کد خبر : 2092
زمان انتشار :
facebook twitter google+ cloob Yahoo print

لاریجانی: آموزش و پرورش نیازمند نگاه نو است/ باید از حاشیه نشینی به بطن جامعه منتقل شود

لاریجانی: آموزش و پرورش نیازمند نگاه نو است/ باید از حاشیه نشینی به بطن جامعه منتقل شود

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که آموزش و پرورش نیازمند یک نگاه نو است، گفت: این نگاه فقط روبنایی نیست بلکه باید مولفه های آن را به خوبی مدنظر قرار داد و هر تحول و تغییری در آن مبتنی بر پژوهش باشد و از کارهای شتابزده پرهیز کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، «علی لاریجانی» روز دوشنبه در سی و یکمین اجلاس روسای آموزش و پرورش کشور با گرامی داشت یاد و خاطره شهیدان باهنر و رجایی هفته دولت را به همه کارگزاران نظام تبریک گفت.

وی، یکی از ارکان مهم توسعه و پیشرفت کشور را آموزش و پرورش دانست و اظهارداشت: ما باید از نظام آموزشی کشور به دنبال توانمندسازی باشیم.

وی به سیر تحول و تصویب سند تحول در آموزش و پرورش در مجلس و انقلاب فرهنگی اشاره کرد و افزود: خدمات آموزش و پرورش بعد از انقلاب ستودنی است.

رییس مجلس با بیان این که در بخش های دیگر کشور چنین سندی وجود ندارد، ادامه داد: سند تحول در آموزش و پرورش تنها سندی است که بر اساس نظریات و کار کارشناسی دقیق تهیه شده اما تاکنون عملیاتی نشده است.

لاریجانی همچنین با انتقاد از نبود سندی مدون در مسایل اقتصادی کشور مانند اقتصاد مقاومتی گفت: متاسفانه در این زمینه خسارت های زیادی دیده ایم.

وی خطاب به روسای آموزش و پرورش کشور اظهار داشت: شما فرصت خوبی دارید تا بتوانید این سند را اجرایی کنید زیرا این سند نقشه راه اجرایی آموزش و پرورش بوده که کار بسیار لازمی است و مهم ترین نکته این است که این سند به صورت متوازن اجرا شود و نبود تعادل در آن حصول نتیجه مورد نظر را ایجاد نخواهد کرد.

نماینده مردم قم در مجلس همچنین گفت: آموزش و پرورش جایی نیست که کار شتاب زده در آن جواب دهد و باید کار پژوهشی در آن انجام شود زیرا با همه خانواده های جامعه در تماس است.

لاریجانی افزود: اراده های مختلف جامعه باید به سمت و سوی این کار معطوف شود تا عقلانیت در پشت دستورات تبلور داشته است و عدم شتابزدگی در آن کار درستی است.

وی با تاکید بر این که یکی از ارکان های مهم توسعه و پیشرفت کشور آموزش و پرورش است، ادامه داد: تاثیر آموزش و پرورش در توسعه خیلی فوری نیست بلکه کاری زیربنایی است و اگر متناسب و سنجیده باشد در یک دوره زمانی 20 تا 30 ساله شکوفایی را می توان حفظ کرد.

رییس مجلس نهم تصریح کرد: تحول در کشور براساس آموزش و پروش است اما متاسفانه در کشور ما مشکلات زیادی وجود دارد که این موضوع در زمینه های مصرف انرژی، قانونمداری، اخلاقیات عمومی، فرهنگ مدرک گرایی و مصرف گرایی با تغییر نسل ها تغییر نکرده بلکه تشدید شده است.

لاریجانی افزود: این موضوع نشان می دهد باری که قرار است آموزش و پرورش طی سال های آینده برای آموزش کشور به دوش بکشد باید به صورت سامان یافته و هدف دار انجام شود.

وی درباره اجرای سند تحول آموزش و پرورش نیز گفت: در گام اول باید باور کنیم که توسعه باید بوسیله خودمان انجام شود و اگر این موضوع رخ داد وزیر نباید بودجه آموزش و پرورش نالان باشد.

رییس مجلس تصریح کرد: نگاه به بودجه آموزش و پرورش هیچگاه مصرفی نیست بلکه نگاه صنعتی و سرمایه گذاری برای آینده است.

لاریجانی، اجرای آموزش صحیح در کشور را در گرو وجود آرامش روانی معلمان دانست و اظهارداشت: حدود یک میلیون فرهنگی در کشور وجود دارند و اگر آرامش روانی نباشد نمی توانند وظیفه خود را به خوبی انجام دهند.

وی یادآور شد: این آرامش زمانی رخ می دهد که زندگی آنان از سطحی عاقلانه برخوردار باشد.

