کد خبر : 1901
زمان انتشار :
facebook twitter google+ cloob Yahoo print

دکتر لاریجانی در برنامه تلویزیونی نگاه یک:

مجلس صامت و خاموش خاصیت ندارد/دلیلی برای نگاه منفی به نتیجه مذاکرات نیست

مجلس صامت و خاموش خاصیت ندارد/دلیلی برای نگاه منفی به نتیجه مذاکرات نیست

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که اختلاف نظرها در مجلس طبیعی و ناشی از طبیعت خانه ملت است، گفت:مجلس صامت و خاموش خاصیت ندارد و بسیاری از اختلاف نظرها ناشی از اختلافات دیدگاهی تخصصی است نه تفاوت رویکردهای سیاسی.

به گزارش  خبرگزاری خانه ملت؛ دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امشب (دوشنبه 10 آذر) در برنامه نگاه یک، به مناسبت فرا رسیدن دهم آذرماه، سالروز شهادت مدرس و روز مجلس گفت: ویژگی‌ها و ابعاد شخصیتی مدرس متنوع است به همین دلیل وی دردانه‌ای در تاریخ سیاسی ایران است که با فضل و کما، فقیه و مدبر بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب با بیان اینکه مدرس فراز و فرودهای تاریخ را درک کرده بود گفت: شهید مدرس شجاع و با شهامت بود و در دوره زندگی وی ایران توسط انگلستان، روسیه و عثمانی اشغال شد و استبداد درونی نیز به شدت وجود داشت اما در این شرایط پر اضطراب مدرس در مجلس از حقوق ملت دفاع کرد و مقابل سردار سپه ایستاد.

دکتر لاریجانی همچنین تصریح کرد: زمانی که مطالب و صحبت‌های مدرس در مجلس را مطالعه می‌کنیم می‌بینیم که وی دغدغه توسعه ایران را داشت و به اقتصاد ایران و رونق تولید توجه بسیاری می‌کرد که این موارد در تاریخ شفاهی کمتر بروز کرده است.

وی ادامه داد: مدرس در آن زمان به فکر راه‌آهن ایران بود و می‌گفت راه‌آهن این کشور را خود ایرانی‌ها باید بسازند چرا که ما معدن داریم بنابراین می‌توانیم به خودی خود نیز به این تکنولوژی دست پیدا کنیم.

دکتر لاریجانی نگاه‌ها و افکار مدرس را مترقی توصیف و تصریح کرد: مدرس در مسائل مختلف در حوزه اقتصاد به تولید توجه و از کارآفرینان دفاع بی‌نظیری می‌کرد.

وی افزود: مدرس در دفاع از کشور مقابل اجانب دلیر بود و در قوانین کشور نیز دقت نظر داشت و به حق که حضرت امام (ره) به درستی از وی به عنوان نماد مجلس یاد کرده است.

مجلسی که نمایندگان مدرس وار داشته باشد ایده‌آل است

دکتر علی لاریجانی در ادامه گفت‌وگوی خود با بیان اینکه مجلسی که نمایندگانش مدرس وار باشد ایده‌آل است گفت: نمایندگان مدرس وار باید فضل کافی برای اداره امور داشته باشند و ضمن آشنایی به مسائل شجاعت کافی برای پیگیری امور را نیز سرلوحه خود قرار دهند.

وی در تشریح جایگاه وکلای ملت در قانون اساسی گفت: براساس قانون اساسی هر نماینده‌ای از هر شهر و حوزه انتخابیه‌ای در مقابل همه مسائل کشور مسئول است و هر چه تسلط بیشتری بر امور داشته باشد بهتر وظیفه قانونگذاری و نظارت خود را انجام می‌دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: البته مدرس بودن یک نماینده در هر زمانی معنای خاص آن زمان را دارد.

مجلس پایه اصلی دموکراسی در کشور است/ کارنامه مجلس ایران پس از انقلاب در برهه‌های مضطرب می‌درخشد

دکتر علی لاریجانی در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به جایگاه مجلس در نظام حکومتی گفت: در زمان مدرس نیز بحث تفکیک قوا نیز مطرح بود و ایشان از سه قوه مستقل از هم حمایت و آن را برای مشروطیت لازم می‌دانست. اما در عین حال نیز تاکید می‌کرد که نماد اصلی مجلس است و باید قدرت را کنترل کند.

وی در تشریح جایگاه مجلس شورای اسلامی در نظام حکومتی ایران خاطرنشان کرد: هیچ جایی نمی‌تواند بر مجلس نظارت کند و هیچ کس نیز نمی‌تواند مجلس را منحل کند و مجلس در ایران چارچوب می‌گذارد و نظارت می‌کند.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه پایه اصلی دموکراسی در مجلس تبلور می‌یابد گفت: البته این مسئله به این معنا نیست که دستگاه‌های دیگر در ساختار دموکراتیک نیستند اما مجلس شالوده دموکراسی است.

