کد خبر : 2285
زمان انتشار :
facebook twitter google+ cloob Yahoo print

ورود مجلس به تولید بنزین آلوده در پتروشیمی ها

ورود مجلس به تولید بنزین آلوده در پتروشیمی ها

عضو هیات رییسه فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در تولید بنزین استاندارد کوتاهی شده است، گفت:مجلس با متخلفان و تولید کنندگان بنزین غیر استاندارد برخورد و بعد از تحقیق و تفحص آنان را در اختیار قوه قضاییه قرار خواهد داد.
به گزارش سایت اطلاع رسانی خانه ملت ،کمال الدین پیرموذن اظهار داشت:در جلسه ای که اعضای کمیسیون انر‍ژی مجلس برای بررسی بنزین پتروشیمی داشتند، اعضا گزارش های مسولان مرتبط را قانع کننده ندیدند و اذعان کردند بنزین پتروشیمی غیراستاندارد و خطرناک است.
وی افزود:فراکسیون محیط زیست به این نتیجه رسیده که در تولید سوخت استاندارد قصور و کوتاهی شده است و مجلس با هر فرد متخلفی که دستور تولید چنین سوختی را داده است، برخورد خواهد کرد.
پیرموذن ادامه داد: نتیجه تحقیق و تفحص در مورد متخلفان را به تمام نمایندگان گزارش خواهیم داد و بعد از آن مراتب را در اختیار قوه قضاییه خواهیم گذاشت تا موضوع را با جدیت مورد پیگرد قانونی قرار دهند.
وی گفت: هنوز به فراکسیون محیط زیست گزارش کامل داده نشده و اطلاعات ما پراکنده اما موثق است زیرا کارشناسان از اول هم برخطرناک بودن بنزین پتروشیمی تاکید داشتند اما مسوولان وقت خود را به ناشنوایی می زدند.
عضو هیات رییسه فراکسیون محیط زیست مجلس افزود: دولت یازدهم هم خودش اعتراف کرده است که بنزین پتروشیمی آثار زیانباری بر سلامت دارد و سوخت استانداردی نیست، مرجع تولید سوخت یعنی وزارت نفت هم زیان بار بودن این سوخت را تایید کرده است.
در همین رابطه ،علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص اظهار داشت: ما در گذشته در این باره سؤال کردیم و به ما گفتند که مشکلی ندارد اما هم اکنون گفته می شود که آلوده بوده است. البته من نمی دانم که این ها درست است یا نه اما در صورت درست بودن باید با افراد خاطی برخورد شود، سلامتی مردم شوخی نیست.
در واکنش به این اظهارات لاریجانی، فعالان عرصه محیط زیست استقبال کرده و خواستار ورود مجلس به این موضوع و پیگیری موضوع تولید بنزین آلوده در پتروشیمی ها و برخورد با خاطیان شده اند.
مساله آلودگی هوا و ارتباط آن با سوخت پتروشیمی در کشور موضوعی است که ذهن مسوولان و کارشناسان امر را به خود مشغول کرده است، در این میان عده ای از بنزین پتروشیمی دفاع می کنند و عده ای آنرا آلوده و سرطانزا می دانند؛ تحقیقات نشان داده بنزین های پتروشیمی دارای برخی ترکیبات آروماتیک و بنزن هستند که سرطانزا بودن آنها محرز است.
براساس گزارش های رسمی، در هفته های اخیر، تهران 6 روز هوای پاک و 52 روز هوای سالم داشته که این میزان 6 برابر مدت مشابه در سال های گذشته است. یوسف رشیدی رییس مرکز هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست نیز می گوید: هوای تهران در روندی کم سابقه از ابتدای سال جاری تاکنون در شرایط ناسالم قرار نگرفته است.
وی با بیان آنکه نداشتن هوای ناسالم در 3 سال گذشته در مدت مشابه در تهران سابقه نداشته است، افزود: یکی از دلایل عمده هوای سالم در تهران توزیع بنزین با استاندارد یورو 4 است زیرا این بنزین دارای بنزن و ترکیبات هیدروکربنی بسیار پایین است، بنابراین میزان تولید ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون هم کاهش می یابد.
شدت آلودگی هوا که از گذشته ای نه چندان دور به جزیی جدانشدنی از هویت شهر تهران و کلانشهرها تبدیل شده، در سال های اخیر به شهرهای متوسط نیز کشیده شده و ابعادی جدی تر یافته است.
در پاییز و زمستان سال گذشته، ماجرای آلودگی هوای تهران، ابعاد جدی تری یافت به طوری که اوج آن در پدیده بارش باران اسیدی در شهر اهواز مشاهده شد که طی آن هزاران نفر از ساکنان این شهر دچار ناراحتی تنفسی شدند.
در مورد علل و ریشه های آلودگی هوا، انگشت اتهام به سوی عوامل مختلفی نشانه می رود، اما یکی از مهم ترین متهمانی که در چهار سال اخیر مورد توجه قرار گرفته، بنزین تولیدی در پتروشیمی ها بوده است.
در سال 1388 و پس از مطرح شدن تحریم بنزین، مسوولان وقت به سراغ افزایش تولید بنزین داخلی رفتند و پس از مدت کوتاهی از خودکفایی در تولید سوخت داخل و آمادگی برای صادرات سخن راندند.
همزمان با وارد شدن بنزین تولید داخل به باک خودروها به تدریج میزان آلودگی هوا افزایش یافت به طوری که گزارش هایی از افزایش میزان آلودگی در شهرهای متوسطی منتشر شد که تا آن زمان معضلی به نام آلودگی هوا نداشتند.
اخباری نیز از وارد شدن عناصر خطرناک به هوای کلانشهرها منتشر شد که برخی کارشناسان علت آن را تولید بنزین غیر استاندارد در پتروشیمی ها اعلام کردند که هرچند مسوولان وقت هیچ گاه این ادعاها را نپذیرفتند.
در روزهای پایانی فصل پاییز و همچنین روزهای ابتدایی زمستان سال گذشته معضل آلودگی هوا در کلانشهر جدی تر شد به طوری که مدارس شهر تهران در چندین نوبت تعطیل شدند.
سعید متصدی معاون انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست در مواجهه با این وضعیت، کیفیت سوخت خودروها در ایران را بسیار بحرانی دانست و اظهار داشت: بنزین تولید داخل نه فقط برای مصرف کل ایران بلکه حتی برای مصرف کلانشهرها هم کافی نیست و به همین خاطر سازمان محیط زیست پیشنهاد داده که بنزین استاندارد از کشورهای دیگر وارد شود.
 