وی به اتفاقات سال های گذشته و شرایط به وجود آمده برای کشور طی این سال ها اشاره کرد و اظهارداشت: شرایط کشور به گونه ای بود که نمی گذاشت تحولی در بودجه آموزش و پرورش رخ دهد، امیدواریم با تغییر شرایطی که در پیش است در سال آینده بخشی از بودجه این دستگاه حل شود.

رییس مجلس با بیان این که بودجه آموزش و پرورش در سال گذشته مورد قبول دولت و مجلس نبوده است، گفت: این سخنان که ما نخواسته ایم، درست نیست بلکه نمی توانسته ایم آن هم با وجود مشکلات پیرامونی و هسته ای.

لاریجانی اظهارامیدواری کرد: شرایط کشور با اتفاقاتی که در حال وقوع است بهبود یابد و بویژه در بعد اقتصادی با برنامه ها و کارهایی که دولت انجام می دهد شاهد شکوفایی باشیم، زیرا دولت به دنبال ایجاد آرامش اقتصادی است.

وی با تاکید بر این که نیازمند یک نگاه نو در آموزش و پرورش کشور هستیم، تصریح کرد: این نگاه نو فقط یک نگاه روبنایی نیست لذا باید مولفه های آن را به خوبی مدنظر قرار داد و هرگونه تحولی در آموزش و پرورش و تغییر در آن باید مبتنی بر پژوهش باشد و از کارهای شتابزده پرهیز کرد.

لاریجانی با یادآوری این که از تصمیمات فوری و شتابزده طی سال های گذشته ضرر کرده ایم، گفت: ظاهر تصمیمات فوری ممکن است خوب باشد ولی در دراز مدت نتیجه موثر ندارد.

وی افزود: باید از تجربیات دیگر کشورها نیز استفاده کرد و خیلی از این شمول هم ربطی به فرهنگ دینی ندارد بلکه تجربه ای علمی است.

رییس مجلس نهم با بیان این که مفهوم آموزش و پرورش در دنیا در حال تغییر است، ادامه داد: در گذشته آموزش و پرورش براساس توانمند کردن و شکوفا محوری بود اما امروز سیاست های دنیا در آموزش و پرورش شکوفا شدن با جایگزین شکوفا کردن کرده است.

لاریجانی توضیح داد: یعنی راه هایی را پیدا کرده اند که خودشان به دنبال استعدادهای خود باشند و افراد بتوانند توانمندی هایی را در خود بیابند که مادام العمر بتوانند یاد بگیرند.

وی اظهار داشت: تربیت باید مهم باشد نه انباشت اطلاعات، توانمندسازی معلمان نیز اهمیت دارد و باید آموزش آنها در راس امور قرار گیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، تحول آموزش و پرورش توانمند شدن دانش را منطبق با تجربیات جهانی عنوان کرد و گفت: برخی از کشورها به صراحت گفته اند که موضوع امنیت ملی با آموزش ارتباط مستقیم دارد و حفظ هویت ملی و بالا بردن عشق به کشور از اهداف مهم امنیت ملی کشورها است که در نظام آموزش و پرورش باید مورد توجه قرار گیرد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: تحولات پرشتاب در دنیای امروز و تغییرات در سیستم های اطلاع رسانی و رسانه ها که در سبک زندگی تغییراتی ایجاد کرده اند به میزان بسیار زیادی در امنیت ملی نقش دارند که باید در موضوع آموزش و پرورش مورد توجه جدی قرار گیرند.

وی با تاکید بر این که آموزش و پرورش باید از امری حاشیه نشینی به بطن جامعه منتقل شود، گفت: آموزش و پرورش باید در متن پیشرفت و بالاتر از آن در امنیت ملی قرار گیرد و شاید این موضوع در کشور ما خوب روشن نشده است.

وی ادامه داد: افرادی که به امنیت ملی دسترسی دارند باید این موضوع را باز کنند زیرا گاهی موضوع امنیت ملی امری فوری و فوتی نیست بلکه گاهی در درازمدت تاثیرگذار است.

نماینده مردم قم در مجلس تاکید کرد: همه بخش های کشور باید برای ایجاد آموزش و پرورش فعال و موثر تلاش کنند.

لاریجانی یادآور شد: شکل فعلی آموزش و پرورش نیز جای انتقاد دارد زیرا در آموزش و پرورش امور دیوانی بسیار وسیع است و این حجم گسترده کیفیت کار معلمین را کاهش می دهد که باید آن را از بین برد.

وی همچنین گفت: باید کاری کرد که در یک سیستم اداری کار خدمات رسانی سهل تر انجام شود و بتوانیم آموزش و پرورش را به سمتی ببریم که مردم مشارکت بیشتری در آن داشته باشند.

رییس مجلس یادآور شد: به طور طبیعی وقتی مشارکت مردم بیشتر شود ارتباط بیشتری رخ خواهد داد و در آن زمان وظیفه نظارت و برنامه ریزی آموزش و پرورش نیز بیشتر می شود.