دکتر لاریجانی با اشاره به عملکرد مجلس شورای اسلامی در برهه‌های حساس پس از انقلاب گفت: در سال‌های ابتدایی پس از انقلاب بنی صدر به عنوان رئیس جمهور به کشور ضربه می‌زد و به جای اینکه در جایگاه یک مقام مسئول شرایط جنگ را مدیریت کند مرتب با همه از جمله قوه قضائیه، مجلس و حزب جمهوری اسلامی و شهید بهشتی و شهید باهنر و حتی افکار امام درگیر می‌شد و این در نهایت مجلس بود که او را عزل و کشور را راحت کرد.

وی با بیان اینکه این اقدام فضای کشور را همگرا کرد گفت: مجلس تکیه‌گاه سایر قوا است کما این که در مسئله لانه جاسوسی نیز حضرت امام (ره) حل مسئله را به مجلس واگذار کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اختلاف نظرهای مجلس و سایر قوا عجیب نیست گفت: همه دستگاه‌ها و نهادها باید تمرین کنند که با نظارت مجلس و بعضا اختلاف نظرهایی که ممکن است پیش بیاید کنار آیند گرچه این اقدامات ممکن است در جایی گزنده باشد اما در نهایت به نفع کشور است.

مجلس نظارت جدی بر تخلفات دولت قبل داشت/ قانونگذاری و نظارت وظایف ذاتی مجلس است

دکتر علی لاریجانی در تشریح وظایف مهم مجلس گفت: قانونگذاری به معنی بررسی شرایط کشور و تصویب قوانین با نیازهای روز و نظارت به معنی دقت و کنترل حسن اجرای قوانین وظایف ذاتی مجلس است.

وی ادامه داد: در حال حاضر دیوان محاسبات نیز ابزار کنترلی است که هر 3 ماه یکبار گزارش‌های لازم را به مجلس می‌دهد.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه مجلس نظارت کافی بر حسن اجرای قوانین دارد گفت: در دولت قبل قانون هدفمندی تصویب شد و در مجلس قید کردیم توجه به تولید ضروری است اما دولت توجه نکرد و  همین عدم تحویل بودجه تولید مشکلات امروز را در اقتصاد کشور به وجود آورد.

دکتر لاریجانی با اشاره به این تخلف گفت: در پی این تخلف دولت گذشته براساس ماده 206 آئین نامه داخلی گزارش این تخلف را قرائت و بعد از رای گیری به قوه قضائیه ارسال کردیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به برداشت‌های دولت قبل از بانک مرکزی گفت: برخی از برداشت‌های دولت گذشته از بانک مرکزی خلاف قانون بود که منجر به رشد نقدینگی و تورم شد که گزارش این تخلف را نیز آماده و به قوه قضائیه ارائه کردیم.

ساختار وظیفه‌ای نمایندگان مجلس باید اصلاح شود/ برخی وظایف امروز نمایندگان باید به شوراهای شهر و روستا محول شود

دکتر علی لاریجانی در ادامه این گفت‌وگوی تلویزیونی در تشریح ابعاد وظیفه نظارتی مجلس گفت: سوال و تذکر به وزیر، تحقیق و تفحص و استیضاح از ابزارهای نظارتی نمایندگان در خانه ملت است.

وی با بیان اینکه ساختار وظایف نمایندگان باید اصلاح شود گفت: اصل وظیفه نماینده قانونگذاری و نظارت است اما به دلیل نواقص ساختاری مقدار زیادی از وقت نماینده صرف مسائل منطقه می‌شود در حالی که این وظیفه ذاتی نماینده نیست.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه شوراهای شهر و شوراهای محلی باید بخشی از وظایف پیگیری مسائل منطقه‌ای را دنبال کنند گفت: در حال حاضر شوراهای شهر اختیارات کافی ندارند و باید مقدار زیادی از وظایف حاکمیتی به شوراها داده شود.

برآیند کلی مجلس حمایت از دولت است/ مجلس صامت و خاموش خاصیت ندارد

دکتر لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهارنظرهایی دال بر وجود اقلیتی در مجلس برای به تقابل کشیدن مجلس و دولت گفت: من باور چندانی به این مسئله ندارم چرا که عقاید افراد با هم مختلف است و این موضوع در مجلس طبیعی است چرا که هر نماینده فرستاده بخشی از مردم است.

وی با بیان اینکه نباید مخالفت‌های موجود در مجلس را با دولت تقابل دو قوه تعبیر کنیم افزود: پارلمان ساکت و صامت خاصیتی ندارد، ممکن است برخی نمایندگان مسیر دولت را درست ندانند اما برایند کلی مجلس حمایت از دولت است و مجلس معتقد به لزوم فضا دادن به دولت برای پیشبرد امور است.

رئیس قوه مقننه بسیاری از بحث‌ها در مورد تلاش مجلس برای چوب لای چرخ دولت گذاشتن را پروپاگاندای تبلیغاتی خواند و گفت: همیشه در پارلمان اختلاف نظر وجود دارد به خصوص حالا که فصل بودجه است و ممکن است برخی نمایندگان با دغدغه تولید و تورم حرف‌هایی بزنند اما این اختلاف نظرها تخصصی است نه سیاسی.