ثبت نظرات
captcha
در آیینه رسانه ها

  دکترلاریجانی وارد فرودگاه بین‌المللی آتاتورک استانبول شد

  پیام تسلیت رییس مجلس شورای اسلامی در پی درگذشت والده رضا سیف اللهی

  تروریست‌ها نفس‌های آخر خود را در عراق و سوریه می‌کشند/ مجمع مجالس آسیایی زمینه‌ساز همکاری برای توسعه امنیت و صلح منطقه

  دکترلاریجانی تهران را به مقصد ترکیه ترک کرد

  رئیس مجلس درگذشت ابوی احمد عابدی را تسلیت گفت

  دیجیتالی شدن کتاب‌ها دسترسی به منابع علمی را آسان می‌کند/ توصیه‌های رییس مجلس برای حذف کنکور

  توزیع امکانات اولیه به زلزله‌زده‌گان نظم بهتری گرفته است/بانک‌ها برای اعطای وام به مردم زلزله‌زده سخت‌گیری نکنند

  توزیع امکانات اولیه به زلزله‌زده‌گان نظم بهتری گرفته است/بانک‌ها برای اعطای وام به مردم زلزله‌زده سخت‌گیری نکنند

  توزیع امکانات اولیه به زلزله‌زده‌گان نظم بهتری گرفته است/بانک‌ها برای اعطای وام به مردم زلزله‌زده سخت‌گیری نکنند

  حضور دکتر لاریجانی در مراسم هفتمین روز درگذشت کشته شدگان زلزله کرمانشاه

صفحه رسمی اینستاگرام دکتر لاریجانی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی خبرگزاری خانه ملت پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سید علی خامنه ای کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی کانال رسمی تلگرامی دکتر لاریجانی