لاریجانی تاکید کرد: باید سازوکاری را براساس سند چشم انداز تحول آموزش و پرورش کشور ایجاد کنیم تا افرادی که عاشق تعلیم و تربیت هستند، بتوانند در این زمینه فعالیت کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه امروز در آموزش و پرورش احتیاج به کارهای دکوری نداریم، گفت: خوشحالم می بینم که مدیران آموزش و پرورش در مقام اجرا به دنبال کار پژوهشی هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: عدالت آموزشی یکی دیگر از ارکان مهم آموزش و پرورش کشور است زیرا به همان میزان که عدالت برای نظام جمهوری اسلامی ایران اهمیت دارد باید عدالت آموزشی را نیز در کشور مدنظر قرار داد.

لاریجانی ادامه داد: توزیع مناسب خدمات آموزشی در کشور به خصوص در مناطق دورافتاده باید برای مدیران حساسیت برانگیز باشد و رسانه های گروهی می توانند در این زمینه کمک فراوانی کنند.

وی تاکید کرد: وظیفه مهم نظام جمهوری اسلامی ایجاد عدالت بوده و از ارکان مهم آن عدالت آموزشی است.

وی همچنین به اطلاعات و آماری که این روزها درباره بی سوادی در کشور منتشر شده اشاره کرد و گفت: این آمار منتشر شده نگران کننده است و متاسفانه باید بگویم من امروز درباره این آمار پرس و جو کردم و دیدم آمار درستی است.

رییس مجلس یادآور شد: این آمار نشان می دهد که اگر خواهان پیشرفت در کشور هستیم نباید بی سواد داشته باشیم البته مشکل بزرگی وجود دارد که آن مدرک گرایی است ولی باید به دنبال توانمند سازی باشیم.

لاریجانی خاطرنشان کرد: امروزه مدرک گرایی در کشور ما با بازار کار متناسب نیست و این مشکل، مشکل بزرگ است.

وی یادآور شد: برای حل آن باید آموزش و پرورش راهکاری ارایه دهد و اگر این راهکار مربوط به بودجه باشد مجلس شورای اسلامی آمادگی دارد که به آن توجه کند تا مشکل بی سوادی ریشه کن شود.

وی همچنین درمورد برگزاری کنکور سراسری گفت: کنکور به طور طبیعی تنشی در آموزش و پرورش به وجود آورده و باعث شده که افراد از سنین پایین خود را برای تست زنی آماده کنند البته این کار خیلی در نظام تعلیم و تربیت و تفکر آموزشی کشور اشکال ایجاد کرده است.

رییس قوه مقننه با بیان این که آموزش و پرورش جایی است که ذهن ها را توانمند می کند و خلل در آن باعث ایجاد اشکال در جامعه می شود، اظهارداشت: باید موضوع کنکور حل شده و شکل جدیدی پیدا کند به شکلی که به توانمند سازی افراد صدمه ای وارد نکند.

لاریجانی اظهارامیدواری کرد که در آموزش و پرورش افراد توانمند، انقلابی و قوی بتوانند تحولی در معلمی ایجاد کنند.

وی همچنین گفت: سرمایه گذاری در معلمی سرمایه گذاری موثر و مهمی برای کشور است.

ثبت نظرات
captcha
در آیینه رسانه ها

  تاکید بر تصویب موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف

  همدلی و اتحاد میان کشورهای منطقه ریشه تروریست را خشک می کند

  تعاملات بانکی کلید فعال شدن مراودات تجاری ایران و بلاروس/ همکاری های دو کشور در مجامع بین المللی مثبت است

  جهان امروز نیازمند عقلانیت عمومی است / بحران‌های تروریستی تنها با همگرایی همه کشورها حل می شود

  ایران علاقه مند به تسریع در پیشبرد همکاری های اقتصادی با کره جنوبی است

  ایران علاقه مند به گسترش همکاری های اقتصادی با کشورهای اسلامی است

  سیاست ایران گسترش روابط با کشورهای آفریقایی است/لزوم ارتقاء همکاری های دو کشور در حوزه دارویی و درمانی

  زنگبار از تجارب ایران در حوزه فنی و حرفه ای و آموزش عالی بهره بگیرد

  امنیت پایدار ایران زمینه ساز توسعه روابط با ماداگاسکار است/آمادگی جمهوری اسلامی برای گسترش همکاری های اقتصادی

  انتقاد از خبر کذب معامله وزرا با مجلس برای حضور در کابینه/ مزاح دکتر لاریجانی با طبابت قاضی زاده هاشمی برای سیاسیون

صفحه رسمی اینستاگرام دکتر لاریجانی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی خبرگزاری خانه ملت پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سید علی خامنه ای کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی کانال رسمی تلگرامی دکتر لاریجانی