دکتر علی لاریجانی با انتقاد از اینکه هر اختلاف نظری در مجلس عدم همراهی با دولت تلقی شود تصریح کرد: فضای بین قوه مجریه و مقننه باید بر مبنای همکاری و همیاری باشد اما این موضوع نباید بر استقلال مجلس سایه بیندازد چرا که عدم استقلال مجلس وظیفه نظارتی خانه ملت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تشریح اقدامات مجلس در راستای همیاری با دولت برای تحقق اقتصاد مقاومتی

وی  تعامل دولت و مجلس را خوب توصیف کرد و گفت: در مباحث اقتصاد مقاومتی مراوده و  همکاری مجلس با دولت بسیار خوب است کما این که مجلس قبل از دولت به بحث اقتصاد مقاومتی ورود کرد و با تشکیل کمیسیون تخصصی و تصویب قوانین پایه فضا را برای رشد و حمایت از تولید به عنوان رکن اصلی اقتصاد مقاومتی ایجاد کرد.

رئیس قوه مقننه در ادامه این مطلب با اشاره به اقدامات مجلس در پیشبرد اقتصاد مقاومتی گفت: معاونت قوانین مجلس نیز کارهای جامعی در این خصوص انجام داده که این اقدامات در حال ادامه نیز هست به طور مثال بررسی شده است که چه قوانینی باید فسخ شود تا فضا برای تولید سالم و مناسب ایجاد کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد: کمیته‌ای نیز در مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی در حال فعالیت و کار برای کمک به دولت در زمینه پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی است.

 پیگیری روش های کاهش فشار روی مردم از امتیازات دولت فعلی است

دکتر لاریجانی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر دولت می خواهد سرمایه بانک ها را افزایش دهد، گفت: اگر در دولت قبل این تصمیم گیری می شد قدری کارها به جلو می افتادند همچنین در مورد بحث سلامت که یکی از مهم ترین بخش های کشور بود سال گذشته تلاطمی از نظر بهداشت وسلامت در کشور هنگام آمدن لایحه بودجه به وجود آمد.

رئیس مجلس نهم افزود: در آن زمان مشکل دارو بود، بیمارستان ها درست کار نمی کردند و پول زیادی از مردم می گرفتند از این رو صحبتی در مجلس کردیم که چطور می توانیم این فشار را از روی مردم برداریم که بر همین اساس دو کار در مجلس صورت گرفت نخست این که یک درصد مالیات بر ارزش افزوده را به بهداشت و درمان تخصیص دادیم و دیگر این که بخشی از یارانه را نیز به این حوزه اختصاص دادیم.

وی در ادامه با بیان اینکه نتیجه این شد که شما اکنون در بخش سلامت احساس آرامش می کنید، عنوان کرد: تا این پایه ها درست نشود، فضا برای کار نیز به وجود نمی آید یعنی کسی که بیمار دارد و مضطرب است تا این آرامش روانی پیدا نکند نمی تواند کار انجام دهد البته این پیشنهاد را به دولت قبل هم داده بودیم که از طریق یارانه ها بخشی از فشار بهداشت را از دوش مردم برداریم که استقبال نشد اما این دولت استقبال کرد و یکی از محاسن دولت فعلی این است که این گونه مسائل را خودش هم راغب است و از طریق وزرا پیگیر می کند تا کار راحت تر جلو برود.

تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در مسیر پیشرفت است

دکتر علی لاریجانی در ادامه در پاسخ به این سوال مجری برنامه نگاه یک مبنی بر اینکه آیا در نیل به اهداف اقتصاد مقاومتی نتیجه لازم را به دست آورده ایم یا خیر، بیان داشت: در حال حاضر این مسأله خیلی منظم تر شده و داریم به سمت جلو می رویم و پیشرفت داریم اما کند است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد:آشفتگی در وضعیت کشور از نظر تولید اقتصاد وجود داشت، وقتی این آشفتگی وجود داشته باشد نمی توان اقتصاد مقاومتی را شکل داد و وقتی تولید کننده احساس نکند فردا سودی در قبال سرمایه گذاری اش وجود خواهد داشت و وقتی تلاطم در قیمت ارز وجود داشته باشد، نمی تواند سرمایه گذاری کند اما اینکه شرایط کشور از نظر اقتصاد عمومی آرامشی پیدا کرده پایه مهمی برای اقتصاد مقاومتی است.

وی در ادامه با بیان اینکه مسأله دیگر این است که باید در بخش های تولیدی زمینه های رشد و تولید را فراهم کنیم، عنوان کرد: برای رشد اقتصاد چند مسأله مهم وجود دارد؛ یکی رشد در نهادهای تولید است، یعنی سرمایه و نیروی انسانی، بخشی مربوط به بهره وری است و بخشی هم مربوط به بخش هایی است که خالی از نظر اقتصادی است و می شود آنها را فعال کرد.

دکتر لاریجانی با ذکر مثالی ادامه داد: مثلا باید دید چطور می توان ظرفیت خالی کارخانه ای که یک شیفت کار می کند یا 30 درصد آن فعال است را افزایش داد و اصلاح کرد؛ ما در هر سه بخش مخصوصا بهره وری مشکل داریم و سطح آن پایین است همچنین جاهای خالی در تولید هم زیاد داریم.

