه پیدا کند و الحمد الله در آثار حوزویان و دانشگاهیان ما هم این بخش ادامه پیدا کرده است.
وی گفت: ویژگی بعدی فلسفه ایشان که به نظرم از همه اینها مهم تر است، تلاش برای امتداد فلسفه ما به مساله های اجتماعی و مساله های فکری روز است.
حجت الاسلام والمسلمین سبحانی خاطرنشان کرد:جوانه این کار در آثار علامه طباطبایی چه در تفسیر المیزان و چه در رساله های کوتاه ایشان زده شده است اما آنچنان نمایان نیست.
وی بیان داشت: شهید مطهری به دلیل آشنایی با آن عمق آرای و اندیشه های علامه طباطبایی و به دلیل آن قدرت وسیع فکری ایشان در تبیین مسایل و تفسیر مسایل این کار را انجام می داد. این است که درآثار ایشان در جابجا شما می توانید رد پای مبانی فلسفی را ببینید، بدون اینکه آن رنگ و بوی انتزاعات و تجدیدات فلسفی به مشام برسدو من می توانم حداقل چهار یا پنج مساله مهم را مثال بزنم که واقعا اینها همه برگرفته از اندیشه های فلسفی است، ولی در مسایل روز تطبیق شده است.
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی اضافه کرد: بعنوان مثال در نظریه حقوق زن ایشان دارند از انسان شناسی و وجود شناسی فلسفی بخوبی درتبیین یک مساله حقوقی استفاده می کند و بحث اختلاف حقوقی زن ومرد را به آن مبانی فلسفی برمی گرداند.
وی خاطرنشان کرد: حتی در اقتصاد در طرحی که ایشان برای اقتصاد ارایه می کند کاملا می توان ریشه های فلسفی را مشاهده کرد اگر چه این اثر به دلیل مشکلاتی که برایش پدید آمد چندان رواج هم پیدا نکرد به نظرم اینها از ویژگی هایی است که در اندیشه فلسفی ایشان قابل مشاهده است.
 

ثبت نظرات
captcha
در آیینه رسانه ها

  تاکید بر تصویب موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف

  همدلی و اتحاد میان کشورهای منطقه ریشه تروریست را خشک می کند

  تعاملات بانکی کلید فعال شدن مراودات تجاری ایران و بلاروس/ همکاری های دو کشور در مجامع بین المللی مثبت است

  جهان امروز نیازمند عقلانیت عمومی است / بحران‌های تروریستی تنها با همگرایی همه کشورها حل می شود

  ایران علاقه مند به تسریع در پیشبرد همکاری های اقتصادی با کره جنوبی است

  ایران علاقه مند به گسترش همکاری های اقتصادی با کشورهای اسلامی است

  سیاست ایران گسترش روابط با کشورهای آفریقایی است/لزوم ارتقاء همکاری های دو کشور در حوزه دارویی و درمانی

  زنگبار از تجارب ایران در حوزه فنی و حرفه ای و آموزش عالی بهره بگیرد

  امنیت پایدار ایران زمینه ساز توسعه روابط با ماداگاسکار است/آمادگی جمهوری اسلامی برای گسترش همکاری های اقتصادی

  انتقاد از خبر کذب معامله وزرا با مجلس برای حضور در کابینه/ مزاح دکتر لاریجانی با طبابت قاضی زاده هاشمی برای سیاسیون

صفحه رسمی اینستاگرام دکتر لاریجانی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی خبرگزاری خانه ملت پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سید علی خامنه ای کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی کانال رسمی تلگرامی دکتر لاریجانی