رئیس قوه مقننه همچنین تصریح کرد: عقل حکم می کند ابتدا در رابطه با ظرفیت های خالی توجه خاصی به بهره وری داشته باشیم که البته برخی از کارهایی که دارد انجام می شود کمک می کند اما مثلا اگر رقابت در تولید به وجود نیاید بهره وری هم بالا نمی رود.

عدم وجود رقابت در صنعت خودروسازی باعث کاهش بهره وری شده است

وی در ادامه با اشاره به صنعت خودروسازی کشور اذعان داشت: چرا اتومبیل سازی ما مشکلات دارد - که البته در حال بهبود است- اما چون رقابت در آن زیاد نیست، مشکل دارد و باید قبول کنیم اگر رقابت در تولید نباشد بهره وری بالا نمی رود و هرچه هم توصیه و نظارت کنیم باید به جایی برسیم که فرد احساس کند اگر سرمایه گذاری برای تحقیق و توسعه اختصاص ندهد، تولید او را نمی خرند و شرکت دیگری می آید از او می برد.

دکتر لاریجانی ادامه داد: چرا در دنیای امروز پول کلانی برای تحقیق و توسعه می گذارند چون سود آن را می برند اما وقتی شرکت بزرگی به وجود می آید، کالایی را تولید می کند و در جامعه با جمعیت زیاد ما فروش می رود، پول برای تحقیق و توسعه نمی گذارد.

رئیس مجلس نهم در ادامه با اشاره به حساسیت مجلس در خصوص معادن کشور، ابراز کرد: مقداری دچار حبس معادن شده و احتکار معادن می کنیم در صورتی که معادن بزرگی در دست دولت است که آن را رها نمی کند از این رو معادنی که زیر زمین است باید به تولید برسد تا زنجیره های تولید را علاج کند.

وی در ادامه با اشاره به جلساتی که با وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس برگزار شده است، خاطرنشان کرد: اکنون وی دستور داده است حتما معادن را در اختیار اشخاص قرار دهند، یعنی اگر در زمان مشخصی فردی از معدن استفاده نکرد آن را واگذار کنند که این امر باید عملیاتی شود و تا رقابت ایجاد کند این در حالی است که همه ایران پر از معدن است لذا چرا معدن را حبس کرده اید، کشور را که نباید نفتی اداره کرد.

دکتر لاریجانی در ادامه با اشاره به مشکلات حوزه های دامپروری و کشاورزی گفت: هنوز دچار عدم ثبات در این بخش ها هستیم؛ بنده اخیرا دیدم مرغداران خیلی مشکل داشتند و احساس کردم با وجود حجم کاری که آنها انجام می دهند با ضرر مواجه هستند و این نشان می دهد که ما حتما باید صادرات را فراهم کنیم و برای این کار نیز بازارهای خوب وجود دارد ضمن اینکه یکی از موضوعات در اقتصاد مقاومتی رشد صادرات بوده و این حلقه های متصل است که باید روی آن کار کرد البته باز هم قبول دارم سرعت کم است.

قوانین فعلی سازمان صداوسیما متناسب با قانون اساسی قبلی بوده و نیاز به تناسب دارد

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در خصوص فعالیت های مجلس در حوزه فرهنگ و مبنی بر شعار امسال که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد، عنوان کرد: شما در رادیو تلویزیون بودید و باید کارهای فرهنگی را جلو ببرید؛ شاید ما احتیاج به قانونگذاری زیاد در این زمینه نداریم البته رادیو تلویزیون یک قانون اداره، متناسب با شرایط جدید قانون اساسی لازم دارد چون قانون فعلی متناسب با قانون اساسی قبلی است.

وی در ادامه با اشاره به طرحی که هم اکنون در مجلس مطرح در حال بررسی است، یادآور شد: با مدیریت جناب آقای سرافراز که جدید هم آمده اند و با ارتباط بیشتر می تواند مسأله را به نتیجه رساند اما به طور کل در حوزه فرهنگ قانونگذاری زیاد نیاز نداریم بلکه توجه زیاد لازم داریم و نکته ای که رهبری معظم فرمودند در اقداماتی که دارد انجام می شود این است که پیوست فرهنگی در کار باشد که این کار خیلی معقول است.

دکتر لاریجانی ادامه داد: مصوبه شورای انقلاب فرهنگی هم وجود دارد و در تئوری مهندسی فرهنگی بحث ها شده همچنین در مجلس هم قوانین لازم تصویب شده است اما مشکل اجرایی وجود دارد لذا تلاشمان در بودجه ریزی این است که به بخش های فرهنگی جهت بدهیم.

تلاش مجلس برای اختصاص بودجه کافی به مباحث فرهنگ دینی

رئیس مجلس نهم در ادامه با بیان اینکه در حوزه فرهنگ دینی تلاش شده است که بودجه های خاص بگذاریم، تصریح کرد: در این چند سال در قانون بودجه ردیف هایی برای مؤسسات و بخش هایی که فرهنگ دینی کشور را تقویت می کند، دیده شده که خوب هم هست چون خیلی از مؤسسات هستند که خودشان کار می کنند و دولتی نیستند و ما کمکی به آنها می کنیم؛ این برای فرهنگ بهتر است تا یک دستگاه اداری برای کار فرهنگی ایجاد کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه نمی توان به صورت اداری در رادیو و تلویزیون به کار تولید پرداخت، عنوان کرد: تولید باید به وسیله بخش های مردمی باشد و هرچه این بخش ها به بیرون واگذار شود بهتر است تا به صورت کارمندی و اداری تولید داشته باشیم چرا که  تولید به صورت کارمندی رخ نمی دهد، نه در صنعت، نه در رادیو تلویزیون و نه در جای دیگر.

دکتر لاریجانی افزود: کاری که در دست مجلس است این است که به این مؤسسات کمک شود و تلاش داریم با شورای عالی انقلاب فرهنگی ارتباط نزدیک وجود داشته باشد و بودجه های متناسب برای این امر را در نظر بگیریم البته بحثی هم مطرح بود که ما در زمینه تسهیلات برای مراکز دینی مثل مساجد، حوزه های علمیه و مراکز دینی دیگر تسهیلاتی تهیه کنیم که در بودجه سالانه گذاشته ایم یا برخی از معافیت ها را برای آنها قائل شویم که البته چند روز پیش هم در قوانینی که در حال دائمی کردن آن هستیم، به تصویب رسید.

ئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با تأکید بر حمایت از سازمان صداوسیما، خاطرنشان کرد: حتما باید رادیو و تلویزیون را حمایت کرد البته باید طراحی در این زمینه ارائه کرد که رادیو تلویزیون چگونه می خواهد کار کند چرا که اگر بخواهد به صورت دولتی خیلی کار فعالیت کند، پرخرج درمی آید؛ مثلا یک سریال الف و سطح بالا ممکن است به صورت دولتی در نهایت دقیقه ای مقدار مشخصی ریال در بیاید اما وقتی به صورت خصوصی تولید شود چون سرعت می دهند و از پرت کار جلوگیری می کنند ممکن است هزینه آن از یک سوم هم کمتر شود.

آغاز حرکتی نو در صداوسیما با ورود مدیریت جدید رسانه ملی

وی ادامه داد: در رادیو تلویزیون موردهایی در سریال های الف وجود داشت که قبلا دولتی اجرا می شد مثلا سال های قبل دقیقه ای 600 تا 700 هزار تومان(که در زمان خود مبلغ بالایی بود) ولی بعد که به صورت خصوصی انجام شد دقیقه ای 300 هزار تومان درآمد، بنابراین اینکه بهره وری کار در رادیو و تلویزیون بالا رود خیلی مهم است.

دکتر لاریجانی تصریح کرد: گسترش کمّی در رسانه ملی باید همراه با ابتکاراتی باشد که از نیروی انسانی درست استفاده شود که البته در این جهت ما حتما کمک می کنیم؛ ضمن اینکه اقای سرافراز هم تشریف آوردند و من ایده های خوبی در ایشان دیدم که می توانند ان شاءالله یک حرکت نویی را در رادیو و تلویزیون ایجاد کنند.

امکان کاهش اختلافات در روند مذاکرات و نزدیکی طرفین مذاکره کننده

دکتر لاریجانی در ادامه در خصوص ارزیابی خود از روند مذاکرات هسته ای با گروه 5+1 گفت: روند مذاکرات رو به پیش است و دلیلی ندارد نگاه منفی به مذاکرات داشته باشیم همچنین گام هایی که تا کنون برداشته شده نشان می دهد در برخی مسائل درون مذاکرات قدری اختلاف نظرات زیاد است اما می توان اختلافات را کم کرد و آرام آرام به هم نزدیک شد.

رئیس مجلس نهم در ادامه با بیان اینکه به طور طبیعی در بعضی زمینه ها دارای اختلافات جدی با غرب و طرف های مذاکراه کننده هستیم، عنوان کرد: یکی از مسائل این بود که آنها نمی خواستند ایران غنی سازی داشته باشد که مقاومت ملت، ایستادگی کشور و راهنمایی های رهبری در این قضیه باعث تثبیت این مسأله شد و ما را از آن مرحله عبور داد که الان در حال تولید هستیم و اینکه مقدار زیاد مواد غنی شده داریم نشان می دهد ما تولید کننده هستیم.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه این شرایط دلیلی ندارد خیلی نزاع داشته باشیم، تصریح کرد: آنها جدال می کردند ما به این نقطه نرسیم که رسیدیم و در همین راستا مقداری آنها ما را اذیت کردند و ما پیش رفتیم و مقاومت کردیم، حالا باید مذاکره کنیم ضمن اینکه هیچ وقت ایران از مذاکره دوری نداشت، آنها میز مذاکره را ترک می کردند منتها در تبلیغات می گفتند ایران پای میز مذاکره نمی آید اما ما همیشه آماده مذاکره بودیم.

ارزیابی منفی از مذاکرات اخیر ندارم

دکتر لاریجانی افزود: اینکه بعد از قسمت اول مذاکرات نقدهایی به آن وارد شد، طبیعی است چرا که دیدگاه ها مختلف است اما اینکه آیا در مذاکرات اخیر کمی جلو رفتند یا خیر به نظر من جلو رفتند و ارزیابی منفی از مذاکرات اخیر ندارم و اینکه زمان خواستند و تمدید کردند هم طبیعی است البته شاید می توانستند به نتیجه برسند.

رئیس قوه مقننه در ادامه با تأکید بر اینکه برخی نکات نیاز به زمان بیشتری برای به نتیجه رسیدن لازم دارد، بیان کرد: برخی از موجودات در منطقه دنبال این هستند تا در کارهایی که می تواند آرامش در منطقه ایجاد کند خللی ایجاد کنند و در گذشته هم این نقش را داشتند که البته از دید ایران مخفی نیست ولی این مسائل خیلی مهم نیست، سطح حرکت ایران راهبردی است اینها گرفتار حسادت هستند و جنبه تاکتیکی دارد اما مذاکره کنندگان در مسیری که دارند پیش می روند می توانند به نتیجه برسند و گرفتن زمان هم می تواند فرصتی برای مذاکرات بعدی باشد تا جلو بروند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با تأکید بر حمایت از سازمان صداوسیما، خاطرنشان کرد: حتما باید رادیو و تلویزیون را حمایت کرد البته باید طراحی در این زمینه ارائه کرد که رادیو تلویزیون چگونه می خواهد کار کند چرا که اگر بخواهد به صورت دولتی خیلی کار فعالیت کند، پرخرج درمی آید؛ مثلا یک سریال الف و سطح بالا ممکن است به صورت دولتی در نهایت دقیقه ای مقدار مشخصی ریال در بیاید اما وقتی به صورت خصوصی تولید شود چون سرعت می دهند و از پرت کار جلوگیری می کنند ممکن است هزینه آن از یک سوم هم کمتر شود.

وی در ادامه در پاسخ به سوال مجری برنامه نگاه یک مبنی بر اینکه دلیل و هدف آمریکا از مطرح کردن ادعای تأثیر تحریم ها در داخل کشور چیست، گفت: آنها باید به افکار عمومی پاسخ بدهند که چرا تحریم کردند و خاصیت این تحریم چه بود لذا باید به آنها حق داد چون خود را ابرقدرت می دانند و کارهایی انجام دادند و اکنون نمی توانند بگویند ما ایران را تحریم کردیم و ایران تکان نخورد.

تبلیغات سیاستمداران آمریکایی را جدی نگیرید/ معجزه ای از تحریم ها صادر نشد

دکتر لاریجانی ادامه داد: تبلیغات سیاستمداران را جدی نگیرید، باید دید در درون مذاکرات چگونه حرکت می کنند. اینکه آنها دنبال این هستند که مذاکرات به نتیجه برسد و گام هایی بر می دارند و مذاکرات را جدی می گیرند نشان می دهد از تحریم ها خیلی معجزه صادر نشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اگر تحریم ها برای آنها معجزه گر بود مذاکره نمی کردند و به تحریم ادامه می دادند، ضمن اینکه خیلی روشن است ایران کشور بزرگی است و نیروی انسانی کارآمدی دارد و اگر توجهش به داخل زیاد شود اتفاقا از این زمان می تواند خوب استفاده کند البته یک غفلت هایی از نظر اقتصادی در ایران شده است.

سهم تحریم ها در مشکلات اقتصادی کشور بیش از 20 تا 30 درصد نیست

وی در ادامه با انتقاد از نفتی بودن بودجه کشور، گفت: بخش زیادی از بودجه جاری ما نفتی است که اشکال دارد؛ در شرایط سخت باید از توان تولید داخل استفاده کنیم و در آن زمان است که ایران جهش پیدا می کند و من فکر می کنم آنها تا حدی متوجه این مطلب شده اند که اگر ایران اقبالش به درون بیشتر شود یک جاکنی از نظر اقتصادی دارد.

دکتر لاریجانی در ادامه با بیان اینکه نمی گوییم تحریم ها تأثیر نداشته است، یادآور شد: به هر حال تحریم ها به ما فشار می آورد اما سهم آن در مشکلات اقتصادی بیشتر از 20 تا 30 درصد نیست و من همانطور که پیش از این نیز گفتم و امروز بعضی از مسائلی که مرحوم مدرس(ره) در رابطه با اشکال کشور در آن زمان مطرح می کردند، برشمردم ، هنوز  بعد از 100 سال مشکلات آن زمان وجود دارد پس می توان گفت این مشکلات ربطی به تحریم ندارد.

باید تسهیلات در اختیار جوانان کارآفرین قرار گیرد

رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه تولید در کشور رقابتی نیست، گفت: تولیدگر ما در کشور دچار مشکل است اما ما دستش را نمی گیریم تا تولید وی راه بیفتد چنانچه باید دست یک جوان که در دانشگاه کار می کند و کارآفرین است را گرفت تا یک سیستم گلخانه ای راه بیاندازد و بتواند کشاورزی کند.

وی ادامه داد: تعداد فارغ التحصیلان کشاورزی ما زیاد است در حالی که زمین های ما به صورت سنتی جواب نمی دهد و همه جای دنیا سیستم گلخانه ای دارند لذا باید تسهیلات بدهیم تا کار کنند و این مخصوصا برای کشور ما صدق می کند که مشکل آب دارد و کشور خشکی هستیم لذا باید حتما به این روش ها توجه کنیم.

دکتر لاریجانی بر همین اساس تصریح کرد: وقتی تحریم ها صورت می گیرد ما باید از این فرصت استفاده کرده و از پتانسیل داخلی به خوبی استفاده کنیم که این مسأله این باعث می شود شغل ایجاد شده و جاهای خالی اقتصاد ما از ظرفیت ها پر شود و یاد بگیریم که از منابع خود درست استفاده کنیم؛ چه معنی دارد که ما نفت بفروشیم و به عنوان بودجه جاری استفاده کنیم پس اگر نفت می فروشیم باید به تولید اضافه شود تا ثروت جدید به وجود بیاید.

در گذشته تصور می شد اگر فروش نفت زیاد شود وضع توسعه شتاب می گیرد

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نمی گویم نفت نفروشیم، باید نفت و گاز بفروشیم تبدیل کنیم به ثروت جدید تا برای ما ارزش افزوده ایجاد کند اما وقتی درآمد این فروش توزیع و تبدیل به نقدینگی می شود به کشور آسیب می زند به همین دلیل در 50 سال اخیر یک سوءتفاهم در اداره کشور وجود داشته که تصور می شد اگر فروش نفت زیاد شود، وضع توسعه شتاب می گیرد پس چرا نگرفته است.

وی در ادامه با بیان اینکه فروش نفت و پخش آن یک تأثیر موقتی در اقتصاد و توسعه دارد و مشکلات آن را حل نمی کند، خاطرنشان کرد: مشکل توسعه در ایجاد تولید، فکر تولیدی و رقابت در تولید است و اینکه پول نفت باید تبدیل به ثروت در این زمینه ها شود نه تبدیل به بودجه جاری لذا این تحریم ها می تواند این مشکلات ما را علاج کند.

دکتر لاریجانی همچنین با اشاره به این مطلب که خیلی دقیق نیست حل بسیاری از مسائل کشور را به نتیجه مذاکرات پیوند بزنیم، گفت: ما نمی توانیم به میل خودمان روش انتخاب کنیم و باید بپرسیم به چه دلیل این روش را انتخاب می کنیم ضمن اینکه مذاکرات حتما می تواند کمک کننده باشد چون نمی خواهیم مشکلات سیاسی در منطقه وجود داشته باشد ولی یک تأثیراتی هم دارد اما مشکلات اقتصادی ما ربطی به تحریم ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه مشکل در روش اداره است، بیان کرد: بخش بودجه جاری مان فربه شده، تعداد پرسنل اداری زیاد شده؛ این چه ربطی به تحریم دارد این سلیقه مدیریتی بوده، رهبری معظم سیاست های اصل 44 را ابلاغ کرد و در همین مجلس قانون اصل 44 تصویب شد؛ این قانون می گوید مقدار زیادی از امکاناتی که در بخش های تولید در چنته دولت است به مردم واگذار شده و دیگر تکرار نشود یعنی دولت دوباره پروژه های ریز را خودش درست نکند و همه را واگذار کند که باید پرسید چرا تا کنون این امر صورت نگرفته است.

400 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی کلنگ زده بلاتکلیف مانده است

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر در کلان کشور حدود 400 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی کلنگ زده داریم، گفت: کلنگ ها را زود می زنیم اما یکی 10 درصد جلو رفته، یکی 20 درصد و یکی 50 درصد، این در حالی است که بعد مثلا 20 یا 30 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی در کشور داریم.

دکتر لاریجانی ادامه داد: پس با این نرخ تورم عملا 30 یا 40 سال پروژه های کلنگ زده شده طول می کشد که این سوای پروژه هایی است که هنوز کلنگ نزده اند؛ اگر یک بیمارستان 20 سال طول بکشد خودش کلنگی می شود و تنها باید ظرف 3 یا 4 ساله ساخت آن تمام شود؛ باید وقتی پروژه ای را شروع کرد که پولش باشد هرکس سفر می رود چند کلنگ در آن روستا می زند که این مشکل مدیریتی است و ربطی به تحریم ندارد.

رئیس مجلس نهم در ادامه با بیان اینکه ما از سال 83 تا سال 91 چیزی حدود 550 میلیارد دلار پول داشتیم که وارد بحث واردات کردیم، گفت: تنها قسمت کمی از آن واردات مربوط به تجهیزات بوده و بیشتر آن وارداتی بود که تولید کننده داخلی را بدبخت می کرد یعنی همین الان که ما خدمت شما هستیم نساجی زیاد داریم و بعضی از کارخانجات نساجی ما مشکل دارند باید تعرفه های آن مشخص شود و باید از تولیده کننده خوب صیانت شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در برهه کنونی کشور ما آمادگی حضور در صحنه بین المللی ندارد، عنوان کرد: باید اول تولیدمان به جایی برسد تا بتوانیم رقابت کنیم و برای این کار باید با تعرفه کنترل ایجاد کرد همچنین اگر دروازه ها باز شود و هرچه می خواهند وارد کنند به تولید کننده داخلی ضربه می زنند و این ربطی به تحریم ندارد.

وابستگی به نفت مشکلات اقتصادی را افزایش داده است

دکتر لاریجانی با اشاره به این مطلب که بودجه ای که در زمان تحریم از نفت به دست می آوریم بیشتر از پولی است که در سال های 60 تا حدود 80 از فروش نفت به دست می آوردیم، گفت: آن زمان تحریم نبودیم چون قیمت نفت خیلی پایین بود پس چرا الان مشکل داریم چون وابستگی مان به نفت زیاد شده و واردات زیاد داریم.

رئیس قوه مقننه در ادامه با تأکید بر علاج مشکلات اقتصادی، یادآور شد: خیلی از تصمیمات به علت مشکل مدیریتی بوده است که برخی در دولت فعلی حل شده است و چون وزرا سابقه کارهای اقتصادی و صنعتی داشته اند تصمیمات درست تری گرفته اند فقط باید قدری شتاب خود را بیشتر کنند و من فکر می کنم اقبال به سیاست های اقتصاد مقاومتی هرچه بیشتر شود ما از این فرصت می توانیم برای کشور استفاده کنیم.

مدافع تشکیل حزب هستم/ حزب های بادی مفید نیستند

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه نگاه مبنی بر تشکیل حزب از سوی ریاست مجلس،با خنده و شوخی گفت: ما زن و بچه داریم؛ من مدافع تشکیل حزب هستم و معتقدم برای پایداری دموکراسی در کشور حضور احزاب قوی و دارای مرام لازم است لذا همین نکته که مرحوم مدرس(ره) می فرمود احزاب اسم، رسم و مرام داشته باشند و روشن باشد چه کار می خواهند بکنند برای کشور مفید است.

دکتر لاریجانی در ادامه با بیان اینکه در کشور ما کمی تلقی های منفی نسبت به این موضوع وجود دارد به سابقه حزب جمهوری اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد، حزب جمهوری اسلامی، حزب کاملی بود و مرام داشت.

رئیس قوه مقننه افزود: مرحوم شهید بهشتی(ره) آن زمان مانیفست حزب جمهوری اسلامی را تهیه کردند و به من که آن زمان در رادیو و تلویزیون بودم گفتند ببینیم و با دوستان همکاری داشته باشیم لذا فکر می کنم حزب جمهوری یک حزب با اصل و نسب و با ریشه بود که هنوز هم در برخی شهرها از قدیمی های حزب هستند که تفکرات قوی دارند.

وی در ادامه با اشاره به انحلال حزب جمهوری اسلامی تصریح کرد: با این حال ثمره حزب مثبت بود، حزب های بادی که با یک قدرت به وجود می آیند و صرفا چند بیانیه و اطلاعه می دهند، خیلی مفید نیستند، حزب باید تولید برنامه و تربیت کادر کند.

دکتر لاریجانی ادامه داد: بعضی از دوستان که با من صحبت می کنند من تشویقشان می کنم که کار حزبی را پیگیری کنند و احزاب قوی در کشور به وجود بیاورند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان برنامه نگاه یک خاطرنشان کرد: من شخصا به این فکر نرسیدم که می توانم حزبی تأسیس کنم چون کثرت کار ما زیاد است البته شاید از تنبلی است اما عقیده دارم اگر واقعا احساس کنم با وجود من می تواند به حزبی کمکی شود حتما این کار را می کنم./

پایان پیام

 

نظر کاربران
ثبت نظرات
captcha
در آیینه رسانه ها

  تاکید بر تصویب موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف

  همدلی و اتحاد میان کشورهای منطقه ریشه تروریست را خشک می کند

  تعاملات بانکی کلید فعال شدن مراودات تجاری ایران و بلاروس/ همکاری های دو کشور در مجامع بین المللی مثبت است

  جهان امروز نیازمند عقلانیت عمومی است / بحران‌های تروریستی تنها با همگرایی همه کشورها حل می شود

  ایران علاقه مند به تسریع در پیشبرد همکاری های اقتصادی با کره جنوبی است

  ایران علاقه مند به گسترش همکاری های اقتصادی با کشورهای اسلامی است

  سیاست ایران گسترش روابط با کشورهای آفریقایی است/لزوم ارتقاء همکاری های دو کشور در حوزه دارویی و درمانی

  زنگبار از تجارب ایران در حوزه فنی و حرفه ای و آموزش عالی بهره بگیرد

  امنیت پایدار ایران زمینه ساز توسعه روابط با ماداگاسکار است/آمادگی جمهوری اسلامی برای گسترش همکاری های اقتصادی

  انتقاد از خبر کذب معامله وزرا با مجلس برای حضور در کابینه/ مزاح دکتر لاریجانی با طبابت قاضی زاده هاشمی برای سیاسیون

صفحه رسمی اینستاگرام دکتر لاریجانی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی خبرگزاری خانه ملت پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سید علی خامنه ای کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی کانال رسمی تلگرامی دکتر لاریجانی